Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Semmonenkin? Sillähän on vaikka ja mitä.
     
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Se broncco kakkoset oli liian halpoja +5v sitten. Reilulla tonnilla sai valita, meni varmaan offirypimisiin ym huonoille teille ja sieltä paaliin?


    Nykyään taas välillä semmosista saa maksaa liikaakin vaikka kunto ei olisi täydellinen. Ei hyvin asiat nytkään.
     
  3. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Jos yhtään laskee mitä noiden säilyttäminen ja yllä pito on tullut maksamaan arvon nousua odotellessa niin ehkäpä olisi tehnyt paremman tilin jollain muulla.
    Tämä vaan mun mielipide.
     
    tinareki, Gary Grand, Pertti K ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Lainasin Markku Mäkipirtin kirjan Jenkkiautot 2 (1960-2011) ja siellä luki jotain mielenkiintoista. Harrastuksen lähitulevaisuus ei ole siltä kantilta huono että kirjassa lukee:

    "Autoharrastajat ovat jälkituoneet arviolta 15 000 isoa tai urheilullista 1960-1970 luvun jenkkiautoa Suomeen. Valtaosa autoista edustaa merkin kalleinta segmenttiä " "Vertailuna jenkkiautojen tuontimäärälle olkoon noin 30 000 jälkituotua Mercedes-Benz`ziä"
    Mielenkiintoisia lukuja ovat myös nämä:
    -120kpl vuoden 1959 Cadillacia
    -400kpl Ford Thunderbirdejä
    -1200kpl Chevrolet Corvettea

    Ikävää tekstiä:
    "Suomessa myytiin vuosina 1960-1999 yhteensä vajaat 39 000 jenkkihenkilöautoa. Autot edustivat pääosin Chrysler Motorsin halvinta segmenttiä. Valtaosa ko. autoista on romutettu."
    Valtaosa romutettu.:(

    Mieleen tulee heti että kuinka paljon niitä autoja sitten tuotiin jotka olivat 50-luvulta ja vanhempia tai 80-luvusta uudempia tähän päivään asti. Kirja kertoo vaan vuoteen 2010/2011 asti ja keskittyy jotenkin enemmän viime vuostuhanteen. Se ihmetyttää että onko todella tuotu 60-70-luvun 30 000 mersua jälkituontina vai mihin siinä verrataan.

    Kuinka monta jenkkiautoa näistä 60-70-luvun 15 000 autosta sitten enää majailee Suomessa ja ovatko esim. muuttaneet Ruotsiin. Kuitenkin uskon että Suomessa on yli 20 000 jenkkiä vuosimallista riippumatta. Voihan luku olla jopa yli 30 000, kukas sitä tietää.
     
    TuomoK tykkää tästä.
  5. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Eiköhän tuo meinaa että kaikenikäisiä Mersuja yhteenä 30 k. Harvassa varmaan on merkki josta ei valtaosaa 60-99 myydyistä ole romutettu. Porsse ja Land Rover ehkä?
     
    redneck1 tykkää tästä.
  6. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Siinä varmaan sitten verrattiin ihmeellisesti siihen että kuinka hirveästi jenkkejä on ylipäätänsä tullut. Kaikki kirjan tekstit ei mene aina ihan yhteen/järkeen.
     
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    https://www.aenaples.com/vehicle-de...-wagon-wagon-55df492ce62a4058b159c9b0676e5c11

    Tuossa olis ihan siisti puukylki. Ei roiku edes kattoverhoilu.
     
    maverick999, Gary Grand, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Sain tämän kirjan ja muutamia huomioita. Paljon hyviä kuvia ja yritystä on ollut. Kirja vilisee virheitä, mikä on valitettavaa, vaikea lukea tekstiä , kun ei jaksa uskoa faktoihin virheitten vuoksi. Sivulla 26 mainitaan Plymouth Barracuda 1966 moottorina GM Chevrolet Small-Block V-8 327. Lukuisat virheet vievät uskottavuuden sinänsä kiinnostavilta tuontitilastoilta. Mutta pisteet hyvistä SUOMI-autokuvista, näitä katsoo aina mielellään.
     
  9. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    17 tuhatta taalaa ja rahti pistää monet pojan täällä miettimään kuinka hienoa uudenkarheaa amerikkaa olikaan hetkisen sompailtavana ja miten helppoa olikaan se hiacenkorvike ja jokapaikanhöylä saada tuhottua pikaisesti romumiehen kilohinnoille.

    Aika kova on hinta kun miettii mitä kaikkea tuohon rahaan saa siellä muutakin mutta mitäs meinaatte, menisikö kaupaksi täällä tai kätelläänkö jenkkilässä tuohon hintaan ?
    Florida vähän mietityttää eikä 100 tuhatta mailiakaan ihan poikkeuksellisen vähän ole mutta ehkä epäilen turhaan...

    Toisaalta ennemmin minä tähän satsaisin tähän kuin totaalisen loppukäytettyyn puupenkkiin täällä jos entisöinti tavoitteena tai jos vaihtoehtona Carterin aikoihin viimeksi ominvoimin liikkunut kympin muskeliharso joka osien luovuttajaksikikin ollut liian huono tai semmoisena jo ollutkin vaikkakin aito sierainpelti olisi paikoillaankin mutta sen tyhjää kuten penkkienkin alla .

    Kaikki merkit oli ilmassa jo tuolloin miten 90% STW kalustosta käy kun halvalla saa liikaa ja niin myös kävi eikä siinä mitään ,kovasti vaan korpesi nähdä miten kova takapenkki verrattuna Metro Autossa ym myynnissä olleisiin ihkauusiin verollisiin hirmutyyriisiin pehmeäpenkkisiin oli peruste pitää hienoa "ALE"autoaan kertakäyttöesineenä vailla huolenpitoa ja loppu onkin historiaa. Tuommoiset Buickit oli juurikin halutuimmasta päästä jostain syystä,jopa TM koeajoi yleisön pyynnöstä käytetyn jenkkifarkun joka oli Electra STW.
    Ei senpuoleen,myös Colony Park tai LTD oli minusta melkoisen säväyttävä näky uudenkarheana,varsinkin valkoisena+ puukyljin.
    Electran kera tuli paljon myös LeSabreja halvempien GM merkkien kera ja lisävarusteita jopa Chevyissäkin rutkasti lähes poikkeuksetta.
    Lähestulkoon kaikki oli bensakasilla mutta myös dieseleitä tuotiin jonniverran.
    Tiedä moniko lukijoista muistaa näitä aikoja omakohtaisesti ja uskaltautuuko joku kertomaan STW ostoksestaan tuolloin ja miten sen kanssa kävi?
     
    Muokattu: 7.12.2019
    tinareki, Gary Grand, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Harri S

    Harri S Gearhead

    Oman Capricen (Metron tuoma) ostin Metroautosta reilun kolmen vuoden vanhana (ollu jonku kukkakaupan käytössä ennen sitä).
    Vaihdossa annoin, lyhytkavaisen -89 fleetsiden 60tkm ajettuna josta sain vaihdossa tuplarahat siihen mitä itse siitä maksoin (kiitos verouudistuksen).
    Käyttiksenä se toimi mutta kuten aina noissa omissa käyttiksissä, korjasin siitä pois kaikki ekan omistajan ajan rispaantumat ja pidin siitä muutenkin hyvää huolta. Osia ei käytettynä vielä liiemmin ollut, mutta Kokkolasta Nykvistiltä löysin siihen priiman takapuskurin parkkipaikkakolhuisen tilalle. Ruosteenestokäsittelin kauttaaltaan ja huolsin säännöllisesti yms.

    Toisen muksun myötä vaihdoin sen samanikäiseen 6.2d Starcraft vaniin, joka oli ihan mainio laite siinä tilanteessa.
    Vani sai polttoainelämmittimen, sekä samat ruosteenestokäsittelyt, purin puskurit ja helmat tieltä pois ja maalasin siitä helmaosat epoksilla, tarvittavin osin kiveniskumassaten ja orkkis maalisävyillä (ja myös kaiken muun mistä maali jo hilseili sinkityksen päästä irti, sivuikkunan alareunat, saranoiden ympärykset yms.)
    Vani oli siistikuntoisena myynnissä Nettiautossa viime vuonna, vaikka lähti multa eteenpäin yli puoli miltsiä mittarissa.
    Caprice meni varmaan seuraavan omistajan tiilikärryksi koska sillä oli jo 120tkm ajettuna, kuten maan tapana oli.

    Capriceen kysyin dieselöintiä, kun rahat oli kortilla mutta teetettynä 5.7d oli ollu 9 tmk prokkis ja 6.2d kolme tonnia ennemmän joten dieselivani oli fiksumpi vaihtoehto.
     
    Inlinee, sämpy, TuomoK ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Luuletteko että minä valehtelen?
     
  12. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Lainasitko myös ykkös kirjan tämän kakkos-osan seuraksi?
     
    TuomoK tykkää tästä.
  13. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Hyvä kysymys, tarkoitus on lainata myös ykköskirja, se kiinnostaa vielä enemmän, toivon virheiden määrän olevan siinä pienempi. Nyt varasinkin kirjan, säästän joulun pyhiin.
     
  14. TuomoK

    TuomoK 3rd gear

    Tämä ykkösosa on kyllä kanssa hyvä kuvien osalta, paljon hyviä kuvia vanhasta kotimaisesta kalustosta. Onkohan nämä lukuisat virheet tulleet ladonta yms kirjoittajasta riippumattomassa vaiheessa, eka osassa on vaihtuneita kuvatekstejä?
     
  15. tinareki

    tinareki Gearhead

    Jep, taitaa olla ihan pikapuoliin myöhäistä halpojen pitkäkattojen hamstraaminen jenkeistä.
    Hemmings Classic Car on hehkuttanut jo toistakymmentä vuotta sitten stw mallien hienoutta ja tulevaa arvonnousua. Niiden arvonnousua avittaa nyt nostalgia; Stw nousi suuren suosioon perheiden ykkösautona 60-70-luvuilla. Nyt niiden takapenkeillä lapsuutensa eläneet ikaluokat ovat varallisuutensa huipulla ja eläkeiässä tai sen kynnyksellä. Kun aika on samalla muuttunut ja varsinkin USAssa stw korvautunut SUV hirviöillä, alkavan ennen arkiset farkut näyttää harrastemielessä houkuttelevilta. 60-luvun full size stw:t saattavat olla jo aikuisten hinnoissa, mutta kyllä sieltä 80-lukuisia löytyy vielä edullisestikin.
    Ilmaisena vinkkinä, 10sek. googlauksella;
    https://tampa.craigslist.org/pnl/cto/d/seminole-1988-oldsmobile-custom-cruiser/7046441660.html
     
  16. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    joo-o,muiden hienojen peltilaivojen ohella pitkäkattokin voisi olla vaikkapa baarin koristeena asiakaspenkein oiva laite jenkkimiehen silmäkulman kostuttamiseen parin tuopin jälkeen,siis kuin ulkomailla monesti näkee autoista muokattuja istumapaikkoja tai mikseipä kotitalliin unelmointiin ns kylmiin tyyppeihin koska kuten sitkeimmätkin huomaa niin taas uutisoitiin ilouutisia maailman pelastamiseksi eli suomen bensa/dsl henkilöautojen tulevista näköaloista ylimääräisten verojen muodossa ja selkosuomeksihan se tarkoittaa että niistä halutaan eroon painostaen todella pikaisesti jolloin päästään taas kerran aloittamaani otsikkoon ja voisi kysyä kuin urheilijalta suorituksen jälkeen:miltä nyt tuntuu?

    Aika huonolta sanoisin ja silti jotkut sitkeät yrittää yhä optimistisesti kaupata lisää karuja rojekteja tänne tuolla etusivulla vaikka koko touhu ehjienkin osalta pikkuhiljaa kuin "väärää rahaa"joka lati minkä tähän satsaa mutta mennään nyt loppuun asti konkurssissa tankki kesässä linjalla eikä ajatella rahaa aina.

    Enpähän olisi uskonut että koko jenkkitouhulle käy näin kun aikoinaan moottoritie kuin rautakin oli tosi kuumaa eikä siitä tunnu niin kauaakaan olevan.

    Tämä kuristusotteen tiukennus luonnollisesti koskettaa harrasteautoja kuin käyttiksiäkin mummoankan autoista euro kutosiin.

    Mikäpä siinä tiukennellessa kun tiedetään että kukaan ei tikkua ristiin laita estääkseen ja rahahanat maailman sosiaalitoimistona ehtyy pakostakin mutta kun käytännössä pakotetaan porukka hybrideihin ja puolivalmiisiin tyyriisiin sähköautoihin niin autokauppa elpyy,romumies nauraa ,jobbarit saa vietävää Afrikkaan,sähköyhtiö ku..ee hunajaa kuten urakoitsijatkin latausverkostojen kanssa ja pääpotin korjaa valtio joka saa taas kylvettävää maailman tuuliin.

    Ainut pelastus näissäkin asioissa lienee hallituksen kaatuminen ja maalaisjärjen saaminen oppositiosta mm autotouhuihin sekä tietysti joku herätysliike harrasteautojen+mp innostukseen jolloin niihin satsattaisiinkin mutta silloin unohtaisimme utopistisen kukkahattuhaaveen arktisesta EU esimerkkimaasta 2030 ja siihen näköjään mennään hinnalla millä hyvänsä oli kansalla rahaa tai valtaosalla tahtoakaan.
     
    Muokattu: 12.1.2020
    duel, malvasto, litres ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. fishbone

    fishbone 3rd gear

    Katselin tossa ehtoolla juutuupista ameriikan autotapahtumista videoita,pisti silmään sama kuin meillä Suomessa,porukat oli vähä vanhempaa ikäluokkaa,kalusto tosin aikas komiaa.Nuorisoa näky vähemmän noissa,varttuneemmilla on enemmän massia laittaa harrastekalustoon.Meillä nämä nuoret kaupunkilaispolitiikot tappaa kohta koko autoharrastuksen ja autoilun sekä paljon muuta.
     
    malvasto, duel ja Peeaa tykkäävät tästä.
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yks on ukkoutuminen tosiaan. Eräällä jenkkiläisellä harrastefoorumilla on vuosien saatossa kahdesti huomattu asia, että siellä ( foorumilla, näyttelyissä järjestävällä/ esiintuovalla puolella) pyörii vaan ne vanhat gubet, että asialle pitäs jotain tehä. Sit ne tekee foorumille kyselyn, miten me saatas lisää nuoria innostumaan harrastukseen. Sit kun ne kaks-kolmikymppiset harrastajat vastaa mistä ne tykkää/isi, ja tod.näk muut ikäluokastaan, nää samat vanhat gubet aivan totaalisesti sivuuttaa nää vastaukset, ja kierrättää omia jo huonoks todettuja juttujaan samalla kun taputtavat toisiaan selkään. Sit parin vuoden pääst uus ihmettely ku harrastajat vähenneet entisestään, et mitäs tehtäis...

    Ja kuten jo mainittu, ne kävijät näyttelijöissä suurimmaks osaks ajaa hybridillä prisman kautta kotio.
     
    1purehell ja pantera tykkäävät tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Valitettava tosiasia on että nykypäivänä ei koodit ja numbers matchingit kiinnosta, mitö taas vanhempi väki kyttää ja kehuu terska huurussa, saati jonku öljyntäyttöputken date code. Ei herneitä kelleen, jokaisella mieltymyksensä.
     
    Muokattu: 16.1.2020
    sdfsd, 1purehell, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. fishbone

    fishbone 3rd gear

    Itekki jo ukkoontunu mut silti vielä käydään muijan kanssa cruisingit ja tapahtumia,näyttelyistä ei ole aikoihin enää saanut mitään kiksejä mut on niissä silti mukava käydä.
     
    malvasto tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!