Kytkin ei irroita???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jmaikk, 2.6.2017.

  1. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Elikkäs tällainen pulma: Chevyn pikkulohkon perässä Tremek t5:nen Howen hydraulisella painelaakerilla. Laakeri asennettu ohjeiden mukaan minimi välyksellä. 0,5-1mm. Painelaakeri ei yllä irroittamaan. Pääsylinteri on oikean kokoinen ja hydraulinen painelaakeri liikkuu sen minkä kuuluu. Tässä tapauksessa ei muuta voi käyttää, kuin hydraulista painelaakeria. Uusi kytkinlevy myös.

    Elikkä tyhmä kysymys, mutta onko olemassa tuohon koneeseen sopivaa asetelmaa, joka irroittas herkemmin./lyhyemmällä liikkeellä. Asetelma on vanha, joten voiko nuo käpälät kulua, eli menettää jäykkyyttä, jolloin liike ei siirry kytkimen irrotukseen????

    Kottura on Chelby kobra replica, joka rakenteilla..
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onkohan toi hydraulinen painelaakeri jotenkin samanlainen, ku esim. Saabin rengasmainen työsylinteri? Joka on siis suoraan painelaakerin takana, ja aika samankokonenkin. Ei käytä käpälää.
    Paljonko sen liikerata on täydellä polkimen liikkeellä? Ilmat varmasti pois?
    Asetelman käpälissä jos on vapaaliikettä ennen vastetta, niin se liikehän hukkuu pois varsinaisesta työmatkasta, mutta eipä sitä painelaakeria oikein voi jatkuvalle kontaktillekaan säätää. Kyllähän sen näät kattomalla asetelmasta, onko siinä turhia välyksiä. Eipä se liikerata nyt ihan valtava ole normi käpälämallin hydraulikytkimelläkään.
     
  3. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Liike on manuaalin mukaan 13,7mm ja sen se aika tarkalleen liikkuu. Ohjeessa sanotaan, ettei hydraulinen painelaakeri tarvi ns vapaaliikettä. Saabissa on kans aika systeemi. Ilmat on ilmaamalla otettu pois. En sitten tiä kuin tarkoin tuomonen ilmaantuu. Siinä on oma ilmausletku.
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kyllä ne käpälät kuluu ja metalli väsyy, joskus nähnyt sellaisiakin joista on kulunut metallia reippaasti pois niistä käpälistä, se lisättynä uudella kytkinlevyllä liike ei riitä irroittamaan.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kokeile nyt vielä painaa jarrunestettä siitä ilmausletkusta tippakannulla(joka on huolella putsattu öljystä) pääsylkkyyn/säiliöön päin, jos siellä on kuitenkin ilmaa.

    Jos ei auta niin pääseekö kytkinkopan jostain reijästä vääntämään jollain raudalla niin paljon että se kytkin irrottaa? Näin voit tutkia että paljonko se irrotukseen tarvittava liike on.

    Jos vain hieman puuttuu tarvittavasta liikkeestä ilmauksen jälkeen niin sit vois tutkia että tekeekö pääsylkky jo koko liikkeensä, jos ei niin polkimen ja sylkyn välistä tangon geometriaa vois muuttaa että pääsylkky tekis pitemmän liikkeen jolloin työsylkkykin tekee pitemmän liikkeen....?
     
  6. rodhot

    rodhot Gearhead

    Onko poljinsylinteri 19 millinen? Itsellä oli centerforsen dualfriktion asetelma ja joku puoli sintteri levy + hoven millin välyksellä. Hyvin toimi ja polkimessa oli viellä hyvin varaa.
     
  7. jmaikk

    jmaikk 1st gear

    Ite nyt aloin sitä vaihtoehtoa tässä miettiin, että tosiaan ois nuo käpälät väsyneet siten, että jousikuorman sijasta taipuvat.. Pääsylinteri tekee koko liikeratansa ja tuo Howen painelaakeri liikkuu sen koko matkansa ja on kyseiselle laatikolle/ koneelle tarkotettu.. Mutta tuo nyt kiinnostaiski, mitä tiedustelin ensimmäisessä viestissä, kun jos uusii asetelman, niin jos löytys mahdollisimman lyhyellä liikkeellä irrottava, että varmistais toimivuuden. Ei viitsis kulunutta kytkinlevyä vaihtaa tuon takia.. Sillähän sais vähän pelattua ja säätölevyillä painelaakerin taakse.. ;) mulla on pajeron 1/2" pääsylinteri siinä..
     

Kerro tästä muillekin!