Lasten kuljetus harrasteajoneuvossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jussi Camino-64, 14.4.2014.

  1. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    Lasten lapsia pitäisi alkaa kuljettamaan mukana kesän cruinigeissa.
    Viime vuonna lasten turvaistuin saatiin hyvin lannevöin takapenkkiin ankkuroitua. Tänä vuonna pitäisi edellisen lisäksi vielä saada kiinnitettyä pikkuvauvan turvakaukalokin.
    Mitenkäs porukat on ratkaissut tämän vauvojen turvakaukalon kiinnittämisen turvallisesti 60-luvun jenkkiin jossa vaan kaksi lannevyötä takapenkillä?
     
  2. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ainaskin Akta Cragolla on turvakaukaloon telakka, joka on kiinni ainoastaan auton lannevyöllä. On muutenkin nopea käyttää, ei tarvi väylätä vöitä aina kaukaloa nostellessa. Tollanen meillä oli sillon joskus.
     
  3. M

    M Gearhead

    Tuota minäkin suosittelen. Telakka vie vähän enemmän tilaa kuin pelkkä kaukalo mutta on helppo. Siitä on muistaakseni kahta mallia, uudempi ja vanhempi ja toisessa on tukijalka.
     
  4. 64kaukovaara

    64kaukovaara 1st gear

    Meillä oli jossain vaiheessa 3 pienempien lasten istuinta kuormaliinoilla kiinni :D 2 selkä menosuuntaan ja 1 keskipaikalla naama menosuuntaan. Katsuri totesi että paremmin nuo on kiinnitetty kuin 3 piste vöillä :)
    Nyt lapset on jo niin isoja, että ovat pelkillä lannevöillä kiinni takana. Kaaralla ajellaan cruisaillen eikä ole tarvetta revitellä. Ei tuolla '60 Cadillacillä kyllä sellaista muutenkaan tehdä :D
     
  5. 64kaukovaara

    64kaukovaara 1st gear

    se piti vielä kertoa jotta meillä oli silloin Britaxin kaukalot joihin sai kätsysti kiinni lisähihnat jotka tuli siis penkin runkoon kiinni. Istuimia ei meillä kuitenkaan ollut tarvetta irroitella jatkuvasti joten ne oli sitten kiinni kokoajan...
     
  6. Crash_

    Crash_ 3rd gear

    Meil oli vanissa kans lannevyöllä telakka kiinni takapenkillä. Pysy hyvin ja napakasti. Gracon telakka+kaukalo käytössä
     
  7. Medium Gorilla

    Medium Gorilla Gearhead

    Briolla on myös telakka jonka saa vyöllä kiinni. Telakka on erittäin suositeltava, tasan kahdesti hermot kesti köyttää koppa vöillä ilman telakkaa :rotfl:
     
  8. umpio

    umpio 3rd gear

    Täältäkin ääni telakalle. Graco oli itsellä käytössä. On nimittäin joskus aika haastavaa köytellä koppaa vöillä...
     
  9. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

  10. Herje

    Herje Double Gearhead

    Furyssa on edessä keskellä lannevyöllä. Reunassa edessä kolmipiste vyöllä turvaistuin.
    Bel airissa oli kuormaliinalla penkin rungossa kiinni turvaistuin.
    Tukevimmalle tuo liinakiinnitys tuntui.
     
  11. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Itse kun olin lapsi, niin ei kai kukaan ollut kuullutkaan turvaistuimista tai turvakaukaloista. Siellähän me takapenkillä pyörittiin ja hyvin pysyttiin kyydissä. 70-luvun autot kun useimmiten oli 2-ovisia, niin se oli paras turvaratkaisu. Ei voinut pudota kyydistä, kun ei ollut takapenkillä ovia mitä vauhdissa aukoa. Nykyautot vaikuttaa tälläisesta 70-luvun lapsesta hyvin vaarallisilta laitteilta, kun kaikessa autoon liittyvissä asioissa pitää huomioida se että ilman turvavarusteita kuolee varmasti kun menee 10 metriä lähemmäs autoa.

    Sori, meni ihan offtopic, eli ei herneitä neniin.... Maailma vaan muuttuu, mutta minä kun en osaa muuttua sen mukana.
     
  12. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Mä oon ratkaissu tän homman hyvin yksinkertaisesti,empä juuri lapsia kuljettele.
     
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Paras tapa saada lapset kiinnostumaan nuista romuista on kyyditä niitä.
    Ei oo ihme että tämäkin laji ukkoutuu. :odroll:
     
  14. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    ^^^Mulla oli tapana seisoskella takapenkillä,siinä etupenkkien välissä,jalat kardaanitunnelin molemmin puolin.Näki paremmin ja osasin kaikki automerkit 8) Hyvin selvittiin ilman vöitä ja niillä 70-80-luvun kurkkupurkeilla.Oisko joku mkII escortti ollu alla.
    Kerran muori joutu tekee sitte vähän napakamman jarrutuksen ja meikä lähti tietysti siitä pää edellä mankkariin...mankkari meni rikki,pää ei...tai...en oo ihan varma :odroll:mutta ei haittaa :lol:

    Toki on hyvä että turvallisuus kehittyy yms. Välillä vaan tuntuu että ihmiset on peloteltu piloille.En tarkoita etteikö vauvoja ja lapsia pitäisi turvallisesti kuljetella...Sorry ot...
     
  15. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    jep, pojan eka jenkkiautotapahtuma noin 3,5kk iässä ( ois varmaan ollu aikasemmi mut synty allkuvuodesta) ja eka kiihytyskisakatselu 3kk iässä ( olihan ne kuulosuojaimet liian isot ja autoja ei välttämättä kerenny nähä, mut vanhemmilla oli ainaki kivaa).
     
  16. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    70-luvun lopussa ei ollu turvakaukaloita, kuormaliinalla vaunujen koppa kiinni ja sit ku kannattelin päätä nii suoraan turvaistuimeen jota ei saanu ees kovin hyvi kii auton penkkiin.
     
  17. JS78

    JS78 3rd gear

    Sama juttu, C-Kadetin lattialla seisten kardaanitunnelin molemmin puolin. Eikä sattunut mitään paitsi kerran faija joutu jarruttamaan kovemmin ja teki salamana karateliikkeen ja lensin faijan oikeaan käteen enkä kojelautaan.
     
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    70-luvulla liikennemäärät olivat ehkä n. 1/4 nykyisestä, ihmisiä kuoli saman verran tai enemmän kuin nyt. Eli liikennemäärän kasvun vuoksi onnettomuustodennäköisyys on kasvanut ja turvallisuus parantunut. Onhan nää 70-luvun nostalgiamuistelot kivoja ja mukavaa ettei mitään ole sattunut just sulle ja sulle. Mutta: ne joille, on sattunut, eivät siitä välttämättä ole kertomassa.

    Lisäksi 70-luvulla ajettiin sillä samalla 70-luvun autolla uutena, nyt ikää on 40+ vuotta. Lienee kuitenkin realismia myöntää, että 40 vuotta vanhan auton kanssa voi tulla yllätyksiä, jolloin on kiva että tavarat ja ihmiset ovat kunnolla kiinni.

    Tämähän on sitten sarjassa jokaisen henkilökohtainen päätös. Lain mukainen kiinnityshän riittää lain mukaan.
     
  19. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Meilläkin on isomman naperon istuin ja pienemmän tuhisijan kaukalon telakka kuormaliinoilla kiinni. Penkin alla on kuormansidontalenkit, joihin liinat tulee kiinni. Kestää varmasti vähintäänkin yhtä hyvin, kun turvavyöt.
     
  20. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Meillä tais poika olla jotain 2vko vanha kun oli ekoissa cruisingeissa mukana..telakka oli sellanen minkä sai lannevyöllä kiinni.

    Nyt pitäs tähän nykyiseen harrasteeseen kehittää joku systeemi millä kiinnittää istuin..
     

Kerro tästä muillekin!