Korin sovittaminen toisen auton runkoon/lattiaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja J.J. Laakso, 12.2.2011.

  1. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Tämän kanssa on tullut tapeltua ja hakattua päätä seinään sen verran, että olisin erittäin kiitollinen kokeneempien neuvoista.

    Eli '64 Buick Specialista on leikattu kori irti niin, että rungolle jäi lattia kokonaisuudessaan ja osa tulipeltiä. Tähän päälle heitettiin 52' Chevy farmarin kori. Noi kaks sopii mitoiltaan (ja silmämääräisesti) yhteen lähes täydellisesti, mitä nyt runkoa pitää perästä vähän lyhentää.

    Mutta sitten se hienosäätö ennen noiden kahden liittämistä. Ei tule mitään!

    Tekemäni vaiheet ja niiden ongelmat:

    1) Vatupassilla runko pituus- ja sivusuunnassa vaateriin (pyörillään, mutta runko pukkien päällä), kori "keskelle" ja myös se vaateriin. Noh, muuten hyvä, mutta B-tolpan kohdalta repsikan puolella lattia 2 senttiä alempana ja A-tolpissa heittoa reilu sentti. Takasillasta taaksepäin istuvuus hyvä.

    2) Noh, ajattelin unohtaa rungon ja pistää auton lattian mukaan vaateriin ja sit korin. Parempi, mutta paha hyväksyä kun tuoda tehdessä olis toinen rungon etuaisa n. 3 senttiä ylempänä kuin toinen ja sen näki vähän liian hyvin ihan silmälläkin.

    3) Sit runko takas vaateriin ja pakottamalla kori etupäästä istumaan paremmin. Juu ei kun ei ovet enää aukea kunnolla.

    Mitähän kokeilis seuraavaks? Lattian irroitus rungosta ja sen pakottaminen vaateriin rungon ja korin kanssa ja sit shimmaus? Tai etsiä jostain tarkastusmitat ja käydä rungon mitat läpi? Vai heittää mitat ja vatupassit roskiin ja pistää ison maan isojen toleranssien piikkiin?!

    Vielä noista puoliskoista sen verran, että kori oli erittäin huonokuntoinen ja pahasti pois mitoiltaan (kun ei ollut lattioita, helmoja eikä mitään pitämässä sitä kasassa), mutta on palautettu takaisin oikeille mitoilleen (sisälle hitsattu tukikehikko) ja hienosäädetty vielä luukkujen avulla. Buickin runko ja lattia taas melko hitsaamattomat ja hyvät, mutta korityynyt vaihdettu. Eli helpompi olis syyttää tuota koria, mutta miksei runkokin vois olla kiero tai lattia päin hel**ttiä... :-?

    Kuvia projektista täällä:
    http://www.hubgarage.com/mygarage/_Jess ... cles/53163
     
  2. Hieno projekti!

    Hyvä että joku jaksaa vielä vääntää noita korinvaihtojakin.

    Ehkä tuossa kannattaisi vielä ottaa runko syyniin ja tarkastaa onko se kiero?

    Sitten vaan kori päälle ja suoraan , loppu täytyy shimmailla ja rakentaa tarpeen mukaan , ei ne ihan millintarkkaa työtä oo olleet uutenakaan , kumpikaan noista autoista...

    Milläs tekniikalla tuo kanta-auto on?
     
  3. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    [​IMG]

    Tätä kuvaa katsoessa tulee mieleen että pysyykö kori varmasti "mitoissaan"? Mutu-tuntumalla pitäisi olla ehkä myös oviaukoissa korkeussunnassa olevia jäykisteitä. Nyt ilmeisesti kaikki jäykisteet ovat kaikki samassa vaakatasossa. Pääseekö kori esimerkiksi kiertymään korkkiruuville.

    Kokemusta asiasta ei ole, mutta kunhan yritän jotain vinkkiä antaa...
     
  4. El C

    El C 3rd gear

    Samaa tuossa funtsailin.
    Näin massiivisesta projektista ei mullakaan oo kokemusta, mutta X-tuennat sekä pitkittäin että poikittain olis varmaan ihan aiheelliset. Uskoakseni ne on ainoa tapa saada kori pysymään muodoissaan.

    J.J., mulla on melkein siinä naapurissa (no Kangasalla kuitenkin) työn alla -54 Handyman. Mitoitus on todennäköisesti apääosiltaan sama, joten jos jotain mittoja tarvitset, on mun peli vielä rungollaan. Joskaan ei kauaa...
     
  5. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Kiitos, yleensä tuon hieno-sanan tilalla on tottunut kuulemaan sanaa järjetön :lol:

    Tää on tämmönen "nolla budjetti-pakon edessä" korinvaihto ku tuli päätettyä että tuosta kopasta vielä auto tehdään. Tekniikka on auki, mutta jos tänään lotossa osuu niin tämmöseen GM sekasikiöön kelpais mainiosti vaikka 500 cid Cadillac :wink:

    Joo ei ole mullakaan kokemusta tällaisista projekteista tai tukikehikoista muuten ku tämän projektin osalta. Mitat sain jenkeistä toiselta '52 farkun harrastajalta ja ne olivat pelkästään leveyssuunnassa otettuja. Pituussuunnassa "säätäminen" tehtiin niin, että ovet "pakotettiin" istumaan "täydellisesti" ja hitsaamalla ne sitten kiinni. Ja sit apuna oli vielä se paras keino katsoa, että kaikki on symmetristä, eli ristimittoja tarkastettiin tsiljoonasta eri pisteestä mitaten. Ainoa mitä ei saatu tai ei viitsitty vetää ihan mitalleen oli takaluukun aukko kun rupes kori repeämään katosta irti ennemmin! :eek: Mutta se korjaantuu ku luukusta tehdään yhteensä sentin leveämpi ja se ei niin haittaa kun se menee kokonaan uusiks muutenkin.

    Tuo "korkkiruuville" vääntymisen mahdollisuus jätettiin vähän puolitarkoituksella, koska kehikko tehtiin niin että auton sisällä on vielä mukava (ja mahdollista) jotain tehdä. Ja testaamalla huomasin, että vaikka korin kyllä saa väkisin pakottamalla korkkiruuville, ei se itsestään miksikään mene.

    Muuten tuota ei mitoiltaan saa pois edes väkisin, sekin on kokeiltu :rotfl:
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Viimeks kun isompaa runkomuutosta askartelin tein lattialle tukevasta neliöputkesta jigin. Ihan simppeli 2 auton mittaista pitkittäin ja siihen muutamat poikkipalkit. Tämän häkin shimmasin vatupassilla pitkittäin ja poikittain suoraan. Ja tietysti ristimitat täsmäämään. Siihen 6:lla, vai 8:lla pystypalkilla hitsasin muutamaakymmentä senttiä ylemmäksi rungon kiinni. Oli mukava tehdä runkoa kun oli joku referenssi mistä mitata. Eli kaikkia rungon korkeusmittoja pystyi vertaamaan tähän jigiin ja leveysmittoja pystyi mittailemaan ristimitalla. Kyseessä oli eturungon vaihto, takarungon kavennus/korotus ja taka-akselin ripustustyypin muutos ja koko laitoksen madallus. Rohkenisin väittää että tällainen simppeli putkineliö maksais vaivan rakentaa tässäkin tapauksessa. Pystyis suoraan mittaamaan missä vippaa. Varmasti auttais myös hakiessa sitä absoluuttista korin paikkaakin.
    Näissä enemmän tai vähemmän maailmaa nähneissä ei ihan auringon tarkkaa ole se kopan tukeminen. Ei voi koskaan tietää onko se tehtaalta lähtiessäänkään suorassa ollu. Kaikki osat joutuu kuitenkin mittaamalla ja sovittamalla hakemaan paikalleen.
    Btw, tuleeko se Buickin koppa sitten jonku `76:n, eli vaan 35-vuotiaan rungolle? :D
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Nyt vasta kattelin kuvat ja siellähän näkyy tutun näköistä kalustoa ja ihmistä tutun näkösessä tallissa. :wink:
     
  8. J.J. Laakso

    J.J. Laakso Gearhead

    Kiitos näistä, jotain tommosta täytyy kehitellä.

    Buickistakin auto tulee, mutta ei ole oma projekti joten ei siitä sen enempää...
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    :eek: onpas hieno laite! erittäin miellyttävän näköinen .

    tuosta kopan säätelystä sen verran, että laita ovet paikoileen, sovita ne kohilleen eism. heftaat peltilapuilla kiinni, silleen se pikkuhiljaa hakee muodot ja sitä kestää nostella ja säädellä kohilleen.


    sitten kun luukut passaa,niin voi niitä vinotukia laitella , nuo poikittaiset ei tosiaan tue mitään, koppa vaan menee korkkiruuville.

    eli ota putket pois ja laita luukut. vino/putkituethan laitetaan yleensä vielä kun koppa on koossa, eli siksi ettei mitat muutu. nyt homma on hankalampi
    tehä.

    onko rungossa näkyvissä jotain korjausjälkiä/hitsisaumoja/ratsupaikkoja? melkeimpä kannatasi runko mitata, jos on kolaroitu,niin kierohan se on.
     

Kerro tästä muillekin!