Kromausfirma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ovaali, 16.7.2008.

  1. livinki

    livinki 1st gear

    Mä voisin osallistua kanssa lähetykseen. Ois 56 Buickin takapuskuri ja jotain pientä muutakin.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Muistaakseni 1960 Cadillacin puskurit olisivat kustantaneet ruotsissa noin 2500€. (tiedustelun aikaan kruunu oli kyllä kalliimpi) Tuo Puolassa kromattu erä, johon sisältyi puskureiden lisäksi sinkkipainevaluosia 10kpl, maksoi rahteineen hiukan alle 2300€. Ei ilmaista, mutta kohtuullista.
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    OT, onneks ei oo tarvinu kromauttaa kun yks vajaa metrinen putken pätkä. Makso aikoinaan tattiksella 400mk, silloin olin valtavan hämmästynyt hinnan kovuudesta. Mut 2500€, karkeesti 15000 mk puskurien kromauksesta; puolet siitän mitä noi kokovessat on maksaneet uusina! On se huikeen kallista touhuu toi käsityö. Ei riitä meikäläisen suhteellisuudentaju moiseen. Sen sijaan tonni männistä tai vipoista ihan vaan varalle tai kokeiluun; sehän on kun panis rahaa pankkiin :rotfl:
     
  4. borealis69

    borealis69 1st gear

    Re: Buickin puskurit kromattavaksi ensi talvena

    Voisin olla kimpasta myös kiinnostunut. Olisi -68 Wildcatin puskurit ja takalamppujen rungot ja jotain muuta tilbehööriä
     
  5. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Mua kiinnostaisi myös.Impalan puskurien kävyt ja muutakin pikkuosaa olisi uuden kromin tarpeessa.Ja jos raskii niin puskuritkin vaikka ei niitä huonoksi voi sanoa nytkään.
     
  6. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    no höh.. kiinnostusta on näköjään valtavasti?
    Kertokaa nyt viisaammat nyt näiden pikkuosien suhteen, kuinka olisi fiksuinta toimia? oliskos esimerkiksi sillai että kasaa tietyn verran osia nippuun ja lähettää ne puolan maatuskalle hinkattavaksi vai?
    suomen posti/itella velottaa noista suomen poikki kulkevista tavaroista niin pirusti että olis varmaan helpointa&halvinta kerätä maantieteellisesti osat nippuun ja lähettää sitten kerralla sinne puolaan?
    itse asun tässä tampereen alapuolella, mutta osat on kyllä vielä tuolla kajaanissa, mutta ens viikonloppuna olis tarkoitus siellä taas käydä ja ehkä ottaa kromausta tarvitsevat osat mukaan. Joten jos kiinnostusta on täällä etelässä esim. pirkanmaalla enemmmän niin olen valmis lykkäämään ne jonkun pakettiin tai vaikka itse lähettämään ne puolaan jos vaan tarkan osoitteen&käytönnön ohjeet saa... ja mahtuu siihen varmaan muittenkin osia...

    ja puhelin numero on 0400 877 924
     
  7. IJHa

    IJHa Gearhead

    Juu kiinnoastusta näkyy olevan.
    Varmaan helpointa olisi sopia joku paikka, missä kamat pistetään yhteiseen pakettiin. Tampereen eteläpuoli sopisi mulle hyvin.
    Näyttäisi jo pelkästään puskureita olevan tulossa kymmenkunta. Mun puskurin ovat kaksi metriä pitkät ja ainesvahvuuttakin (=painoa) on riittävästi. Olisikohan parasta niin, että puskurin roilot pannaan yhteiseen kolliin kunnollisilla tageillä ja pehmusteilla varustettuna ja pienemmät hilut jokainen pakkaa erikseen pahvilaatikkoon. Sitten pitäisi vielä keksiä, kuka rakentaa (vanerisen) kuljetuslaatikon. Painoa kertyy helposti yli viisisataa kiloa ja laatikon pitää olla trukilla siirreltävissä, elikkäs paletin (tai kahden) päälle rakennettu.

    Pidettäisiinkö pieni inventaario mitä palikoita olisi lähdössä.
    Mulla on:
    etu- ja takapuskuri (2m leveät)
    9 puskurin käpyä
    4 puskurien valokehystä
    1 takapuskurin välitanko
    10 kunta pikkuhilpettä
    painoa arviolta 150 kg
     
  8. drpete

    drpete 3rd gear

    Varaudupa siihen, että näiden hinta on sieltä haitarin yläpäästä. Noin leveät puskurit ei mene Adamin altaaseen. Se joutuu käyttämään ne kromin poistossa ja kromauksessa jossain toisessa firmassa. Onnistuu kuitenkin.
    Mulla maksaa Packard Clipperin takapuskurin (5 palaa, joista suurimman leveys 1,98 m) kromaus noin 900 - 1000 euroa. Pitäisi tulla kohtsillään. Hintaa en ihan tarkkaan tiedä kun Zlotyn arvo vähän seilailee.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko kenellekään tullu kiiltäviä osia viime aikoina? 8)
     
  10. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Kromaus

    Kevällä Amoila Oy / Espoon Juvanmalmilla kuparoi + kromasi 2 kpl ikkunantolppia. Näiden kappaleiden koko oli n. 10x4x5 cm.
    Kun itse tein pohjat, niin hintaa tälle kromaukselle tuli muistaakseni 34 € + alv. joka oli firman minimiveloitus.
    Muistaakseni kromikylpyaltaalla oli pituutta vain jotain 150x40 cm, joten eivät sen suurempia kappaleita kromaa. Puskurin kromaukset saa siis tässä kohdassa unohtaa.
    Tämä firma ei myöskään tee hiontahommia, vaan ne täytyy itse tehdä.
    Tolpat oli pari kolmeviikkoa työjonossa, ja jälki / laatu oli hyvää ( ainakin mulle kelpaa ).
     
  11. ESE

    ESE 1st gear

    oletteko kysyneet kromausta Turusta Aurajoki OY:stä? Siellä altaat liki kolme metrisiä.. ja kromaus tosiaan menee niin että ensin kupari, nikkeli, ja sitten kromi. Tietysti jos tarttee hio/kiiloittaa ensin niin ne eka :lol:
     
  12. VeePee

    VeePee 1st gear

    Vieläkö joku on kromauttamassa osiaan Puolassa. Luin vasta nyt tämän keskustelun alusta asti ja se näyttää päättyneen 19.9.09

    Nyt olis itsellä into päällä kromauttaa Oldssin puskurit. Onko viime aikojen kokemuksia. Ajattelin lähettää suoraan kyselyn Puolaan tälle Adam:lle, mutta kuljetuksen suhteen voisi tutkailla yhteislähetystä, jos halukkuutta kromaukseen lähiviikkoina löytyy.
     
  13. Kertokaahan millaista laatua tuolta Puolasta tulee ja mihin hintaan?

    Olen noita puskureita hommannut kimppatilauksena BumberBoysilta jenkeistä ja siellä on syytä olla itse paikalla varmistamassa että laatu on kohdallaan ,ennenkuin loppusuorituksen maksaa.

    Tähän asti kuitenkin aina on löytynyt priimat puskurit monien seasta , siellä riittää vaihtoehtoja varsinkin yleisimpiin malleihin.

    Kuljetuksessa kannattaa huomioida että toiset puskimet on esim rekisterikilven kohdalta sen verran ohuet että helposti tulee murtumia metalliin jos kuljetellaan väärässä asennossa.

    Näitä murtuneita olen saanut vaihdettua siellä paikanpäällä ollessani parempiin ,mutta jos ne tulisivat tavallisen rahdin mukana , vastuu murtuman synnystä olisikin hieman epäselvä ja takuuasioiden hoito rapakon yli kallista/hankalaa.

    Puola nyt sentään on samalla mantereella... mut ovatko samalla vuosikymmenellä? Saako rahalle vastinetta ja tuleeko kaikki osat takas ,millasia kokemuksia on?
     
  14. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Tässä kohtaa tulee väkisinkin mieleen,että olisi ehkä parempi kuin ne polakit ei olisi samalla vuosikymmenellä eikä ihan samalla vuosisadallakaan.
    Josko ne käyttäisi siellä vielä kunnollisia vanhan ajan liemiä ja metodeita,jolloin jälkikin oli kestävää ja hienoa.Aikaa ennen kiinan kromeja,sekä hutiloitua työn jälkeä,mitä poikkeuksetta nykyään harrastetaan ympäri maailman suuren ja nopean rahan toivossa.
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kaverilla on 58 Cadillacin puskurit Puolassa tällä hetkellä ja niitten pitäis valmistua kevääksi. Vaihtelin Adamin kanssa meilejä reilu kuukausi sitten muutamasta pikkuosasta, jotka pitäis kromata. Omien kiireiden vuoksi päätin jättää ne tuleviksi talviksi. Adam meinasi, että osia on koko ajan työn alla jonoksi asti, eli eiköhän niillä töitä piisaa.

    Näin noiden 58:n puskureiden pinnoitusten arviohinnat ja lievää hinnan nousua oli havaittavissa verrattuna mun 60:n puskureihin. Ei kuitenkaan mitään kohtuutonta. Laatu noissa Puolan kromeissa oli kyllä tosi hyvä. Yhtään virhettä en pinnasta löytänyt ja takapuoletkin oli ruosteesta puhtaat.
     
  16. Heko

    Heko 1st gear

    Onko kukaan kokeillut puskureiden hitsaamista, eli esimerkiksi kustomhenkisen yhtenäisen puskurin tekoa tai läpiruostuneen kokoon hitsaamista? Kuulin semmoista että siinä pitäisi krominpoiston jälkeen laittaa ensin kuparia ja sitten vasta voisi hitsata tjsp., mutta tämä tieto oli vähän epävarmaa...
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tavallista peltiähän ne puskurit kromin poiston jälkeen on, ei niiden hitsaamisessa mitään erikoista oo. Huolellinen pitää vaan olla. Mä hitsasin ohuesta pellistä tehtyjä maskin osia yhteen migillä piste kerrallaan. Saumoihin jäi tietenkin jotain huokosia, jotka hioessa "liippaantuivat" umpeen, eivätkä vielä kiillotuksen jälkeenkään erottuneet. Kromaamon happokylvyissä ne sitten aukesivat ja näkyvät pinnassa. Ja kromihan ei huokosiin mene, eli varmaan alkavat ruostua herkästi. Tigillä kannattaa hitsata, mikki on hanurista.
     
  18. NURMALE

    NURMALE 1st gear

    Sen verran tullu koitettua tota puskurin hitsaamista että sanoisin että on vitun hankala homma, tosin kyseessä -40 luvun puskuri, materiaali on kovaa ja tod.näk. jotain jousiterästä tai vastaavaa, mutta esim. -60 luvun puskurin hitsaus näytti sujuvan helposti, eli materiaalista paljon kiini tuo "helppous"
     
  19. Tuosta edelläminitusta lienee johtuu noiden jenkkipajojen tyyli korjata ruostevauriot: paikkalappu hepeillä kiinni takapuolelle ja täyttö messingillä , saadaaan sitten virheetön pinta paraatipuolelle mutta takapuoli on rupunen...
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Samalla tavalla korjasivat yhden mun puskurin, minkä kromautin joku vuosi sitten Suomessa. Ei kyllä tullu mitään läpi niinä muutamana vuotena, minkä auto oli mulla.
     

Kerro tästä muillekin!