Konepellin saranoiden jouset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Mr_MilleR, 28.10.2010.

  1. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Oisko kellään hyvää vinkkiä siihen miten nuo saisi paikalleen? On niin pirun jäykän oloiset ettei pelkkä voima riitä, nyt tarvittais älyä.. Auto on -72 Chevelle.
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse taistelin tos uudet jouset 2 gen Camaroon. Juu, ei mene käsineen. Tai todella haluun nähdä ne kädet :eek:

    Myö laitettiin kaverin kanssa kahdestaan ne. Auto asemiin metrin päähän 2-p nosturin pilareista, kahdet A-tikkaat pilareiden taakse ja niiden päälle Haki-telineiden pystytolppa vaakaan et nojas nosturin pilareihin samalla. Siihen pienellä liinalla vaijeritalja kiinni ja toiseen päähän metallinen nostolenkki taljan ja jousen väliin.

    Jousesta takapää saranaan kiinni ja eikun taljaan vetoja. Tuli suht helposti, pitää vaan huomioida et ei ole linjalla jos joku pettää.

    Sit vaan varovasti siirti jouset saraalle ja löysäs taljaa varovasti et jännitys tuli pikkuhiljaa eikä kerralla rojauttanu.

    Hyvin onnistu meil ja molemmat ekakerralla, kaikki sormet ja silmät tallella.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä ne on ihan käsin yleensä menny. Sarana ylä-asentoon, käteen tukeva
    meisseli tai karkaistua tankoa, varsi jousen lenkistä läpi ja messelin kärkipää
    siihen saranan koukkuun. Sitten vaan kääntää sillä pitkällä varrella, niin
    se jousi liukuu sitä meisselin vartta pitkin siihen paikalleen. Vääntövehje
    kyllä yleensä jää sitten jumiin siihen, mutta se nyt ei enää ole temppu avittaa
    toisella pois, jos vetämällä irtoa.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pyöröterästangosta tai harjateräksestä sopivan pituinen tanko, toiseen päähän pieni koukku ja toiseen päähän käteen sopiva koukku/mutka. Pikkukoukku jousen silmukaaan ja siten vetoa auton etupuolelta ja jousen kääntö paikoilleen.
     
  5. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Jouset paikallaan. Ja kuten aikaisemmin mainitsin jäykkyyttä oli sen verran, ettei tällainen satakiloinen rimpula niitä käsipelissä venyttämällä paikoilleen saanut. Ratkaisin ongelman seuraavasti. Hallitunkilla sai jousen hyvin venytettyä, toinen pää pyörien väliseen akseliin ja toinen nostotallaan. Rakensin kahdesta lattaraudan pätkästä, kahdesta kierretangosta ja ohuesta putkesta työkalun, jolla sai hallitunkilla venytetyn jousen jäämään haluttuun pituuteen. Hieman säätämistä että oikea pituus löytyi, jousi paikoileen ja työkalu pois. Helppoa ja turvallista.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Juu, vanhat varmaan mennee käsin mut noi upouudet oli ainakin kaks tuumaa lyhyet ja NIIN pirun jäykät ettei mitään saumaa käsineen. Kahteen pekkaan vetämällä niitä sai venymään ehkä kaks senttiä.

    Päivän ne oli kahden puun välissä taljan kanssa venytyksessä ensin ja eivät muutttaneet mittaa yhtään.

    Ei kai ihme et vanhoista saranoista tuli vainaat parissa viikossa :lol:

    Nyt käytetyt saranat ilman jousia. Uudet saranat tilattiin varmaan 3kk sitten NPDltä mut ei ole vielä taiwanin poika kerenny tekee. Siis ei ole näkyny täällä.
     
  7. määly

    määly 1st gear

    kierretankolla saa jouset kasaan ja sitten
    useammalla nippusiteellä pysyy kasassa

    rauhallisesti kun availee..

    ei kannata koittaa halvimmilla tuotteilla
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Näihin ku pistää nippusiteet vielä lisäks, nii homma vaikeutuu pikkasen
    lissää.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Vai niin... :odroll: :rotfl:

    Kysymys: Miks ihmeessä jousia pitäs saada kasaan kun ne on jo muutenkin liian lyhyet ajatellen helppoa asennusta?

    Vai tarkoitatkohan sinä etuakselin etkä konepellin jousia?
     
  10. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ja on tuo nippuside härdelli aika kyseenalainen keino puristella niitä. Nuoruudessni tuli kokeiltua rautalankapatenttia ja vulvan jousta sai ettiä sen jälkeen hehtaarin kokoselta alueelta. Onneks ei tullu leukaperille. Otti nimittäin aika ripeen lähön.. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!