Lämpimän auton anatomia?

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Karpov, 1.12.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Eipä ne heittäny yhtään ku auto ei oo käynnissä, ihan saman lämpönen kaikki letkut ja moottori ton voimin kyllä. Ehkä näissä jenkkivehkeissä kiertää se vesi paljon paremmin?

    En tiedä oliko tuo OBD nyt sarkasmia vai mitä :poff:
     
    Muokattu: 9.1.2019
    Karpov tykkää tästä.
  2. Karpov

    Karpov Gearhead

    Joo heh.

    Meinasin vaan inframittarin lukeamia vaikka toki niitäkin eri laatusia. Eli esim jos sillä hakee termarin toimintaa vaikka niin siinä mulla joka autossa hämännyt letkuista.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta kiinan lämmitinhän se on ni voihan ne watit olla mitä vaan? 1500W ne on myyty :p

    Täysin hintansa väärti kyllä, käy jo tyhjääkin tommosen lämmityksen jälkeen suoriltaan, eipä ryypylle juuri jää tarvetta ees, joku fb koijari ei laittanukkaan kaikki ryypyn hilppeitä mun Holley vaikka piti olla täydellinen satsi...
     
  4. Karpov

    Karpov Gearhead

    Onko sulla sellanen nyrkin kokonen vai lattana laatikko?

    Kuningaslaitteita niin kauan kun toimii.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    se tekee myös paljon paljonko kopista karkaa harakoille veikkaisin "yksilöerojen" saman mallisten autojen välillä johtuvan osittain tosta.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kaks asiaa tekee eroja samaan malliin helposti, ne kun on vaikeita todentaa. Termarin vuoto vähänkin liikaa on todella tehokas pakkasilla, eikä yhtään vähäisempi ole lämmönsäätöläpän asennon pieni virhe. Jos se jää yhtään auki, niin puhallusilma sisälle jäähtyy reilusti.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Nyrkkimalli.
     
  8. Darttari

    Darttari 1st gear

    Mielenkiintoista keskustelua. Yksi iso pointti on se, että vanhoja autoja vertaamalla ei oikein voi vetää johtopäätöksiä. Termarit voi toimia miten sattuu, kennot voi olla sisältä ja/tai päältä tukossa, vesipumppu ei enää kierrätä vettä vanhaan malliin, ilmanjakoläppä ei liiku ääriasennosta toiseen. Puhumattakaan, että jos kennoon on päässyt ilmaa.

    Yksi harhaluulo on vetää mutkat suoraksi ajatellen, että isosta ja paljon kuluttavasta moottorista saa parhaat lämmöt. Moottoreiden optimilämmöt on (termostaatin säätämänä) kutakuinkin samat. Eli jos kennolle menevän nesteen lämpötila on vaikka 80c, niin aivan sama millä hyötysuhteella moottori käy. Huonolla hyötysuhteella käyvä kone pukkaa enemmän lämpöä harakoille JÄÄHDYTTIMEN kautta kuin hyvällä hyötysuhteella käyvä kone. Diesel-autoa ei pidä syyttää kylmäksi se takia, että se on diesel, jos kerran koneen lämmöt on normaalit.

    Kennon hyötysuhteesta riippuu kuinka paljon sen läpi virtaavasta jäähdytysnesteestä saadaan tehoja irti. 100% hyötysuhteella kennolta tulevan ilman lämpötila on sama kuin kennolle menevän nesteen lämpötila. Käytännössä olen mitannut 10 vuotiaan japsin kennon hyötysuhteeksi noin 80%. Dartissa se on luokkaa 65%.

    Vaikka ilma olisi kuumaa ja sitä tulisi riittävästi, ei autossa silti välttämättä tarkene. Joissain autoissa eristykset on säästösyistä niin huonot, että kylmyys selittyy sillä. Eli vaikka kabiiniin tulee lämpöä, niin lämpövuoto on niin suurta, ettei lämpöä saada nousemaan.
     
  9. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos kättä polttaa ritilässä niin kyllä yleensä autossa tarkenee, kunhan ei pressuovet ole ja katto auki :)

    Dieselin kylmyyshän juuri johtuu monesti siitä, että lämmöt jää 70c kantturaan eikä 90c (siis uudemmissa mitä kylmäksi sanotaan). Siitä voi vielä vähentää 5-10c ennenkuin ollaan sisälle tulevan ilman lämmössä, kuten suurimmassa osassa autoja.



    Mutta se on totta, että iso pata ei aina tee autuaaksi lämmön suhteen.
     
  10. Darttari

    Darttari 1st gear

    Mm. yksi Fiat oli sellainen, jossa puhalsi kyllä kuumaa, mutta silti se oli todella kylmä auto. Eipä sitä muu voi selittää, kuin huono eristys. Esim. katossa oli vain ohut levy ja se oli kovemmalla pakkasella todella kylmä. Siis katto.

    Se on selvä, että jos jäähdytysnesteen lämmöt ei jaksa nousta, niin silloin syy löytyy lämpimyyttä ajatellen liian hyvästä hyötysuhteesta. Edellyttäen, ettei jäähdyttimessä kierrä vesi, ts. termostaatti on kunnossa. Mulla oli aikanaan hdi-pösö, jossa maantiekulutus oli 5 litran pinnassa. Oli todella lämmin auto. Kaverilla taas oli joku diesel-auto, jossa lämmöt kyllä oli normaalit, mutta ei tarjennut. Herkästi tuossakin tilanteessa syytettiin dieselin hyvää hyötysuhdetta.

    Meillä on nyt Suzuki, johon meinasin paleltua viime talvena. Kennolle menevä vesi oli 80c, mutta nollakelissä kennolta tuleva ilma oli vain noin 25c. Nyt kesällä huuhtelin kennon puutarhaletkulla, niin ulkolämpötilan ollessa 13c kennolta tuleva ilma oli 58c. Taisi putsaus auttaa. Talvea odotellessa...
     
  11. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    En lukenut ketjua ennen postaustani,(enkä tässä humalatilassa lähde lukemaankaan) mutta otsikkoon liittyen, 25 vuotta sitten uutena vuotena istuin *HT-Corollassani ilman takkia, ja juttelin ulkopuolella väriseville baariin meneville kavereilleni. Joivat pussikaljaa ennen baariin menoa -25c. Mulla oli autossa +25c.
    Siinä oli todella tehokas lämppäri, mitä ei esim. pikkuCorollassa ollut. Ja vaikka oli vuotavat HT-tiivisteet, niin silti piti lämpöä, tai vaan pirun tehokas lämppäri.

    *"nettiautosta bongattua"-keskustelun perusteella jotkut ei tänä päivänäkään ymmärrä, mitä HT tarkoittaa.:rolleyes:
     
    Muokattu: 18.8.2019
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Isostakaan dieselistä ei tahdo sitä lämpöä riittää ilman kuormaa. Lämppäri vie pakkasella enemmän ku kone tuottaa joutolämpöä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Tämä on yksi niistä asioista, mitä unohdetaan aina mainita "ympäristöystävillisissä" autoissa.
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ja se polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kulutus ei ole siinä ilmoitetussa keskikulutuksessa. Sitä taas on pakko käyttää syksystä kevääseen että ylipäätään tarkenee ja kone käy muuten ilman sitä liian kylmänä jolloin kulutus on isompi ja kuluu nopeammin.
     
    viikinki75, Camino'79 ja Karpov tykkäävät tästä.
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos kennolta tulee +58c niin se ei kyllä ihmeitä tee kovalla pakkasella.

    Autoista joissa tarkenee varmasti, olen mitannut 70-80c lämpöjä talvella suulakkeesta.


    50-60 alkaa olla se huonosti lämpeävän dieselin lämpö ja rupee vilu tulemaan koppiin.
     
  16. Karpov

    Karpov Gearhead

    Jos koneen lämmöt reilu 70c niin en mainittavaa eroa huomannut dieselissä kulutuslisään, riippuu toki koneesta.



    Kulutuskaan ei kerro dieselin lämpeävyyttä. Vanha esikammio 1.6d escort oli kuuma talvella vaikka olis -35. 1.9tdi passat 90hv ei jaksanut paikallaan lämmetä enää kovilla pakkasilla, mutta ajossa piti lämmöt 90c ja hyvib tarkeni. Molemmilla oli kulutus 4-5l.

    Uudempi 03 passat lämpeni koneeltaan selvästi hitaiten ja lämmöt laski jo kaupungissa ajaen, maantiellä pysyi 90c. Tässä oli sisälle sähkövastus minkä ansiosta sisällä tarkeni ennenkuin kone lämpeni. Ilman tätä olis niin ja näin. Kulutus 5-5.5l.


    Ero vaan tulee tässä: escort 1.6d 54hv, passat 1.9tdi 90hv ja uusin 03 1.9tdi n 190-200hv.
     
  17. Darttari

    Darttari 1st gear

    Saas nähdä kuin tarkenee. Silti odotettavissa huimaa parannusta, 25c vs. 58c.

    Mutta noinkin alhaisen lämpötilan kuin 58c selittää tässä tapauksessa huono kenno. Todennäköisesti aika tehnyt tehtävänsä. JOS diesel-autossa kennolta pukkaisi noin hailakkaa ilmaa, niin taatusti moni valittaisi: "ei näissä dieseleissä tarkene, koska hyvä hyötysuhde". Eli pistettäisiin heti dieseliyden piikkiin, jos ei tarkene, vaikka syy on esim. kennossa. Jäänyt mantra päälle: diesel -> hyvä hyötysuhde -> ei tarkene.

    Tottakai myönnän, että jos lämmöt ei jaksa nousta, niin monesti on kyse siitä, että hukkalämpöä ei vain tule tarpeeksi. Kuten vaikka tuossa 03 passatissa tyhjäkäynnillä.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vaikka se vaimon sokota on muuten paska ni se puhaltaa niin lämmintä että se sivusuulake kun puhkuu kromattuun sisäkahvaan aikansa ni käsi meinaa palaa ku avaa ovea poistumistarkoituksessa. -25 viime talvena ei ainakaan palentanut.
     
  19. Karpov

    Karpov Gearhead

    Saman mallin bensa ja dieselversiossa monesti kennot samat.

    Kyllä se hevosvoimien/väännön tuplaus saman kokoisessa dieselkoneessa ja samalla kulutuksella vaatii veronsa.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Lastu pois talveksi?
     

Kerro tästä muillekin!