Kyljen oikominen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Geronimo, 26.11.2016.

  1. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Mitäs metodeita käytätte kun kolhittua peltiä oikaistaessa pinnan high spots ja low spots löytymiseen? Puhutaan siis paljaalle pellille hiottuna, ilman mitään kittejä. Kiiltävän mustaa spraymaalia suihkuttelee ja pitkällä hiomatuella hiotaan vai? Sormet on huonot etsimään korkeita ja matalia kohtia :( Oisko joku tietty nopeasti kuivuva maali mitä on mukava hioakin vielä?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Hiontaliikkeen suuntaa vaihtelemalla näkee ilman maalia mistä kohtaa ottaa, siis jos käsin hioo. Jos maalia käyttää, niin riittää ohut deodoranttimaalisumu mikä kuivuu hetkessä eikä haittaa hiomista.
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Mutta eihän paljaalle pellille kannata mitään kilikalia spreijata paljastamaan klommoja, koska hionnan jalkeen pitää hioa myös nuo montunpohjat takaisin pellille.
    Kilikalin päälle ei kannata kitata.
    Kittiä ja hiontaa... ja lisää kittiä ja hiontaa...sitten lopussa kontrolli spreijaus.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Kun hallissa ei ole yhtään ikkunaa, niin voi laittaa valon aina sopivaan kohtaan, ja kun on iso peili, niin siittä näkee sopivasti pailaukset, ja saa sillon olla kohteessa oikomassa erilaisilla menetelmillä.
    Pienet painaumat tuntee kyllä kädelläkin, mutta laajemmat vaatii kauempaa katselua (tai sen ison peilin) Suoraasyrjää voi kans käyttää. Myös taipuisaa viivainta kaareville pinnoille. Pelti kannattaa mielestäni muotoilla mahdollisimman lähelle. Kitti on vain naarmuja varten.....:D
    Sitten, kun niitä lommoja tasottelee, niin pelti venyy aina (Sen voi testata, kun mittaa tarkasti suoran pellin, taivuttaa sen mutkalle, ja sitten suoristaa. Tarkasti mitatessa se on oikaisun jälkeen pidempi.). Kannattaa jossain vaiheessa aina kutistellakkin, esim. hiilipuikolla. Erityisesti, kun tekee suoria pintoja,
     
  5. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Eipä tuollaisen ohkasen spraymaalin hiomiseen kauaa aikaa mene, nyt siis yritetään perunapellosta naputella mahdollisimman lähelle oikeaa oleva ja saada ne korkeet kohdat alas, ettei sitä kittiä tarvis laittaa niin paljoa. Hommaa vaikeuttaa se että kyljessä on todella vähän muotoa ja niin suurelle säteelle ei oikein vastinta itsellä ainakaan ole. Tarvii yrittää tuota peiliä, hyviä vinkkejä jo muitakin tullut.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Jos joutuu pitkillä käsillä alasinta viemään kauas piiloon, niin olen monesti käyttänyt vasarana sellasta mutkaviilaa. Sillä saa kohdistettua alasimen siihen montun kohdalle. Läpyttelee sillä viilalla kevyesti, että jää osumakohtaan vain pieni jälki, ja siirtää sen perusteella alasintasopivaan kohtaan. Olisin varmasti ammatiltani autopeltiseppä, jos alasin osuis heti oikeaan kohtaan pellin takana.
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    näinhän sitä yleensä..tällä metodilla sitä kittiä on viimein se sentti niissä kuopissa/koloissa.
    kyllä se pellin muoto on oikeaksi saatava ensin ja jos on venynyt niin kutistettava, mikä ei kaikilta onnistu. pellin venytys onnistuu kaikilta. johonkin se liika pelti on saatava. muutoin alue on viimein kuin perunapelto kun liika pelti on hukattava pieniin koloihin.
     
  8. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Juurikin näin. Pellin muoto ensin niin oikeaksi kuin mahdollista. Sitten vasta kittiä ja hiontaa ja kun alkaa olla valmista, niin se spray suhautus, paljastaen hionnan jälkeen laaksot ja mäet, pienet ja isot virheet...:)
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Alumiinisella "kulmaraudalla" kun vetelee pintaa pitkin, niin se piirtää harmaata hiottuun peltiin korkeisiin kohtiin. Siitä saa vähän karttaa, jos niitä patteja on isolla alalla.
     
  10. rokki383

    rokki383 Gearhead

    koriviilalla viilauskin kertoo aika armottomasti kyljen tasasuuden tai kuoppasuuden. viilan jälki on erilainen kun paperin hiomajälki ni pystyssä olevat kohdat löytyy sillä. tosin aika hinkkaaminen on siinäkin
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Laajat painumat on vaikeampi havaita, kuin pienet paikalliset. Pienet paikalliset pitää kuitenkin olla ensin sileenä, ennen kuin suoran alueen laajat painaumat pystyy oikomaan (hyvin usein kutistelemalla). Ne laajat painumat (harvoin kohoumat), näkyvät lopputuloksessa helposti, ainakin pitkien kylkien kohdilla.
    Olen käyttänyt alustarakenteissa sähkösinkittyä peltiä, mutta ulkopelleissä käytän mustaa, ja koitan pitää työkalut sileinä, että peltiin saa jonkinlaisen kiillon tekovaiheessa. Oikein sijoitetuilla valoilla, ja peileillä pääsee näkemään kylkien virheet ihan siinä työskentely kohteessa toimiessa.
     

Kerro tästä muillekin!