Leppäkylkien peräkontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Max Attack, 15.2.2009.

  1. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Pakko kanssa raottaa omaa sanallista arkkua noista farmareista. Omassa `90 capricessa on tilaa riittävästi 2 aikuiselle+ 3 lapselle + matkatavaroille, eikä tule ahdasta.

    Toisena autona meillä on xsara picasso vuosikertaa `01. Siinäkin on tilaa hyvin 2 aikuiselle + 3 lapselle -> meillä 2 turvaistuinta ja 1 korokeistuin käytössä. Tosin kun tavaratilaan tuuppaa yhdistelmärattaat niin juur muuta sinne ei mahdu. Kun katolle tuuppaa kattojarrun -> suksiboxin ja auton täyteen tavaraa, näkyy se kulutuksessakin.

    Chevyn kanssa ei tarvitse kattoboxeja käyttää. Keskikulutus talvikelissä ollut n. 14 litran pinnassa -> 50% epämääräistä maantieajoa mutkaisella ja mäkisellä tiellä ja 50% kaupunkimaista liikennöintiä liikennevaloista kiihdytellen. Samassa ajossa citikan ajotietokone näyttää keskinopeudeks 50km/h.

    Ja mitä ajo-ominaisuuksiin tulee niin kyllä ton meidän paikallistien ajelee lumisella/jäisellä kelillä chevyllä reilumpaa vauhtia kuin citikalla. Mitään nopeusennätyksiä ei ole yritetty tehdä mutta kyllä sen mutkapätkän ripeämmin chevyllä etenee. Molemmissa on alla uudet nastagummit, chevyssä kumhot ja citruunassa good yearit.

    Ehkä jossain + 150km/h:n nopeuksissa citikan ajo-ominaisuudet voi olla paremmat, mutta kyllä näillä normaaleilla nopeuksilla chevy ton citikan voittaa niin ajo-ominaisuuksissaan kuin mukavuudessaankin.

    Ja mitä talvikelissä etenemiseen tulee, chevy lukkoperällä jatkaa matkaa vielä kun citikka jää paikoilleen.
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Hmm. Onhan tuolla GM-farkulla lasteja tullut ajettua kohta 20 vuoden ajalta eri projekteihin.. Satoja metrejä lautaa katolla. Kerran oli taas karvan alta 20 m2 lattialastulevyä kyydissä ;9
    Gyprockia olen ajanut taas vinot pinot. Kunnon pokan saa, kun pistää tavaratilan täyteen ja katolle sitten joku 10-12 levyä. Se vaatii vähän telineen tukemista. Rännikourut 6m pätkissä menivät näppärästi. Olen usein käyttänyt irtotaakkatelinettä etukatolla apuna.

    Ja takatilaan meni mukavasti jyrsijä ja kerrän hevosvälttikin. Molemmissa tapauksissa jätin ikkunan auki ja kädensijat ulos :)

    Pari kertaa olen siirtänyt myös tukevasta putkesta väännettyjä "lepakkotuoleja" katolla. Mukava sointi sopivassa nopeudessa ;)


    Tuossa vähän rakennustarvikkeita viimekesänä. Kyydissä oli 4 aikuista ja yksi lapsi turvaistuimessa. Yksi hlö olisi vielä mahtunut mukaan.. Kontissa oli kaksipyttyinen hinhavetoinen kompura, pöytäsirkkeli, käsisirkkeli, painetyökaluja ja porakoneita sekä työkalupakkeja, painepesuri.. Ruuat , juomat ja matkatavarat.

    Kuormauskyky alkoi kärsiä kun takajouset olivat finaalissa ja ilmaiskareista särkyi pussi. Pistin uudet jouset ja ilmapussit jousien sisään. Nyt kantaa taas kaiken kivuttomasti, minkä vaan saa kyytiin.

    Lisää sitten kärryssä..

    [​IMG]
     
  3. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ihmettelin joskus että miten on mahdollista ajaa pitkää reissua semmossella autolla kuin esim. Lada! Tai joku kuppipenkkinen urheiluauto... Mutta kaikkeen tottuu, Soltsenitsynkin oli kuulemma tuumannu.

    Oli juu, mut mä poistin sen kun Youtyoupessa on niin paljo niitä videoita... :rotfl:

    Peurat! Kerran söin hyvää palvattua peuraa, oli aseliike Vantaan Kuusikossa ja sen omistaja tarjos maistiaisia! Nam! :rotfl:
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mulla kanssa tuo :pinup: pitää noita erikoisia varoitus-ääniä...
    Mutta yllättävän hyvin olen oppinut (tai oikeastaan ihan alusta asti) ymmärtämään mitä mikäkin ihmeellinen ääni jota on edes vaikea kirjoittaa tarkoittaa... Niissäkin ratkaiseva merkitys on sävelkorkeuden erottamisella ja millä volyymilla ääni kuuluu että mikä vaara on ja millaisen matkan päässä.
    Usein tarkalla kuuntelulla jopa vaaran suunnankin tietää...
    Muutamia esimerkkejä:
    -UUiiPP (kimeällä äänellä) = rusakko noin 20 metrin päässä vasemmalla.
    -KRÄäääh (semmoinen korahdus melko kovaa) = peura suoraan edessä loikkaa tielle 7 metrin päässä.
    -piippiip (hiljaa korkealla äänellä) = pikkulintuja tiellä noin 30 metrin päässä.
    -HuIIIP (kovaa ja korkealta) = hirvi noin 30 metrin päässä seisoo tien vieressä mutkan jälkeen (takapuoli tielle päin)

    Eli tuossa nyt opiskelun alkuun... :)
     
  5. ripe

    ripe 1st gear

    Mahdoitko tarkoittaa tolla mua?

    Olen toki ajellut jenkillä jonkin verran.
    Sain kortin -82, jolloin ostin ekan jenkin -74 mallin Newpori 4D HT joka oli mulla 7 vuotta. Autoon tuli muistaakseni 180 000 mailia, tosin itse en ajanu niistä varmaan puoliakaan.


    Tän auton jälkeen ajelin kahdella vanhalla mersulla W115 ja W123 yhteensä 450 000km. Aivan itse, ryyppyajossa ne ei juuri ollut.


    Muistaakseni -98 vuodesta 2006 ajelin Ford Ltd:llä johon tuli 270 000km. Tämä auto ei ollut koskaan ryyppykäytössä, vaan työautona. Tän auton aikana ostin ekan nuoremman auton -86 mallin mersun, johon tuli kilometrejä 180 000, joista muija ajo suurimman osan. Itse ehkä 40 000km

    Toi STW on loistava peli jos rakentaa, tosin suosittelen silti Vania jos tarvii oikeesti paljon tilaa. Mut tohon STW:henkin mahtuu rakennus tarvikkeet, Vaniin ne vaan olis helpompi lastata ja jos katolle saa hyvät taakkatelineet siä on hyvä viedä pitkää tavaraa.

    Viimeset 2 vuotta olen ajellut Ramin vanilla, vuoroo muijan kanssa. Siihen on tullut kilsoja 80 000 joista olen ajanut noin puolet.

    Jossain välissä oli räpsän paku työautona jolla ajelin 70 000km ja sit wolkkarin caddy (aivan hirvee laitos) jolla en ajanut kuin kesän 20 000km.


    Olen siis ajanut näillä omilla jenkeillä n. 460 00km. ja mitä sit on tullut ajeltua muitten, nuorenpana jonkun verran juoppokuskina ja muutenkin reissuiisa joutu välillä ajaan.

    Näillä muilla autoilla on tullut ajettua 500 000km.

    Lisäiskö tähän nyt sit vie mitä olen ajanut töissä kuorma-autolla satunnaisesti en ehkä 15-20 000km. Välillä saan jonkun komennuksen jonne on mentävä firman kuorma-autolla.

    Eihän noi mun ajetut kilometein ole viä kauheesti mut luulen että täälä on muita äänessä jotka ei ole ajellut edes tätä määrää.
     
  6. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ja sitte siä mahtuu panemaan......
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ei niitä koko auton ympäri tartte sitoa. Riittää että sitoo katon ympäri. Yks muuttokuorma siirtyi joskus Kuopiosta Tampereelle Pontiacin kyydissä.....
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Tuo näyttää siltä, että siinä on mökintekotarpeet ja muuttokuorma samassa kuormassa. :lol:
    Mutta mikäs siinä, jos kyytiin kerran mahtuu. :D
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No tossa sitä on tullu kokemusta farkulla ajosta.
    Itsellä ollu nyt 2 farkkua 7vuotta ja muuten on saanut istua erilaisissa autoissa työn puolesta sen verran, että voin sanoa farkun olevan käteen sopivin auto, ainakin niistä joita itse olen kokeillut. (yli 10 000 eri autoa :rotfl: :poff: )
    No joo, ennen kun alkaa valitus, en ole niillä pitkiä reissuja tehnyt, mutta aika vähän on ollut sellaisia joilla edes haluaisin kokeilla.
     
  10. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kyllä noilla kaprisen "löysillä" vietereillä paremmat ajo-ominaisuudet on kun esim. noilla pajeron helvetin jäykillä. Kaprisella voi ihan helposti ajaa vaikka 150 semmosella tiellä missä pajerolla ei 80-90 lujempaa uskalla/pysty ajamaan.....
     
  11. Stance

    Stance Gearhead

    Tuohan se on näissä paras puoli; autoon voi tuupata sisälle yksiön verran kamaa ja silti sinne mahtuu vielä 4-6 henkeä sisään istumaan mukavasti.

    Olen varmaan ennenkin tämän tänne raapustanut mutta jäi elävästi mieleen kun firman edustustilaisuuteen 40km päähän mökille olin viemässä asiakkaita. 5 henkeä ja illan syömiset + kori juomista oli autoon mahdutettava ja autohan oli tila-autoksikin kutsuttu Honda Stream. Hävetti työntää asiakkaan syliin jotain salaattikippoa ja pyytää vetämään polvet rintaan kiinni.

    Hondan markkinointia:
    Uutta Honda Streamia on hauska ajaa. Se on matala ja tyylikäs – hyvin erilainen tila-auto. Autossa on kolme istuinriviä, joihin mahtuu kuljettajan lisäksi kuusi henkeä. Siksi se on todella käytännöllinen.

    Joo, mahtuu varmaan 4 aikuista ja 2 lasta, mutta sen jälkeen sinne ei mahdu tavaraa yhtään!
     
  12. ripe

    ripe 1st gear

    Jenki farmari, kuten normali sedanikin on mielestäni leppoisan ja rauhallisen miehen auto joka haluu ajomukavuutta. Pitkät taipaleetkin taittuu mukavasti. Mutta mitä tua jo aikasemmin sanoin, autoon on pakko tehdä kompromisseja, mukava pehmeä kyyti ei välttämättä aina tarkoita parasta mahdollista pitoa renkaan ja tien väliin.
    Joku tua aikasemmin kertoi takaakseliin asennetusta kallistuksen vakaajasta, se varmaan parantas mutkissa auton käyttäytymistä.
    Toinen tärkee on iskunvaimentimet, isoauto pitkillä ylityksillä heijaa helposti verraten semmoiseen autoon jossa on akselit heti puskurin jälkeen.

    Korkeet pyörät nostaa yleensä painopistettä, sillä ei ole vaikutusta näissä vakio farkuissa. Nää korotetut ja korkee pyöräiset 35" avolavat rupee sit jo oleen niin yläpainoisia että ne saa nurin jo pelkästään nopealla väistöliikkeellä. Top Carissa ne kaato tosi helpon näköisesti kaupunkimaasturin. Vastaavassa tilanteesa normi henkilöauto menetti vain hetkeksi pidon, mut oli sit taas kuljetttajan hallinnassa.
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep. Aikoinaan kuskailin volttivoimisteluporukkaa 90-luvulla. Taakse konttiin nafti 120x120 telivevoimistelutramppa jalat kasaan taitettuna. Pitkä rullamatto siihen päälle. Katolle kaksi paksua (n. 40 cm) alastulomattoa pannoilla kiinni päällekäin. Ja kas takatilaan mahtui kassit ja kyytiin 6 henkeä.

    :poff:

    Ja vieläkin siirrellään erään seuran omaa voilttitramppaa - tuota standardi n. 120 x120 kokoista aika säännöllisesti. Pyytävät aina meitä, kun "sopii suoraan konttiin" - muut kun joutuvat kuskaamaan peräkärryllä yleensä :poff:
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No diisselissä taitaa olla vakiona HD alusta ja siinä toisessa on säädettävät konit ja kallistuksenvakaaja takanakin ja ilmeisesti HD jouset. 8)
     
  15. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Kun nyt kysyit niin vastaus on en tarkoittanut ja kyseinen esimerkki on muutenkin täysin fiktiivinen.
    Tää on ollu ihan hauska juttu ainakin tähän saakka, takaploosterin koosta rata-ajoon.
    Toivottavasti politiikkaa ei sotketa mukaan.
     
  16. TeeJii

    TeeJii 1st gear

    Jep. Nappi on, mut kun se TC ei poistu kuvioista kokonaan...
    En muista prosentteja, mut kokonaan et sitä pois saa. Lyöhän se tyhjää.
    Vaan ei enää täys pidolla. Jos ymmärrätte. Tehothan riittää noitten vihannesleikkurien tahkoomiseen.
    No, ihan sama, onhan siinä kuitenkin pirun paljon pienempi takapaksi ku capricessa :rotfl:
     
  17. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Veikkailen ettei kukaan tähän kirjoittanut ole tehnyt sitä otsa rypyssä, tosin en voi tietää mitä toisten "aivoilla" on ajettu, eiku ajateltu. Elämähän on täynnä kompromisseja, samoin myös autot.

    Mullahan ei ole kumpikaan "leppäkylkinen", vaan uutena Suomeen ammattikäyttöön tuotu. -79 Olds on taksi jostain savon suunnalta ja -81 Chevy entinen hauturi Pohojammaalta. Tuossa Chevyssä on alkuperäisessä maalipinnassa vielä kiiltoa kuin erään piispan irti leikatussa sukuelimessä. Tänään ajelin VT 16:a Alajärveltä Lapualle päin kun vastaan tuli samanlainen ja värinen Chevy, ajattelin moikata, mutta siellä oli kyydissä sellainen "leppäkylkinen" tms. Jätin sitten räpylöimättä kunnioittaen matkustajaa, molemmat kuskit kyllä silmäili toistensa autoja. Muutaman kilometrin päässä tästä vastaan tuli joku beige GM-farmari ja molemmat morjesti.

    Nämä parjatut farmari ovat uutena olleet yksiä malliston kalleimpia, Suomessa vain niiden arvostuksen inflaatio johtuu monesta menneisyyden ilmiöstä: veronkierto, "kohta niitä ei enää saa tuoda"- hinnan korotuspaineista sekä hoitamattomuudesta.

    Matkustusmukavuus on siedettävä kunnossa olevassa farmarissa, lapin reissullakin ajoin normi päivän jälkeen yön, eikä homma tuntunut yhtään työltä. Perillä menin saunaan ja join ne pari kaljaa ennen nukkumaan menoa silloin kun normaalisti herään.

    Toisinaan on ollut mielessä kun näen näitä "kansallispukuisia", että pyytäisin heitä kyytiin ja jos tulevat, nostaisin nopeuren laittomiin nopeuksiin +150 km/h sekä kertoisin vasta sitten että ovat entisen ruumisauton kyyrissä, ilmavirta kyllä painaa ovet takaisin kiinni kunhan kiireisimmät ovat ulkona.
     
  18. TeeJii

    TeeJii 1st gear

    Itte ainakin oon koittanu pitää naaman virnessä, mut jos mulla jotakin oikeesti on, niin sen jaan...
    Nää leppäkylkijutut vaan halkoo jostain syystä väkeä kahteen leiriin.
    Itte en häpee omistaa moista ja kaahaan luu ulkona pakkasellaki. :poff:
     
  19. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo mullakin on kaksi. 1980 mallinen suomi-diesel HA 8-hengelle ja meille uutena tullut 90 Chevy paku lankkupenkeillä. Kummassakaan ei ole koskaan ollut leppää kyljissä - mutta ei se menoa haittaa
    :poff:

    Kävin tuossa viikonloppuna kaveria moikkaamassa Kolilla. Meinasi vanjoilta Kolin Salen pihassa tippua leuka katuun ainakin pikkupojilta, vaikka vain farkusta oli kyse. Hyvin lähti -25 asteessa käymään ilman roikkaa. Äänet vain olivat muhkeat kun pakoputki on ruostunut putken pitkittäissaumasta läpi heti katyn jälkeen :odroll:
     
  20. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Mun täytyy teherä tunnustus, se -79 orottaa kilvettömänä kunnostusta.

    Mutta onhan mulla kaks' ajo-ominaisuuksiltansa huonoa -76 G 30:kin. Nuota GMC:n moni-tonnisia ei taira olla maas ku yks ja se on mulla, mutta se se vasta onki hirviä ajettava, mutta paranoo vaan ku kyyttihin laittaa paalatun Mesen 508 verran kuormaa.
     

Kerro tästä muillekin!