Kotelosuoja-aine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja rade, 18.2.2018.

  1. rade

    rade Gearhead

    Minulla on rakenteilla Suburban ja projekti on edennyt sisustan kasaamiseen . tuli mieleen tässä vaiheessa laittaa kaikkiin koteloihin sekä oviin suoja-aine. Nyt ei ole missään mitään ja ei ole ollut koskaan. Onko tarpeen kun auto jää kesäautoksi? Mitä muut rakentajat ovat tehneet? Ja lopuksi jos koteloihin laittaa suoja-aineen niin mikä olisi paras aine?
     
  2. passerby

    passerby 3rd gear

    Aina kannattaa laittaa oli kesäauto tai ei.
    Vähän yllättäen ite suosin biltsun kotelosuojaa (spray-purkissa) koska se on paksumpi vahamainen joka tekee tasasen kerroksen. Kokeeksi ostin olikohan dinitrol spray-purkissa, niin se taas oli ihan ohutta lirua joka valui kuin hanhen selästä. Tietysti se liru on suunniteltu imeytymään ruosteisiin mutta ehjän maalipinnan päältä se tuntui valuvan ihan. Eli riippunee vähän siitäkin onko ruostetta vai maalipintaa. Aion vastasuudessakin pysyä biltsun vahamaisessa ratkaisussa.
     
    Seevu, Substitute ja miguelo tykkäävät tästä.
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Se bilteman vaalea kotelovaha oli aikanaan testivoittaja. Olen laitellut sitä moniin autoihin ja toimii paremmin kuin dinitrolin kotelosuoja.
     
    Seevu, passerby ja Pertti K tykkäävät tästä.
  4. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Kannattaa. Hyvillä välineillä homman hoitaa nopsaan. Itte hankin halvan muovisen paineilma ruiskusetin. Ekakerran toimi jotenkin ja seuraavalla kerralla ruiskuttaessa poksahti ja roisket levisi ympäri hallia ja pisamia tuli lärviin.:mad: Eli ei kannata hankkia sitä halvinta settiä.
     
  5. jorkat

    jorkat Gearhead

    missä kunnossa runko on?
     
  6. rade

    rade Gearhead

    hiekkapuhallettu ja maalattu. katso projekti osiosta, siellä mulla on projekti kertomus gmc suburban 86 jos kiinnostaa enemmän.
     
    passerby tykkää tästä.
  7. miguelo

    miguelo Gearhead

    Joo, onhan noita tullut vuosien saatossa erinäisiä tököttejä ruiskuteltua ajoneuvojen alustoihin ja kotelorakenteisiin.

    Etenkin peltikorjausten jälkeen on hyvä saada suoja-ainetta myös korjatun kohteen taustapuolelle. Kuten myöskin tuolloin se on paikallaan, milloin halutaan jo ennaltaehkäisevästi pyrkiä suojaamaan hyväkuntoista koria korroosion vaikutuksilta.

    Itse täytyy tunnustaa olevani Tectyl ML'n ystävä, se on toiminut hienosti. (aine omaa erinomaisen "ryömintäkyvyn", tunkeutuen kapillaari-ilmiön myötä saumoihin ja peltien rakoihin tehokkaasti)

    Paineilmaruiskullahan homma käy sujuvasti, mutta eihän se suinkaan välttämättömyys ole. Ovien ja kotelorakenteiden osalta suojaus käy vaivattomasti myös aerosolipurkki-tavaraa käyttäen, varsinkin kun purkkeihin on saatavana pidempiä "nailonpillejä" joilla yltää hankaliinkin paikkoihin ja nämä mahtuvat hyvin ovien alareunojen pienemmistäkin vedenpoistoaukoista.

    https://www.sp-automaalit.fi/Dinitrol-jatkoletku

    Mutta aerosolimuodossa aineiden litrahinnat toki ovat hieman korkeammat, mikäli sillä nyt yksittäisissä tapauksissa niin suurta väliä on, tosin monesti on huomattavasti mukavampaa käyttää aerosolitavaraa, niin ei tarvitse kompressoria ja paineilmaletkuja viritellä kohteeseen. (litran kotelonsuojapurkkien kanssa touhutessa kun tahrii itsensä ja tallinsa lattiatkin hyvin helposti, vaikka olisit töissäsi kuinka huolellinen tahansa)

    Muistelisin ostaneeni joskus biltemasta/motonet'istä sellaisen halvan käsikäyttöisen kotelonsuojaruiskun, joka toiminnaltaan oli ikäänkuin kukkien kasteluun tarkoitettu sumutinpullo.
    Tuon korkissa on sama kierre kuin vaikkapa puolen litran limsapullossa, joten sen avulla voitiin ruiskuttaa isommissa pakkauksissa hankitut suoja-aineet kaatamalla ne passeliin pulloon. (ruiskussa on pitkä ohut nailonletku jonka päässä on messinkisuutin, mikä antaa ohuen, viuhkamaisen sumun useampaan ristikkäiseen suuntaan)
    Ihan kätevä peli tuokin.

    Ja kun Bilteman kotelovahaa täällä on kehuttu hyväksi, niin eipä ole moitteen sijaa itsellänikään tuosta tuotteesta.

    Sattumoisin löysin netistä vanhan, noin kymmenen vuoden takaisen TM'n testin, jossa suoja-aineita on laitettu koetukselle, laitetaanpas se tähän nähtäville:

    http://www.hulifer.net/paku/kuvat/TeknariRuosteenEsto.pdf
     
    Pertti K tykkää tästä.
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Itse suosin vain öljypohjaista kotelosuoja-ainetta, jota voi ohentaa öljyllä tunkeutuvuuden parantamiseksi käytössä olleissa laitteissa. Pari kolme ruiskutuskertaa.
    Öljypohjaisen saa vanhempanakin juoksevaksi, kun sitä lämmittää.
    Pelkkä kotelosuoja-aine riittää ruostumisen hidastamiseen, ja sen voi uusia vain kotelot paineilmalla kuivana puhaltelemalla, ja uutta ainetta perään.Saumat on oltava ehdottoman kuivia.
    Öljypohjaisella suojatun voi uudistaa myös pelkällä öljykäsittelyllä, joka pehmentää vanhan aineen. Esim. Pienkone öljy on sellaista, jossa ei ole paljo haitallisia, ja haisevia lisäaineita.
    Varsinkin korjatussa korissa on tärkeää olla hyvä ruisku, jotta aine menee joka paikkaan. (maalia ei saa joka paikkaan kiinni). Koria kannnattaisi käännellä, jotta ei jäisi liian paksuja suoja-aine kohtia. Kaikki suoja-aineet kutistuu, kovettuu, ja halkeilee ajan kanssa, ja korin eläessä. Öljy autaa pikkusen aineen joustavana pysymisessä, ja kulkeutumisessa rakosiin.
    Rakosista, ja pistehitsisaumoista se ruostuminen alkaa, niihin on tärkeää saada ainetta.
    Tietenkin myös pinnat, joihin ei ole pystynyt kunnolla kiinnittyvää maalia laittamaan.

    Vahapohjainen korppuuntuu lämmitettäessä, eikä muutu juoksevaksi. Moni vanha vahapohjaisella suojattu on tullut ruostepesäksi, kun vahapohjainen estää uusintakäsittelyaineen menon saumoihin.
    Vahapohjaista ei saa millään konstilla poistettua koteloista, kun liuottimet ei siihen pure.
    EN MISSÄÄN TAPAUKSESA SUOSITTELE VAHAPOHJAISIEN RUOSTEENESTOAINEIDEN KÄYTTÖÄ AUTON KOTELORAKENTEISSA.

    Kaikki paksut kerrokset estävät jälkikäsittelyn onnistumisen.

    Jonkunlainen kokemus on syntynyt, kun -74, öljypohjasella suojattu Datsuni on nyt puolimiljoonaa kilometriä ajettuana museo kunnossa hitsaamattomana!
    Monta muutakin on tullut suojattua, ja ruostumista hidastettua.
     
    Bukero ja tooke tykkäävät tästä.
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Biltemassa on kahdenlaista kotelonsuoja-ainetta. Niiden nimikkeitä tai koodeja en muista, jotenki helposti sekaantuvia ne oli. Molemmat on pellavaöljypohjaisia.

    Niiden ero on se että toinen on paremmin juksevaa javähemmän kuivuvaa ja toinen on vahamaista kuivuvaa.
    Olen pyrkinyt tekemään niin että ruostepaikkoihin ensin sitä juoksevaa ja sitten vahamaista suojaksi. Hyvä varmaan olisi pitää pari vuorokautta taukoa välillä että se jukseva ehtisi tunkeutua ja ylimääräinen valua pois.
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu tuosta em. Syystä itsekin oon siirtyny dinitrolia käyttämään kun on juoksevaa ja ei "kuivu".

    Toki jos haluaa paksumpaa tököttiä niin miguelonkin mainitsema tectyl on ollut kanssa itellä käytössä ja on ihan toimivaa. Sitten kun vertaa massoja/kiveniskusuojia niin dinitrolista tykkään kun ei käytännössä saa valumaan ellei erikseen yritä :)

    Mutta kannattaa tosiaan miettiä käyttökohteen mukaan, mutta ohuempi litku menee aina paremmin peltien saumoihin jotka on mielestäni se akuutein ongelma kun puhutaan kotelosuojauksesta ;)
     
    miguelo ja tooke tykkäävät tästä.
  11. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Paras hetki kotelon suojaukseen yms sotkemiseen on sitten kun auto on kaikinpuolin valmis.:D
     
  12. rade

    rade Gearhead

    Ajattelin tässä vaiheessa laittaa kun ei ole ovipahveja sekä muita sisustan pahveja kiinni. Nyt olisi helppo pistää koteloihin suojaa kun on aukkoja mistä suihkuttaa sitä . Kiitos vinkeistä ja näyttää siltä että jokaiselle aineelle on käyttäjänsä ja vaikea on valita mitä suihkuttaa.
     
    passerby tykkää tästä.
  13. Seejii

    Seejii Gearhead

    Aikalailla tekniikan maailma lyttäsi pellavaöljyn, mutta ilmeisesti ei odoteltu testin puitteissa pellavaöljyn kuivumista. Pellavaöljy hapettuessaan turpoaa ja täyttää rakoja. Toisin kuin monet muut öljyt jotka ovat haihtuvia.

    Pellavaöljy käsittelyllä saa myös vanhan alustamassan elvytettyä pehmeäksi ettei sitä tarvitse poistaa täydellisesti. kun laittelee suojausta alustaan.

    Tectylillä tai vastaavalla vahamaisella aineella suojaan puhtaat raudat ja koneistetut pinnat. Ja saahan sillä uuden auton hajun näppärästi :D
     
    passerby ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  14. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Olen automaalarina samaa mieltä.

    Lisäksi nuo uusissa autoissa (esim. volkkari, audi) käytettävät vahapohjaiset koteloaineet halkeilee ja irtoaa maalatuilta pinnoilta. Sinne lohjenneen vahakerroksen alle pääsee sitten vesi.

    Niitä vissiin käytetään ihan ympäristösyistä.
     
    Camino'79 ja valpas tykkäävät tästä.
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kumpaa sitten on Dinitrol ML öljypohjaista vai vahapohjaista?
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Minä laittasin öljypohjaista, koska se tulee juoksevaksi lämmittämällä sitten joskus,kunon uusintakäsittelyn vuoro. Vahapohjanen vain korppuuntuu kumennettaessa. Öljypohjaisen voi ohentaa ekakerralla vedettäessä öljyllä. Tunkeutuu pienempiin rakosiin,kuin vahapohjainen. Ainakin pariin kertaan kannattaa ruiskutella, oli kumpi tahansa aine. Kannattaa odotella liuottimien haihtuminen välissä. Vettä ei kannata hetkeen päästää koteloihin, ohentaa kalvopaksuutta.
    Pääasia on, että pellin ja ilman välillä on joku, joka estää hapettumisen.
    Kaks vahapohjasella käsiteltyä, ja ruostumaan lähtenyttä oon koittanu hitsailla. Toisen korjauksen keskeytin, kun sitä vahapohjasta tatinaa oli koteloissa, mutta ei niissä pistehitsi saumoissa, joihin oli vesi päässy ulkopuolelta. Eikä vahapohjanen lähteny koteloista pois, kuin kaapimalla. Öljypohjainen olis lähteny juoksemaan lämmittämällä.
     
    Muokattu: 29.12.2018
  17. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Niin siis tarkoitus oli kysyä onko kyseinen tuote öljy vai vahapohjaista.
     
  18. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Ja kannattaa sitten, jos esim on helmat vaihdettu ja jos valmiita reikiä ei ole, niin kannattaa porata 10mm reiät, joita voi aina taivuttaa joko eteen tai taaksepäin ja pillillä suihkuttaa kotelosuojaa sinne sisälle, kun helma on "täynnä" voi reiän kääntää suoraan ja pistää tulpan siihen päälle.
     
  19. joonas-setä

    joonas-setä 2nd gear

    Tuo dinitrolin kotelosuoja oli omankin kokemuksen perusteella melkosta lirua, valu aivan jokapaikasta, mut kait se sitten tunkeutuukin jokapaikkaan :odroll:

    Bilteman ja tectylin aineita on tullu laitettua, niin massoja ku kotelosuojiakin, hintalaatusuhteeltaan nuo bilteman litkut on ok tavaraa.
     
    passerby tykkää tästä.
  20. 401

    401 2nd gear

    Öljy
     
    Pölyttäjä tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!