Latausmurheita ja laturit,mopar?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kemer, 13.5.2021.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  2. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Yees Sir:) Tilattu elektroninen ja päivitetään elektroniseen takasin jos kerta kärjetön sytkä enempi tykkää työskennellä modernin ikätoverinsa kanssa,ei ainaskaan sen takia kipinänjakaja leviä..kop kop.Kiitellääs vielä kerran pässiä,aika guru tietotaidoltasi:D
     
  3. Zuomipoika

    Zuomipoika 1st gear

    Mittaamalla 2 kenttälaturissa kumpikin Field lähtö on maissa onko se normaalia? Toiseen tulee siis virtalukolta virta ja toinen menee elektroniseen jännitteen säätimen. Onko oikein kytketty?
     
  4. Zuomipoika

    Zuomipoika 1st gear

    Nyt tuo tuo paska lataa, mutta liikaa... Eli acdelcon 2 Field lähdöllä oleva kunnostettu laturi ja uus elektroninen jännitteen säädin. Tyhjäkäynnillä jo 14-15v ja kierroksilla pomppaa yli 17v. Maadoitukset tarkistettu,säätimen IGN puolella myös sama jännite kuin akulla. Kun vihreän johdon ottaa laturista irti niin edelleen lataa, normaalia? Kokeiltu toista säädintäkin.Onko enään muuta vaihtoehtoa että tuo laturi on jo "uutena" rikki? Amppeerimittari on ohitettu
     
  5. FFreak

    FFreak Gearhead

    Ei kannata käyttää kuin tarpeellinen. Käräyttää valot ja ampeeri mittarin. Mulla meinas palaa auto muutama vuosi takaperin. Katsoppas viestiketju "mopar lataa liikaa". Siellä on vinkkiä asiaan.
     
  6. grantorino

    grantorino Gearhead

  7. Zuomipoika

    Zuomipoika 1st gear

    Jos kääntää toisinpäin niin tulee oikosulku virtalukolta tulevaan piuhaan
     
  8. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ei siinä mitään oikosulkua tule, ei vaan lataa oikein. Näillä kahdella johdolla säädin haistelee virran tarvetta ja tarpeen mukaan lataa enemmän tai vähemmän.
     
  9. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Latausmurheita olisi myös täällä. Potilaana -75 Sport Fury / 318. Museoauto, joten kaikki on alkuperäistä.

    Ei siis lataa. Tai käynnistyksen jälkeen hetken, mutta sitten lataus häviää.

    Yo. ohjeen mukaan säätimeltä laturille tuleva jännite mitattu, se on 0,1V pienempi kuin akun napajännite. Eli säädin olisi ilmeisesti ok? Säätimen maadoitus myös katsottu.

    Nyt jos tuota laturia testaan suoralla johdolla akulle, niin siihen naparuuviin ilmeisesti kiinni? Ja jätänkö ne 2 muuta pientä johtoa laturiin kiinni?

    Hyviä ohjeita tässä muuten, mutta tarkennus!
     
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Miten olet todennut ettei lataa? Jos akku on täynnä niin ei se paljoa lataakaan.
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juuri näin, siksi lataustestereissä olikin ainakin ennen hiilipakkavastus jolla kuormitettiiin jolloin laturi haisteli että akkuhan onkin tyhjä ja puski täyden tehon eli ampeerit ulos. Mittarit silloin näyttivät jännitteen ja virran omilla mittareillaan. Tai sitten otettava irti ja laitettava testipenkkiin. Nykyään niitä testipenkkejä on vaan harvassa kuten niitä käyttäjiäkin. Voi olla että kohta pitää kunnalliskodista käydä ettimässä vanha autosähkömies sitä käyttämään.
     
  12. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Ei jaksanut vanhalla akulla enää startata, niin todettiin akkuliikkeessä että akku on vaihtokunnossa. Uusi, täysi akku paikoilleen ja ajolenkin jälkeen katsoin lepojännitteen, niin oli enää vain 12,4V. Siitäpä epäilys että taitaa olla latauksessakin jotain.

    Nyt kun käymään laittaa, niin hetken lataa 13,5 voltin luokkaa, mutta kun laitoin valot päälle, niin akun navoilta mitattu jännite tippui tuohon 12,2-12,4V paikkeille, oli tyhjäkäynnillä tai kierroksilla, valot päällä tai ei. Jännite ei siitä enää nouse.

    Eli ei kait se lataa. Kuinka saan haarukoitua onko syypäänä laturi vai säädin?
     
  13. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Nyt laitoin vielä vajaalla akulla käymään ja mittailin, niin tyhjäkäynnillä akun navoilta jännite on 12,25. Laturin perästä mittaamalla jännite on 12,20. Eli pieni jännitehäviö tuossa välillä.

    Mutta tuo kysymys, miten saan testattua onko laturi mykkä vai säätäjä? Ei ole nämä sähköhommat niin hanskassa.. :(
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun se on noin päin se jännitehäviö, niin laturilta ei tule mitään ulos. Olikos tämä nyt 1 vai 2 johtiminen säätimen osalta. Ja mitä jännitettä niissä liittimissä runkoa vasten näkyy?
     
  15. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    2 johtoa lähtee laturilta naparuuvin lisäksi. Elektroninen säädin.

    Ylemmässä lattaliittimessä on aikalailla sama jännite kuin naparuuvissa ja akulla. Alemmassa vaihtelee koko ajan, välillä 0,5V-7V äkkiä katsottuna.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Säädin säätää mutta jostakin syystä ihan väärään jännitteeseen. Mitenköhän sen säädinboxin ja koron välillä näkyy jännitettä? Näes jos se ei saa kunnolla ”maata”, voisi hullutella ehkä noin.
     
  17. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Säädinboksin ja minkä? Ei jummarrao_O. Laitoin kuitenkin säädinboksin ruuvin alta piuhan akun miinukseen ja samat mittaukset tyhjäkäynnillä. Samat lukemat, eli ei ole boksin maadoituksesta kiinni?
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos säädinboxin ja auton korin (=maa) on kosketushäikkää, voi latausjännite olla pielessä. Siitä toisesta säätimen johdosta päätellen säätimessä on kuitenkin elämää.

    Jos ei löydy säätimen ja korin väliltä maadoitushäikkää, niin laitat a) volttimittarin akun napoihin, b) otat sen säätimen johdon irti, jossa oli sitä ”elämää” ja c) kytket johdolla maihin sen irtikytketyn laturin liittimen. Näin laturi on ”pakkoohjattu” käymään täysillä. Anna käydä joutokäyntiä. Tuleeko yhtään lisää volttia akkuun?
     
  19. Vanha tuttu

    Vanha tuttu 1st gear

    Kiitos, se oli selkosuomea :)

    Ohjeiden mukaan tehty, eikä yhtään volttia ilmaantunut lisää. Eli laturikauppaan saa suunnata? Vai olisiko tuosta vain hiilet loppu, saaneeko niitä mistään? Pitänee tarkistella.
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Voimakas intuitio että vika löytyy diodisillasta.
     

Kerro tästä muillekin!