kysymyksiä mopar 360 kansista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja keimo, 8.1.2006.

  1. keimo

    keimo 3rd gear

    koko kansien purku projekti lähti siitä liikkeelle että syksyllä löytyi aina ajon jälkeen öljytikusta vähän vettä.nyt kun otin imusarjan irti huomasin että 7 pytyn imuventtiilin päällä on vettä! kanava ei ole läheskään niin karstainen kuin muut.samoin imusarjassa vastaava kanava on puhdas.mistä vesi on voinut päästä tuonne?

    kuva kannesta
    http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... uva042.jpg
    http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... uva052.jpg

    imusarjan kanava:
    http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... uva044.jpg

    kuuluko keinuvipujen välissä olla jouset?
    kuva:
    http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... uva040.jpg

    kansista löytyi vuosiluvut 1996 ja 1976 ja valunumerot 4027596
     
  2. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Mää en näje tossa kun venttiilionjouset.
     
  3. SC 285

    SC 285 1st gear

    Imukanavassa saattaapi olla hiushalkeama. Näin on ainakin käynyt joskus mulle 360 kannen kanssa. Muuten en huomannut mitään, mutta muista syistä purkaessa ihmettelin kun oli imukanava ruosteessa. Toisaalta taas mahtaako tuo imusarjan kanava puhdistua jos kannen kanavassa on halkeama. Kierttäkös imusarjassa vesi missään siellä takaosassa??
     
  4. keimo

    keimo 3rd gear

    rahikainen: mulla ei ole jousia välissä mutta yhdessä kuvassa missä oli la kone niin oli jouset keinuvipujen välissä. jos kanavassa on hiushalkeama niin pitäiskö se imusarjankin kanavan puhtaana? imusarjan takaosassa ei ole vesikanavaa vaikka kansissa onkin http://i26.photobucket.com/albums/c111/ ... uva052.jpg
     
  5. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    En minä ainaskaan oo nähny tai kuullu että olis la-koneessa jousuia keinuvipujen välissä. Viisammat valistakoon. Esim 318 ryppyreunasta semmoset jouset löytyy kyllä.
     
  6. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ei ole vipottajien välissä jousia ei. Heti en usko että toinen kansi ois vuosimalliltaan 1996, jos ei oo joku sillon tehty LA mallin repro, joskin epäilen sitäki. Sullon niin paljon jo viitteitä vaikeuksiin noitten kansien kans että tempase kainaloon ja koneistamolle paineistukseen, niitä hiushalkeamia kun voi kotikonstein olla mahoton löytää. Samalla kattovat venttiili istukkojen pidon, ja näet kansipahvit ja tasot kans, suoruus, syöpymät ja sitärataa. Noista ei kannata kovin isoja vikoja sitten korjauttaa, tulee äkkiä uutta paria kalliimmaksi, toi 596 kansi ei kumminkaan mikään HiPo herkku ole
     
  7. keimo

    keimo 3rd gear

    how to hot rod small block mopar kirjassa oli yhessä kuvassa jouset keinuvipujen välissä.liekö ollut sitten kuva moparista.oudolta minustakin tuntui tuo 1996, mutta se oli siinä peltilätkässä niin selvästi. vähän hidastaa kansien irroittamista peltisarjat jotka pitää ehkä ottaa kokonaan pois että mahtuu aukasee kannen pultit
     
  8. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ei ne oo jousia vaan mekaanisten vippojen välissä voi käyttää shimmiprikkoja pitämään keinut linjassa tönärin ja venan pään kanssa, sulla on hydraulijudanssit joten se puoli ok. Peltilätkä kansissa?
     
  9. keimo

    keimo 3rd gear

    joo kummassakin kannessa oli suorakaiteen muotoiset lätkät pienillä ruuveilla kiinni,niihin oli stanssattu noi vuosiluvut.
     
  10. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Ota tulpat pois kansista niin lähtee paremmin pois. Kuskinpuolelta irrota se sarja putkesta (kansista on varmaan jo irti :lol: ) , niin saat kannenpultit auki. Yks tais olla vähän hankalasti, mutta aukeaa kyllä. Apukuskin puolelta sarja kans irti putkesta ja tulpat pois ja käännä rattia vasemmalle, niin pitäis kyllä saaha kansi irti. Ainaskin kaverin 67 darrasta saatin kannet veks tuolleen.
     
  11. keimo

    keimo 3rd gear

    thänks, se on se keskinmäisten pakoaukkojen alla oleva pultti mikä jää hankalasti piiloon
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

  13. keimo

    keimo 3rd gear

    jep,mutta taas näitten sivujen mukaan 360 kannet

    http://www.moparts.com/Tech/Archive/smallblock/6.html

    mikäköhän pitää paikkansa? mitä tarkoittaa: cast-in 360 ? kansiin oli nimittäin valettu 360 merkinnät.

    imusarjassa on 2 erillaista pulttijakoa kaasaria varten,mihin kaasariin käy tuo toinen? nykyinen kaasari on holley 600
     
  14. mopster

    mopster Gearhead

    On ne 360 kannet. Toi mopartsin taulukko pitää paikkaansa, se on suoraan moparin moottoriraamatusta. Toi gremlinin laittama taulukko taas on sekava ja siellä on virheitä.

    edit. eipä ookka sama taulukko toi gremlinin laittama mitä ekaks luulin, eli en tiedä onko mitä virheitä mutta ainakin puuttuu tieto että toi valunumero on ´77-79 360. Ei oo kyllä väärin toi toinenkaan tieto, samaa kantta käytettiin nimittäin ´81-83 318 "high performance" mallissa, mutta se on siis silti 360 kansi.
     
  15. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Siitä se viiminenkin pultti vekslailemalla aukee. Tulpat pois rattia vasemmalle, niin se sarja tipahtaa etestä ja pultti vaan auki. Kuskinpuolella oli joku takana oleva pultti vähän kinkkisempi, mutta helpolla aukesi sekin.
     
  16. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ja se imarin toinen jako on varmaan Carter/Edelbrock kaasareille
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se on itseasiassa spreadbore kaasareille, carter/edelbrockissa on sama jako kun 4150/4160 holleyssa.
     
  18. keimo

    keimo 3rd gear

    oliko toi spreadbore huonompi virityskäytössä? nyt käytössä olevat reijät on sorvattu piloille vääränkokoisilla ja millisillä pulteilla. mistä kohdin mitataan onko kantta laskettu? ja paljonko voi laskea että ei tule ongelmia tiivistepintojen ja työntötankojen kanssa. nyt voisi sitä puristus suhdetta nostaa kun kannet kuiteskin plaanataan
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En mä tiedä onko se sen huonompi. Sen takia niitä siirryttiin käyttämään, että normaaliajossa pienet ensiökurkut antaa paremman signaalin kaasrille, se reagoi paremmin. Isot toisiokurkut sitten antaa tehoja varten tarvittavan iman ja on vastaavasti sitten signaaleiltaan huonompi. Vaan, kun vaikkapa Stockereita ja Super Stockereita kattelee, ni kyllähän nuo spreadboretkin tuntuvat toimivan ja kulkevan kun on osaava ruuvaaja. Mitens olis laittaa niihin pultin reikiin helicoilit?
     
  20. keimo

    keimo 3rd gear

    joo helicoilit tai sitten koitan jos sais pinnapultit pysymään.uuden kaasarin ajattelin hommata niin siinä tulis ratkaistua kierre ongelmakin. joskannet koneistaa ja aattelin että uudet venat laittais niin kannattaisko laittaa rosteriset? onko ne merkittävästi paremmat kuin tavalliset?
     

Kerro tästä muillekin!