Laturi lataa, latausvalo palaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Make500, 9.9.2010.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Tässä alkukesästä syttyi fordiin latauksen merkkivalo hieman sen jälkeen kun olin vaihtanut uuden jännitteensäätimen. Lataus kuitenkin pelitti hyvin, joten päätin sitten unohtaa kyseisen pikkuseikan, kun ei tuolla nyt pahemmin tullut reissattua. Nyt viime viikolla pimahti laturista ilmeisesti diodit... Tänään asensin UUDEN laturin paikalleen ja tuplatarkistin kaikki johdotukset että satavarmasti on oikein. Jälleen kerran laturi lataa ja säädin leikkaa 14,5 volttiin. Säädin mallia elektroninen jossa liitännät I, A, S, ja F. Tuossa latausvalon yhteydessä on ilmeisesti jokin vastus (joka tekee jotain?) Minkähänlaisilla mittauksilla vikaa vois alkaa paikantamaan kun johdotuksetkin näyttävät kovin ehjiltä ja yleismittarin mukaan niissä pitäis sähkön kulkeakin. Onko tämä kesällä ostamani lataussäädin vain sanonut työsopimuksensa irti ja mahtoikohan se rikkoa edellisen laturin? Auto tosiaan -67 galaxie.
     
  2. Jamu

    Jamu 1st gear

    No ainenkin merkkivalon polttimo on ehjä, :) kun palaa koko ajan.
    Se vastus siinä astuu kuvioon jos polttimo palanut. Muuta virkaa sille ei ole.
    Mites akun kunto? ottaako miten virtaa ulkoisella akkulaturilla?

    Lataussäätimen maadoitus, onko kunnossa?
     
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    Joo uuden akun ostin myös viime viikolla kun auto jätti matkanteon huoltamon pihaan. Tosin vanhassakaan ei mitään vikaa ole. Eli kunnossa sekin puoli. Säätimen maadoitus on myös kunnossa.. Jokin tässä nyt vaan mättää.

    Säätimeltä lähtee:

    I -> latausvalolle
    A -> laturin BAT liitäntään ja starttisolenoidin läpi akkuun
    S -> laturin STA liitäntään
    F - > laturin FLD liitäntään

    ja säätimen rungosta laturin GRND liitäntään, josta myös koneen kylkeen.

    Sanokaas, eikös juupas nää kuitenkin näin pidä olla??
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    Kyllä kytkentä on oikein.Koita toisella säätimellä.Uudetkaan osat ei ole aina ehjiä:hommasin fe:n kylkeen uuden laturin entisen hajottua.Uusi kyllä lataa mutta lataa liikaa ja epätasaisesti.Siis amppereja.Kiva ajella kun ampperimittari heiluu latauksen puolella kuin hullun m.lkku.Kumma kyllä voltit pysyy suunnilleen kohdallaan.
    Nm.uutta vaihtolaturia odotellessa.Ja kyllä, koitin eri säätimellä samoin tuloksin.
     
  5. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    palaako valo heti kun kääntää virran päälle niin kuin kuulluukin?
    entäs käydessä palaako himmeästi vai kirkkaasti jos kytee niin koneen ja rungon välinen maadotus kannattaa tarkistaa ja miks ei muutenkin.
     
  6. Jamu

    Jamu 1st gear

    Katos vielä tuo maadoitus jos ei mene kerran suoraan runkoon. Paljonko sulla vastusta akun maan ja laturin GRND / säätimen rungon välillä.
    Jos siinä paljon niin sitten kato koneen ja rungon maadotuspiuha.

    Laturista 1 diodi rikki.

    Sit kaikki johdot ja niiden liitokset (myös virtalukon pohja jos latauksen merkkivalo sinne kytketty), niille heiluttelu ja putsaus/kiristys
     
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Kyllä mulla menee sieltä laturin maasta myös piuha säätimen alle runkoon.
    Autossa on alkuperäiset sähköt.
    Vastusmittaukset näytti kaikissa johdoissa 0-1 ohm.
    Prkl ku hukkasin vanhan säätimen. Täytyypi varmaan lähteä ensi viikolla varaosaputkaan taas vaihteeks...
     

Kerro tästä muillekin!