Kun tallissa ei tapahdu...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja ikiliikkuja, 14.1.2023.

  1. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Lauantai-illan turinointia...Oli jossain vaiheessa perheen käyttöautona pari sataa tuhatta ajettu GLK-mersu (="järkiauto" jos haluaa ajaa nelivedoilla ja mersulla?). Sitten alkoi arkijärki nostaa päätään ja sain kuningasidean vaihtaa GLK:n harrasteautoon (ja sitten tilalle käyttikseksi joku muu hyvä peli eli ruosteinen C-mersu bensa kutosella...). Onneksi herttoniemen suunnassa oli liikkeessä myynnissä (jo pidemmän aikaa) museorekisteröity C3 vette. Sitä eräänä alkutalven lauantaina rouvan kanssa katsomaan ja niinhän siinä kävi että mersu (ja nippu euroja) vaihtu vetteen. Veten museolomakkeeseen oli kirjattu auton malliksi Stingay niin siitähän tuli näppärästi nimeksi Stringay...

    [​IMG]

    Eli tässä vaiheessa kaikki hyvin, tietenkään koeajo ei ollut tarpeen kun myyjäkin sanoi että ehjä auto ja karmea ajaa. Sen verran oli myyntipuhetta että tämä oli se parempi niistä Hollannista tuoduista. Auton alle kurkkiessa tuli todettua että runkoa pääsee varmaan jonkinverran hitsaamaan mutta näytti kuitenkin suht OK:lta....
    [​IMG]

    Parin päivän päästä vaihtui mersu vetteen ja hymyssä suin räntäsateessa ajamaan kotia kohti. Tulipahan myös havaittua että tässä oli lukkiutumattomat jarrut (jossain kunnostusvaiheessa oli laitettu tehostettujen jarrujen pääsylinteri ilman tehostinta niin sai polkea hidastuspedaalia ihan tosissaan.

    Sitten vai odottelemaan kevättä että pääsee ajelemaan auringonpaisteessa.

    Jotain pientä häikkää oli aika pian havaittavissa. Jostain kumman syystä öljynpaine laski alaspäin kierrosten mukana, yleensähän se käyttäytyy niin että matalilla kierroksilla paineet laskee ja kierroksilla nousee ylös. Samoin vauhti loppui tuonne reiluun sataseen eli siinä vaiheessa alkoi hillitön nykiminen.

    Tuo öljynpaineongelma selvisi kun vaihdoin koneeseeen öljyt. Vanhaa öljyä tuli ulos vain pari litraa? Eli mittatikku (missä kyllä GM:n leimat) ei ollut ihan oikean mittainen tuohon koneeseen. Piti vaan laittaa omat merkit tikkuun n. 4 litran öljymäärän mukaan niin homma bueno?

    Sitten tuo kaasuttimeen rakennettu nopeusrajoitin. Kaasarina rochester (ja ihan sille sopiva imusarjakin). Tässä pikakorjauksena alipaine? läppien avautumisen säätö ihan perusohjeen mukaan. Nyt kulki sen mitä 80-luvun 305 nuhapumpulta voi huonoimmillaan odottaakin :)
    [​IMG]
     
    impala67, rekkamies, Kustom STW ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Aivan upea! Thumbs up!
     
  3. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Manuaali!
     
    juko7 tykkää tästä.
  4. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    LOL. Se on kaikista paras tunne kun löytää mieleisensä itselle sopivaan hintaan. Corvetten ajofiilis on uniikki. Sillä vaan on niin mukava ja hauska ajaa.

    Usein kysymys voi olla myös vain siitä onko jollakulla ylipäänsä rohkeutta ostaa ja omistaa Corvettea vai ei. Corvettessa kun saa melkolailla paljon harrasteautoa kohtuulliseen hintaan. Ei ne välttämättä ole ylihinnoittelulla pilattuja. Corvette onkin erittäin kilpailukykyinen vaihtoehto harrastepeliksi moneen muuhun jenkkiautogenressä tarjottuun verrattuna.
     
    Muokattu: 15.1.2023
    impala67, cdv70 ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  5. Mikäs siitä corvetesta tekee niin mukavan ja hauskan ajaa?
    Minulla on ollut useita eri-ikäisiä corvetteja ja en ole kyllä houmanut asiaa.

    Nyt on yhtenä käyttöautona 2015 camaro. Sekin on mukava ja hauska ajaa työmatkoilla tai kylällä kun on ZF.n kunnon eurovaihdelaatikko jne, mutta silti sekin on vain amerikanauto. Onhan ne kuitenkin enemmän tai vähemmän "puolivalmisteita", hyviä projekteja.

    Aulis
    Autot on peltiä, kilpa-autot alumiinia ja jokiveneet lasikuitua
     
  6. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Epätäydellisyys. Hyppää virtuaalikyytiin osoitteessa:


    ...niin hahmottunee mitä tarkoitan. Jotkut klipit olen valitettavasti joutunut duppaamaan päälle, mutta useimmat ovat ääni- ja kokemusmaailmaltaan autenttisia.

    Ostin käytännössä itselleni harrastuksen Corvetten muodossa. Muitakin vaihtoehtoja mietin pitkään ja hartaasti. Tuntuu hyvälle kun löytyi itselle se oikea ja mieleinen. Hauskaa on Corvettella ollut ja ajonautintoja riitti viime kesänä. Tämän paremmin en Corvetten omistamista ja sillä ajamista taida sanoiksi tai videoklipeiksi osata pukea.
     
  7. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Ja kuten tuosta johdantoviestistä saattoi päätellä niin pikkupuuhaa rittää sen verran kun jaksaa tehdä (ja otsikko kertoo että ihan hirveällä sykkeellä ei meikäläisen tallissa tunnu tapahtuvan). Auto tuli hankittua tammikuussa 2018 kyllä sillä on ihan ajamaankin päästy. Alla kuva Porin tieltä kun odotellaan työkaveria tuomaan bensaa tyhjään tankkiin[​IMG]
    Tässähän oli käynyt niin että lähdettiin rouvan kanssa ilta-ajelulle muutaman kymmenen kilometrin päähän. Lähtiessä mittasin ihan tikulla että onhan tankissa riittävästi ainetta kun ei ollut varakanisteria mukana. Sitten paluumatkalla kun huoltsikalle 5 km niin muutama tutun tuntuinen nykäisy ja homma selvä. En saanut lupaa mennä kysymään bensaa lähitalosta niin soiteltiin tuttuja lähellä asuvia läpi ja pelastava ritari totesi etta just lopetti kattotalkoot niin joutaa tuomaan meille tankin täytettä. Ja miksi bensa pääsi loppumaan? Mittasin tikulla tankin pohjan syvennyksen kohdalta ja eihän siellä sitten oikeasti ollut sitä reilua kymmentä litraa mikä olisi tarvittu.

    Ja tuli myös todettua että avoautossakin voi olla kesällä kuuma. Käytiin naapurin kanssa oikein lämpimänä perjantaina cruisingissa ja motarillakin hiki valui.. Tässä oli nimittäin jossain kunnostusvaiheessa (joita on voinut olla useampia päätellen erilaisista maalausjäänteistä) jäänyt konemuovin ja rintapellin välinen tiivistysnauha pois ja niinpä konehuoneen lämpö puski tuulilasin alareunan raitisilmasyötöstä kabiiniin. Nyt siellä on tiivistys paikallaan ja hytissä pysyy lämpötila suunnilleen maksimissaan hellelukemissa...
     
    rekkamies, Buick225 ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Se tärkein pikafixi liittyi tietenkin äänimaailmaan. Tässä paikoillaan aika orkkishenkinen 2" putkisto toki jollain tarvike vaimentimilla (vain takapöntöt). Ongelmana oli kovin hiljaiset pakoäänet ja se monelle tuttu ikävä resonanssi siinä parin tuhannen kerroksen kohdalla. Kaikenlaista pikku säätöä tuli kokeiltua (erilaisin pakoputken päitä ja tallista löytyneitä toisenlaisia vaimentimia) ilman menestystä. En kuitenkaan alkanut päivittämään tässä vaihessa koko putkistoa kun pellin alle päivittyy tulevaisuudessa orginaalia vastaava 427 tekniikka. Nyt tyydyttävänä ratkaisuna äänimaailmaan motonetin halvimmat (=pienimmät) 2" suorat vaimentimet. Vähän kuulee että kone käy ja resonanssikin loistaa poissaolollaan.

    Tuohon tekniikkapäivitykseen on hankittuna 030 ylikokoon porattu ja dekit oikaistu lohko, amerikan maalta kunnostetty kampura, 69 vuoden kannet, laahurinokka (+ sopivat jouset), lievällä patilla olevat ihan vaan valu männät (puristukset ei kylläkään nouse paljoa päälle ysin). Periaatteessa kaikki osat pitäs olla kun vaan tohtii alkaa niputtamaan.

    Ohjauspuolelle sain jotain aikaiseksi. vanhat romut pois:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Uudet paikoillaan:

    [​IMG]

    Eli Partsilta Borgeson setti, muilla varmaan samanlaisia kokemuksia että runkopalkin ja simpukan väliin piti säätää ihan reilusti fylliä (6-7 mm) että osu suunnilleeen linjaan rattiputken kanssa...

    PS. tuo venakopan 375 horsepower on aika hieno hämäys v. 84 305:lle
     
    Muokattu: 31.1.2023
  9. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Ja nyt en saanut kuvia näkymään suoraan, ei muista miten aiemmin näpytin...
     
  10. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Hienot punaraitarenkaat tietysti jumputti ja vemputti jonkin verran. Etupäässä sai vähän kiristää ylimääräisiä välyksiä pyöränlaakereista. Takapäässä ilmeni ihan renkaiden vipotusta. Asiasta mitään ymmärtämättä kirosin että nyt pääsee takanavoissa laakeriremonttiin eli hyllyyn uudet laakerit odottamaan inspiraatiota. Diagnoosin peruste oli molempien takapyörien reipas välys pyöriä reuhtoessa. Nyt sitten asiasta paremmin perillä olevat voivat oikaista että ei niissä laakereissa ole mitään vikaa. Tarkempi tutkiskelu ja googlaus paikallistivat ongelman perämurikan sisälle eli vissiin murikan vetoakselitumpit kuluneet riittävästi. Vaihto siis ToDo-listalle jossain vaiheessa tulevaisuudessa.

    Kesällä -20 aloin varovaisesti perehtymään ostovaiheessa havaittuun rungon ruosteongelmaan. Tässähän on sellainen näppärä tekninen ratkaisu että rungon ja korikehikon kynnyspalkin väliin on laitettu jonkinlainen alumiinifoliolla vuorattu kivivilla. Ja päivänselvää että jossain vaiheessa joku paikka ruostuu. Tuolta sitten tuli näkyviin molemmin puolin ovien kohdalta enemmän tai vähemmän haperoa runkopalkin ulkosyrjää. Ja vauriot sen verran laajat että ei oikein saa korjattua ilman korin jonkinlaista nostoa. Ja tämäkin on varmaan tuttua huttua vetteihin enemmän perehtyneille....

    Sitten keräämään rohkeutta alkaa poistamaan ruostepeikkoa. Lokakuussa -20 auto pukeille ja suunnittelemaan että mites tästä selvitään kohtuullisilla tyylipisteillä.

    Ensimmäinen päänsärky on saada koria ja runkoa yhdistävät kiinnitypultit auki. Korroosiota A- ja B- pilarin pulteissa sen verran että kannatkin ruostuneet muodottomiksi. Reipas kokeilu hitsata alkuperäisen kannan päälle iso mutteri ja suureksi yllätykseksi kaikki pultit lähtivät tällä tekniikalla auki.

    Kuvassa runkopalkin näkymää ennen korin nostoa. Punaisella ympäröity korikehikon taaempi kiinnityspiste lasikuidun takana. Nämä piti parsia molemmin puolin. Runkopalkkeihin samoin molemmin puolin ulkosyrjään oviaukon mittaiset paikat. Ja sitten tietysti uutta peltiä korikehikon A-pilarin alapään kiinnityskohtiin. Ja vielä runkopalkkien sisäpuolet A-pilarien kohdalta (sillä kanssa muhinut jonkinlaisen eristysvaahdon alla) Itse asiassa hantin puolen runkopalkki oli melkein poikki tuosta A-pilarin kohdalta. Nämä kaikki ruostevauriot olivat suht näkymättömissä eli esim. vuosikatsastuksessa ei tullut minkäänlaista kommenttia ja tuskin olisi joutunut viranomaismääräyksellä korjaamaan harrastekäytössä (katon alla ja ajetaan kuivilla keleillä)

    [​IMG]

    Koria nostin lopulta sellaisen 25-30 cm että mahtui kohtuudella touhuamaan runkopalkkien ja korikehikon välissä. Ja kalenteriaikaa kului ihan kunnolla. Hitsaukset kesän 2021 kovimmilla helteillä jolloin vähemminkin lämmitetyssä tallissa tarkeni ja hiki virtasi. Ja nyt tilanne että kori on kiinni rungossa ja sain ihan fiilistelymielessä koneen käyntiin.

    Onhan tuossa vielä näpräämistä mutta jos sais katsastettua ensi kesäksi niin pääsis taas vähän nautiskelemaan.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    Muuta pientä tehtyä käsijarrukahvan vaihto (tehtiin saksalaisen kollegan ja hänen poikansa kanssa eräänä kesäisenä lauantaina, meni pari tuntia kolmeen mieheen, samalla laitettiin irrotettu rättikatto takaisin paikalleen) ja jarrupääsylinteri vaihdettu tehostamattomaan malliin, jospa ne jarrut olis nyt enemmän lukkiintuvat
     
    rekkamies ja Isamu tykkäävät tästä.
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Hyh hyh..koitas säkin nyt vaan keskittyä tähän autoos.
    Tämähän alkaa olemaan niinkuin naapurin äijälläkin .'
    Kesäisin se leikkaa nurmikkoa vaimonsa stringeissä mutta onneks omalla pihallaan:eek::)

    Peerjantaii.. perjantai
     
  12. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Sitä varmaan itse kukin odottaa tulevaa kesää. Toivottavasti saat autosikin kesäksi ajokuntoon.. vaikka en mä naapuri näkyä vaihtais:)
     
  13. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Vilpitön pyrkimys....
     
    Hupeli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!