Korvaavia rättikaton sylintereitä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Temppu, 2.6.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Heips,

    Onko kukaan koskaan laittanut avoauton (-67 dodge) katon hydraulisylinterien tilalle
    joitain teollisuussylintereitä, jotka saattaisivat olla halvempia ja helpommin saatavissa,
    kuin varaosat ulkomailla?

    Voisikohan pneumatiikkasylinterin laittaa siihen paikkaan? Niitä löytyy aika näppäriä markkinoilta. Riittääkö paineenkesto ja virtaako öljy ilmalle tarkoitetuissa kanavissa?

    Temppu
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    perämoottorin kippi hydraulit sopi foordiin suoraan ja alle puolet alkuperäisten hinnasta, ja mikä hauskinta olivat ilmeisesti samalta tehtaalta ku tarvike osat joita finn am kauppasi.
     
  3. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Paineilmasylinteri voisi toimia, ainut ongelma on varmaankin paineenkesto. Ilmasylinterit on mitoitettu max.10 bar paineelle, katon systeemissä on todennäköisesti enemmän painetta.
    Mutta ei kai tavallinen hydraulisylinterikään ole kovin kallis? N.100€:llä uskoisin sellaisen löytyvän ellei siinä ole mitään aivan ihmeellistä.
     
  4. Temppu

    Temppu 1st gear

    Mistäs vauhtipuljusta löysit moisen kapistuksen?

    Temppu
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Nehän ne yleensä vasta maksavatkin...
     
  6. Temppu

    Temppu 1st gear

    Tietääkö joku, mikä mahtaa olla järjestelmäpaine tuolla kattosysteemissä?
    Manuskoista, sylintereistä tai pumpusta ei löytynyt mitään merkintää.

    T
     
  7. Tero U

    Tero U 1st gear

    Tein itse omaan avoon hydraulisylinterit v.2000.Runko on rullapoleerattua sylinteriteräsputkea 50mm/40mm varsi on 16mm kromattua akselia.Yläpään käytin ammattisorvaajalla jolla oli sopivat työkalut tiivisteuran tekoon ja alapään tein raudasta itse.Kustannusta tuli n.500mk/pari.Tuli ainakin jämäkät verrattuna alkuperäisiin.
     
  8. Temppu

    Temppu 1st gear

    Tutkinnan tuloksia:

    Pneumaattisia sylkkiä saisi hintaan 35-89 euroa/kpl (iso haitari!). Olisivat helpot laittaa vanhojen tilalle, mutta paineenkesto on kysymys. Näillä ei saisi voimaa aikaiseksi kuin n.82 kgf/sylinteri. Saattaa se riittääkin, mutta mikä lienee pumpun tuottama paine? Yli vai alle 10 bar?

    Hydraulisylinterien hinnat liikkuvat 100-160 euroa, eli saman mitä kattosylkyt USA:ssa. Eivätkä yleensä ole kovin pieniä tahi muutenkaan sopivia, vaikka semmoinenkin yksi vissiin löytyi SMC-firmalta (mutta ei Suomen vakio-ohjelmassa, tilataan japanista).

    Trimmilevyn sylinteri maksaa 80 euroa Vestecissä. Ei kauheen nätti.

    Eli halvin ja helpoin olisi pneumaattinen sylinteri, mutta vaatii sekin vähän työtä, eikä välttämättä kestä pumpun painetta.

    Trimmilevyn sylinteri näytäisi olevan seuraavaksi halvin.

    Sitten kantsiikin jo ajatella varaosan tilaamista.

    Vaihtoehtona vanhan kunnostaminen (leikkaa, korjaa, hitsaa alumiinia.....). Liekö sitten todellinen vaihtoehto?

    Tutkitaan.....
     
  9. Moppepepe

    Moppepepe Gearhead

    Ainakin Saab:in (9-3) katon hydrauliikkajärjestelmän mitoituspaine on 190 bar. Tuskin noi vanhatkaan katot pienemmillä voimilla liikkuu, vaikka toki pumppujen ja sylintereiden koot saattavat olla erilaisia ja siten paineetkin.

    Kannattaa ainakin pneumatiikkavehkeet unohtaa. Niiden tiivistys- ja kuristusjärjestelmät on sovittettu toimimaan ilman kanssa, ilmahan puristuu kasaan aivan eri tavalla. Eikä tuon paineluokan pneumatiikkakaan ole halpaa.

    Neuvoisin, mikäli uusia sylitereitä saa, turvautumaan sellaiseen. Aika usein sylintereissä on sisäänrakennettuja vastajousia, vaimennusjärjestelmiä ja kuristimia joilla etenkin paluu- ja ääripäiden liikkeet kontrolloidaan. Niiden ja vain niiden avulla katon liikkeessä säilyy alkuperäinen sulavuus ja kontrolli.

    Jos haluaa rakennella hydrauliikkaliike varmaan osaa auttaa, teollisuudessa käytellään jonkin verran tuonkin kokoluokan sylinterejä. Mielestäni jos alkuperäisosa liikkuu alle 200-300€ hintaluokassa ei paljon kannata soveltaa.

    Muistetaanhan sitten että hydrauliikkajärjestelmien vuotoihin on kuollut ihmisiä.
    200bar paineella nestesuihku on ohut ja läpäisee ihon ja kudokset. Hydrauliikkaneste leviää verenkierrossa ja aihettaa verenmyrkytyksen tai vähintään kudosvammoja.
     
  10. Janski

    Janski 1st gear

    Eurajoella majailee äijä, joka tekee hydr.sylintereitä. Sen numero on 02 8680776/tots-tuote

    Selvennätään vielä, että jos sylintereissä vastajouset=yksitoiminen sylinteri=vain yksi letku menee sylinteriin, yleensä alapäähän.
    Jos sylintereissä on päätyvaimennukset se on pelkästään niiden sylintereitten ja ehkä vähän järjestelmienkin(katon) suojaamiseksi iskuilta.
    Kannattaa kääntyä paikallisen PIENEN hydraulifirman puoleen, isoja ei paljoakaan kiinnosta nyperrellä, kun niillä on muutakin tekemistä. Mutta pienet firmat on tottunu tekemään rollaattorista lähtien kaiken maailman korjauksia.
    Ja kyllä ne pneumatiikka sylinteritkin jaksaa, tarvii vain olla suurempi männän halkaisija, kun painetta on vähemmän. (voi mennä ihan järjettömän kokoisiksi 10bar paineella)

    Mikäs siinä sylinterissä alunperin on vikana ?? Mistä se saa paineensa, onko erillinen pumppu ?? Vai ottaako ohj.tehostimesta niinkun jotkut vinssit ??

    Ja muistetaan sitten edellisen puhujan neuvot, se suihku on todellakin vaarallinen !!
     
  11. Temppu

    Temppu 1st gear

    Jepulis,

    Pneumatiikkasylinterit on sitten out.
    Katsotaan se yks SMC:n sylkky, kunhan saan esitteet käsiin.

    Vanhoissa sylintereissä ei pysy öljy sisällä. Ainakin kaulan tiiviste vuotaa.
    Katon lasku sujuu ok, mutta ylös ei jaksa nostaa. Käsin auttamalla toimi.
    Sitten kun pisti systeemin täyteen öljyä, ei enää liikkunut minnekään käsinkään auttamalla. (Kait siellä vähän ilmatilaa pitäisi olla säiliössäkin, kun kaulan tilavuuden verran myös koko öljytilavuus muuttuu toiminnan aikana.)

    Täytyy koittaa selvittää, onko männän yli liikaa ohivuotoa, vai riittäisikö kaulan tiivisteen korjaaminen. Sekin tosin vaatii sylinterin avaamisen sorvaamalla, jolloin männänkin tiivisteet voi vaihtaa samalla.

    Pumppu on erillinen.

    Temppu
     
  12. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Esim. SMC:n CM2:sta saa "Hydro"-mallisena, mutta senkin suurin käyttöpaine on 1 MPa/10 bar, testattu se on kylläkin 15 barilla. Tuo 10 baria tekisi esim. 25-millisellä männällä bauttiarallaa 50 kg voimaa. Jotenkin vaan tuntuu ettei paineenkesto riitä...

    Minkäs sylkyn speksejä odottelet, voisinkohan auttaa kun tuo katalooki on tuossa sylissä...?
    _________________
    If it jams, force it.
    If it breaks, it needed replacing anyway...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2003-06-09 12:41 ]</font>
     
  13. Temppu

    Temppu 1st gear

    Jepulis,
    Sain SMC-Pneumaticsilta (Espoossa) kataloogin juuri noista CHN-sarjan sylintereistä. Ilmoittavat normaalipaineeksi 7 MPa, eli about 70 bar (C76-sarjan pneumatiikkasylinterit on mitoitettu 1 MPa:lle, eli 10 barille). Onhan tuo 70 baria vielä alle normaalien teollisuuspaineiden, mutta ei ne alkuperäisetkään sylinterit mitaan heavy-duty -kamaa olleet: alumiinisylinteri ilman vahvistuksia.

    40 mm:n perussylinteri CHNB40-200 on mitoiltaan samaa luokkaa, kuin alkuperäinen sylinteri. voimaa pitäs löytyä 70 barilla 8792 N työntöä ja 7014 N vetoa. Luulis riittävän? Siihen tarvii vaan dusata kaulan ympärille haarukka reikineen sylinterin nivelöintiä varten, ja silmälaakeri akselin päähän. Firma lupaili tuoa sylkkyä alle 100 euron hintaan, joten taitaapi olla kannattava hankinta.
    Katsotaan....

    Temppu
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    -69 oldsiin laitoin pimatic,in ilma sylinterit ja ovat pelanneet moitteetta,,,oldsissa ainakin paine oli noin 17-25 bar riippui katon asennosta kun se kääntyi
     
  15. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Joo-o, CH-sarjassa näkyy olevan paineenkestoa, teräsrunkoisena parhaimmillaan 14MPa, mutta nehän luokitellaankin jo hydraulisylintereiksi. Siitähän se homma etenee...

    _________________
    If it jams, force it.
    If it breaks, it needed replacing anyway...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2003-06-10 12:20 ]</font>
     
  16. Temppu

    Temppu 1st gear

    Hei Nimetön!
    Laittaisitko lisätietoa noista kippi hydrauleista?
    Mistä löysit sopivat?

    Temppu
     
  17. Temppu

    Temppu 1st gear

    Noni, alkaa raja-arvot selvitä:

    Pumppua koeponnistettiin painemittarin kanssa ja toimintaa arvioitiin moottorin äänen perusteella;

    Originaalisylintereillä 10 bar paine ei riittänyt nostamaan kattoa. (Ohivuoto lienee estänyt paineen nousemisen suuremmaksi.)
    Pumpun maksimipaine on n. 27-28 bar, jolloin moottori alkaa jo olla aika jumissa. (Virtaa otettiin auton akusta samanlaisilla kaapeleilla, kuin autossakin on.)

    Oletus olisi, että pumun normaali paine, jolla katonkin pitäisi nousta, olisi luokkaa 15 bar. Plus/miinus jotakin......
    (Tai sit on moottorissa vikaa...)

    Temppu

    P.S.
    Kiitokset TKK:n hydraulitekniikan labran henkilökunnalle (erit. Jyrkille ja Antille)!
    Kertokaa terkut, jos kohtaatte.
     
  18. Temppu

    Temppu 1st gear

    Ei ainakaan ne Vestekin myymät trimmilevysylinterit ole kelvollisia tähän tarkoitukseen. Ovat muovirakenteisia ja muutenkin hankalia kiinnittää tai modifioida.

    Moottorikipeistä voisi löytyä jotakin, mutta kukaan noin seittemästä vene/moottorikaupiaasta ei tiennyt, mistä sylintereitä saisi. Koko kippisysteemillä lienee hintaa 2000 erkkiä ja ylikin.

    Takaisin SMC:n pariin....

    Temppu
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juup mercurystahan minä ne sylinterit irrottelin eihän voorttiin muut sovi... siis perämoottorista. Sain ne halvalla ku kaverilla sattu olee sellainen kone purettavana just uutena hinta voi olla aika suolainen..
     
  20. Temppu

    Temppu 1st gear

    Jepulis,

    Joku veneihminen tarjoili mulle jotain OMC:n trimmisylintereitä, toinen 1-toiminen, toinen 2-toiminen. Kuulemma kevytmetallirakenteiset ja halkaisijaltaan oikeaa kokoluokkaa. Eli että kyllä niitäkin löytyy. (Esim. http://ebasicpower.american-data.net/Me ... Code=MER3E )

    SMC:ltä (SMC pneumatics Finland Oy) tilasin nyt sitten 35 barin alumiinirunkoiset hydraulisylinterit CHMB40-200, dia. 40 mm ja isku 200 mm. Kiinnitys kaulalta M33x2 mm kierteellä, 18 mm männänvarsi. Täytyy siihen vielä koneistaa kiinnikkeet ja letkuliittimien adapterit. (Originaalit sylintereissä kuulemma 7/16" UNF, pumpussa 1/2" UNF). Tai sitten tehä se adapteri pumpulle ja uudet letkut. Hintaa sylkyllä on ovh. 103 erkkiä + alv. / kappale.

    Systeemistä tulee 14 cm pidempi, kuin orggis, ja on siinä-ja-siinä, että se mahtuu paikalleen ja toimimaan. Toivokaamme parasta.
    Sylinterien pituusero oli vähän yllättävä, kun iskunpituudessa ei ole eroa, kuin 3 senttiä. Loppu ero syntyy paksummasta mäntärakenteesta, tuhdemmista päätylaipoista sekä kiinnityspisteen siirtymisellä sylinterin päässä muutamalla sentillä (männän silmä siirtyy saman verran, joten toimintaan se ei vaikuta). (3 cm ylimääräisen iskunpituuden jaoin kuitenkin puoliksi alkuun ja loppuun, joten ylimatkaa löytyy tarvittaessa 1.5 senttiä molemmissa päissä. Täytyy katsoa, että systeemiä voi käyttää turvallisesti, eikä se pääse rikkomaan itseään.)

    Vaihtoehtoisia sylintereitä olisi 70 barin teräsrakenteinen hydraulisylinteri CHNB40-200 (ovh. 191 erkkiä) tai 10 barin pneumatiikkasylinteri C76F40-200 (ovh. 79 erkkiä). Pneumatiikkasylinteri on koeponnistettu 15 barilla, minkä kyllä _pitäisi_ riittää rättikatollekin. Mutta varma on aina varmaa.

    Raportoin työn edistymisestä, kun saan roippeet kasaan.

    Jos tulee tarvetta sylkyille, soitelkaa SMC:lle espooseen ja kysykää Ari Salmista.

    Tämä ei ole maksettu mainos, enkä saa siitä mitään henkilökohtaista hyötyä. :smile:

    Temppu



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-07 15:40 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-14 10:30 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!