Kosania kylmäkoneeseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja SamiL, 14.2.2009.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mitäs mieltä olette propaani-isobutaaniseoksesta ilmastoinnin kylmäaineena?
    Tässä on nyt hyvä tilaisuus 'asiantuntijoille' pelotella jos vaikka millä :eek: :soosoo:
    Nestekaasuhan on jäähdytysominaisuuksiltaan jopa R-12:a parempaa, sopii samojen öljyjen kanssa, maksaa vain murto-osan varsinaisten kylmäaineiden hinnasta, sitä tarvitsee vain kolmanneksen freonin määrästä jne. Tulenarkaahan se on, mutta aineen määrä auton ilmastoinnissa on samaa luokkaa kuin spraypurkissa ja onhan autossa huomattava määrä ykkösluokan tulenarkaa bensiiniäkin, sekä nesteenä että höyrystyneenä.
    Se on tietysti sitten eri juttu, saako nestekaasulla ilmastoida :wink:
    Tässä muuten esimerkiksi yksi keskustelu aiheesta:
    http://acsource.net/acforum/viewtopic.php?f=1&t=7666
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hyviä R-12 korvaavia aineita on. :wink:
     
  3. Jantteri

    Jantteri 1st gear

    Kiitokset vinkistä, seuraavan kerran kun tarttee ilmastointia täyttää niin suhautanpa tuosta grillin nestekaasupullosta pikkasen.. 8)

    Edit: Mutta syttyykös nestekaasu mitenkä herkästi lämmettyään? Kun ilmastoinnin kompura kuitenkin lämpiää jonkun verran siinä käydessään..
     
  4. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    ei ilman happea
     
  5. rodisko

    rodisko 1st gear

    putkivuoto

    Ihan jees sitten kun se pakosarjan lähellä oleva putki alkaa vuotamaan...

    Entäs jos lämppäriltä alkaa putki vuotamaan ja joku sytyttää tupakan hytissä ?
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ihan hyvin tuntuu toimivan.
    Ominaisuudet vastaa kyllä enämpi r-22:sta kun r-12:ta, riippuu tietysti
    butaanin määrästä seoksessa.
     
  7. ripe

    ripe 1st gear

    En uskaltas kokeilla.
    Ainakin täytyy jättää reilusti tilaa nestekaasun laajenemiselle sen lämmitessä, siitä tulee melkoinen pommi kun se räjähtää paineen kasvaessa. Vielä jos heikoin lenkki on kapiinissa.
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    miks ?
     
  9. ripe

    ripe 1st gear

    Propaanin (nestekaasun) paineen ollessa esim.1.5 Bar -20 asteessa on sen paine +40asteessa jo 14Bar. Joten on hyvin toden näköistä että ei putket/lauhduttimet kestä lämpötilan nousua.
    Helteellä auton ollessa aurinkossa voi lämpötila nousta helposti 50-60 asteeseen.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Palaahan se freonikin iloisesti, että en mä sitä näkisi tuossa suurimpana "vaarana". Mutta joku patetti tossa pitäs olla, että ei kesähelteellä tuhauta kamoja pihalle.
     
  11. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    korjataan tuo...ei todellakaan pala. ja jos palaisi tässä maassa ei olisi montaakaan kylmämiestä (kylmäaineen vuotojen korjauksien takia siis juottamalla)

    on myös olemassa vuodonilmaisin laitteita jossa käytetään avotulta.joten se siitä.

    http://users.evtek.fi/~maijal/zk03/Mate ... 030825.pdf
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Niinpä,sitä juuri ja tarkoitin kysymällä miks että miks vaihtaa kylmäaine pois ? :D
     
  13. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    R-12 +40°C 9,6 bar
    R-404 +35°C 15 bar
    r-410 +50°C 30 bar

    Kyllä ne putket kestää sen propaanin paineen mutta kun on olemassa oikeita toimivia kylmäaineita autojen ilmastointiin niin miksi jotain propaania kuuleriin. No saahan sitä harrastaa :wink:
     
  14. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Meinaatko ettei kylmälaitteissa sitten ole tollaisia paineita muuten??

    Uutta mulle..
     
  15. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Eikö pala? Just sellaisella vihreällä liekillä. Palamistuotteena syntyy hermokaasuja, joista ne natsitkin tulivat tutuksi toisessa maailmansodassa... Vasta ne frenin palamistuotteet toimivat sammutusaineina.
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ensinnäkään vanhat kylmäaineet ei pala. Vihreä liekki minkä mainitsit ei ole palavaa kylmäainetta vaan johtuu kloorattujen hiilivetyjen reakoinnista hehkuvaan kupariin jolloin hitsausliekki/vuodonetsintälaitteen probaani liekki muuttuu vihreäksi tai jopa siniseksi tai lähes valkoiseksi (riittävä määrä r-502) Kylmäaineet EI PALA. Palamistuotteena syntyy FOSKEENIA. Natsit tappoi juutalaisia Zyklon B kaasulla ( http://en.wikipedia.org/wiki/Zyklon_B ). Foskeenia käytettiin ensimmäisessä maailmansodassa taistelukaasuna. Anteeksi vuodatukseni mutta oikeaa tietoa kiitos :odroll: .
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    "It's not as clear-cut as you might think, because all refrigerants are blended with oil in the actual system, and ALL refrigerants are violently flammable under catastrophic system breach conditions (refrigerant rushes out, creating aerosol mist of oil--BIG flameball whether it's R12, R134a, OZ-12, or whatever)."
    (http://www.allpar.com/eek/ac.html)

    Asuntovaunuissa on hyvin usein sisätiloissa nestekaasukäyttöinen jääkaappi. Entä jos se hento liekki sattuu sammumaan ja vielä liekkivahti jääkin vuotamaan kaasua sisätiloihin ja sitten vielä sattuu avaruudesta putoamaan tulikuuma hiukkanen vaunun katon läpi... Uskaltaakohan kukaan nyt enää mokomassa tulevassa tulipallossa oleskella? :rotfl:
    Meillä on nestekaasukäyttöinen trukki. Siinä pakosarja lämmittää suoraan kaasuttimelle tulevaa nestekaasuputkea ja jos ei kone heti satu käynnistymään (mikä on hyvin normaalia), nestekaasua on pian virrannut sinne sun tänne niin pakoputken kuin kampikammionkin kautta. Silti se ei ole koskaan leimahtanut virranjakajan kipinöistä eikä kuumasta pakosarjasta eikä muutenkaan.
    Toisaalla täällä on keskusteltu maakaasusta auton polttoaineena. Eikös siinäkin kuljeteta melkoista pommia mukana suurehkoine korkeapaineisine kaasusäiliöineen?
    En minä sitä sano, että nestekaasua pitäisi kylmäaineena autoissa käyttää, vaikka kotitalouskoneissa se jo on hyvin yleistä, mutta onkohan sen vaarallisuus arvioitu oikeissa mittasuhteissa?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tästä kun ameriikan foorumilla turisivat, niin joku heitti, että miettikääs
    paljonko on butaania himassa kaikenmaailman painepulloissa. Ameriikan
    rouvilla taitaa olla melko paljon, hiuslakasta kermavaahtoon spraynä.
     
  19. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Nestemäistä typpeä ilmastointiin. Ei pala ja ON kylmää. :rotfl:
     
  20. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Nestekaasussahan on hajuainetta. Ohjaamo ei siis täyty nestekaasulla ilman että sitä huomaisi ennenkuin se syttyy.
     

Kerro tästä muillekin!