Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä saa, se on ainoo tarkka konsti. Painemittarista et vajauksen määrää näe. Kyllä sen saa riittävän kohdalleen kun lisäksi vähän lämpöjä seuraa. Monet näistä nykyisistä autokylmälaitteista toimii aina oikean pisteen sivussa, ettei se nyt niin kriittistä edes ole. Kunhan ainetta liikkuu, lauhtuminen riittää eikä korkeapaine pääse hillittömäksi.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja tätähän ei näppituntumatäytöllä saa selville ku siinä kesän kuumimpana päivänä...
     
  3. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Liikaa kylmäainetta jos raskaampana on alkanut käymään. Korkeapainepuolella on hyvä olla mittari myös kiinni jotta näkee lauhtumispaineen.
    Myös ylitäytös näkyy liian korkeana korkeapaineena.
    Ton ikäinen Ford taitaa olla vielä orifice tubella(paisuntaventtiilin virkaa hoitaa), tukos on tosiaan myös mahdollinen.
    Laitettiinkö öljyä ja jos paljonkin ? Voi myös tehdä tukoksen. Onko avattavat pikaliitoksrt letkuissa kun on kyse Fordista ? Menevät myös helposti tukkoon...

    Toisinsanoen imu ja Korkeapainepuolella mittarit kiinni ja auto käymään lämpimässä tallissa, mikä on imupaine ja mikä korkeapaine ? Katkooko painekykin kompuran käyntiä...
     
    Jukka_S tykkää tästä.
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tarttis yhteen kapistukseen vähän täytellä aineita. Jos on ehdottaa paikkaa ja ainetta jossain varsinais suomen nurkilla, niin saa ehdottaa vaikka YV:llä. R12 käy, samaten korvikkeet...
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Turun Thermohuolto
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu, kiitti. Tuonne pistinkin jo kyselyä.
     
  7. Markku1964

    Markku1964 3rd gear

    Onko tietoa mikä firma pystyisi pääkaupunkiseudulla tekemään ilmastoinnin lauhduttimen ja höyrystimen (evaporator) huuhtelun kun palikat on erillään autosta? Soittelin muutamia firmoja läpi ja useat eivät pystyneet edes huuhtelemaan ja ne jotka pystyivät, halusivat tehdä huuhtelun vain niin, että kaikki komponentit ovat kiinni autossa. Sen tiedän, ettei huuhtelua kannata tehdä itse esim. brake cleanerilla vaan oikealla aineella. Netissä myydään paineilmakompuraan kytkettäviä harrastajalaitteita (ns. AC flush kit linkki tässä) mutta myykö tällaisia kukaan Suomessa? Vai haluaisiko joku harrastajakaveri myydä minulle käytetyn?
     
  8. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Käytin juuri caminon R12->R134 muutettavana Uudenmaan Autovarustelu, Konala. Kysy sieltä
     
  9. bathory

    bathory Gearhead

    Sama homma mutta tarvis olla pirkanmaalla mielellään. Oisiko kellään tietoa paikasta, joka näitä tekis.
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Mun entinen työpaikka, Tampereen Raskone ja ota yhteys Aleksi Pulkkinen kylmäpuolen työnjohtaja 010 2871312
     
  11. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Onko tarkempaa tietoa mitä kaikkea tekivät ja onko toiminut nyt kun tässäkin maassa oli oikeat kesäkelit? Täytyy viedä oma laitos vastaavaan operaatioon ja tuo paikka olisi sopivan lähellä.
     
  12. Tero59

    Tero59 3rd gear

    Uusi kuivain uusilla aineilla ja koeponnistus. On toiminut erinomaisesti
     
    Concarne tykkää tästä.
  13. bathory

    bathory Gearhead

    Ja hinta oli?
     
  14. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Oma laitos kävi samassa paikassa ja samassa remontissa. Vaikuttaa toimivan.
     
  15. bathory

    bathory Gearhead

    Paljon makso?
     
  16. Concarne

    Concarne 2nd gear

    Puhelimessa annettu kustannusarvio piti hyvin paikkansa. Soita ja kysy omaan autoosi, se ei maksa mitään. Tapauskohtaisia nämä kuitenkin ovat riippuen siitä mitä tehdään ja mikä auto.
     
  17. matti R

    matti R 2nd gear

    Vaihdettiinko toimimaan R134 aineilla? Olen luullut että vanhat kompurat tarvii öljyä jota ei ole R 134 aineissa. Ehkä sen voi ratkaista muuten. Mitä kaikkea muutostyössä on tehty?
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    R-12 vaihto R134A pitää vaihtaa myös öljyt! Ja Kyllä löytyy öljyjä kyseiseen muutokseen!
     
  19. Concarne

    Concarne 2nd gear

    On vaihdettu öljyt. R12 ilmeisesti käyttää mineraaliöljyä ja 134a:lla on jotain muuta öljyä. Kompressorin vaihtotarpeesta aineiden vaihdon yhteydessä on kahta mielipidettä. Tulin itse siihen tulokseen, että käytän vanhaa niin pitkään kun toimii koska vaikutti olevan kunnossa. Tekijätkin oli tätä mieltä. Samoin jotkut nettitiedot väittää että tiivisteet pitäisi vaihtaa mutta tekijät oli sitä mieltä, että o-renkaita ei tarvitse vaihtaa jos ei vuoda. Kuivaimen lliitosten o-renkaat tietysti uusittiin kun tuli uusi kuivainkin. Eli tehtiin vanhan järjestelmän tyhjennys, kuivaimen ja painekytkimen vaihto (laitettiin 134a:lle tarkoitettu GM:n oma painekytkin), koepaine typellä ja sitten uudet aineet, öljy ja väriaine sisään. Sillä heräsi. Asennettin myös täyttöventtiileihin adapterit 134a:lle. Aika näyttää kuinka pitkään toimii.

    Vaihdoin itse kompressorin magneettikytkimen ennen remonttiin vientiä. Vanha kytkin olisi toiminut mutta laakeri piti ääntä ja olisi pitänyt vaihtaa tuo hihnapyörä muutenkin.
     
    matti R tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!