laahurinokka ja öljyjen luokitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KiRu, 27.2.2007.

  1. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mä ainakin olen ajatellut hankkia 20 litran pänikän tuota Mobilin delvaccia, jotain 10w-30 mineraaliöljyä. On kohtuuhintaista ainakin, lisäksi kun nyt toivon mukaan uusi nokka-akselipaketti saapuu pikapuoliin niin sisäänajoon tilasin samassa paketissa Crane Camsin lisäaineen hintaan 13 euroa pikku purtilo, tätä ne suosittelevat mineraaliöljyjen lisäksi sisäänajovaiheeseen. Koitan pelata varman päälle ja ekan öljynvaihdon jälkeen olisi sitten tarkoitus laittaa tuollainen Comp Camsin lisäaine uusien öljyjen kera, hieman isompi purtilo hintaan 21 euroa ja sen kanssa kuulemma voi ajella normaalia ajoa. Jo on kumma jos tämän jälkeen menee nokka-akselista nokkia pyöreäksi...
     
  2. speedy

    speedy Double Gearhead

    Re: hmm

    Turha pelätä, laita sisäänajoon hyvä mineraaliöljy, niinkuin tuossa ylempänä lukee, itte huudatin tolla valvolinen turbolla, sitten pukkasin sisään 20/50 Racing, huolellinen sisäänajo elintärkeä.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: hmm

    Hyvin sanottu speedy. Ei tarvitse enää ajatella että kuluuko ja kestääkö kun on ihan varmasti lisäaineistus kunnossa. Sit jos käy homma tylsäsks ja laitteet vaan pelaa eikä hajoo/kulu niin kaataa koneeseen mopilin kurat niin johan tulee jännitystä elämään :rotfl:
     
  4. smuige

    smuige Gearhead

    Mulla on kesän ollu uudella nokalla teboilin power plus diesel öljy, halvalla kun sai töitten puolesta :lol: eikä ainakaan vielä nokka naputa. Tuoteselosteessa luki että sopii myös kevyemmän kaluston bensamoottoreihinkin vaikka on periaatteessa raskaan kaluston öljy.
    Mun mielestä ei kannata heti otaksua että mikä tahansa "anttila gt" nykyöljy on parempaa kun ennen koskaan on ollut, ihan jo sen takia että ennen vanhaan pystyi käyttämään semmoisia lisäaineita joista nykypäivänä on edes turha uneksia. Enkä toisekseen usko että parina viimeisenä vuosikymmenenä öljyjä suunnitellessa on ollut vanhat laahavilla nokilla olevat koneet mielessä. Ootteko ajatellu muuten paljonko raskaan kaluston dieseleillä ajetaan? miljoona km ei ole edes paljon, eiköhän siinä ole öljyillä jo aika suuri merkitys kulumisen estämisessä?
    ps. se 12,50/l on vielä halpaa, mm. volkkarin longlaiffi teboililla 18,50/l ja kun noitten vielä kuuluu kuluttaa sellainen litra kaks öljynvaihtojen välillä :poff:
     
  5. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Perusöljy, hyvä ystävä, perusöljy. Lisäaineet on tietysti pakko olla erikseen. Nykyisessä Mobil1 autoöljyssä taitaa (siis mutua) olla niin paljon kitkaa vähentäviä aineita että ne tuhoavat moottoripyörän märän kytkimen.
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Perusöljy varmaan onkin samaa, mutta onhan se kuitenkin ihan oma tuotteensa erityisominaisuuksineen.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Märkäkytkin vaatii lisäaineensa, pilalle menee jos tavis polymeerilaajenteista autorasvaa laittaa.

    Prätkärasvaa voi hyvin laittaa auton koneeseen, kytkinlisäaine ei aiheuta muuta haittaa kuin hinnannousua.

    Uusimmista prätkäöljyistä en tiedä kuinka paljon niissä on kulumisenestoaineiden määrää ja laatua jouduttu sorkkimaan koska katit on prätkiin tulleet aika hiljan, mutta perinteisesti noissa on ollut ylivoimaisesti eniten sinkkiä marketinhyllytuotteista.

    Prätkissähän on laahurit ja rajut rampit nokissa, asettaa kyllä rasvalle erityisvaatimuksia, taidan itelle nakata Motulin 5100 koneeseen nokan sisäänajoon+ lisäaineen.

    Eihän täällä suomen perukoilla hirveen montaa erilaista perusöljyä käytetä, lisäaineistuksiahan kyllä on erilaisia, niidenkin eroavaisuudet enimmäkseen suhteissa ja määrissä, eli nykyöljyjä voi aika surutta sekoitella keskenään.

    Tuli dejavu tekstistäni. :lol:
     
  8. Acadian

    Acadian Gearhead

    tänään tuli vaihdettua oljyt 63 letukkan ja tämän keskustelun pohjalta koneeseen ei laitettu täyssynteettisiä vaan teboilin 10w-40 semi synt. purkissa ainakin luki että soveltuu vanhempiinkin autoihin. kun hankin n.10 vuotta sitten letukkani niin tätä öljyä käyntin edelliseen öljynvaihtoon asti jossa laitettiin delphin 5w-50 sisään eli nyt taas samat öljyt mitkä alussakin. mitäs sanotte öljy-gurut tuosta teboilin litkusta????
     
  9. KiRu

    KiRu Gearhead

    aiheeseen liittyen, comp tarjoaa nokkansa myös nitrattuna, näin luin.
    Mainostivat siinä että huolena on juuri nykyajan öljyt, tuon nitrauksen pitäisi estää nokan pyöreäksi meno vaikka nyky-öljyjä käyttää.
     

Kerro tästä muillekin!