L7E Nelipyörä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja chevy76, 27.3.2014.

  1. chevy76

    chevy76 1st gear

    Törmäsin nettimotossa toistaiseksi ainakin suomessa harvinaiseen peliin, eli mopoautoon joka on rekisteröity nelipyöräksi l7e luokkaan joka tarkoittaa sitä, että siinä saa olla tehoa 15kw ja se saa kulkea niin lujaa kuin jaksaa mennä. noin 80-100km/h yleensä parin löydetyn esimerkin mukaan.
    Tuo on vielä rekisteröity 4 hengelle, joten jos etsii edullisilla kaupunkikikkaretta työ ja kauppamatkoihin jolla saisi vielä muksut päiväkotiin, niin eikös tuo vastaa tarvetta.

    http://www.nettimoto.com/aixam/500/1651324

    Tieliikenne vakuutus 180e/vuosi. Kasko erään liikkeen mukaan 600e/vuosi. Jos diesel moottorilla, niin n: 2-3L tunnissa kulutus.

    No ehkä ihan tuollaista ostaisi, mutta myös Crosscart autot on samassa ajoneuvoluokassa

    http://www.nettimoto.com/muu-merkki/muu-malli/1630421

    Ja tuossa luokassa kai rakentelusäädökset on melko vapaat, joten kävin miettimään näitä lasikuitukorisarjoja joita sai kupliin ja taunuksiin.
    Painoa vehkeellä saa olla 400kg jolloin kantavuus 200kg tai jos vehje on rakennettu tavarankuljetukseen, niin omamassa saa olla 550kg ja kantavuus 1000kg.
    Mopoauto kiinnostaa siksi, että se on umpikaappi, jos ajattelee, että vaimoke sille menisi töihin kaupungissa, kun matkaa tulee päivittäin reilu 40km, niin boonusta olisi, että siinä olisi säänsuoja ympärillä :) Ehkä tuollainen Crosscart vähän muokattuna ja vahvistettuna rekisteröidään tavarankuljetukseen ja sinne sit 1-2 penkkiä lisää :)

    Tavarankuljetus vehkeitä saa näköjään valmiina
    http://www.nettimoto.com/aixam/aixam/1502860

    Tässä myös vähän erikoisempi kiikku samassa ajoneuvoluokassa
    http://www.norster.com/

    Se mitä itse mietin, että saisiko jollain valmiilla korisarjalla tuollaisen rakennettua ja rekisteröityä. Rakentelusäädökset ei liene yhtä tiukat kuin autoilla. Tai saisiko jonkun vastaavan ulkomailta tilattua valmiina, kun kerran kyseessä on vanha EU säädös. Ainakin nämä mopoautojen valmistajat tekee myös näitä, mut suomessa näitä lienee vasta vain muutama.
    Sitä mukaa, kun hallitus nostaa autoilun kustannuksia, niin tässä alkaa miettiä oikeasti vaihtoehtoja edullisempaan liikkumiseen. Tuossa ei ole vuotuista ajoneuvoveroa, vakuutukset on halvat, polttoainetta menee vähän, eli käytännön kulut olisi pienet.
    Varaosista ja huolloista en osaa sanoa mitään.

    Mites, joko joku tietää jo vastaavan laitteen valmiina?? 8)
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    "Ja tuossa luokassa kai rakentelusäädökset on melko vapaat"

    Juu, noi vaatii tyyppihyväksynnän, eli kaikki muutokset pitää olla sellaisia että tyyppihyväksyntä on voimassa...ja koska teho on rajoitettu, ei saa edes pakoputkia muuttaa....
     
  3. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Aivan näin pitää olla tyyppihyväksyntä. Se ei kuitenkaan ole mikään aivan mahdoton kustannus. Ainakin verrattuna tavallisiin M-luokan eli "tavallisiin" autoihin. Itse asiassa jollain hieman yli kymppitonnilla voi selvitä. Riippuen käytetäänkö kuinka paljon olemassa olevia komponentteja. Tehoraja on L7e aujoneuvoissa se 15kW, joka voidaan saada aikaan esim. käyntinopeutta rajoittamalla. Ainakin näin oli pari vuotta sitten.
     
  4. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Onkos näillä nyt jotain periaatteellista tekemistä niiden Ruåttinmaan EPA-traktoreiden kanssa? Eli saisi normipeleistä tehtyä tota luokkaa rajoittamalla tehoa, EPAn tapauksessa maksiminopeutta...

    Mutta jos tyyppihyväksyntä vaaditaan, näen jo sieluni silmin VTTn insinöörit dollarinkuvat silmissä. :-? Kalliiksi tulee moiset lelut.

    Jos kauppakassia mietitään niin pienin mahdollinen diesel-henkilöauto, josta saa takapenkit huitvattiin heivaamalla pakun. Isot pojat puhuneet, että jopa Focus/Fiestoista olisi saatu moisia. Kulutus pieni, vakuutukset pienet, verot vielä pienemmät ja kun kattoo jonkun ikiliikkujan maineen saaneen kamppeen ni huoltokulutkin minimaaliset.

    Ja sen verran offtopiccia sanottava, että kohta on oikeesti halvempi ajaa ilman kilpiä kuin kaikkien haittaverojen kanssa... Onneksi suurin osa noista viime vuosien ja tulevien aikojen lisämaksuista ei ole koskenut kuorma-autoja. :odroll:
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En kyllä tollaseen laittas ketään, varsinkaan vaimoketta. Kolari ja henkipois.

    Diesel 106 tms on jo huipputurvallinen vrt tuollainen ja kulutuskaan tuskin nousee hirveästi ja vielä oikea auto.
     
  6. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Onpas melkoinen kopio sammakko austinista:
    [​IMG]
     
  7. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    VÄÄRENNÖS:
    Tuote on täysin alkuperäisen mukainen ja myydään alkuperäisellä tuotemerkillä tarkoituksena harhauttaa ostajaa. Esim jotkut legendaarisiksi kilpa-autoiksi ihan tavallisesta mallista muutetuista. Näitä väärennöksiä löytyy esim. Ferrari, Bugatti -tyyppisistä ajoneuvoista.

    KOPIO:
    Tuote on suurin piirtein alkuperäisen mukainen, mutta myydään reilusti omalla tuotemerkillä. Esim. jotkut tarkat 50-luvun Porcshe 550 Spyder -kopiot, joita valmistetaan sekä Euroopassa ja Amerikassa. Kopiot ovat yleensä täysin laillisia, jos on tehty tarpeeksi vanhasta automallista, eikä alkuperäinen valmistaja vastusta pienimuotoista myyntiä. Joskus autovalmistajat vastustavat, esim. lokinsiipi-mersujen ja Ferrarien kohdalla näin on käynyt.

    REPLICA:
    Tuote on ulkoisesti alkuperäisen mukainen, mutta on tekniikaltaan erilainen. Esim. kymmenet AC Cobra -replicat. AC Cobra lainasi alunperinkin muotojaan 50-luvun kulttimalleista esim. Ferrari Barchetta. Muotojen uudelleen hyödyntämisessä ei ole mitään kaupallista ongelmaa.

    RETRO:
    Auton muotoilukieli muistuttaa tiettyä ajanjaksoa tai jotain vanhaa automallia. Esim. Norster 600R ja autonvalmistajien omat mallit Mini ja Beetle.

    Tämä ihan omana ajatteluna mikä on kopio ja mikä ei...
     

Kerro tästä muillekin!