Läpivienti Mopar

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Dartsan, 2.12.2005.

  1. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Mitenkä kannattaa tehdä tulipellin läpiviennit? Kun on nuo orkkikset aika heikot.

    Jos paljaat abikot tinaa toisiinsa ja vetää kutistesukat päälle, niin luulisi ainakin pysyvän kosteus pois liitoksesta. Kun meinasi palaa koko auto.

    Tässä vaiheessa pitää ottaa järki eli toisten avut ja vinkit käyttöön. Se nverran tuli sävärit, etten halua polttaa autoa noiden paskojen liitosten takia.
     
  2. newport73

    newport73 1st gear

    miksi laittamaan abikoit väliin?tinaat ihtes ensiks ja sit johot yhteen ja sukkaa päälle tai toine ehto että ostat kalliita kutistejatkoja joissa tinaa sissällänsä ja ne kun kuumennat syntyy ns.sukka jatko.mut kylhä noitaratkaisuja riittää varsinki noita :lol: bebekistä käyt kysyy jotain juttua viittaavaa ja jätät lumet muuhun tarkotukseen,kun ei sitä oo viel tarpeeks tulipalon sammutukseen :p
     
  3. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    yks vaihtoehto mitä oon ite miettiny on ammatti elektroniikkalaitteissa käytettävä speakon-liitin(kirjotinkohan oikein)
     
  4. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Elektroniikkaliikkeistä saa semmosia liittimiä mitkä on lähestulkoon samannäköisiä kun nuo orkkikset. Esim Vaasassa olikohan vaasan yleiselektroniikka myy semmosia. ite erehyin kattomaan että olivat just samannäköisiä.

    En ite alkais tinaamaan noita johtoja yhteen. Kyllä siinä joku liitin olisi hyvä olla välissä notta saa tarvittaessa konetilan sähköt irti. Pitää taas muistaa että joku muukin sitä saattaa rassata tulevaisuudessa kuin oma itse, ja silloin saattaa pistää remppaajaa kairaamaan jos johtoja ei saa irti kuin sivuleikkureilla.

    Ja onhan noita nyt hemmettisoikoon kaikenlaisia uros/narttu -liittimiä maailma täynnä. Elektroniikka-/sähköliikkeeseen vain asiansa esittämään niin kyllä ne sielä neuvoo.


    Seuraavassa angstista vuodatusta kaikille teeseitse-sähkömiehille.

    Itse en henkilökohtaisesti käsitä mikä v*tun takia niitä abikoja pitää jokaiseen sähköliitäntään tunkea? Ne kun ovat pitemmällä aikavälillä melkosen huonoja ratkaisuja melkein missä paikassa tahansa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
    Jos kaksi johtoa pitää saada liitettyä toisiinsa, niin tina + kutistesukka on se ainoa oikea ratkaisu. Jos taas on oletettavissa että liitos pitää saada joskus irti, niin kaupasta saa kyllä ihan oikeitakin _suojattuja_ liittimiä jotka eivät hapetu läheskään niin helposti kuin abikot, ja pysyvät ihan oikeastikkin kiinni vaikka kuinka tärisisi.
    Eräänkin kerran on jonku vanhemman auton kojelaudan alta nousseen savun aiheuttajana ollut abiko-liitäntä joka on joko irronnut, tai josta on johto päässyt irti-> virtaa suoraan runkoon.
    Uskon vakaasti että suuri, ellei jopa suurin osa sähköjohdoista alkaneista autopaloista on johtunut juuri näistä abiko-liitännöistä.

    Jos/kun teette autosähköille jotain niin tehkää ne kunnolla. Varsinkin harrastepelin kohdalla koska monesti sillä on suurempi arvo omalle itselle kuin sillä parin sadan käyttöritsalla. Huonosti tehdyistä sähköistä voi aiheutua muutakin kuin rahallisia menetyksiä. Vaikka jännitteet ovat melko pieniä, niin muistakaa notta virtaa sielä silti kulkee.
    Ei se jännite ole se joka tappaa, vaan se virta mikä siellä kulkee.
    10 ampeeria on 10 ampeeria, olkoonkin vaikka tasavirtaa.
    50mA vaihtovirtaa riittää pysäyttämään ihmisen sydämen. Tasavirrasta en muista vastaavaa lukua mutta kyllä akusta sen verta saa ulos. Tämän tietää ainakin ne jotka ovat erehdyksessä tai tahallaan yhdistäneet lenkkiavaimella akun navat toisiinsa. Tämä edellinen koski siis autossa tehtäviä sähköhommia yleensä.

    Parit vinkit:
    Jos on jostain syystä käytettävä abiko-liittimiä, niin ne alkuperäiset "eristeet" helvettiin, CRCtä liitospintoihin hapettumista estämään, mieluusti puristusliitoksen lisäksi varmistaa johdon ja liittimen välinen liitos tinalla ja kutistesukka koko keksinnön päälle. Kutistesukkakin mieluusti sitä mallia missä on se liima sisällä. Abikon jatkoliittimille sama homma ilman CRCtä.

    Ns. sähkömiehenteippi ei ole tarkoitettu pääasialliseksi eristeeksi. Varsinkin paikoissa minne kosteus pääsee hyvin ei sähköteipistä ole mitään hyötyä eristeen muodossa vaan pikemminkin haittaa koska liitokseen päässyt vesi (ja se varmasti sinne pääsee teipistä huolimatta) ei välttämättä pääse pois mistään vaan jää hapettamaan liittimiä. Kontaktieristeenä ehkä voi käyttää jos ei kutistesukkaa ole saatavilla. Liitäntöihin ja johtoihin jotka on niputettu ko. teipillä on todella maksimaalisen vittumaista alkaa tekemään remppaa koska teipin liima on todella tahmaista varsinkin vanhemmissa tapauksissa.

    huoh..
    se siitä.

    nimim: Kyläsähköseppien patenttien korjauksiin lopullisen kyllästynyt.
     
  5. Beenari

    Beenari 3rd gear

    Lisäisin tuohon vielä että vaikka kuinka olette sitä mieltä että minut haudataan tässä autossa, niin:

    1) Käyttäkää värikoodattuja johtoja tai jos ette tiedä mistä niitä saa niin YE:stä tai Partcosta saa semmoisia keltaisia merkintänastoja johtoihin.

    JA

    2) Dokumentoikaa ne sähköviritykset paperille. Ja uhratkaa se pari euroa että käytätte laminoimassa sen paprun ja pidätte rekisteriotteen kanssa samassa paikassa.



    On nimittäin mahdollisella seuraavalla omistajalla huomattavasti paremmat eväät selvitellä ongelmia kun ne kaikki konttorista konehuoneeseen tulevat johdot ei ole mustia ja vailla mitään merkintöjä.

    Ja pannaan nyt kolmanneksi vielä että vaikka lyhyin reitti kahden pisteen välillä on suora, niin johtojen kanssa se on harvoin se fiksuin reitti. Se johto ei voi maksaa niin paljoa etteikö sitä voisi kierrättää 50cm pidempää reittiä (lokasuojasta tulipellin kautta toiseen lokasuojaan) jolloin se on siisti.


    Ja ihan läpivienneistä. Jos et käytä liittimiä niin käytäisit edes läpivientikumia, jooko?
     
  6. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Erittäin hyvin sanottu sielä perällä!
     
  7. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    No nytpä on jo iso osa vioista fiksailtu ja melkein sävy sävyyn tuli nuo piuhat vaihettua. Ainoa oli että joutui käyttämään ruskean tlalla keltasta. Ja läpiviennistä poistetut piuhat liitän nyt tuolla tinaus/kutistesukka systeemillä. Jos vielä katsoo kytkentäkaaviosta ne kirjaimet ja merkkaa aina piuhaan, että mitä kohtaa alkuperäisestä läpivennistä on kyse.

    Jahka tämä eilisestä itseni tinaamisesta johtuva karppula antaa periksi ja saa kirjaimista kirjaimien näköisiä. Newport73:sen vinkki oli hyvä. :lol:

    Mutta jätin kuitenkin ne piuhat tinaamatta tinassa 8)
     

Kerro tästä muillekin!