laahurinokka ja öljyjen luokitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KiRu, 27.2.2007.

  1. xtremer

    xtremer 1st gear

    Lähetetty: 04.08.2007 23:05

    --------------------------------------------------------------------------------

    Öljyissä ei oo ikinä ollu sinkkiä prosenttia tai kahta. Niissä on nykyään luokkaa 0.08% ja joskus vanhoina hyvinä aikoina jotain 0,15%. Käyttöturvatiedote on sitä varten että jos sä vaikka nielet sitä öljyä niin lääkäri voi kattoa että jaahas siinä on sinkkiä mutta ei enempää kun 1,5%
    -
    -
    -
    -

    % voidaan ilmaista kokonaispainonsuhteen tai -tilavuuden suhteen.
    Painonsuhteena ilmaistuna arvo on vähempi ja tilavuuden suhteen isompi (käyttöturvatiedote). Riippuu tietenkin ominaispainosta.

    Ei sotketa asioita. :soosoo:

    Mitäs ainetta mobil käyttää tohon kulumiskeston parantamiseen ??
    Jos käyttävät sinkkiä ja sitä on enempi kuin (???) pitää mainita käyttöturvallisuustiedotteessa.
    Jos käyttävät jotain muuta niin mitä ja miten hyvää se on ?

    En tiedä onko tässä edes mitään järkeä ruveta näitä asiota ihmettelemään.
    Siis puhtaasti omalta kohdaltani taitaa olla sama mitä tonne mosaan pistän kun ei ole kuitenkaan tonneja kiinni..
     
  2. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear



    Essosta puheenollen, voisin puolestani kysyä:
    Keneen kannattaa uskoa, Esson miehiin, nimettömiin nettikirjoittelijoihin vai Nesteen tekniseen asiakastukeen?

    Varmasti sullekin Nesteellä selittävät mitä lisäaineistuksen erot käytännössä tarkoittavat, selittivät ne sen minullekin.
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Minä en käytä Nesteen öljyjä, vaan Mobilin ja Teboilin, joten Nesteen asiakastuesta ei minulle ole hyötyä.
    Olen kyllä ollut yhteydessä Mobilin edustajaan ja hän luokitteli nämä "diesel-moottoriöljyä bensakoneeseen" -jutut Essoturinoiksi ja suositteli kaikille moottoreille täyssynteettistä moottoriöljyä, aina ruohonleikkurista GM:n 6.2:seen.
    Koska tiedän, että hänellä on paljon kokemusta asiasta, niin ei minulla ole syytä epäillä hänen näkemystään, vaikka joku nimetön nettikirjoittelija yrittäisi muuta vakuuttaa. :wink:
     
  4. napa

    napa 3rd gear

    aivan kuinka vain, mutta et tunnu ymmärtävän millään, että on olemassa myös täyssynteettisiä diesel-moottoriöljyä... elät vain siinä uskossa, että ainoa diesel-moottoriöljy on se vanha tuttu mineraali 10w-30 delvac...
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    No mulle toi 10W-30 ei ole kovin tuttu, mutta on se sitten synteettinen diesel-moottoriöljy tai ei, niin ei se bensakoneeseen kuulu.
     
  6. vemu

    vemu 1st gear

    Markkinointipuolen opinnot voisi tehdä poikaa ?

    Öljyhyllystä löytyy paljon kohdesegmentoituja tuotteita ihan puhtaasti kaupallisista (myyntiä edistävistä) syistä.

    Väitän että valmistaja saa tuotteensa kaupaksi paremmin kun se brandaa osan tuotantoerästään eri "käyttötarkoituksiin" vaikka kaikki tavara voitaisiin myydä yhtä hyvin yleispätevänä. Kuluttaja vaan mielummin valitsee sen "just mulle tehty"-tuotteen.

    Öljykeskustelua ei kannata liikaa yleistää sillä joukossa on ihan oikeasi erilaisiakin tuotteita, mutta myös paljon tuota yleistavaraa brandattyna.

    edit: Ja tarkoitan sitä että vaikka purkissa lukisi tuotteen olevan tehty juuri tietylle moottorityypille, tuote saataa itseasiassa toimia hyvin myös toisilla moottoreilla.

    Kannattaa kaivaa netistä puolueettomia labratuloksia, vaikka eihän niitäkään ole pakko uskoa :poff:
     
  7. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

  8. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Tämähän on täysin faktaa, olen kuullut asiasta vaikka kuinka monelta taholta harrastajista alan insinööreihin asti. Polymeereillä on juurikin "jatkettu" öljyn viskositeettialuetta, vähän kuin kossua jatkaisi vedellä. Mutta sitten taas viskositeettialue kapeneekin yllättävän nopeasti.

    Sellaista olen tässä päissäni miettinyt, että miten ainakin tuolla mopar-puolella jotkut suosittelevat jotain 10W-30 öljyjä. Rakennettuun kisakoneeseen ehkä?!? Mutta kyllä paljon ajetulle oman arkikäsitykseni mukaan pitäisi laittaa paksumpaa ja tiivistävämpää tavaraa. 15W-40 tai 20W-50? Delvaccia tai vastaavaa.
     
  9. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Siis märkäkytkimet.
     
  10. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Aivan. Ihan kuriositeettina, Mobil1 4T Racingin (prätkäöljy) perusöljy onn täsmälleen sama kuin henkilöautopuolella. Tietysti tuossa pärräöljyssä on kytkinlisäaineet mukana.
     
  11. spad

    spad Gearhead

    Ihan vaan pari ajatusta illan kuluksi...

    Laakerin voiteluun ei tarvita tajuttomia paineita. Olenko oikeassa, jos uskon että notkein öljy, jolla minimipaine ylittyy, voitelee laakerit parhaiten?

    Dieselin käyttölämpötila on bensaa pienempi, ja öljyn käyttöikä laski luokkaa puoleen / 10 asteen nousu (tarkkaa arvoa en muista). Näinollen, vaikka dieselin öljyissä olisikin kulumisen estävää ainetta ja pesevyyttä, miten sen käyttöiälle käy jos lämpötilaa nostetaan kymmeniä asteita?

    Jos valita voisin, valitsisin synteettiset 5W30 öljyt. Ne kaikki on vaan sovellettu longlife-paskaksi ja maksavat 60 e/l. Siirryin Mobil 1 5W50 -fanaattisuudesta mineraaliseen 10W40 -öljyyn eikä tuossa huomaa mitään eroa.

    Öljyn likaantuminen on puhtaasti hyvä juttu, silloin palamisjäänteet ei jää sinne koneeseen. Halvemmat öljyt useammin vaihdettuna ei maksa sen enempää, kuin kierrättää mömmöjä koneessa pidempään kalliilla öljyillä. Uskon kuitenkin 60-luvun teknologian tuottavan vähän enemmän ohipuhallusta kuin 2000-luvun moottoriteknologian...
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Olen täysin samaa mieltä. Mihin ne ohivuotopaskat sieltä koneesta päätyy ellei öljyyn? Jos on purkanut "ei-pesevillä" öljyillä ajettuja moottoreita, tietää vastauksen.
    Toinen usein väheksytty asia on PCV systeemi, se poistaa ohivuotopaskaa kampikammiosta ennenkuin se kontaminoituu öljyyn. Mutta oikeat "kisaukothan" sen heittää ensimmäisenä virityskeinona käyttöautostaakin roskalaatikkoon.

    "tosi hyvää öljyä, olen ajanut jo näillä hipohöpö-öljyilla 5000km ja ne on vieläkin ihan puhtaat" Tää oli sitten vaan yhden pitkänlinjan tekijän kommentti asiasta (ei minun). Harmi ettei täällä enää kirjoittele. Terveisiä vaan Tiemestarille.
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ja minä ainakin huomasin että delvac mx kannussa takana lukeekin oljyn käyvän niin diesel , että bensiini koneisiin.
     
  14. Acadian

    Acadian Gearhead

    Jos valita voisin, valitsisin synteettiset 5W30 öljyt. Ne kaikki on vaan sovellettu longlife-paskaksi ja maksavat 60 e/l.

    motonetissä esim myydään "GM" öljyä viskositeeteillä 5w-30 hintaan 25e/ 5l ei ole hinnalla pilattu seuraavassa öljynvaihdossa lähtee astran öljynkiertoon kyseinen öljy ja niin lähtee 1963 vm letukkaankin.

    luin tän koko topicin läpi ja jos vetäisi yhteen vedon niin diesel öljyillä pitäisi ilmeisesti ajaa että käyttäisis "oikeita" öljyjä moottorissa. onneksi jokainen saa valita öljynsä millä ajaa mutta 1 asia on varma että 2000 luvun paskinkin öljy pesee ominaisuuksillaan mennen tullen näihin 60 luvun vehkeisiin tarkoitetut/toimivat öljyt mitkä niihin silloin joskus suunniteltiin. eiköhän se rauta käyttäydy edelleen samalla tavalla kuin silloin joskus 60 luvulla. ugh olen puhunut ja tämä on mun mielipide jokainen sitte päätelköön itsekseen olenko oikeessa vai en.
     
  15. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Eikä varmasti ole PELKKÄ Castrolin täyssyntettinen. Varmasti muiden firmojen täyssynteettiset "huippu/racing" -öljyissä aivan sama juttu.

    PS. Castrol TWS 10W-60, 4 ltr, 57,50 eur.
    Neste Diesel 15W-40, 20 ltr, 52,50 eur.

    Hinnat Motonetistä.
     
  16. montego

    montego 1st gear

    Mulla on kans negatiivinen kokemus tuosta castrolin täyssynteettisestä tältä kesältä,foordin M400:ta nokka ja nostajat pilalla.Pakko se on nähtävästi uskoa nuo varoitukset noista synteettisistä,tästä lähtien käytän vain mineraaliöljyjä.
     
  17. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Mulla oli 10 vuotta vanhassa autossa syn.5W/30 öljyt, jokka kusi ikävästi kampiakselin päästä moniurahihnalle. En kuitenkaan repinyt kalsareitani ja vaihtanut mineraaleihin vaan kylmän rauhallisesti seuraavassa vaihdossa laitoin hihnan ja syn.5W/40 ja hallelujaa, tihkuminen loppui.

    Insinöörit on huomioinu viilatessaan viimesiä tippoja bensan kulutuksesta pois myös öljyn. Ottaa sekin mahdollisimman vähän vastaan kun menee lämpösenä mahd. ohkaseks niinku toi syn.5W/30 (Longlife).
    En laittas kovin vanhaan autoon. -63 letukkaan vois olla 15W/40 Texaco Ursa, siinä on halpa ja hyvä samassa tynnyrissä. (Raskaan kaluston mineraaliöljy.) Eiks -63 letukka mee siihen kategoriaan. Hymiö.
     
  18. speedy

    speedy Double Gearhead

  19. audiq

    audiq Gearhead

    Sama tuote eri paketissa tarkoittaa mielestäni vain sitä, että samaa tavaraa on eri tuoteselosteella olevissa pakkauksissa.
    Jos lisäaineistuksessa on eroa, niin se ei ole enää samaa tavaraa.
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    Mitkä olivat muuten oireet , kun nokka "paloi" loppuun?
    Itse nokkaa uusimassa, pelottaa jo nyt kun ei tiedä mitää pitäs koneeseen pistää ettei heti hajoa. Luulin delvac Mx:n olevan ok?
     

Kerro tästä muillekin!