Korin maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jsp, 19.10.2015.

  1. GS

    GS Gearhead

    Ei tarvitse niitten pohjien kanssa nyt niin hieroa, kunhan otat vihdoin neuvosta vaarin ja hommaat sitä 2K hiontaväriä. Eli jos et läträä ihan tolkuttomasti ohenteella sen kanssa, niin ei taatusti kiehu mikään alla ja sulkee lopullisesti pinnan niin että sen päälle voit vetää ilman ongelmia vaikka suolahappoa.

    Jos haluat 100% varmuuden ja onnistumisen, niin vedä hiomaväri ohuena karkeana harsona kokonaan yli(saa olla ”80-karkeuden hiekkapaperipinta” ja anna kuivua yön yli.
    Sen jälkeen voi rapata uutta hiontaväriä niin paljon kun katsot tarpeelliseksi. Anna ko.olosuhreissa kuivua=vetäytyä pari päivää. Vedä mastonin mattamustaa spreitä vajaan metrin etäisyydeltä musta hyvin kevyt pöly yli markkeriksi ja hio 240-kuivana+ 600/800-märkänä yli kunnes se musta pöly on kaikki pois.
    Mikäli hiontaväri vähänkään puhkeaa jostain, älä missään tapuksessa yritä maalata pintoja yli, vaan AINA uusi hiontaväri yli näille alueille (muuten keittää tai ainakin painuu rajapinnoilla).
    Sen jälkeen kun olet saanut yhden ehyen hiotun/oikaistun hiontaväripinnan, voit vetää niskaan ihan mitä tahansa ilman vähäisintäkään pelkoa keittämisestä tms. epäonnistumisesta.
    Jos sitten pinnat vielä ”kosahtaa”, voi palata aina ko.hiontavrikerrokseen ja aloittaa alusta.
    Eli se 2K hiontaväri on AINA juuri se ”juttu”mikä erottaa amatöörit ammattilaisista.
     
  2. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Tuossahan se halkeilun syy on. Aivan liian paksua maalia. Tuollaisen välimaalin olisi tarkoitus olla todella ohut harso. Käyttöohjeessahan on todella reilu ohennuskin mainittu, sekoitussuhteen ollessa 1:1:0,5 ja kalvonpaksuuskin on suositeltu 15-20µ eli käytännössä just ja just värjäävä harso.

    Vähän ehkä ilkeää viisastelua mutta todella monet maalauksien ongelmat voidaan välttää ihan vain lukemalla käyttöohjeet huolellisesti.
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ei mitenkään ilkeää viisastelua ollut. Maalin mukana tuli kovettajaa, muttei ohenninta, katsoin ohjeesta, että sekoitussuhde on 1:1 + (0,5). Eli oletinpa sitten, että suhde on 1 osa maalia ja toinen kovetinta. Kun en ennen tuolla ole maalannut, niin en voinut osata erkseen ohennintakaan kysyä. Ja tosiaan ainakin mulle annetussa ohjeessa tuo viimenen luku oli sulkeissa, eli ilmeisesti tarvittaessa. Onko tietoa voiko tuota vastaisuudessa kun käyttää ohentaa jollain muulla kuin ppg:n omalla ohenteella, vai pitääkö juuri sitä hankkia?

    Toi kalvopaksuus ei mulle harrastelijana vielä mitään kertonut ennen avaamistasi, mutta hyvä tietää vastaisuudessa.
     
  4. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Netissä olevasta ohjeesta nuo sulut puuttuvat. Eipä tuollaista varmaankaan voi osata ajatella jos kokemusta ei ole. Itse jonkin verran jo kokeneena vilkaisen vain ohjeet uudesta kamasta ja jos mainitaan ohennuksesta vain että "n.5% tai kunnes sopiva", toimin kuten kehoitettu ja lorautan oman maun mukaan, mutta noin suuri ohennemäärä herättää heti huomion että tähän täytyy olla joku syykin.

    Kyseistä maalia en ole koskaan käyttänyt niin en uskalla ottaa kantaa. Pääsääntöisesti epoksit kyllä ohenee miltei millä tinnerillä vain. Mutta kun ongelmia on ollut jo muutenkin tarpeeksi niin suosittelen menemään tismalleen ohjeen mukaan ;D
     
  5. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Nyt näyttäisi ainakin vielä, että maalaus ja lakkaus onnistuivat kohtuullisen hyvin. Virheitä toki tuli, jossain reunassa ehkä vieläkin liian vähän lakkaa ja pohjat... seuraavan kerran kyllä väännän pohjat vielä paremmin. Nyt oli niin paljon kommelluksia matkassa halkeilevat ja keittävät maalit, rikkinäinen uusi ruisku, ym. aiheutti hankaluuksia ettei enää uudelleen jaksanut pohjia hinkata huippuhyvin, kerroksia oli hiottavaksi jo kuusi, niin alkoi syödä miestä. Mutta oppia tuli ja nyt viimeisillä maalauskerroilla tajusin, että kerrospaksuus on kaiken a ja o, alkuun ohut kerrospaksuus (osin siitä rikkinäisestä ruiskusta johtuen) pilasi lopputuloksen.
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    ei saatana, ihan saletisti tulee keskiverron 2k-hinkan läpi kasikymppisen naarmut myöhemmin esiin jos sitä ei sitten rappaa kappaleeseen aivan tolkuttomia määriä ja anna ennen tasoitushiontaa vetäytyä kahta viikkoa.

    sulla on kyllä ihmehinkkaa jos ei näin käy.

    muovipuskuriin nyt vois muutenkin koittaa maltilla laittaa hinkkaa kun muuten se halkeilee niin törkeesti kolhusta jos ei käytä myös elastoa.

    ja sitten emmä henkkoht. suosittele hinkkaa vesissä hiomaan vaikka sekin vaihtoehto ohjeissa yleensä annetaan, aina välillä tulee vastaan kenties jotain vesihiottuja tai vesibasen päälle liian pian lakattuja ja joita siis ei oo kuivattu kunnolla ja pintamaali lähtee irti kuin tarra.

    ite hivasen usein 320 verkolla (imee loputtomasti pölyä) hinkan oikoseksi, sitten esmes 500, 600 softilla edellisen naarmut pois, sitten harmaalla karhunvillalla (vastaa noin 800 - 1000 kuivapaprua) 600 naarmut ja sittaantuneet hiontapölyt pois, paineilmaputsi, (rasvanpoisto jos on joutunut hionnan jälkeen lähmimään), pölyliinaa ja savet selkään.
     
  7. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    GS tarkoitti varmaan sitä ruiskutusjälkeä, että saa olla "kuin kasikymppinen paperi". Itse en ole noin koskaan toiminut, aina olen hionut jos on yön yli ollut 2k-väri kuivumassa syystä tai toisesta. Ihan siltä varalta että varmasti tarttuu edelliseen kerrokseen. Muutenkin yritän hiomavärin(kin) vetää niin tasaiseksi kuin mahdollista, ettei sen aplarin takia tarvii turhia hiontaliikkeitä tehdä. Toki jos täyttöä tarvii, ettei kärsi kovin paljoa ohentaa, niin pinta jää pakosti karkeammaksi. Mutta jos on hyvin kitattu ja hiottu ja on täysin varma ettei ole virheitä pohjissa siihen asti, niin sit melko ohuena liruna ruiskuttelen hiontavärit. Se on kyllä harvinaista herkkua näillä käsillä :rotfl:
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    niijuujoo, sorry ja vaikka se totta onkin niin imasen tuon kasikymppisporuni takas persreikääni ja koitan olla paskomatta housuuni. :lol:

    itekin pyrin hivasemaan, mutta kyllä kai alta vuorokauden vanhaan tarttuu hiomattakin kun tiippareista yms. laiskasta peittelystä johtuvat tahratkin lähtee aika köykäsesti tinnerirätillä.

    liruna ruiskuttamisestakin yks ihan oikea maalausope taannoin valitti, että hinkan omituisuudet kärsii,
    kärsii ja kärsii,
    vetäytymisaika pitenee suhteessa kalvopaksuuteen,
    ite teen silti noin esmes. sellaisiin uusiin osiin joihin ei oo tarvinnut kuin matata tartunnat ja joissa prässin- tai muotinjäljet on laadukkaat,
    parin tunnin päästä sipasen varovasti pintaa esmes. kaksneljäkymppisellä naarmuille niin haihtuu ja vetäytyy oikeen aikalaillakin nopeemmin, ehtoosti saa jo hivasta ja maalata.
     
  9. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Itellä oli kyllä niin noviisin virheet, eli ylipaklasin koko puskimen ja sit hioin 80:llä, siitä hienontaen 120, 240, 600. No periaatteessa tiesin, et 240:n jälkeen olis pitäny vetää jollain 320-400 paperilla, mutta kun ei nyt taas ollut moisia papereita. No koverat pinnat olis alun perinkin pitäny hioa tarkemmin, ja sitten vetää sillä välimallin paperilla mitä ei ollut, eli naarmua jäi. Sikäli harmittaa, et muuten on valumaton, pilveilemätön, tasainen ja hyvällä lakkapinnalla oleva puskuri, mutta noi nyt vähän ottaa päähän. En olis nimittäin uskonut saavani ikinä noin hyvää maalausta ja lakkausta, niin tuli sit noi hionnat vedettyä vähän vasemmalla kädellä :D
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Juuri näin.
    Yritän kuitenkin vastaisuudessa olemaan tarkempi sanavalinnoissani väärinkäsitysten välttämiseksi.
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Eli tässäkin jäi kunnon 2K hiontävärit vetämättä..kö?
     
  12. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Juu, en enää tähän hommaan hankkinut hiomaväriä, eli 2k muovipohjamaalin päälle tuli massa ja lakka, hyvin toimi lopulta, kunhan vaan oli väärin myydyistä maaleista johtuvista virheistä päästy eroon. Katotaan hinkkamaalit sit seuraavaan tärkeempään projektiin.
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Ilman eristävää=”betonoivaa" hiontavärikerrosta mm.nousee vain kaikki hienoimmatkin hiontanaarmut ja kittirajat näkyviin viimeistään ensi kesänä.
    Eli tästä eteenpäin pintavärit VAIN ehyen hiotun 2K-hiontavärikerroksen päälle(400-kuiva tai 800-märkä), jolloin pääset eroon mm.kaikista keittämisistä ja painumisongelmista.
     
  14. Raptor

    Raptor 1st gear

    U-Pol tekee RAPTOR-pinnoitetta, jonka voi helposti laittaa puhdistetulle ja karhennetulle pinnalle "röpöliäiseksi" karkealla muovirullalla. Mattapinnalta näyttävä tulos saadaan ruiskulla ja ohennetta käyttäen. Youtubesta löytyy haulla U-pol raptor.
    Pinnoitetta ei kyllä sitten saa pois oikein millään, mutta sen vopi pestä vaikka juuriharjalla. Stirwell, Länsi-Suomen Väripiste, Storen Väri myy.
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jos maaluuaiheisen välikysymyksen saa heittää niin miten irrotellaan kevyt maalisumu vasta maalatusta pinnasta? Ongelma on siis se että näin talvisaikaan kun tallissa pintamaalia vetää niin koko autoa ei pysty maalaamaan kerralla koska sumun määrä olis niin älytön ettei kohta nää koko autoa,eikä ilmaa voi hirveästi kerrallaan vaihtaa kun menee sitten taas liian kylmäks eli joutuu maalaamaan aina tietyn alueen kerrallaan. Jo maalatut alueet olen suojaillu tietenkin paperilla mutta toi sumu on joistain kohti päässy leijailemaan pintaan jostain paperinkolosta.. alkuun oli aikomus viedä myllytykseen jokatapauksessa missä noi sumut tietysti lähtis mutta pinnasta saattais sittenkin tulla sen verran hyvä muutenkin ettei myllylle välttämättä tarvista,JOS tuon maalisumun sais jotenkin muuten pois??
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    mun mielestä paras litku varsinkin alta vuorokauden vanhojen peitteiden alle karanneiden sumujen aiheuttamien harmaantumien poistoon on ihan perinteinen sinol tai lasol ja puhdas rätti, ei tartte muuta, älä suotta hinkkaa, ihan vaan pyyhkimällä,
    jo pari vuorokautta vanha lakka kestää tollasen sumunpoiston ongelmitta (toisin kuin esmes tinnerillä),
    vanhasta maalipinnasta lasol voi vetää valkosuutta pintaan, se on oletettavasti vanhaa vahaa ja lähtee poiskin vahalla.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jep,kiitoksia taas.
     
  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Omasta puolesta dx:lle jättimäinen kiitos sekä tämän auton kohdalta että kaikista vuosien varrella saaduista vinkeistä..KIITOS.
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

  20. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Vaikka 2k pohjaväri on aavistuksen työläämpää käyttää kuin spray, niin mikäli se on ainoa ja lopullinen pohjamaali, niin 2k olis minun valinta. Hitsailee vaikka useamman paikan ennen kuin pohjamaalaa niin hukkakin on pienempi.

    Mipan spraysta ei ole kokemuksia, SEM:n vastaavasta on. Siinä on hyvä täyttävyys, mutta ei siedä oikein mitään maalirajoja, kiehutti itsellä poikkeuksetta joka kerta jostain kohti jos oli vanhoja maaleja alla. Puhtaalla pellillä toimi hyvin. Käytin vain toisarvoisissa kohteissa, joten kestävyydestä ja ruosteenestosta ei ole tietoa.
     

Kerro tästä muillekin!