Laskentakaava?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Anonymous, 30.9.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muistasko joku sen kaavan, jolla saa osviittaa oman autonsa tehoiluvuista? Siis pelkkä kaava, ei linkkisivua valmiiseen ohjelmaan. Tarviis nääs pikkasen matematiikan harjoitusta :smile:
     
  2. mg

    mg Gearhead

    mulla on kotosalla, pitääpi laittaa, jos ei kukaan aikasemmin kerkee.
    ja tarvetta ol takapyörä tehoille?

    laitan mitä kirjasessa on.
     
  3. mg

    mg Gearhead

    Read Wheel Horsepower:

    Horsepower=Vehicle weight /(ET/5.825)3
    Ex: 2350-lb Pro Stock car, ET=7.05seconds

    HP=2350/(7.05/5.825)3
    HP=2350/1.21 3=2350/1.773=1325 horsepower

    ja vähä selvennystä: sulkujen jälkeiset kolmoset ovatten yläindeksissä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mg 2002-09-30 17:40 ]</font>
     
  4. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Saisiko tuohon kaavaan hieman selvennystä esim mikä on 5,825 ja mikä aika tuohon sijoitetaan sekuntteina?
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    siinähän tuo on selvästi.

    Vehicle weight /(ET/5.825)3

    eli auton paino paunoina jaettuna(varttimailiaika jaettuna 5.825) potenssiin kolme.

    voiko sen helpommin sanoa?
     
  6. Driver81

    Driver81 2nd gear

    No ei voi todellakaan.
     
  7. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Meikäläistä aina ketuttaa tollaset "hihasta" nypätyt vakiot kuin em. kaavassa 5.825. Reilusti kiihdytys kokemusta omaava tyyppi vetää yhtä tarkkoja arvauksia hatustaan.

    Kannattaa tutustua Olavi Laineen kirjoihin Ajoneuvotekniikka 1 & 2. Niistä löytyy hyvä perustieto jos haluaa jotain autonsa ominaisuuksista laskien arvioida. Löytyvät yleensä jopa kirjastoista.
     
  8. lake ender

    lake ender Gearhead

    Hrrr...tuli ihan kylmiä väristyksiä, kun joku mainitsi Laineen. Itse hänen oppitunneillaankin joskus istuneena...
    Ihan asiaahan kirjat on, mutta se hyödyllisyys...kyllähän autoista ja moottoreista voi kaiken laskea, jos vain viitsii.
     
  9. elky

    elky Gearhead

    5.8225 ei ole mikään hihasta vedetty vakio vaan kaavassa oleva luku jolla vääntö muuttuu hevosvoimiksi. En kyllä muista miten joten joku voisi valaista. Autoa ajetaan väännöllä, hevosvoimat on laskennallinen juttu.
     
  10. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    No mitenkä sitten pystyisi laskemaan "yhteen" moottorin hevoset ja väännön.

    Meinaten että omassa 360 koneessa orgiksena ei lähde kuin jotain 175 pollea (´76) nyt muutosten jälkeen (nokka pitäis ainakin vaihtaa vielä) Deskop Dyno näytti jotain +-200hv ja vääntöä jotain 350lbs. (jos nyt on oikeasti edes sinne päinkään.)

    Eli kiihtyy ihan mukavasti, mutta hevosista puhuttaessa pitää juosta karkuun.
     
  11. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    kyseinen ohjelma antoi minun 2.6 motille 234hp/6500rpm ja vääntöö 230 jenkkijuttua eli noin 310 ännämmää 3500rpm kohalla. hauskaa oli huomata että tuon ohjelman mukaan tossa 2.6 koneessa olis 2000 kierroksella enemmän tehoo ja vääntöö kuin 1.6 antaa huippuinaankaan.. jos joku tarttee uusia nokkia ja kansia tohon ohjelmaan niin laitan sivuille heti kun saan omaan kompjuutteriin uuden emolevyn.
     
  12. mg

    mg Gearhead

    jaa.
    mie lainasin kaavassani muscle motors:in tekemää kirjaa.
    nimi tais olla, big block mopar performance.

    eikai toi 5.825 iha hatusta oo revitty, mutta eihän noista kaavoista kannata jumalaa tehä. :smile:.
     
  13. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    No eihän se ihan hihasta tietenkään tule yksikön muunnoksista paremminkin. Ärsyttää vaan kuin useissakin kirjoissa hihavakiot heitetään sen paremmin selittämättä. Joskus olis kiva nähdä miten kaavaan on päädytty.

    Lainetta en tunne, mutta kirjoista on ollut paljonkin hyötyä. Ilman niitä olis eräskin bussin polttoaineenkulutuksen simulointi malli ollut huomattavasti työläämpi, vaikka siltikin työtä oli riittävästi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_S 2002-10-02 08:34 ]</font>
     
  14. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Teho heppoina on vääntö(jalkapaunoina)*kierrokset/5252. Eli jos kierroksia on 5252, niin vääntö on sama kuin teho. Mikä tuo vakio lienee kW ja Nm -maailmassa, niin enpä ole tarkistanut.

    Toinen hauska "vakio" on, että koneessa on yleensä vääntö jalkapaunoina suunnilleen sama kuin koneen koko kuutiotuumina 289-302 max vääntö n. 300ft.lbs ja niin kuin em. maininta 360cid antoi desktopin mukaan 350ft.lbs.
     
  15. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Niin siis tuo tehon ja väännön yhteyshän menee fysikaalisesti siten, että jokainen sylinteri tuottaa vääntömomenttia kampiakselille (ja myös syö sitä esim puristukisen ja kitkan vuoksi) ja sitten että kuinka monta kertaa aikayksikössä se vääntö akselille ilmaantuu, se on teho.

    Ja autoa ajetaan mun mielestä teholla eikä väännöllä. Toi vääntöjuttu kertoo yleensä vain lähinnä moottorin hengityksen "pätevyyden" eli laaja vääntökäyrä kertoo jotta moottori saa henkeä laajalla kierrosalueella hyvin (sylinterin täytös on samanlainen kyseisillä kierroksilla). Vääntö muuttuu kierrosten myötä tehoksi, jolla auto sitten kulkee. Jos autossa on vääntöä 300 lbs/ft kierroksilla 50 rpm, antaa se tehoa kolme heppaa, jolla ei kyllä auto kulje oikeinmihinkään, vaikka vääntö onkin "huima". Väännöllä leveily on vaan dieselmiesten brassailua...

    No joo. Siis "vääntävä" kone on helpompi ajaa. Vääntävällä tarkoitetaan konetta jossa on lähes maksimivääntö alhaisilla kierroksilla. Esim 3-litraisissa koneissa voi olla sama vääntömomentti, toisessa 6000 kierroksella ja toisessa 2000 kiekalla. Sama vääntö, mutta jälkimmäinen on "vääntävämpi".

    En nyt muista teho-vääntö -kaavaa ulkoa. Jotain siinä muutettiin kierroksia radiaaneiksi jne. Nyrkkisääntöhän on että samasta iskutilavuudesta saadaan sama vääntö (vapaastihengittävillä). Siis vääntöä voi parantaa sylinterin täytöstä ("hengitystä") parantamalla, iskutilavuutta kasvattamalla tai ahtamalla. Tehoa saadaan sitten lisää kun vääntö nousee, tai siirretään vääntöalauetta (tai "levennetään") ylemmille kierroksille. Cid-luku kertoo usein väännön niin kuin tuli jo mainittua. Toinen nyrkkisääntö on että jos iskutilavuus(cc)/10 on pienempi kuin vääntö (Nm), on kone aika timmissä kunnossa ja siis lähellä maksimivääntöä. Pätee siis vapaastihengittäviin. Aika harvassa kaksilitraisessa autossa on yli 200Nm vääntöä. ferrareissa ja Lambossa vääntö menee yli tuon iskutilavuus/10.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2002-10-04 11:52 ]</font>
     
  16. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Raapustappa paperille (tai näytölle) autosi nopeus-vetovoima kuvaaja, niin huomaat mikä yhteys on teholla ja vääntömomentilla sekä kummalla autoa "ajetaan". Oikeastaa on aivan sama onko moottorissa paljon tehoa vai vääntöä, ratkaisevaa on paljonko on vetävillä pyörillä ja kuinka se siirretään tiehen.
     
  17. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Nimen omaan, ratkaisevaa on paljonko on tehoa vetävillä pyörillä. Mutta sehän tulee koneesta sekin teho.

    Onhan tehon kaavakin (E/t, [J/s]) energiaa per aikayksikkö. Ja esim kiihdytettäessänopeuteen tuhlataan noita jouleja ja kiihtyvyys on nopeus/aika. Eli P=d((1/2)mv^2)/dt.

    En mä nyt ole mikään automatemaatikko, mutta mun fysiikantaidoilla ja miettimisillä mä olen tätä mieltä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2002-10-04 17:31 ]</font>
     
  18. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    "Mä jotenkin arvasin tän" sanoo joku konstaapeleista Reinikaisessakin.

    Ei taida olla tehon ja vääntömomentin käsitteet/ yhteys selvillä. Moottorin teho ja vääntömomenttihan on oikeastaan saman asia, teho kun saadaan kertomalla vääntömomentti kierrosluvulla, kuten kaikki kai tietävät? Esim. jos moottorin maksimi teho on vaikka 100kW voidaan se saada vaikka 6300 kierroksella minuutissa jos vääntö momentti em. kohdassa on 150Nm tai 350Nm@2700rpm. Kumpi on ripeämpi tai ajettavampi?

    Riippuu vääntö/ teho käyrän muodosta, välityksistä ja häviöistä (ilmanvastus vierintävastu, voimansiirron häviöt, hitaudet jne.) sekä kuljettajan mieltymyksestä.

    Kehotan edelleen tutustumaan ajoneuvojen nopeus-vetovoima kuvaajiin. Voin pistää esimerkin/ selostusta joskus johonkin jos kiinnostusta löytyy.
     
  19. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    On kyllä mun mielestä ihan hyvin teho/vääntö-yhteys hallussa. Juurihan mä tuon saman asian selitin tässä samassa ketjussa.

    Kun vääntö on alhaalla, on tehoakin alhaalla. Tällöin on harvemmin tehoa ylhäällä. "Vääntävä" auto on kivampi ajaa, kun painaa 2000rpm:llä kaasun pohjaan, niin hyökkää kivasti, kun "yliviritettyssä" koneessa on vasta tyhjäkäynti tuolla tasolla.

    Ihan yksinkertaisena esimerkkinä: jos kahdessa autossa on yhtä paljon vääntöä (esim kaksi kappaletta hyvin rakennettuja 350cid pikkulohkoja), mutta toinen on viritetty toimimaan 5000-9000 kierroksella (kisakone) ja toinen 2000-4000 (katukone)kierroksella, on ensimmäinen auto taatusti nopeampi. Vaikka vääntö on sama.

    Tietenkin autossa pitää olla oikeat välitykset yms. Jos tehokkaammassa on esim stall speed 2000 rpm, eihän se mihinkään lähde paikaltaan.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voihan tummaihoinen.

    Tuollaisia hyvin rakennettuja saman kokoisia koneita ei ole olemassakaan joissa on saman verran vääntöä noinkin erilaisilla kierroksilla.

    Luuletko, että on mahdollista tehdä esim. 6000-9000rpm toimiva 3,0 V10, jossa on saman verran vääntöä kuin F1-moottorissa?
     

Kerro tästä muillekin!