1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Kovat vesiletkut

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Sinlol, 14.2.2018.

  1. Sinlol

    Sinlol 1st gear

    Sellasta.

    Muuttuu koviksi heti saavutettuaan 90 asteen. Lämmmöt ajossa heijaa 95-99 lämmöt. Alaletkut viileämpi ja yläletku kuuma.

    Paisunsäiliötä ei ole asenneltu vielä mutta vaikea uskoa että se yksinään olisi syy koska letkut muuttuvat niin koviksi että tuskimpa säiliö sitä kestäisi.

    Syy miksi voisi olla muuta kuin perinteinen kansipahvi: Availin syylärin korkin ja käytin kuumaksi ja pitkään niin ei poreilua tai muutakaan epäilyttävän näköistä syylärissä. Öljykorkeissa ei nesteitä tai "mössöä" ja vedet ei ainakaan haiskahda pakokaasuilta?

    Eli ford f150 1975 moottori 390. Mistä muusta noi kovat letkut voisi johtua kuin haljenneesta kannesta, lohkosta tai kansipahvista.

    Ajattelin seuraavat ainakin laittaa: paisari, vesipumppu, syylärinkorkki, termostaatti a reikiä siihen, sähköflektit viskon tilalle.
     
  2. rb

    rb Gearhead

    Hmmm.....

    Kuuman moottorin "kovat vesiletkut" ei mun mielestä ole vika, vaan ominaisuus.
     
    Ässä., Rotten ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. jorkkeri72

    jorkkeri72 2nd gear

    sehän on oikeen miesmäinen letku,kovettuu kuumetessaan:D
     
  4. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Yleensä jäähdytysjärjestelmät on suunniteltu ylipaineisiksi jotta jäähdytysnesteen kiehumispistettä saadaan nostettua. Jäähdytysjärjestemässä korkki sisältää myös kaksisuuntaisen venttiilin. Korkki päästää tarvittaessa järjestelmään lisää nestettä ylivuotosäiliöstä tai korvaus ilmaa paisuntasäiliöön, riippuen järjestelmän rakenteesta. Toiseen suuntaan korkki taasen pitää painetta sen verran mitä korkin jousi jaksaa pitää. Yleensä järjestelmissä on maksimissaan n. kilon verran ylipainetta. Käytännössä kylmän moottorin järjestelmä on siis paineeton ja kuuman järjestelmän paine n. kilon luokkaa. Siksipä letkutkin jäykistyvät moottorin lämmetessä.
     
    Muokattu: 14.2.2018
    Mikkis, Rotten ja rb tykkäävät tästä.
  5. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Jos arveluttaa, että syylärissä liian kovat paineet, kannattaa kokeilla jollain toisella kyseiseen vekottimeen tarkoitetulla jäähdyttimen korkilla. Eipä nuo vikaantuessaan yleensä lisää painetta syylärissä, aika varmatoimisia ovat. Joskus on korviini kantautunut tarina, että olisi saatu jotenkin laitettua paikalleen vääränlainen jäähdyttimen korkki ja sitäkautta venttiilin jousi olisi pohjannut ja avautumispaine noussut.
     
    Substitute tykkää tästä.
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Samoja myös ihmettelin mutta normaal. Paitsi jos et niitä yhtään saa puristettua sormin kasaan :D
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ja vanhemmissa autoissahan se paisuntasäiliö ei ole paineistettu vaan toimii reservinä nesteen tilavuuden suurenemiselle ja pienenemiselle lämmön mukaan. Tuo em. korkki hoitaa sen painetason ylläpitämisen enne paisuntasäiliötä.
     
    Rotten ja rb tykkäävät tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Enemmän olisi huolestunut jos ei rupeisi kovenemaan... :D Tosin sitä kuulema ilmenee vanhetessaan :(
    Tästä ei puutu enää, kuin miksi nesteet tulee ulos kun kone on kuuma ja aukasen korkin :p:D
     
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Nooh, mistäs näitä aina tietää!:p


    Mut tuommoinen korkin testaus laite ois ihan näppärä! Nimimerkillä vuonna -97 syyläri repes! Liian kova vastus jousessa!
    Rinxillä korjautin ja
    sen tiedon sain!

    Micralla ajelin joskus, onneks losahti koti pihalle, alavesiletku, syy termarin!
     
  10. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Voortissa oli joskus väärä korkki, päädyt pullistu muutamassa vuodessa ja toinen pääty repes. Jäähykorjaaja kysy että onko joku syy miksi tässä on tämmönen korkki, päästi paineet ulos liian korkeissa lukemissa.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ämerikan autoihin on saatavissa eri paineille mitoitettuja syylärinkorkkeja. Tarvikeliike voin neuvoa lisää mitä on saatavissa. Mulla on auto toimineet niillä matalammillakin paineilla toimivilla.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Matalapaineinen mun voortissakin oli mutta vaihtui väärään kun syylari kennotettiin. korjautin sen eri paikassa.
     
  13. Rotten

    Rotten Gearhead

    En muista kauan ajoin valiantilla (tuo -97 tapaus) korjaaja katkas jousen, et ei eti sitä seuraavaa heikkoo kohtaa, sillo mistään mitään tiennyt, (enkä vieläkään) hyvin toimi!
     
  14. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Tää tapaus on kyllä melko harvinainen, normaalistihan syylarinkorkki paskotaan tai jätetään raolleen, koska muuten se vessa keittää.
    Eli puskee lämmetessään ylimääräisen nesteen ulos.

    Ylimääräisen nesteen pitää tulla pois ja paineen pitää nousta.


    Anna olla noin, jäähdytysjärjestelmäsi toimii!
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Näetkö korkista kuinka paljon baareja tai psi se pitää painetta sisällään?

    Johonkin amerikan autoihin jostain syystä varaosamyyjät tahtoo myydä hirmusilla paineilla varusteltua korkkia jollon vesiletkutkin on tosi kovia. Mut toikin on yks ikuisuuskina millasilla arvoilla varusteltu korkki pitäs autoon laittaa.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Mitä alhaisempi paine, sitä alhaisempi keittämislämpötila.

    Tehokkaammat versiot varmaankin varusteltu noilla korkeamman paineen omaavilla korkeilla.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Joo, kuten olds 307 ja chevy 305....
     
  18. Kalu

    Kalu Gearhead

    No mitä tähän nyt enää mitää lisäämään? Kun alavesiletku on viileämpi mitä ylävesiletku, niin jäähdytinhän toimii. Korkki auki käyttäessä ei pulputa, niin ei vikaa.
    Ite oon käyttäny korkkeja paineella mitkä on kait sen puol kiloo, eli 7psi, noin suurinpiirtein...
    En oo käyttäny paisareita, ylimääräset suihkuaa pihalle, kylmänä näyttää että syyläri on vajaa, mutta lämmetessään nestepinta on kuitenkin siellä normaalitasossa..

    Loppukaneettina vielä, et lämpöongelmat tosi harrastajahan poistaa niin, että se mekaaninen lentokoneen ropelli tuulitunneleineen heivataan huitsun vitulaan ja tilalle laitetaan pilteman sähköropelli, mikä vielä puhaltaa eteenpäin, korkki jätetään raolleen ja poistetaan vielä termarikin.....
     
    Bukero, Mikkis, Rotten ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    tossa kävin oman korkkikokoelman läpi ja sieltä löytyi korkkeja väliltä 0,6 - 1,2 bar. Korkkien tai paineiden kanssa ei ole ollut ongelmia mutta termarit on joskus aiheuttanut pään vaivaa. Niistä on selvitty poraamalla 3 mm reikä lautaseen.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Talviautoon tota ei sit kannata kokeilla.
     
    Rotten tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!