Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Minusta on ihan noi uudemmatkin ajossa vähentyneet oli kesä tai talvi. Ennen vaneja ja pickuppejakin pyöri kokoajan. No joo ne uudet +2000 on kyllä lisääntyneet.
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Veikkaan että vanien ja pick uppien vähentyminen johtuu siitä että niille ei oo vuosiin ollut oikein kunnollista maahantuontia ja hinnat on karanneet vähän käsistä verrattuna esim. 90-lukuun, siis uusien. Tuskin niinkään siitä etteivätkö ne kelpaisi ihmisille. Ja jos ei uusia myydä niin väheneehän ne
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Paku-vaneja ja pickuppeja tuli maahan solkenaan ennen 90-luvun lamaa ja vuonna -93 alkanutta pakujen verotusta. Suurin osa on ajettu loppuun. Uudemmat on järjestään kuorma-autoja, mikä vähentää niiden haluttavuutta.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ne on kaikki mädäntynyt pois mitä ennen näki liikenteessä...
     
    Pertti K tykkää tästä.
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ne on ne 80-90 lukujen jenkit niin kehnoja ettei niillä aja edes jenkit itse, niin onko se nyt ihme ettei näy kauheesti liikenteessä :poff: En mä oikein hiffaa, pitääkö ajaa jenkillä vaan siksi että se on jenkki, onko se itsetarkoitus? Ei mulle ainakaan mikään Explorer tai S-10 Blazer anna mitään fiiliksiä, niin ei ole koskaan tullut moista hankittua... Ja aika vähän on semmosia 90-lukulaisia mitä oikeasti haluaisi omistaa, SS Impala vois olla yksi harvoista.
     
    Impalas, simeoni ja Lowry tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Njaa, kyllä tommonen 80-lukuinen F-150 vielä on sitä itseään. Ruma tietty mutta ominaisuudet pelkkää amerikkaa. Ja varmaan muutkin SUVit ja Pick-Upit samalla viisiin ja vielä pitkälle 90-luvulle asti.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No joo, pick-upeista olet ihan oikeassa, mutta etuvetoiset henkilöautot jo monet aika synkkiä...
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    eikai myt muutamassa vuodessa? Varsinkin kun tuntuu noi hiukan tuoteemmat mätiväm pahemmin

    sen ymmärrän jos ei halua tai pysty kulutuksen takia ajamaan, mutta toi dissaus just on syynä miksei täällä juuri kalusto liiku. Pitäs olla jus se munakad muskeli tainei mitään. Kyllä tollsne s10 antais mulle ainakin paremmat sävärit kuin monet muut saman ikäset tai tuoreemmat autot. Eihän se mikään entisaikojen fiilispeli ole muttai ei mikään kia


    Ei se uuden auton pito varsinkaan velalla ostetun halpaa ole tai arvonala
     
  9. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Oma kokemus on kyllä että amerikkalaisessa autossa saa vieläkin enemmän vastinetta rahalle kuin eurojapsikotteroissa. Esim jos -00 olis halunnu vastaavat ominaisuudet eurooppalaisessa tai japanilaisessa kotelossa, kuin tuossa mun jeep gc:ssä, niin rahaa olis pitäny latoa tiskiin vähintään puolet enemmän ja käytetyissä hintaero vaan korostuu. Toisinsanoen jos euro/japsi on itsetarkoitus, niin joutuu ajaan puolet paskemmalla :poff: Eli jatketaan ainakin toistaiseksi jenkkilinjalla
     
    Pentastar93 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huonot ajo-ominaisuudet on niitten puheita jotka ei oo ajaneet kun parilla jenkillä.

    Myös jokainen autoilusta edes jotenkin kartalla oleva tietää, että ajettavuus kärsii maasta riippumatta 2000 luvun lopulle mentäessä
     
    Pentastar93 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kyllä mä väittäisin että viimeiset viisi vuotta on verottanut kantaa farkkujen ja vanien osalta todella paljon, ja nekin harvat mitä näkee liikenteessä on pääasiassa aika synkän näköisiä jo.

    Dissausta tai ei, niin ei amerikkalaiset ole oikein henkilöauton valmistuksessa pärjänneet enää pitkään aikaan, SUV:eja ja pickuppeja kai vielä osaavat tehdä, tai ainakin ne menee kaupaksi kotimarkkinoilla. 70-luvulla jenkit yritti tehdä pikkuautoja kuten Vega, Pinto ja Pacer, jotka oli kokolailla jätettä. 80-luvulla sama homma, Citation lässähti ensimmäisen myyntivuoden jälkeen täysin ja Corollat senkun porskutti. 90-luvullakin ainakin GM:ää vietiin taas kun litran mittaa kun Camryt ja Accordit meni Luminoiden ohi oikealta ja vasemmalta, Taurus sentään taisi tehdä kauppansa... Se että mistä nykyharrastaja saa fiiliksensä on eri juttu, jos amerikkalainen muovipuu ja plyysi on se juttu niin sitten se on, kaikille vaan ei taida olla.
     
    Impalas tykkää tästä.
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    On amerikkalaisten tekeleet aika heikkoa tasoa, 80-luvun GM:ien sisustoissa on lähes poikkeuksetta muoviosia päreinä tai ainakin halki ruuvien ympäriltä... Itselle ei ole koskaan tullut mieleen "laadukas jämeryys" kun sillan liikuntasaumaa ylittäessä puolet sisustan osista päästää pärähdyksen, rämähdyksen tai kitinän :rotfl: Missään muussa autossa kun amerikkalaisessa ei ole tullut vastaan sentin rakoa koripeltien välissä joka olisi täytetty saumakitillä, ei vissiin ollut osat osunut ihan kohdalleen... Ei jenkeistä kannata laatuautoina puhua, sitä ne ei missään nimessä ole. Se on kyllä hyvin hämmästyttävää miten niin huonosti tehdyt autot voi liikkua niin pitkään niin pahasti laiminlyötyinä kuin mitä Suomessa näkee, kai se johtuu yksinkertaisuudesta.
     
    Impalas tykkää tästä.
  13. grantorino

    grantorino Gearhead

    Harvassa ovat ne nuoret nykyään, jotka haluavat ostaa itselleen ensiautoksi 40-50 vuotta vanhan paskan, siis loppuunkuluneen autonrähjän.
    Itse kun -80 luvun alkupuolella hankin ensiauton, niin ei tullut mieleenkään hankkia jotain 30-40 luvun vanhaa koslaa. Tärkeämpää oli päästä ajamaan eikä korjaamaan.
    Jenkkien laatu tipahti rajusti -80 luvusta eteenpäin, esim. nuo veronkiertofarmarit, onko kukaan ajanut sellaisella todella paljon?, aina niissä oli moottorivikoja, vaihteistot hajosivat järjestään jokaisesta.
    Nykyään laadukkaat ja tehokkaat V8 automaatilla autot taitavat olla eurooppalaisilla merkeillä, kuten audi,bmv,mersu näin esimerkkinä.
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Kieltämättä kun asiaa noin päin katsoo niin.....

    Mun eka harraste oli kaksi vuotta vanhempi kun minä, eli käytännössä ei edes lähellä nykyistä museo ikää.

    Kundin harraste on 23 vuotta vanhempi kun se itse ja käyttiskin on viisi vuotta vanhempi, joten näin suppealla otannalla harrastekaluston ikä on vanhentunut suhteutettuna harrastajan ikään....
     
    Jussi289 ja talonmiehen vapaapäivä tykkäävät tästä.
  15. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Eipä tule mieleen yhtään ei amerikkalaista autonvalmistajaa minkä hinnat alkaen pikkuauton olis ennemmin ottanut kuin jonkun noista mainitsemistasi
     
  16. grantorino

    grantorino Gearhead

    Näemmä Kaarne poikakin heräsi henkiin...
     
  17. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Kaikille Wannabeharrastajille (kuva omasta paidasta) oli tässä pari vuotta sitten saatavilla tuommoinen t-paita tämän foorumin kautta:
    [​IMG]
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei ehkä tänäpäivänä kun kaikki on harrasteautoja, mutta ajattele itsesi ostamaan uutta autoa 70-luvulla. Ei siinä paljon harrastepotentiaali ole ollut mielessä kun highwayn laidalla odottelee hinuria kun Vegan laiska nelosmoottori on paistanut kansipahvinsa, tai Pinton syttyessä tuleen peräkolarissa...
     
  19. xp

    xp Gearhead

    Ja laitetaas vielä tälläinen pirujen maalailu tähän: Ei jenkkiautotapahtumissa ole parikymppisiä pystytissisiä misuja poikia houkuttelemassa noin yleisönä, vain palkattuina promotyttöinä löytyy. Kyllä ne nuoret typytkin siellä tuning puolella viihtyy.
    Selvennän vielä että jenkki on paras, mutta kun tämän keskustelun aihe sattuu nyt se tulevaisuus olevan.
     
  20. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Nimenomaan puhuin 70-luvusta, ei vieläkään tule mieleen yhtään ei-amerikkalaista malliston halvinta pikkuautoa jolla olisin ajellut mieluummin kuin vaikka Pacerilla.

    Pintonkin onneton neloskone kelpasi hyvin pienennettynä eurooppalaisiin keskiluokan autoihin
     
    Muokattu: 18.12.2018

Kerro tästä muillekin!