Laskennallinen mäennousukyky todistettava...

Ketju osiossa '4x4', aloittaja l062059, 13.4.2020.

  1. l062059

    l062059 3rd gear

    Moi!

    Määräys1(37)TRAFI/437519/03.04.03.00/2017 sanoo, että maastokuormaautoksi (N2G) muutettaessa täytyy auton laskennallinen mäennousukyky olla ilman perävaunua vähintään 25%.

    Liite 1 samasta dokumentista vaatii, että sen todistuksen tulee olla valmistajalta tai valmistajan edustajalta.

    Oletteko saaneet moisia dokumenttejä?

    Auto on vuoden 1988 Chevrolet K3500 silverado.

    *vellu
     
  2. Sierra

    Sierra Gearhead

    Mitenhän tuo nyt menikään, sama ongelma oli nimittäin omalla kohdalla kevyemmän k1500 mallin kanssa.
    Kaivelin pykäliä aikani ja jossain trafin virallisessa kirjassa oli "tai" sana painon ja vaatimusten välillä eli mun auto kuului painoluokkaan jossa ei tarvinnutkaan todistaa mäen nousukykyä yms.
    Kävin neljällä konttorilla, mutta itse sain lopulta kaivaa tuon tiedon ja mennä inssin luo tavaamaan trafin ohjetta että lukee oikein.
     
  3. l062059

    l062059 3rd gear

    Olen tuota lakitekstiä tavannut useampaan otteeseen...
    Ei sitä kyllä mitenkään muuten voi tulkita, kun että tulee nousukyvystä olla valmistajan edustajan todistus.
     
  4. Sierra

    Sierra Gearhead

    Onko se tämmöinen teksti:

    N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
    ........
    .......

    Eli jos yli 2000kg kokonaispainoa niin nelivetoisuus riittää N1G luokan ajoneuvoksi.
    Mutta jos ei ole jokapyörävetoinen tai telavetoinen niin silloin pitää todistella mäennousukykyjä, kun on tuo "tai" sana tuossa.
     
    Muokattu: 13.4.2020
  5. l062059

    l062059 3rd gear

    No olihan siellä se TAI sana!
    Perkele, kun en sitten millään osannut lukea. Pelkäsin vaan pahinta!:D
     
  6. xp

    xp Gearhead

    Varsinainen ongelma näköjään ratkaistu jo.
    Osaisiko joku insinööri selittää mäennousukyvyn teoriassa?
    Onko kyse vain moottorin väännöstä, välityssuhteista, renkaan säteestä ja voimansiirron häviöistä? Vai kuuluuko pakettiin joku oletettu kitkakerroin, ajoneuvon painopisteen sijainti ja mitä lie muutakin?
    Teoria kiinnostaa.
     
  7. juko7

    juko7 Gearhead

    Asetus ajoneuvojen rakenteesta:

    "Maastoauton mäennousukyvyn mittaus tai laskenta, lähestymis-, ylitys- ja jättökulma sekä maavara määrätään EY:n neuvoston moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen tyyppihyväksyntää koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (70/156/ETY) mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 92/53/ETY."

    Ts tuossa direktiivissä joko kerrotaan, tai sitten siellä on joku edelleenohjaus...
     
    MTJ tykkää tästä.
  8. DslCat

    DslCat Gearhead

  9. JC5IEDM

    JC5IEDM 2nd gear

    DslCat tykkää tästä.
  10. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Tuossa ne muuttujat taisi tulla lueteltua. Mäen kaltevuus on 25 %, muistaakseni säännössä sanotaan, että pinnan pitää olla pitävä (esimerkiksi asfaltti). Sille voi käyttää 0,8:n kitkakerrointa. Massakeskipisteen sijainti luonnollisesti vaikuttaa, kun kyse on kaltevasta pinnasta.

    Siitä sitten laskeskelemaan, että kitka on suurempi kuin vetävien renkaiden pyörintävoima ja että renkaiden pyörintävoima on suurempi kuin gravitaatio.

    En oo insinööri, mutta jotenki noin se menee.
     

Kerro tästä muillekin!