Kuinka laihalla kärsii ajella?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja linc-77, 14.8.2003.

  1. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Millanen lambdan arvo alkaa olla vaarallista moottorille? Kyseessä on siis Fordin 400 cid V8 (ei siis todellakaan mikään laihaseoskone), himoittu (kenties jopa vihattu) holley ruisku ja Fmi seosmittari
    Auto kulkee kevyellä kaasulla nätisti lamda-arvolla 1-1.2, ei kilise ei kolise, mutta seosmittari oleilee punasella
    Mahtaako olla haitallista?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä sen sitten huomaa kun männässä on reikä :smile:
     
  3. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Minun mielestäni juuri noin sen kuuluukin olla. Nimenomaan pintakaasulla. Asia on toinen raskaammin kuormitettaessa.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Samaa mieltä. Jos se mittari on ylämäessä kaasu pohjassa vedätettäessä punaisella, niin sitten alkaa pata sulamaan varmasti.
    Tyhjäkäynnillä sen ei pitäisi rikkoa mitään.

    Itsellä on yksi fordin teeseitseturboviritys leikkikaluna ja kone on säädetty toimimaan suunnilleen 0.9 arvoilla kaasu pohjassa. Pintakaasulla arvot ovat sitten ihan mitä sattuu ja hyvin on kestänyt tähän asti.

    Myös yhden sukulaisen Buick Electra (sopivasti kiristetyllä 455:lla)on toiminut jo varmaan viisi vuotta "laihaseosmoottorina". Bensankulutus tippui kuulemma noin 20 litraa, kun vaihtoi vähän köykäisemmän kaasarin koneeseen :grin:
     
  5. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Kovemmassa kiihdytyksessä lamda laskee tuonne 0.9 alapuolelle, samoin joutokäynnillä
    Tuo holley-sydeemi ei ole oikein huva noiden säätöjen suhteen, mutta muuten pelaa kyllä hienosti, paremmin kuin odotin (kun on niin kovasti moitittu tuota systeemiä)
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo, ei pitäisi olla mitään hätää sulla, jos ei vedättäessä lambdat nouse liikaa.
     
  7. whiic

    whiic 1st gear

    Eikös sen juuri tuolla tavalla kuuluisi toimiakin? Suurin teho saavutetaan rikkaalla seoksella, esim. lambdan arvolla 0,85, kun taas taloudellisin palaminen tapahtuu lambdan ollessa yli 1. Katalysaattori edellyttää että lambda pysyy ajossa melko tarkkaan arvossa 1,00.

    Kun polkaiset kaasua, niin kyllähän on 'oletettavaa', että haluat auton liikahtavankin. Itsestään selvää, että TOIMIVA ja tarkoituksenmukainen (kyseiseen moottoriin oikein mitoitettu) kaasutin päästää seoksen putoamaan jonnekin 0.7 - 0.9 tuntumille, kun kaasupoljinta todella sullotaan lattiasta läpi. Ei kai tällöin kuljettaja enää edes halua ajaa taloudellisesti(?). Pääasia, että kohtalaisella kaasulla lambda pysyy 1:n tuntumassa ja pintakaasulla lambda saa nousta vaikka 1.2:een tai ehkä ylikin. Männän sulaminen ei ole kuitenkaan riskinä pintakaasulla ajaessa.

    Mitä tulee tyhjäkäyntiseoksiin, niin ne lienevät rikkaita lähes millä hyvänsä kaasutinkoneella. Ei siis liene mikään vika. (?)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: whiic 2003-08-26 23:12 ]</font>
     
  8. Saku

    Saku 3rd gear


    Yleisesti koneet tarvitsevat tyhjäkäynnille hieman rikkaamman seoksen käydäkseen kunnolla. Ruiskutkin.
     
  9. whiic

    whiic 1st gear

    Tyhjäkäynnillä ei vaikuta alipaine-ennakko, vaikka täytös onkin äärimmäisen vajaa. Ennakon täytyy olla pieni, jotta moottori saadaan käyntiin startin pyörittäessä sitä huomattavasti matalemmilla kierroksilla, kuin mitä tyhjäkäyntikierrokset ovat.
    Jotta hidas palaminen saadaan kompensoitua lisäämättä ennakkoa, joudutaan käyttämään rikkaampaa seosta.

    Tyhjäkäynti onkin tarkoitus säätää semmoiseksi, että moottori käy tyhjäkäyntiä tasaisesti, riippumatta moottorin lämpötilasta (äärimmäisen kylmissä oloissa jonkinlainen ylimääräinen rikastus on tosin tarpeen), mutta tyhjäkäynnin ei ole tarkoituskaan toimia 'ideaalisella' stokiometrisella seossuhteella... tyhjäkäynnin ei ole tarkoitus toimia parhaalla mahdollisella hyötysuhteella.

    Vai olenko käsittänyt väärin?
     

Kerro tästä muillekin!