Kyrvähtänyt akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Temppu, 17.6.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Mulla olis about 4 vuotta vanha laatu-akku (makso 360 mummoo, olikohan se Exide), joka joutui seisomaan vajaa 2 vuotta. Nestepinnat on ok ja jännite ok, mutta ei vaan ota eikä anna virtaa.

    Onko tuota akkua mahdollista herätellä jotenkin, vai vienkö jätekeräykseen?
    Jollain akkuboosterilla kuulemma voisi saada sulfaatit irti kennoista, toinen remppamies käski laittaa ison jakoavaimen napojen väliin. -Jätin laittamatta.

    Temppu
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vastaava tilanne oli minulla pari vuotta sitten. Silloin akku heräsi kun annoin vaan olla laturissa pitkään. Sitten kun akku on varautunut niin pura se jollain suurehkolla virrankuluttajalla (esim. auto jossa valot päällä) ja lataa uudestaan.

    Juha
     
  3. Karva

    Karva Gearhead

    Paikallinen akku firma antaa mielellään korvausta vastaan sille ensiapua ja vaikka shokin jotta lähtee toimiin, ne voi jopa uudelleen hapottaa sen ...

    Toinen on jotta marssi kauppaan ja osta OPTIMA ne kestää sen 10-15 vuotta mutta ei nekään ole ikuisia. Akku toimii ja pelaa kun sitä jatkuvasti kuormitetaan ja ladataan oikeilla kuormilla joille se on suunniteltu, lataus sitten vielä mielummin järjellä varustetulla laturilla jotta ei aja yli, tai auton omalla laturilla joka on oikein mitoitettu ...


    Se jotta se avain tai joku palikka käytetään siinä napojen välissä meinaa jotta niille akun kennojen oksidi pinnoille annetaan lähdöt joskus toi shokki hoito toimii muuten se on vaan sitä jotta lamppu kiinni tai joku muu hyvä kuorma ja purat ja lataat vuoron perään voi olla jotta lähtee pelaan, toinen shokki hoito on jotta navat käytetään laturissa väärin päin, josta yleensä tuloksena on rikkinäinen laturi ...

    :-o :-o :-o
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olin tuossa vaihtaa talven jälkeen akut,tuntui, että ne ei enää latautuneet kunnolla.Sitten huomasin, että johdot oli vähän löysällä( siis akkujen!); nyt on ajettu pari kuukautta ilman ongelmia!
     
  5. 454GM/302Ford

    454GM/302Ford 1st gear

    VIe se johonkin akku liikeeseen vaan se maksaa korkeintaan 10 eekkeriä ja ne testaa ja lataa sen ja sit siitä saa tiedon onko siitä akusta mihinkään enää turussa makso optiman tarkastus jalataus 5 eekkeriä
     
  6. arzi

    arzi Gearhead

    Kaverilla meni kallis hyytelöakku (olikohan joku Exiden malli?) pilalle parissa vuodessa kai hoidon puutteen vuoksi. Ei ota enää jännitettä vastaan ja menettää sen vähänkin helposti.

    Kyselin akkuliikkeen omistajalta hoito-ohjeita itse akkua ostaessani ja kaveri kertoi seuraavaa:

    - säilytä akku tallissa omalla paikallaan, paras paikka on kylmä (!) talli. Piuhat vaan irti. Moni tekee juuri sen virheen että vie akun lämpimään talveksi eikä tee akulle sitten mitään muuta.

    - lataa akku vähintään 3 kk välein vaikka jonain lämpimämpänä päivänä (+ asteita), n. vuorokauden lataus on OK. Tämä pitää akun hengissä ja "pirteänä".

    Optimat yms menee nopeesti pilalle jos niitä ei "tekohengitetä" talven aikana.

    Tää on tietty vaan yksi mielipide siitä miten akkua hoidetaan ja pidetään se hengissä, mutta ajattelinpa kertoa.
     
  7. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Omat kokemukset Excide akuista on sellaiset että en enää jatkossa viitsi niiden kanssa pelleillä.

    Aktiivi käytössä ollut Excide ei ottanut virtaa ja jos otti, ei ollut hanakka sitä luovuttamaan. Samaa hommaa tuttavapiirissä useammallakin Excide akulla.

    Myyjä innokkaasti akkua testasi ja aina sen (ne) ehjäksi totesi. Oli sitä mieltä että laturissa (latureissa) on vikaa. Pitää kuulemma ladata vähintään 15.5 volttia että akku pysyy kondiksessa.

    Akku (akut)vaihdettiin Vartaan ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

    Eli kokeile antaa sille kovia virtoja ja sitten purat sen nopeasti. Eli samaa shokki hoitoa kuin muutkin ovat ehdottaneet.

    Joku akku myyjä varmaan tuon tekee...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    excidestä on vaan huonoja kokemuksia=ostin veneeseen suht hinnakkaan sellasen ja 2 kesää se jaksoi..aiemmin oli samanlaisessa käytössä/huollossa(en juuri huolla akkuja kummemmin) joku vartan perusakku joka kesti 9 vuotta, eli...no,autossa käytän vain ja ainoastaan ac delcon akkuja(okei..vähän kalliimpi mutta muuta miinusta ei olekkaan).
     
  9. pannupää

    pannupää Gearhead

    Kannattaa suosia akkukauppaa, jossa akku hapotetaan vasta tilauksesta. Muuten ei aina tiedä, kuinka kauan hän on hyllyssä hapotettuna ollut, ja näin "uusi" akku voi olla jo asennettaessa elämänsä ehtoopuolella. Jos tämmöinen menettely ei liikkeelle sovi, kannattaa marssia seuraavaan.
    Mulla on halvat korealaiset ym. "hätäapuakut" kestäneet vuositolkulla hyvin huollettuina, jos joskus on semmoisia tarvinnut ostaa. Eron kalliimpiin huomaa kyllä sitten pakkaskäynnistyksissä..


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: pannupää 2003-07-27 01:33 ]</font>
     
  10. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    Joskus elvytin vanhan akun seuraavasti..
    Kaadoin akun nesteen puhtaaseen astiaan ja siinä lähti mukana osa sakasta akussa.sen jälkeen huuhtelin tislatulla vedellä akkua ja moskaa tuli perkeleesti..
    Huuhtelun jälkeen lapoin puhtaimman osan akkun alkuperäisiä nesteitä takas tasaisesti saman verran joka kennoon ja vajauksen täytin tislatulla vedellä ..ja ladattua akku alkoi toimii vaikka aikaisemmin ei antana eikä ottana virtaa..
    Tosin nykyään en käy moiseen koska rahavarani on pikkasen paremmat kuin silloin muinoin..nuorena....
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikäli ei tiedä täysin mitä tekee,niin en suosittele kopeloimaan itse niitä akun sisältöjä niinkun tossa edellisessä esimerkissä..sepä on se akkuhappo kovemman luokan happoa jos ihmiseen osuu
     
  12. perkele

    perkele Gearhead

    ÄLKÄÄ SITTEN MISSÄÄN NIMESSÄ EREHTYKÖ AARNE KÄRPÄSEN AKKUIHIN (BILTEMA) NE EI KESTÄ TÄRINÄÄ JA YKSI AKKU TEKI TEMPUT JOKA ON VÄHINTÄÄNKIN OUTO. VAIHTOI NAPAISUUTTA ILMAN MITÄÄN SYYTÄ ARVATKAA OLIKO BILTEMA+ PARI AKKUKAUPPIASTA IHMEISSÄN KUN K.O. AKUN NÄKI.............
     
  13. perkele

    perkele Gearhead

    NIIN JA YLEENSÄ AKKU TOIMII PARHAITEN KUN SEN PURKAA IHAN TYHJÄKSI JA LATAA UUDESTAAN VAIKKA PARI KERTAA KESKEN SEISONTA-AJAN........... SOPII MYÖS AUTOILLE JOILLA AJETAAN SILLOIN TÄLLÖIN (MUUTAMIA KERTOJA KESÄSSÄ)
     
  14. Transam

    Transam 1st gear

    Eipäs perkele huudeta :smile: Kyllä mulla sierrassa on bilibaliteeman akku pelittänyt hyvin jo pari vuotta!!
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  16. Masi_K

    Masi_K 3rd gear

    Perinteinen lyijy akku ei välttämättä siedä täysin tyhjiin purkamista.

    Mullakin on biliksen akku kestänyt hyvin jo 3 kesää. Punakantisista on jees kokemuksia myös talvella.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    menee offtopic, mutta joku voisi ystävällisesti kertoa, mistä pääkaupunkiseudulta saisi poistettua (ostettua) itselleen Optiman-akkuja?
    Ovat kuulemma hintansa väärtejä.
     

Kerro tästä muillekin!