Kysymys delta 88 perästä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja R.H, 12.6.2007.

  1. R.H

    R.H 1st gear

    Mitä eroa on farmari ja sedan deltojen taka-akseleissa? Letukassa on n:-79 delta88:n taka-akseli ja pitäis hankkia siihen uudet rummut. Kengät on 50mm leveät. Onko farkun rummut leveämmät kuin sedanin tms? Selviääkö pulttijaolla, onko akseli farkusta vai ei.

    Toinen asia mikä kiinnostaisi on tuon perävälitys. Joku varmaan tietää tuon aikaisien deltojen perävälityksistä. Kitkalukko kuulemma ja molemmat pyärät pyörii samaan suuntaan kun toisesta pyörittää.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ovat oikeastaan täysin eri periä. Todennäköisesti tasauspyörästö on erilainen, leveys on erilainen, jarrut erilaiset, pyörän pulttijako Sedanissa 4,75" ja STW:ssä 5". Jarrurummut erikokoiset. Välitys sedaneissa on yleensä 2.41:1, koska ne on olleet alunperin yleensä dieselillä.

    Sedanin 8,5" perässä voi käyttää korporaatioperän (esim. Vani/8,5") välitystä ja tasauspyörästöä. 2.41 välityksiseen tasauspyörästöön ei voi vaihtaa kuin 2.73 välityksen ilman lisäsovitteen tekemistä (tarkkuusmitoitus) tai vaihtamalla tiheämmalle välitykselle sopivaa tasauspyörästöä (lautaspyörän keskilinja).

    Jos sinulla on tarvetta sedanin 8,5" perälle, mulla on yksi todennäköisesti purettava sedani. Laita yv.
     
  3. R.H

    R.H 1st gear

    No ei ole tarvetta uudelle perälle. Haluaisin vain selvittää kummanko akseli tuossa minun pirssissä on. Tuntomerkkejä mistä sen voi selvittää.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pulttijako, 4,75" on sedanin perä.
    STW:n perä ei sinne käsittääkseni mahdu ilman erikoisvanteita.
     
  5. R.H

    R.H 1st gear

    Aikaisemmin kun rumpuja kyselin, sanoi varaosa setä seuraavanlaisesti,

    (rumpuja kahta mallia 11x2" mutta rumpu 3 1/4" leveä tai 4"). :-?

    Rumpuhan on vissiin se 11" ja kengät on 2" leveät, Käytännössä mitattu.
    Onkohan tuossa mulla sitten se sedanin akseli. Paljonkos tuo 4,75" on sentteinä?
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pulttikehän halkaisija 120,65mm (4,75"). Kehän halkaisija 127,00mm (5").
     
  7. R.H

    R.H 1st gear

    Kyllä se pulttikehän halkaisia on se n:120mm eli sedani. Ja toden näköisesti se rummun leveys on se 3 1/4", eli 82.55mm jos oikein laskin.
    Korjatkoon joku jos on väärin.

    Välitys on sitten varmaan se 2.41. Onko tuo normaalia pidempi välitys? Nimittäin 80km/h vauhdissa mittari näyttää 60km/h. Tämä ominaisuus tullut tuon akselin vaihdon jälkeen. Loistava ominaisuus matka-ajossa.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Yleensä bensamoottorisissa autoissa on tiuhempi välitys.
     
  9. R.H

    R.H 1st gear

    Kiitos tiedoista.
     

Kerro tästä muillekin!