Laatikko-Capricen äänentoistojärjestelmä paremmaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja HT, 20.6.2012.

  1. HT

    HT Gearhead

    Minkälaisia viritelmiä löytyy?

    Lähinnä kaivataan vinkkejä etupään toteuttamiseksi.
    Mihin kohti ovea, ja minkä kokoset olette saaneet sopimaan?
    Onko toiveita saada 6½ erillissarjan midiä sopimaan oveen?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miksipäs sellainen ei sopisi oveen?

    Jos sulla on farkku niin takasivuposkessa olevaan kannelliseen koteloon saa kivasti subikan mahtumaan.
     
  3. hevimies

    hevimies Gearhead

    eturitilän alle groundzerot ja toitotus on taattu ja jos tosiaan on farkku niin mulla on sivu"ponttooneissa" reiät ja siel jytisevät 6" kajarit bassotoistoa on reilusti tosin sinne saa laitella vähän äänieristeitä ettei pärise.
     
  4. A/C

    A/C 1st gear

    Mahtuuko tosiaan GroundZeron kaiuttimet eturitilän alle? Itse kävin katsomassa eräitä 4x6 ko. valmistajalta ja magneetti on aikamoisen kokoinen...
     
  5. hevimies

    hevimies Gearhead

    no ainaskin nuo alpinen 4x6 meni hyvin että niilläkin saa kohtuu paljon ääntä tosin bassotoisto on aika puuro mutta takapainotteisesti jos säätää niin aivan passelit
     
  6. HT

    HT Gearhead

    Ei kukaan sitten vissiin oveen ole sovitellut kaiuttimia, kun tarjotaan vaan alkuperäispaikoille kojelaudan päälle.

    Oveen haluan siksi, että saa tukevasti kiinni, hyvän kokoisen kaiuttimen ja vaimennus onnistuu kunnolla. Nämähän on hyvän äänentoiston edellytys. No kokeilemallahan se tämäkin selviää. Olisi vaan ollut mukava kuulla jos joku on jo tehnyt.

    Sedan on mulla kyseessä.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kannattaako niitä viimeisiä ehjiä ovipahveja rei'itellä kaiuttimien takia?
    Miks et värkkää jalkatilaan paneeleita? Saa myös hyvät äänet aikaan.


    Ja joo, varmasti on kymmeniä farkkuja varustettu moisilla oviasennuksilla.
     
    caprice307 tykkää tästä.
  8. A/C

    A/C 1st gear

    Tämän takia en itsekään kehtaa oviin tehdä yhtään mitään vaan on yritettävä hyödyntää orkkispaikkoja.

    Mielestäni 3- tai 4-tie kaiuttimilla saa jo hyvän äänen aikaiseksi kun edessä on 4x6 ja takana 6x9. Takana on kyllä mielenkiintoisesti toteutettu tuon 6x9 kiinnitys: ruuveja ei ollenkaan vaan kaiutinta pitää paikoillaan mielenkiintoinen, jousentapainen metallikehikko. Yksinkertaisen näköinen mutta toimiva ratkaisu. Se tosin pitää sitä kaiutinta magneetista kiinni = uudet, yleensä isompimagneettiset ei tule siinä pysymään. Joutuu keksimään jokin muu kiinnitystapa kun ei halua original verhoilua raiskata.

    Sedan siis kyseessä myös.
     
    caprice307 tykkää tästä.
  9. HT

    HT Gearhead

    Kuskin jalkatila on pikkaisen haastava kick-paneeleiden asennukselle kun siinä on se seisontajarru.

    Ja miksi en tekisi reikiä ovipahveihin, kelle minä niitä säästän? Autoa ei ole tarkoitus eteenpäin laittaa, ja kun saan siihen hyvän äänentoiston ei sitä myöskään ole tarvetta poistaa.

    :D
     
  10. Farkku-Capricen äänentoistojärjestelmä paremmaksi

    Täytys farkku käpykkään iskee uudet ämyrit eteen ja taakse.
    Kellään kokemuksia tai tietoa mitkä menis ihan orkkis paikoille ilman lisäreikiä tai muuta virittelyä?
     
  11. hevimies

    hevimies Gearhead

    Edessä mulla orkkispaikalla kojelaudan päällä 4x6 groundzerot ja takana on rainbow erillissarja. onko sulla niissä ponttooneissa takana tehty ritilöitä vai onko vaan siellä takapalkeissa?
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Olen tässä visioinut oman sedan-Capricen hifistelyä ja prinsiippinä on käyttää ainoastaan tai mahdollisimman paljon amerikkaisia hifimerkkejä. Takapään setti on helppo nakki kun laittaa vaan laadukkaat 6x9" hattuhyllylle ja peräkonttiin mahtuu tekemään vaikka minkälaiset supparikotelot ja vahvistinasennukset.

    Etupään kanssa vaihtoehtoina on käyttää kojelaudan 4x6" paikkoja tai tehdä kotelot, käytännössä oviin. Rockford Fosgaten T1462:t kiinnostas mutta niiden asennussyvyys (51mm) ja magneetin halkaisija (96mm) arveluttaa ainakin tässä vaiheessa kun en ole kojelaudan kaiutinpaikkoja vielä mittaillut.

    Sopivia ovipahveja olen yrittänyt metsästää pilattavaksi mutta koska niitä ei ole vielä tullut vastaan (jonkin verra eri värejä ja vuosimallieroja) niin olen suunnitellut, että tekisin 6.5" mideille paikat oviin ikään kuin jatkamalla niitä muovisia kyynärnojia lasikuidulla (ylimääräiset kyynärnojat hankittu tässä vaiheessa pilattaviksi) ja kaiuttimen paikka tulisi siis alas oven etulaitaan. Jos itse pahvin rei'ittääkin niin ovipaneelin kangas on ehkä rullattavissa pois tieltä ilman että sitä tarvitsisi tuhota. Vuosimallin 1985 autossa ei ole sähkölaseille nappeja kyynärnojassa vaan ne on siinä ovipaneelissa, mutta ajattelin siis samalla retrofittinä laittaa uudemman mallin kyynärnojat kytkimineen, originaalit kytkimen paikat kun jää ovipaneelissa piiloon sen suunnitellun kaiutinkoteon alle. Diskantit laittelisin alkuperäisten kojelautakaiuttimien paikalle ritilän alle tai sitten joku siisti pinta-asennus.

    Ei mahda laadukkaatkaan 4x6" kajarit korvata 6.5" erillissarjaa edessä?
     
    Muokattu: 22.9.2017

Kerro tästä muillekin!