Kuka Tamperelainen jäi kaipaamaan???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Puli-Song, 9.12.2011.

  1. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Kesällä 1953 Lomareissulla Sotkamossa ollut 5-henkinen seurue (perhe) menehtyi 1939 Chevroletin pudottua sillalta jokeen. Auto jäi Sotkamoon, josta Sotkamon poliisi myi auton huutokaupalla tänne. Auto oli Hämeenläänin koekilvissä, (koe H-37) joten tunnuksen perusteella lienee mahdoton löytää auton omistajaa/historiaa? Jotain tiedonrippeitä on löytynyt täältä paikanpäältä, mutta kylällä kiertäneet useat perättömät huhut ja versiot ja juorut tapahtuneesta sotkevat etsintöjä. Myös aikalaisia muistajia alkaa olla harvassa.

    Löysimme tuossa syksyllä metsästä läheltä Sotkamon kirkonkylää raadon, jonka vauriot täsmäävät vuoden -53 Kainuun Sanomien lehtikuvaan..... :eek:
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Mielenkiintoinen tarina! Fotot olisi kivoja valokuvia.

    Mietin tuossa näillä nurkilla -56 tapahtunutta onnettomuutta, josta oli joku vuosi takaperin juttua lehdessä. Silloin lähitaloa asusti vielä sama väki kuin tuolloin -56 ja heitä oli haastateltu tuohon lehtijuttuun. Taisi olla siitä lähitalosta ensimmäinen onnettomuuspaikalle saapunut.
    Voisiko tässäkin tapauksessa sillan lähitaloista löytyä vielä sellaisia ihmisiä, jotka ovat tuolloin -53 olleet paikalla havaintoja tekemässä?
     
  3. mercman

    mercman Gearhead

    kolari

    Voiko vuosiluku heittää? Etsin MMM-kirjasta kesän 1953 tapahtumia mutta siinä ei mainita mitään onnettomuutta Suomessa Touko-Elokuulta 1953..
    kait ne viiden ihmisen kuoleman olis jo huomioineet. asia kiinnostaa myös siksi että meiillä oli 60-luvun alussa onnettomuuteen joutunut 1939 chevy..
     
  4. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Kainuun historiaa vuodelta 1953.

    - Sotkamontien ja Tehdaskadun ylikulkusiltojen rakentaminen aloitettiin.
    - Kainuun tie- ja vesirakennuspiiri aloitti 1.4.
    - Kelirikko Kainuussa pahimmillaan huhtikuun lopulla. Teillä joko osittainen tai täydellinen liikennekielto.
    - Kajaanissa liikennöi noin 800 erilaista moottoriajoneuvoa.
    - Teerisuon lavan avajaiset 24.5. Soittaa Sinipojat. (ilmoitus)
    - Kauppakouluun perustettiin keskikoululuokka
    - Korean sodan aseleposopimus allekirjoitettiin 27.7.
    - Ämmäkoski Oy:n lautatarha paloi Oulussa. 300 std lauta- ja lankkutavaraa tuhoutui.
    - Isotalon perikunta lahjoitti talon (Koulukatu 1) kaupungille.
    - Tikkalansalmen sillalta Tenetinvirtaan auto. Viisi ihmistä kuoli.
    - Kajaanin ystävyyskaupunki Östersund voitti kaupunkiottelun yleisurheilussa.
    - Kajaaniin ambulanssiauto.
    - "Perunannostajat saavat työtä Ensilässä.-Kajaani Oy" (ilmoitus).
    - Ensimmäinen malmijuna Otanmäestä 22.9.
    - Shell ryhtyy rakentamaan linja-autoasemaa Kajaaniin Kauppakadun ja Ämmänkoskenkadun kulmaan.
    - Tie Vuokatinvaaran laelle työttömyystyönä.
    - Taksamittarit käyttöön Kajaanin vuokra-autoissa marraskuussa.
    - Kainuun Käsi- ja pienteollisuusliitto perustettiin.

    (lähde: ( http://www.rotaryt.kajaani.net/kainuu_sahkoistetaan.htm )
     
  5. tammercity

    tammercity Gearhead

    Aamulehden toimitukseen voisit pistää tiedustelua josko olisivat aikoinaan jonkun jutun raapustaneet lehteen.
     
  6. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    No mul on yks täky vetämässä valtakunnalliseen lehteen. Olivat kiinnostuneita tästä ja tarkotus ois saada sen verran näkyvyyttä, et edes joku (joko täällä Kainuussa tai sit Tampereen seudulla) aikalainen muistais. Alkaa vaan ne muistajat olla 80+ ikäisiä. :odroll:


    [​IMG]
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    No jos tekisivät sinulle vastapalveluksen nämä jokin aika sitten metsäautojen tunnistuksissa apua tarvinneet toimittajat. Pidän peukkuja, että homma alkaa selviämään!

    Jos se löytynyt yksilö on edelleen tunnistettavissa vastaavasti kolaroiduksi, niin onko se sitten jäänyt vain seisomaan kolaroituna jonnekin ja nuorena nukkunut. Lokasuoja näyttää vähän siltä, ikään kuin siitä olisi autoa nostettu ylös.

    Jos tuon kuvan jonnekin lehteen laittaa, niin kilpi kannattaisi kaivaa tuosta näkyviin paremmin. Jos vaikka joku osaisi yhdistää perhealbumista löytyviin kuviin kyseisen yksilön.
    Onko se koe-kilpi sitten sen merkki, että omistaja on vaihtunut äskettäin?
     
  8. mercman

    mercman Gearhead

    kolari

    No siitä autosta voi varmistaa että onko erillisjousitetulla etupäällä.
    Onnettomuus autossa näkyy olevan puskureissa pystykävyt jotka olivat alunperin vain kalliimman mallisarjan letukassa ja niissä oli siis erillisjousitettu etuakseli( kierrejouset).
     
  9. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    [​IMG][/quote]

    Eipä tästä kauheesti yksityiskohtia enää tunnistella.

    Olen vähän pattitilanteessa tämän kanssa. Ilta-Sanomat tahtois tähän juttuun yksinoikeuden, mutta Aamulehtikin haluais tehä tästä jutun, ja he ovat olleet ahkerasti minuun yhteydessä tämän asian tiimoilta. Jotenkin mulla ois sympatiat tuon AL:n puolella, koska tuntuu kuitenkin enemmän asiapitoiselta lehdeltä. En halua tästä mitään sensaatiorevittelyä mistään "tappaja-autosta" vaan mahdollisia elossa olevia omaisiakin kunnioittavaan tyyliin tehtyä asiajuttua... :odroll:
     
  10. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    AL asiapitoinen aviisi. Mutta iltalehti (tai sanoma) tavoittaisi laajemman lukijakunnan. Itseäni kiinnostaisi lukea juttu, mutta Aaamulehteä luen ehkä yhen numeron kerran vuoteen, kun en Tampereen suunnalla asu.
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Ei tuosta sitten valmistenumeroa löydy enää mistään?

    Tuosta saisi nättejä HDR-kuvia, kun pimeällä kävisi vähän leikkimässä. Harmi, että on vissiin kuvauskelit ohi siellä jo.
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Toi letukka on jo liiterin suojissa oottelemassa innokasta lattianhitsaajaa. 8)
     
  13. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    tuossa koko jutussa, mikä lehteen oli rustattu, oli sen aikaiseen tyyliin melko yksityiskohtaisesti kerrottu tapahtumien kulku, henkilöiden nimet,iät ja muistaakseni ammatitkin? Letukan rekisterikilpikin jutussa mainitaan mutta harmikseni se kilpi on ollut koe-kilpi joten jäljet tyssää kilven osalta tuohon lehdessä lukevaan tunnukseen joka on mahdoton jäljittää.

    etuakselin kohtalo myös tuntematon kun löytöpaikassa ei sitä akselia enää ollut.

    autohan tästä on tarkoitus tehdä vielä kunhan hitsauspaikka ja motivaatio avartuvat sen verran laajasti muiden esteiden osalta 8) mitään Ted Bundy vw-kupla keräily kampetta sentään ei aleta veistämään :oops:
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuohon aikaan autot rekisteröitiin usein moottorin numerolla.
     
  15. mercman

    mercman Gearhead

    kolari

    yks tunniste keino deluxe malliin on myös aukeevat takimmaiset sivuikkunat, halvemmassa mallissa olivat kiinteät. Lisäksi ratti oli kromatuilla metalli puolilla varustettu , kun taas halvemmassa 3-puolanen pakeliitti ratti.
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: kolari

    Aika monessä "Äänisenkiertäjässä" se erillisjousitus on vaihdettu jäykkään akseliin vuosien varrella. Siinä lienee useimmiten ollut olkatappien ja nivelten kuluminen yms huonoilla teillä rullatessa vuodesta toiseen, kun uusia autoja ei saatu. Siitä etuakselista ei näiden vanhojen Suomi-autojen jämien kassa kovin varmasti voi päätellä onko Standart vai de luxe alunperin..?
     
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kannattaa muuten kysyä Aamulehden toimittajalta,että julkaisevatko jutun muissakin maakuntalehdissä? Nimittäin allekirjoittanutta haastateltiin alkusyksystä Aamulehteen - tässä uskossa olin haastattelutilanteessa - mutta lopulta kyseinen juttu julkaistiinkin saman konsernin muissakin maakuntalehdissä ihan Lapin Kansaa myöden. Joidenkin lehtien osalta artikkeli löytyi kuvineen myös verkkosivuilta. Jutun levikki oli siis kohtalaisen laaja.
     
  18. JnZm

    JnZm Gearhead

    Sopis hyvin vaikka sunnuntailiitteeksi muihinki Alman lehtiin.
     
  19. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Uhrien nimet siitä jutusta puuttuu. Pitäis löytää "eilinen lehti", johon onnettomuusjutussa viitattiin...
     
  20. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    joo tän lehden juttuhan on siis julkaistu Kainuun Sanomissa Sunnuntaina 19.7.1953 eli pitäis saada käsiin lauantain lehti 18.7.1953 8)
     

Kerro tästä muillekin!