Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

1. sämpy

sämpy Gearhead

Harrastuksesta saa jotain sellasta, joka ei sovi lokeroitavaksi plussiin ja miinuksiin.

Minunkin mielestä on absurdia luokitella harrastamista jotenkin vapaaehtoisuuden kautta tai koittaa vetää jotain rajaa harrastamisen ja elämäntavan välille. Harrastamisen syyt on ylipäätään sellaisia, joita ei pysty laittamaan taulukoihin tai edes määrittelemään.

Harrastaminen voi olla pään seinään hakkaamista, epätoivoisen romun korjaamista jotta sillä pääsee töihin, koska sen hankkimisessa vaikutti tunne eikä järki. Nekin pään seinään hakkaamiset voi olla rakkaita hetkiä. Kun sormet on jäässä ja vitutus taivaissa, mutta sitten saa jotain tehtyä kun oli pakko ja pääsee rattiin.

Harrastaminen loppuu ehkä siinä vaiheessa kun sitä määrittelee pelkästään järki eikä tunne. Kun etsitään se suorin tie ja matalin aita.

Monasti hartiapankki talonrakentaminenkin täyttää harrastamisen tunnusmerkit, koska tunteen takia ei tehdä asioita helpoimman kautta.

Joku sanoo harrastamiseksi työntekoa silloin kun siihen ei ole taloudellista pakkoa. Mutta siinäkin pistäisin ennemmin kriteeriksi homman järkevyyden, jääkö käytetylle ajalle korvaus jolla on merkitystä.

Sen takia näen uhkakuvia harrastamisen tiellä, koska kaikkea autoiluun liittyvää koitetaan väkisin "järjistää", eikä jää tilaa toteuttaa asioita vähemmällä järjellä mutta enemmällä tunteella.

2. Karpov

Karpov Gearhead

No mitäs vittua mun pitäs päivittäisen käytön, korjaamisen, lisövalojen, kaiuttimien ja muiden lisäysten jälkeen vielä tehdä, että tulis harrastajan leima?

Kaiken muun kyllä autoon teen paitsi maalaan tai pinstrippaan tai madallan/ customoin rajusti koska ne ei kuulu mun taitoihin tai intresseihin.

Tai kun mulla oli passat mihin tein dp:n ja vähän yritin viritellä ym, niin koin itseni harrastajaksi kun samalla perehdyin tekniikkaan ja muuhunkin kovemmalla mielenkiinnolla.

Se olis pitänyt itse maalata ja vetää pohjaanlyöntikumien varaan?

Kyllä mä elämäntavakseni autoharrastamisen miellän.

3. Karpov

Karpov Gearhead

Ja jos nyt rumasti ruvetaan kategorioimaan ja käyttöautoiluksi laskemaan sitä, että auto liikkuu niin...

Sekö on harrastamista, että sitä tekee joskus harvoin vapaa-ajalla ja ei kerkeä tai halua ajaa kun vähän sillä autolla? Luulis, että se on sitä pakkopullaa just jos ei kalusto liiku. Kärjistäen.

Olenko jääkiekon harrastaja jos mulla on jääkiekkovarusteet ja käyn harvakseltaan jäällä? Jos käyn joka päivä niin olenko jääkiekon pelaaja ja "työkseen" sitä tekevä?

Jos seuraan jääkiekkoa ahkerasti kotona televisioista mutta en itse pelaa, olen penkkiurheilija enkä jääkiekon pelaaja?

Lopuksi edelleen mulle sama kuka mitenkin, ja huolenaiheeni on kaluston heikko näkyvyys.

Enkä oikeen ymmärrä sellasiakaan automiehiä jotka esim harrastetta puunaa ja huoltaa tip top, sitten jollain käytöautolla runnotaan ja huoltoja laiminlyödään, hyvä kun muistetaan tankata.

Muokattu: 25.12.2018
  4. Lowry

Lowry 2nd gear

Jääkiekkoon on vähän hankala verrata, kun se vaatii aina joko sen harrastus- tai työpaikan, että sitä voi ylipäätänsä pelata. Olisko joku pyöräily vaikka parempi vertailukohde? Tiedän paljon ihmisiä ketkä käyvät töissä tai koulussa pyörällä, mutta eivät he silti koe olevansa sen takia pyöräilyn harrastajia. Tiedän myös huomattavasti pienemmän joukon kenellä on tuhansien arvoisia maantie- tai maastopyöriä ja heitä pitävät itsensä lisäksi muutkin pyöräilyn harrastajina, vaikka niillä pyörillä ei ajeta päivittäin ympäri vuoden.

Talon rakennus hartiapankilla harrastus? No voi kai se joillekin olla sitäkin, samaan tapaan kuin vanhalla autolla kymmenien tuhansien kilometrien ajaminen vuodessa on joillekin, mutta mitä tossa omassa kaveripiirissä on noita oman talonsa rakentaneita, niin 100% syy on ollut siinä, että ei ole ollut varaa teettää sitä työtä muilla.

Ei tää kuitenkaan kovin vakavaa ole ja mulle sinänsä ihan sama kuka harrastaa mitenkin, tai onko kokonaan harrastamatta, mutta jos se harrasteautorekisteri joskus saadaan toteutumaan, niin siitä ei valitettavasti tule sellaista, että se hyväksyy ihan jokaisen itse määrittelemät kriteerit harrastukselle.

Muokattu: 25.12.2018
    mcmies tykkää tästä.
  5. sectoid

sectoid Gearhead

En ole nelosversiota ajanut. Eiköhän tuolla toimeen tule. Tämä taitaa olla lähin vastine.

https://www.automobile-catalog.com/car/1999/2731445/plymouth_breeze_2_0-liter_automatic.html

Kesäaikana olen päässyt alle kahdeksan litran keskikulutukseen maantieajossa. Talviaikana keskikulutus reilut 9 litraa per 100km. Omani on juuri tämä linkin versio.

https://www.automobile-catalog.com/car/1998/1507595/dodge_stratus_es_2_5l_v-6_automatic.html

6. simeoni

simeoni Gearhead

Ei minua huoleta yhtään jos ysärivaneja, neoneja tai voyagereita ei näy katukuvassa tai porukka ei halua niillä ajaa.
    Harrasterekisteri kaatuu juuri siihen että osa on sitä mieltä että se -98 Volvo tai Neon on harrasteauto koska siihen on jouduttu laittamaan niin paljon osia ja stereotkin on päivitetty, kuitenkin sitä käytetään joka päivä ja 30tkm vuodessa koska kyllähän rakkaalla harrasteautolla pitää saada ajaa.

7. Karpov

Karpov Gearhead

Jonkun pyörän pitäminen varastossa tai pölyyntyvä kitara soittoinnon laannuttua ei oikeen sido pääasillisesti tilaa tai rahaa kuin auton pito.

Jääkiekkoa voi mielestäni harrastaa ihan niin, että menee mailan ja luistinten kanssa pelaamaan ulkojäille. Tarviiko se lisenssit ja puulaakijoukkueen ennenkun se on harrastamista?

Ei kallista pyörääkään moni varmaan vahingossa hanki? Tai jos on vimpan päälle hyvä pyörä itsellä niin miksi jollain 7 vaihteisella helkamalla jurruuttas töihin?

Kuitenkin sävy taas sellainen, että ei ole harmi jos jotain uudempaa vania tai neonia ei näy liikenteessä jos joku kokee sitä harrastavansa koska paremmat harrastukset on ne 60 luvun autot.

8. sdfsd

sdfsd Gearhead

tää pätee vähän joka harrastukseen joka on alaltaan laajempi mitä joku kiekon perässä luistelu tai pallon potkiminen.

9. pantera

pantera Gearhead

Noitakin mainittuja voi harrastaa huomattavasti laajemmin kuin annoit ymmärtää.
    Jos jossain valioliigan pelissä on 50000 katsojaa jotka ei osallistu pallon potkimiseen ja maksaa katsomopaikasta jopa satasia, ne on mun mielestä myös jalkapalloharrastajia

10. Lowry

Lowry 2nd gear

Kyllä niihin pyöriin ja kitaroihin saa samalla tavalla kulumaan rahaa kuin autoihinkin, jos kyse on harrastuksesta, mutta tilaa ne tietysti vaatii autoja vähemmän. Kukaan ei varmaan hanki kallista pyörää vahingossa, mutta ei se hinta siitä pyörästä tee yhtään parempaa tai huonompaa niille työmatkoille. Joku täysjousitettu alamäkipyörä ei vaan ole paras ratkaisu tasaiselle pyörätielle, tai hiilikuiturunkoinen maantiepyörä keskelle kaupunkia, mutta silti ne on nimenomaan harrastajalle vaihtoehtoja, siinä missä työmatkat voi hoitua parhaiten vaihteettomalla mummopyörällä. Ihan samalla tavalla niitä harrasteautojakaan ei yleensä haluta uittaa suolassa ja paskassa talvella, kun siihen tarkoitukseen on muitakin vaihtoehtoja.

Jääkiekko ei tarvitse lisenssejä tai joukkuetta siihen, että se on harrastamista. Kuten jo kirjoitin, niin sen aktiivinen pelaaminen on aina harrastamista tai työtä. Et voi käydä kaupassa tai töissä pelaamalla samalla jääkiekkoa. Esim. rata-autoiluun pätee sama, mutta ei pelkkään autoiluun.

11. sdfsd

sdfsd Gearhead

enemmänki penkkiurheilijoita. Mutta tuntuu että siinäkin ei hirveesti ole ikäviä asioita jotka "on vaan pakko tehdä", ehkä jotkut yhdistyksen paperihommat jos joku sellaseksi ne mieltää

12. Pentastar93

Pentastar93 1st gear

No arkisemmassa kontekstissa unelma auto joo, mutta varmasti moni muukin on. Se että oonko ajatellut Saratogan tulevan olemaan se mun ainainen harrasteauto muusta viis, niin en ole. Saman sukupolven New Yourker olisi tosi kiinnostava. Esimerkkinä Myös se puukylki Fury STW 70-luvulta olisi kiinnostava harraste. Tuommonen 85 Brougham pistää kans ajattelmaan. On niin monia ulottuvuuksia. Monenlainen kiinnostaa, rajoittuen kuitenkin amerikkalaiseen.

Saratogan ajo-ominaisuuksista puhuttaessa vertasin niitä yleisesti omasta näkökulmasta, että mitä haluaa painottaa autossa, samalla hyväksyen nekin ominaisuudet mitkä jotakin voisi ärsyttää. Saratogan kääntösääde on verrattaen valtava (yli 13m). Asiaan helpottaa 2,2 kierroksen ohjaus. Nopeilla mutkaisilla teillä tai vaikka moottoritien kaarreliittymässä Saratogan rajanopeus on pienempi kuin ajamillani eurooppalaisilla, kun korin kallistelu on mittarina. Vaikka ajaessa kallistelua pitää nopeutta rajoittavana asiana, en kuitenkaan muista ikinä huomanneeni, että Saratogan kulusta olisi tullut muuten epävarmempaa, vaikka kori kallistuukin. Varmasti jonkinlainen osa kallistelusta on aikaa nähneiden alustanosien tuomaa.

Absoluuttisemmassa mielessä vertaan Saratogan eduksi tiettyjä osa-alueita ajo-ominaisuuksissa. Ensinnäkin haluaisin tietää miksi vaikka viimeisen vuoden aikana useammin kuin kerran ajamissani 02 Mondeossa, 06 Focuksessa, 11 Golfissa, 08 Accordissa, 05 Almerassa, 00 Vectrassa, tai 99 Astrassa on niin passiivinen ohjaus. Paitsi että Saratoga on hyvin suuntavakaa suoralla, niin määrätietoinen vakaa kulku jatkuu myös siinä valtatien kaarteessakin, ja jos kädet irrottaa ratista, ohjaus toimii kaarteesta riippuen enenemmän tai vähemmän itsenäisesti kaarretta seuraten. Eikä se tarkota ollenkaan sitä, että Saratoga haluaisi valua kaltevalla suoralla ojaan päin, tai että olisi uraherkkä tms.

Amerikkalaisessa autossa ohjaus voi usein olla sellainen, että keskikohdan tunto on hyvin ohut, ja tuntoa tulee lisää kääntäessä. Mutta kulun ollessa rauhallisen määrätietoista ja suuntavakaata, voi ponnekaan keskikohdan ajatella kuuluvan hikisempään ajoon optimoituun ohjaukseen. Saratoga ei kuitenkaan edusta täysin tätä koulukuntaa, vaan tuntoa on tasaisesti keskialueeseen asti, ohjauksen ollessa samalla kevytkäyttönen. Tähän kun lisätään ohjauksen yhteistyö kuljettajan kanssa, voi todeta Saratogan ohjauksen olevan hyvin hienostunut verratessa ajamiini eurooppalaisiin, joissa ohjaus on luonteeltaan passiivinen ja ponnekkaampi sporttiseen ajoon painotettu.

Jos nyt laitan oman juttuni tueksi hieman sitä TM:ää, niin siinä aikasemmin lainaamassani vertailussa Saratoga sai ajo-ominaisuuksiltaan arvosanaksi 9. Ohjauksen aktiivisuuten liittyen lainaus: ”ohjaus on samalla aktiivinen ja äärimmäisen tarkka.” Väistökokeessa: ”Chrysler selvittää ääritilanteita jäljittelevän väistökokeen rauhallisin liikkein eleettömästi, ja jopa erinomaisen hyvin.” Ainakin 90 vuonna 3.0 litrasen Saratogan koeajossa todetaan myös, että ohjaus on kevytkäyttöinen ja samalla tunnokas.

Pitää myös todeta, että se mukava alusta ja istuin varmaan välillisesti vaikuttaa siihen miten ne ajo-ominaisuudetkin kokee, tai kääntöpuolena jos auto on yleishengeltään kolkompi tapaus.

Mielestäni surkuhupaisa esimerkki ”eurooppalaisesta mausta” on täälä paljon myyty MK2 Focus. Kuljettelen sillon tällön ajokorteistaan luopuneita isovanhempia heidän hieman yli 60 000 ajetulla 06 Focuksella. Penkit on älyttömät pinnallensa jättävät ylijämäkät ollen kuitenkin paksut, eikä mitkään sporttipenkit, ja vaikka alusta jollain lailla suodattaakin, niin aika kolkosti huonolla tiellä tulee tytinöitä penkin läpi. Ja monisairas mummo pitää kahta ohutta tyynyä penkin päällä, ja valittaa kun se meno on semmosta "kolin kolin rattailla” varovaisesta ajamisesta huolimatta. Tosi asia kuitenkin on, että tuo Focus ei edes ole verrattaen mikään erityisen kova tai pintakova, ja ikänsä japanilaisilla ajanut eno sillon tällön kehuu kuinka hyvä ajaa ja kuinka sillä voisi ajella sorateitä vaikka kuinka.

13. Jussi289

Jussi289 Gearhead

Mä harrastan autojen ropaamista, ajelut tulee melkolailla tarpeesta siihen päälle. Samaten oon radioamatööri, mutta ei mua kiinnosta juurikaan höpötellä niissä ringeissä, rakentelen radioita. Korjaan vanhaa taloa ja tein uuden mökin, ihan siksi, että tykkään tehä. En pakosta, joten ne kaikki on mun harrastuksia.

kapa73, Karpov, Lowry ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. grantorino

grantorino 3rd gear

Tuota en usko, 2,2 kierroksen ohjausta, kuinka tuollaisessa pappaautossa sellainen olisi kun ei niitä sporttisemmissakaan ole.

15. Naumasto

Naumasto 2nd gear

Harrastuksen tulevaisuus on erittäin huono,koska edes harrastajat,tai vähintään virtuaaliharrastelijat eivät osaa harrastaa...kusessa ollaan:rotfl::poff:

Karpov tykkää tästä.
  16. Karpov

Karpov Gearhead

penkkiurheilijoita jos ne ei pelaa itse mitenkään?

alle sadan viestin syndrooma osa 33

toi on sitä kuplassa elämistä just. En muista oliko kierroksia ihan 2.2 mutta taatusti alle 3! Myös ajettavuuttaa on kehuttu. Myös lueskellut joskus ratin kierroksia millon mistäkin. On omassa bonnevillessäkin nippanappa 3.

Ei se kaikille sovi, että ne parjatut ja surkeimmat etuvetoset on oikeesti niitä parhaimpia ajaa ja pärjää euroillekin täysin vertailussa siinä puolessa. Myös tässä aliarvioitu neon on hyvä ajaa ja omaa tunnokkaan ohjauksen kuten myös voyager.

Pentastar93 tykkää tästä.
  17. Karpov

Karpov Gearhead

Täällä raati päättää onko ne sun harrastuksia oikeesti.

Jussi289 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  18. Pentastar93

Pentastar93 1st gear

Jos et usko, niin eiköhän tuohon googlailemalla vastaus löydy, itse nappasin tuon 2,2 lukeman suoraan TM:n koeajon tiedoista. Katsos kun Saratogan pyörät kääntyy niin vähän. Ja ohjaus ei ole mitenkään sporttinen/hätänen.

Jos olet sellainen lökäpöksy, että auto on pappa-auto kun se ei ole sporttinen, niin ei se minulta ole pois. Kokeile joskus vaihtaa se speedmetal vaikka rentoon kantrimusiikkiin, niin voit löytää toisenkinlaisia olemisen ja mielen ulottuvuuksia.

Tuossa kun puhuin harrasteautoista, niin kyllä tuollanen 70-lukunen Valiantti jo olis kova viimesen päälle entisöitynä. Mutta jos provosoidut minun sporttisuuden kiroamisesta, niin kyllä muskelitkin kiinnostaa, esim. Duster voi olla kiinnostava, ja kyllä sen 80-lukusen Camaronkin kanssa pääsisi juttuun, siinä missä taas toisessa genressä se 70-lukunen Wagoneeri tai vanhat pickupit kiinnostaa. Genrejä on monia.

19. Bowtie

Bowtie Gearhead

Kyllä se vaan taitaa olla niin että ns tavan tallaajan silmissä ne etuveto-Bonnet, Vanit ja Saratogat on vaan tavallisia ajoneuvojen keski-iän ylittäneitä autoja siinä kun vanhat Carinat ja Passatitkin... Eli vaikka niillä kuinka ajelisi vuoden ympäri vaikka satkun vuoteen, ei se vaikuta harrasteen näkyvyyteen koska eivät pahemmin erotu liikenteessä kuin toisille harrastajille.

60-lukulaisen huomaa jo muutkin, se nähtiin taas kun pesueen kanssa ajeltiin jouluaatto Dartilla, jalankulkijat töllistelee kummallista näkyä ja satunnainen vastaantulevan auton kuski näyttää peukkua.

Sounderi tykkää tästä.
  20. grantorino

grantorino 3rd gear

Taas tuli melkoista scheissea, esimerkkinä vakio Camarossa/Firebirdissä on 3 kierrosta kierroksia ratissa laidasta laitaan, mikä on jo nopea ohjaus ja ws6 alustapaketin simpukassa on 2,5 kierrosta joka on hyvin formulamainen ohjaus.
    Aivan turha selittää että jossain pula-ajan haavi mallisessa 4d jenkissä olisi formulatyyppinen ohjaus.

Kerro tästä muillekin!