Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. fishbone

    fishbone 3rd gear

    no niin no, itse aion harrastaa niinkauan kuin noutaja tulee.vähäsen laittelen ja kesällä cruisaillaan,se on mun ja vaimon juttu,ollu jo 20-30 vuotta,mitä sitä muuttamaan mukavaa se on ja vie melkein kaikki rahat:rotfl:
     
    billy the kid ja z 900 tykkäävät tästä.
  2. grantorino

    grantorino 2nd gear

    Mopar miehellä kyllä hyvä maku, mutta taitavat molemmat jo olla vaihtokunnossa, kuvan laadusta päätellen aikaa on kulunut paljon.
     
  3. karra

    karra Gearhead

    Ohhoh, tuohan menee melkes henkilökohtaisuuksiin :D ku ei ollu ees hymiöitä :p. No itellä on jo kolmas suhde menossa, ja vanhin auto on 1971 ihan kuin ensimmäinen autonikin vuonna 1982. Emännät on kyl nuortunu, 1969 on hyvä vuosi naisissa ja 1971 autoissa :cool:
     
  4. Pentastar93

    Pentastar93 1st gear

    Kuten sanoin Saratogassa pyörät kääntyy verrattaen tosi vähän. Sillä saa vekslata sellasissa paikoissa missä ei auton koosta päätellen pitäisi olla vekslattavaa. Etukulmasta katsoessa sinne pyörän sisäsivun ja pyöränkaaren väliin ei oikeen ilmarakoa tule. Saratogassa on näimä yhtä suuri kääntösäde kuin 84 Buick Electrassa (yli 13), jossa pyörä kääntyykin ihan eritavalla.

    Sillä Saratogan 2,2 kierroksella ei ole mitään tekemistä minkää formulatyyppisen ohjauksen kanssa. Jos ajatellaan, että tuo TM: 2,2 kierrosta laidasta laitaan on virhe, huomioiden, että se myös lyhyksi siinä noteraattiin, niin tarkistin asiaa netistä kattomalla rockautosta ohjausvaihteita Le baron sedan ja Spirit haulla. Niin sielä oli lock to lock arvoja 2,31 ja 2,75, sekä 2 ja 3. Muualta löyty liksi vielä 2,5 lukemaa, sekä 2,25. Koitin autoa googlaamalla löytää myös specsejä, mutta ei tuon järjellisempää näin nopeasti etsien löytyny. Chryslerin korjauskirjasta ei tuota specsiä löytyny steering osastolta.

    "pula-ajan haavi mallisessa 4d jenkissä"

    Vaikka sitten niin...
     
    Muokattu: 27.12.2018
  5. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Ensinnäkin olen sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun aletaan määrittelemään, mikä on oikea tapa harrastaa mitäkin, ollaan huolestuttavasti hakoteillä.

    Ja silti, jos jonkinlainen harrasteajoneuvorekisteri halutaan saada aikaan, juuri näin pitäisi tehdä.:confused:

    Elämäntapanäkökulma on sekin mielestäni tärkeä. Ei tulisi meikäläisenkään olemisesta mitään ellei olisi V2- ja V8-moottoreita. Ja polttomoottoreita noin ylipäätään. Ei yksinkertaisesti pysty olemaan ilman. Mutta tämä näkökulma tuskin johtaa mihinkään hyödylliseen, kun puhutaan harrasteajoneuvorekisteristä, johon liittyy jotain käyttöajoneuvoista poikkeavia etuja.

    Ainakin yksi kriteeri harrasteajoneuvolle on se, että siihen liittyy käyttöajoneuvoa selvästi enemmän erilaista kunnossapito- tai muutostyötä. Ei välttämättä yksinomainen kriteeri, mutta tästä voisi päästä alkuun.
     
  6. Pentastar93

    Pentastar93 1st gear

    Ajo-ominaisuuksista vielä sen verta, että sain tuossa keväällä sain todetta kuinka paljon voi saman rengaskoon sisällä rengasvalinta vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Ostin tuohon käyttis Vectraan uudet Good Yerin kesärenkaat, joiden mallia en nyt muista, niin ohjaus rupesi voimakkaammin vastustamaan kääntämistä/palauttamaan. Mitä tuollanen muutenkin turhan innokkaasti palauttava ohjaus ei kyllä tarvitse lisää. Talvirenkaat vaihtaessa keveyty taas.

    Tekee muutenkin tuollaselle jämäkälle eurooppalaiselle pehmeämmät talvirenkaat hyvää. Vaikka Vectran alusta saksalaisittain verrattaen suodattaa kolkommat tytinät ihan hyvin, vaikka niitä kevennetyssä muodossa läpi tuleekin. Ja penkkissäkin saksalaisittain verrattaen pehmeyttäkin löytyy. Vectrassa on kyllä suuntavakaudeltaan ja tarkkuudeltaan ihan hyvä ohjaus, mutta mitään aktiivisuutta siinä ei ole, lukuun ottamatta innokasta ohjauksen suoristamista, joka ei toimi yhteistyössä tien ja kuljettajan kanssa. 00-luvun genressä ihan silmää miellyttävän näkönenkin tuo facelift B Vectra sedanina.
     
  7. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Mitähän nuo 70-80 luvun "oikeat"veteraani harrastajat tuumailee tämmöisten nettihuuhaa "harrastajien" kirjoittelusta.....on uskomatonta paskaa....ja aiheen otsikkoon viitaten niin ei hyvältä tulevaisuus täällä netissä....muuten kyllä jenkkiautot kasvattaa koko ajan suosiotaan.
     
    z 900 tykkää tästä.
  8. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Veteraaneilla viittaan heihin jotka eivät ole koskaan nettiin kirjoitelleet vaan käyttäneet senkin ajan autojen parissa...ilman Google kääntäjiä ja internettiä hommanneet varaosat jne....nähneet oikeasti vaivaa homman eteen...luen itseni myös tuohon huuhaa porukkaan.
     
  9. grantorino

    grantorino 2nd gear

    Pitää varmaan käsittää tuon saratogan ohjaus siten, että se on tavallaan rajoitettu kääntymään normaalia vähemmän, johtuneeko jenkkiläisestä etuvedosta, tai tiedätkö ohjauksen olevan toteutettu simpukalla vai hammastangolla?
    Joku näistä sen tekee kömpelöksi.
    Noissa mainitsemissani sporttimallisissa autoissa etupyörät kääntyvät reilusti vähäisellä ratin liikkeellä.
    En ole ennen noin kankeasta ohjauksesta kuullut, jossa kierroksia on vähän, ja pyörätkin kääntyvät vain puoliksi.
     
  10. Pentastar93

    Pentastar93 1st gear

    Oon tuosta kyllä erimieltä. Mielestäni ihmiset aika paljon ajattelee sen Vanin tai Bonnevillen olevan jotain muutakin, kuin että katoinpa tuosta jonkun käyttiksen ittelleni ja tuollaseen satuin päätymään ilman mitään ennakko ajatuksia ja tarkotuksenmukaisuutta. Kun ostaa sen Vanin Transiitin tai Transportterin sijaan, sitä on monien silmissä jonkinlainen oman tien kulkija, jonka syitä sen Vanin valitsemiseen arvailevat herkemmin, kuin sitä miksi valitsi juuri Hiacen. Toki sellaisia kevytmielisempiä auton vaihtelijoitakin on jotka kokeilee mitä sattuu ilman sen suurempaa käsitystä siitä mistä pitää, ja mikää vastaa omaa makua yms.

    Kyllä se 90-luvun alun Mercury Sable tai Pontiac Grand Prix herättää huomiota tai keskustelua ihan eri tavalla, kun se Mondeo tai Primera. Ja Saratogakin voi olla monen näköinen, onko se Saratoga V6 ääniä soittava Spirit ES:n helma ja puskuri sarjalla, tai sitten tuo minun Saratoga, joka on ainakin ollut huomiota herättävä Lebaron sedan lookin maskilla ja nokka pentarstarilla yhdistettynä Black cherry pearl väriin, tumman punaiseen plyyssi sisustaan, alkuperäisiin peltikapseleihin, ja alakylkien korkeisiin kromilistoihin + muihin cromeihin ikkunalistoista autoa keskellä kiertävään kromi listotukseen, mastoantenniin, ym. onpa tuo takaikkunan kulmakin hyvin sen aikaisen amerikkalaisen sedanin tunnusmerkki. On vähemmän ymmärtävät tulleet kyselemään oks tä Cadillac, tai moni kyselly mikä malli tä oikein on (ei Saratoga merkkiä), on uudessa työpaikassa kyselty selän takana muilta oottekko nähny mimmoselle coca-cola autolla se kulkee, on kommunistista menevät tyypit kattellu halveeraava ilme päät kääntyen nurin niskoin, on näytetty keskisormea. Useamminkin on kyydissä olevat ihaileet sisustaa, huomioneet kuinka mukava istua, ja kuinka mukavaa kyytiä on. YM. Pitää myös mainita, että aika hyvin jenkkiautoilijat morjesteli sitä.
     
    Muokattu: 26.12.2018
    sectoid ja Karpov tykkäävät tästä.
  11. Pentastar93

    Pentastar93 1st gear

    Kyllä se simpukalla on toteutettu. Kyllä se niin on kun tuossa sanot, pyörät oikeasti meinaan ei kummoseen kulmaan mene kun ratin on kääntäny ääriasentoon.
    Ja joo ymmärrän tuon sporttiohjausasian, mutta tuossa tosiaan ohjaus ei mikään nopea ole, et kyllä se ratti liikkuu ilman isoa vastetta pyörissä.
     
    Muokattu: 26.12.2018
  12. Pentastar93

    Pentastar93 1st gear

    Minuunko viittaat? Kiitos kovasti. No joo tuo Vectrasta kirjottelu oli hölmöä, mutta konteksti oli aiemmissa viesteissä, aiheena ajo-ominaisuudet, jenkki vs euro ym.
     
  13. pantera

    pantera Gearhead

    Nyt olis ollu hyvä tsäännssi kun vihreet ja vasurit oli pois pelilaudalta tehdä harrasteajoneuvoluokka joka olis eriyttänyt harrasteajoneuvot bulkkiliikennöinnistä.
    Toivottavasti se ikkuna ei ole lopullisesti kiinni ja tulevaisuudessa harrasteporukat puhaltais sen verran yhteen hiileen että joku esitys saatas aikaan.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos suurin osa täältä sais päättää, niin harrasteajoneuvorekisteriin tulis vuosimallirajaksi varmaan joku 1971 ja sitten vois ajaa jopa kaks viikkoa vuodessa sen yhden sijaan :poff:
     
    Holley tykkää tästä.
  15. pantera

    pantera Gearhead

    Kenenkään ei ole tietenkään pakko laittaa autoansa harrasterekisteriin.
     
  16. hzemax

    hzemax Gearhead

    En nyt tiijä, et miten tärkeetä ratin kierrokset tai harrasteajoneuvorekisterit on harrastuksen (olettaen, että liittyy amerikan autoiluun) kannalta tärkeitä, ku. Kattokaa loppuun prkl.
     
    palontie ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  17. hzemax

    hzemax Gearhead

    Miä vaan tykkään ajella ameriikkalaisilla, ja vähä ropatakki niitä,,, amerikan autoja siis. Kaikki rahat niihi menee kuiteski.
     
    palontie ja Karpov tykkäävät tästä.
  18. Karpov

    Karpov Gearhead

    Aika hyvin kiteytetty
     
    palontie tykkää tästä.
  19. hzemax

    hzemax Gearhead

    Dänx . Katoikko ees vireon loppuun?
     
  20. Pentastar93

    Pentastar93 1st gear

    Tuli tuosta mieleen, että noitten myyntiesitteiden keräily on muuten hyvä tapa purkaa kuumetta autoihin, joita ei ihan heti kuvittele olevansa ostamassa, ja eihän sitä muutenkaan kaikkea voi omistaa ja ajaa. Siitä kuitenkin saa edes vähän jotain kun on se myyntiesite:D Paitsi että pitävät mielenkiintosta dokumentaatiota sisällään, niissä on myös aikas taidetta! Kokonaisuutena muutenkin monet tosi hienoks tehty, ja 80-luvulta eteenpäin kuvat on pääasiassa sellasia valokuvapintasia, ja on vaikka mitä kerroskalvojippoja ym. Tai esim. Cadillacin tai Imperialin esitteen kannessa voi olla lehtikultaa.
    Ite oon toista sataa keräilly, vanhimmat on 40-luvulta. GM, Ford & Chrysler (muista ei ole) on osastoitu omiin laatikostoihinsa, ja sitten laatikot on merkitty vuosikymmenillä. Sit mulla on joitakin yhtiön vuosiraportteja kanssa, ja varuste-esitteitä, sekä poliisilaitoksille suunnattuja poliisiautoesitteitä on pari.
    Vinkkinä pitää kertoa, että ostin semmosen hydrostaattiohjatun ilmankuivamen, että ei pääse ilmankosteus karkaamaan, kun jonain vuosina voi tulla niitä monsuunikausia, että kosteus karkaa, ja sellanen ei vanhoja esitteitä ajatellen ole hyvä asia. Ei toki muutakaan ajatellen. 2015 kesällä oli viimeks täälä päin semmone että korkeaa lämpöä ja rankkasadetta piisaas päivä tolkulla, onneks oli ilmankuivaaja sillon hankittuna.
     

Kerro tästä muillekin!