Kysymys hyväksytyistä kypäristä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Jza, 2.11.2007.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Aloin hutkimaan, että mistä tämä kypäräluokitus FHRA:n säännöissä oikein lähtee liikkeelle, kun olin jo ostamassa Snell M2005 luokitettua pottaa SG:hen (eivät maksa juur mitään), mutta nimimerkki Mopar onneksi kommentoi, että jos Snelliä halajaa, niin pitäisi olla SA -luokitettu ja niinhän noissa säännöissä lukeekin, kun ottaa silmän käteen ja kattoo :oops:
    Nooh, juttelin parin jenkkiläisen heebon kanssa ja ainakin NHRA:n skaboissa ne on ajaneet tuolla M2005:lla muut paitsi pro-luokat.

    NHRA:n sääntökirja kertoo myös samaa: http://www.nhra.com/contacts/tech_faq.html

    "A helmet is required for the driver of any car or truck running 13.99 seconds or quicker in the quarter mile, and for the rider of any motorcycle. Most drivers can use a helmet meeting SNELL K98, M2000, SA2000, M2005, or SA2005 specifications. Professional category and some alcohol burning vehicles require an SA rated helmet."

    Jos jenkit ajaa M2005:llä ja vähän useampia kisoja kun meikäläiset vuodessa, niin mikä siinä on ettei tommoinen potta suomessa kelpaa? Ei noi nyt mitään napalmia ohjaamoon työnnä, vaikka sen ympäri kääntäisikin. :eek:

    No tokihan mä sen "oikean" kypäränkin ostan ja maksan siitä viisinkertaisen hinnan, mutta olis mielenkiintoista tietää että mihin tämä perustuu?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noistkaan tiedä miks, mutta FIAlla vissiin kanssa jotain tekemistä asian kanssa? Ite ostin jonku mikroautokypärän, hinta 1-200 euroo,, avomalli.
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    SA kypara on sisustaltaan palamatonta materiaalia ja M kyparat ei. Eli autokaytossa tarttee olla toi SA. Siis suomessa, en ymmarra jos NHRA antaa ajaa autolla M potalla miksei se sitten kay FHRAlle
    Kyparat itsessaan on ymmartaakseni ihan samoja, verhoilu vaan eri, eli siita luultavasti johtuu hinnan ero.
    Tommosen halvimman M kyparan saa muutamalla kynpilla, halvin Sa hyvaksytty mita oon nahnyt tais olla vajaa $200
    NHRAn radoilla nayttas saavan kylla ajaa ilman kyparaa 13s vehkeilla, t-paita paalla ja ilman hanskoja 10s vehkeilla yms. Ei oo kovin tarkkan olosta noi hommat taallappain.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Näissä kiihotushommissa tollasen palamattomasta materiaalista väsätyn sisuksen kyllä ymmärtääkin mut aikoinaan sama tuli pakolliséks kartingissakin ja onks kukaan koskaan nähnyt ensimmäistäkään sellasta radalla tulessa :eek: Ja vaikka moisessa jotain syttyiskin niin siinähän ukko istuu ulkotilassa ilman vöitä tai mitään joten siellä tota sääntömuutosta ei oikeesti käsittänyt. Tai käsittihän sen Akk:n ja alan kauppiaiden väliseks sen vuotiseks diiliks lisäämään tarvikemyyntiä :poff:
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niin ja tuleehan tohon vielä suojahuppu väliin... Mutta oli nyt sitten kuinka palavaa materiaalia se kypärä hyvänsä, niin luulen että se pää on viimeinen paikka joka poroksi palaa kropassa jos auto tuleen roihahtaa.... Toi sfi 3.2/a5 puku jos kestää sen 10 sekuntia kunnon korvennusta, niin kypärä ei kyllä siinä ajassa ehdi edes mustumaan kunnolla. Saati läpi palamaan.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mut onhan sulla siellä sit vielä sen puvun alla ne kivat superhessu kalsaritkin suojaamassa arkoja paikkoja tulelta, tiedä sit paljonko ne antaa lisäaikaa :wink: Enpä muista, kai sekin on jossain niissä paketeissa tai niiden lapuissa kerrottu.
     
  7. Harald

    Harald 1st gear

    Niinpä niin Ukot ja vähän akatkin ! Pitää olla nomexia niin kypärässä,ajopuvussa ja myös siinä miehekkäässä superhessu puvussa.Olikohan sitten kovissa ryhmissä jotain propankangasta vaadittavan.Voin muistaa kyl väärinkin,mut jotain kumminkin.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^ pitää pitää, mutta kysymys olikin että miksi. Jos kerran nhra:lle kelpaa joku potta mutta meille ei.
     
  9. gremlin

    gremlin Gearhead

    Tossa olis nyt FHRAlla hyva paikka helpottaa hieman naita (karanneita) kustannuksia kilpaijoille :wink:
     
  10. Uba

    Uba 1st gear

    FIA kypärä

    Näyttää siltä, että FIA:n 2008 säännöt on samat kuin NHRA:n. Eli ei pitäisi olla mitään estettä laittaa näin Suomenkin sääntökirjaan.


    HELMETS & GOGGLES
    Only helmets in conformity with the standards listed on the current FIA Technical List n° 25 are accepted.
    As outlined under Class Requirements, drivers in all classes must wear a helmet meeting FIA standards, Snell or SFI Specifications.
    SFI Spec 31.1A = Snell SA, open-face helmet
    SFI Spec 31.2A = Snell SA full-face helmet
    SFI Spec 41.1A = Snell M, open-face helmet
    SFI Spec 41.2A = Snell M full-face helmet
    Drivers in E.T. cars (13.99 or quicker) must use a helmet meeting Snell K98, 2000, 2005 or SFI 31.1A, 31.2A, 31.1/2005, 41.1A, 41.2A, or 41.1/2005 Specs. Drivers in supercharged, front-engine, open-bodied cars and Funny Cars must wear a helmet meeting Snell SA2000, SA2005 or SFI 31.1A, 31.2A, or 31.1/2005 Specs. See Class Requirements.
    Drivers of any open-bodied car wearing an “open face” helmet must wear protective goggles. Modifications to helmet/visor/shield are prohibited. All helmets must have the appropriate certification sticker affixed inside the helmet.
    Helmet Expiration Dates
    Label Expires
    Snell K98 1/1/2009
    Snell 2000 1/1/2012
    Snell 2005 1/1/2017
    SFI 31.1A 1/1/2014
    SFI 31.2A 1/1/2014
    SFI 41.1A 1/1/2014
    SFI 41.2A 1/1/2014
    SFI 31.1/2005 1/1/2017
    SFI 41.1/2005 1/1/2017
    SFI 24.1 1/1/2015
    SFI 24.1/2005 1/1/2017
     
  11. 509

    509 Gearhead

    Kypärät, ajopuvut, penkit ym. ym. kuuluu turvavarusteisiin. Kun on kyse turvallisuudesta niin silloin ei ole oikea kohta tinkiä laadusta.
    Itse olen aina mielummin maksanut ajovarusteista pikkuisen enemmän ja saanut sen suojan mitä on ollut mahdollista hankkia. Kertaakaan ei ole vielä tarvinnut niihin turvautua, mutta mitä sitten jos se hetki tuleekin...
     
  12. Cata

    Cata 1st gear

    Re: FIA kypärä

    Kysymys: voiko tämä itse asiassa aiheuttaa potentiaalisesti tilanteen, jossa FIA EM- luokassa kilpaileva ulkomaalaiskilpailija tulee katsastukseen FIA-sääntöjen mukaisen kypärän kanssa ja tulee hylätyksi koska Suomen kansalliset säännöt ovat tiukemmat? OK myönnän en lukenut tarkkaa voi olla että tämä asia koski vaan alempia luokkia, joten jos näin on niin voiko käydä niin, että muuten vaan henkilö Y tulee Suomeen kisaamaan kotimaansa/FIAn sääntöjen mukaisen kypärän kanssa, ja tulee hylätyksi? Miten tilanteessa toimitaan? Vai meneekö kansalliset säännöt kansallisissa ryhmissä yli? Onko Ruotsissa samat säännöt kuin Suomessa vai samat kuin FIA:lla, eli miten asiaa tulkitaan NDRS-luokissa?
    Ainahan se on hyvä että kypärä on mahdollisimman turvallinen, mutta toisaalta voisi luulla että FIA säännöt on tehty sen mukaan? Siltä osinhan tilanne on toki turvallinen että jos Suomen sääntö on kaikkein tiukin, niin ei tarvi ainakaan jännittää hyväksytäänkö kypärät ulkomailla, jos ne täällä hyväksytään.

    -Cata-
     
  13. hejo

    hejo 1st gear

    Sen enempiä kypäräsäännöksistä tietämättä viime kesänä meidän kuskit käyttivät tuolla ruåttin puolella samoja kypäriä kuin suomessakin...Huomiota kiinnitti kyllä se että paikallisilla SC kuskeilla oli käytössä avokypäriä ja suojalaseja...Melko turvallista. :eek:
     
  14. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Joo ja SG:ssäkin ajelivat 80 luvun alkupuolen muovisilla Nolaneilla jollasilla Suomessa ajeltiin mopoaikana.
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    No montakos SG kuskia on maailman historiassa kuollut siksi, että päässä ei ollut TF luokissa tarvittavaa kypärää, vaan esimerkiksi Snellin M? Turvallisuudella on aina rahastettu ja tullaan aina rahastamaan, mutta rajansa kaikella.
     
  16. supo

    supo Double Gearhead

    mites tälläinen merkintä kypärässä BS6658-85 TYPE A/FR,saako ajaa ja missä luokissa?
     
  17. Käkö

    Käkö Gearhead

    Fyyran sääntökirjassa kohdassa tekniset yleissäännöt, sivu 218 sanotaan että saa ajaa, luokista ei puhuta mut mä luulen et aika nopeetakin autoo saa toi kypärä päässä ohjustaa :D
     
  18. askut

    askut 1st gear

    ootko miettiny paljon toi kausi yleensäkin maksaa jos sen pystyt viemään
    läpi ei se kypärä siinä varmaan ole se olennainen vaikka nyt puhutaankin "tarkkuusajosta"l
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Turvallisuushan on tietty asia mistä ei kannata liikoja tinkiä mut totuushan on myös se että kyllä sillä rahastetaankin aika surutta.
    Ja vaikka homma ei oliskaan nimenomaan kypärään menevästä rahasta kiinni niin etenkin aloitusvaiheessa niitä muitakin hankintakohteita ja rakennuskustannuksia on pilvin pimein jolloin jokainen euro alkaa tiukata ennenkuin lopulta ollaan päästy viivalle asti ja jos jokasesta jutusta maksaa surutta vaikka mitä niin pohjahan sieltä pussista pilkistää jo reippaasti ennenkuin kaikki hommat on kondiksessa :wink:
    Tsemppiä Jza:lle eka kaudelle valmistautumiseen 8)
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu, olen miettinyt ja siksi ei huvittaisi laittaa kovin paljoa ylimääräistä rahaa yhtään mihinkään mikä ei ole jollain järjellisellä tavalla selitettävissä. Tottakait tommoisen potan voi käydä ostamassa, vaikka olis NASA -luokitettu, mutta kysymys onkin enempi periaatteesta ja siitä, että mitä helvetin järkeä on maksaa ns. turhasta ylimääräistä. Rahaa palaa muutenkin käsittämättömiä määriä, niin ei huvittais maksella autosuunnistuksesta TF -hintoja. Ja kiitoksia B.B.Chevylle tsempistä :wink:
     

Kerro tästä muillekin!