Levyjarrut taakse, mistä satulat joissa käsijarru?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja budweiser, 28.12.2005.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Yks vaihto ehto on rover 800sarjan takasatulat.. Männän halkasija 38mm ja suunniteltu laikalle 260mm, mutta käy myös 290mm selle laikalle.
    Myös netistä löytyy kohtuu halvalla.. luokkaa 5-20e/kpl
    Saab 900sen männän halkasija oli luokkaa 33-35mm. Et aika tehoton 2000kiloseen möhkäleeseen..
    Ja nuo audin jarrut maksaa 500e uutena kpl jos haluaa sen jäähdytetyn mallin (orkkis liikkeen hinta).. Soitin ja kysyin puol vuotta sitten ku oli itselläkin haaveena sellanen.. Mut jäi kauppaan, ja tarvikkeena ei saannut täältä päin..

    Tuossa linkki jossa levyn mittoja ja satulan männän halkasijoita autokohtaisesti..
    Sieltä sitten etsimään sopivaa..

    http://www.webparts.co.uk/Brakeworld/Ap ... bframe.htm
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ja nyt uusissa saksalaisautoissa käsijarru onkin sähkömekaaninen. Eli kun napista painaa, sähköservo repii vaijereita ja käkkärin lukkoon..

    Eihän toi enää todellisuudessa ole mekaaninen, koska sähköpuolen blackoutissa vempele ei toimi! Mutta toi siis hyväksytään, mutta ei ...

    Alkaa AKE:lla olla analogia selityksissä hukassa!
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Nestejarruissa voipi paine hävitä pikkuhiljaa. Jollain voi olla parkkeerattu mäkeen ja se voi lähtä siitä parin viikon jälkeen liikkeelle. mekaaniset ovat vain varmenpia. Ei kai se käsijarruvaijeri katkea useinkaan itsestään, kun auto seisoo parkissa.
     
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    Mulla on jokku Astran tai Omegan takapuristimet. Niissa on mekaaninen kasijarru, vaijerin pidikkeet valmiina satulassa. Hinnat on sopevia kun ooppelista kyse :D Varmaan jostain 3l Omegasta loytyy tarpeeks tehokkaat :odroll:
     
  5. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    Ford Scorpiossa ja esim. neliveto (ja levyjarruperällisissä) Sierroissa on jarrusatulassa käsijarrun vipu samassa. Tuolla olisi helppo toteuttaa levyjarrukäppäri.

    Käy katsomassa : http://www.fordscorpio.co.uk/images/rearcalipers.gif
    Tuo kuvassa oleva #22 on käsijarrun vipu.


    Ja : http://www.fordscorpio.co.uk/brakesmanual.htm

    Tuo kuvassa oleva satula on luultavasti uudemmasta etuvedosta, mutta vanhassa takaveto Scorpiossa on samantyyppinen
     
  6. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Astrassa on mekaaninen käsijarru satulassa, Omegassa ei ole, vaas siinä on jarrulevyn sisällä/rumussa.. Omegan männän halkasija 2x38 tai 2x40mm riippuu onko farmari vai sedan? ja astrassa taitaa olla yks mäntänen ja alle 40mänällä? Muistaakseni luokkaa 33-36?..
     
  7. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    On työnpuolesta tullut jonkunverran käsijarrusatuloita vertailtua ja omassa projektissa päädyin subaru leonen etusatuloihin.Mahtuu myös jäähdytetty levy ja vaikuttaa muutenkin aika varmatoimiselta kun on tullut purettua yli 30 subarua eikä juuri kukaan ole kaivannut satuloita toisin kuin esim. saabit joista ne myydään ensimmäisenä. Eikä mikään älyttömän suuri etusatulaksi jossa on käsijarru.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mulla on '73 Camarossa takana levyt - kaikki osat amerikan GM:ltä.
    - Satulat on '79 Cadillac Sevillestä (samanlaiset kuin '79-'81 Firebird). Satulat on ns. ristikkäismalliset, vasen tulee akselin etupuolella, oikea takapuolella. Näin koska iskaritkin on Camarossa ristissä. Jarrusatulassa on itsessään käsijarrusysteemi. Männän halkaisija on yli 2".
    - Jarrulevyt on '79-'81 Pontiac Firebirdistä (Raybestos 5044). Tuuletetut, noin tuuman paksuiset ja 281 milliä halkaisijaltaan. Näissä on 4,75" jako ja oikean kokoinen keskireikä, Cadin levyissä oli 5x5" jako ja isompi keskireikä.
    - satuloiden kiinnikkeet tuli '79 Sevillestä ja sopi suoraan Camaron 10 pulttiseen perään
    - Vaijerit modasin muistaakseni Firebirdin vaijereista sopimaan alkuperäiseen etuvaijeriin.
    - oikealta puolelta joutui jousenkorvakkeen kulmasta poistamaan vajaan 1 cm2 palan, jotta satula mahtui liikkumaan
    - jarruputket uusittiin satuloille sopivaksi ja niihin tehtiin "joustot", uiva satulahan liikkuu muutamia millin osia.
    - suojakilvet on tehty rosterilevystä nakertamalla.

    Satuloita saa korjattuina mm. A1 Cardonelta. Ristikkäinmalliset on kalliimpia (harvinaisempia?) ja niissä ei välttämättä tule mukana käsijarruvaijerin vipua, kiinnikettä eikä palautusjousta. Sopivia jousia löytyy kylläkin teollisuustarvikeliikkeistä ja kiinnikkeen voi tehdä itse. Vipu voi ola hankalampi valmistaa. GM alkuperäisosien tuotenumerot '79-'81 Firebirdiin em. osille on: kiinnike 18005290/1 l/r '79-'80, 18006631/2 '80; palautusjousi 18003460; vipu 18003456 lh, 18004402 rh.
    Samalle puolelle akselia tulevat satulat on halvempia ja täydellisissä paketeissa näyttää ainakin Cardonen kuvissa olevan vivut, kiinnikkeet ja jouset.

    Ohessa lista vuodelta '82 GM takajarrulevysysteemeillä olevista malleista.

    76-'78 Eldorado (iso satula, satulat taakse päin, iso levy, 5x5 jako)
    77-'78 Big Cadillac and Big Buick (iso satula, lh taakse rh eteen päin, iso levy, 5x5)
    79-'81 Big Cadillac and Big Buick (pieni satula, lh taakse rh eteen päin, iso levy, 5x5)
    77-'78 Seville (iso satula, lh eteen rh taakse päin, iso levy, 5x5)
    79 Seville (pieni satula, lh eteen rh taakse päin, iso levy, 5x5)
    80-'81 Seville (pieni satula, taakse päin, pieni levy, 5x4,75)
    79-'81 Eldorado,Riviera, Toronado (pieni satula, taakse päin, pieni levy, 5x4,75)
    79 Firebird (pieni satula, lh eteen rh taakse päin, iso levy, 5x4,75)
    80-'81 Firebird (pieni satula, lh eteen rh taakse päin, iso levy, 5x4,75)
     
  9. ihd

    ihd Gearhead

    jarrut

    Mulla olis tollaset -90 Cadillac Sevillen takasatulat, ja levytkin löytyy jos jotain kiinnostaa(jako 5x115mm).P. 041-4343201.
     
  10. jaritee

    jaritee 1st gear

    Tosta sähkösestä käsijarrusta,et ei siellä mitää vaijereita oo..Siel o satulan kyles sellaset sähkömoottorit mitkä puristaa palat levyyn kiinni.

    Katkaisija ku hajoo,ni voipi olla takajarrut aika tiukas..
     
  11. Ouljhe

    Ouljhe 1st gear

    Saab 9000 satulat ja levyt voisivat olla soppelit. Aero mallin peruslevyt & -satulat kun riittävät aina 320 HP:n saakka. Painoakin on noin 1700- 1800 kg. Levyjen ja satuloiden hinnat kun eivät päätä huimaa lisäksi niiden kiinnitys on suhteellisen simppeli tehdä.
     
  12. Karva

    Karva Gearhead

    No ... kelpaako volvo 140 - 200 sarjan perä, siinä on toimiva taka-levy-jarru käsijarrukengillä, helppo ja yksinkertainen rakenne ...

    Vois olla ylimääräisiä, eli saat koko sydeemin vaikka 200 E, ja motonetistä tai merteil yms, uudet levyt, kengät, huoltopakettia, jne tulee hyvä ja takuu varma toimiva systeemi, ei kannata mennä liian vaikeisiin ...

    :lol:
     
  13. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    ja kandee seki katoo mihin ne vaijerit sit osottaa, ikävä tehä tiukkaa mutkaa just jonku akselin yli
     
  14. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Käsittääkseni katsastajat/konttori haluaa akseli massan, eikä auton kokonais massaa. Akselikohtaisesti/tehon suhteenhan nuo jarrut mitoitetaan konttorin mielestä?
    Ja Saabin männät ovat luokkaa 33-35mm.. Että aika piennet ovat.. :D

    Jos itse rakentaisin niin panisin mahollisimman tehokkaat satulat taakse ja säädettävä paineenrajoitin venttiili väliin ja sillä kuristelemaan jarruja.. On se aika tympiä jälkeen päin ku tekee kovan työn ja huomaa et alitehoset jarrut..
    :soosoo:
     
  15. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Subarun satuloista vielä sen verran, että käväisin mittaamassa männän ja oli 54mm eli 2,126tuumaa. Muutama satula vois vielä löytyä 50e pari.
     
  16. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Onko noit 76-78 Eldon satuloita miten tyrkyllä suomessa? Lienee aika harvinainen kapistus? Pari kappaletta pitäis löytää jostain.
     
  17. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tuli juuri pöljä idea mieleen... Mitä jos laittaa normi satulan ilman seisontajarru toimintoa, ja viereen mekaanisen satulan seisontajarrulle?

    Jenkkipalstoja kun olen lukenut, siellä on moni sanonut että tuo Eldon satula ei ole kaikista paras, vaatii yhtenään säätämistä ja jaruuteho ei ole kummonen.
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Peruskorjattuja satuloita mm. Cardone, Raybestos jne., voi kysellä us-osaliikkeistä.

    Mekaanisia käsijarrusatuloita pitäisi löytymän mm. Wilwood, SSBC jne.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oletko kattellut jonkun japsi"maasturin" etulevyjä sillä silmällä koskaan? Noihin vois saada väsättyä jostain saapista sylkyn. Passais toi pulttijakokin suoraan jos latseriin niitä suunnittelet.
    Ja perään ostoilimo -65 Chevy II tarvii levyt eteen saa tarjota tai sitten heittää vinkvink mitkä olis lähellä ja pääsis vähimmällä viilaamisella?
     
  20. Lassard

    Lassard Gearhead

    Juttelin aikoinaan Suonenjoen miehen kanssa, ja kävin just Raumalla morjestaan tuttua, joka oli tehnyt tän paketin.

    Ihme ja kumma, ne BX:n jarrusatulat on etujarruista! Niissä tosiaan on ne käppärisysteemit, ja ne ei oo ranskalaisen omia tuotoksia, ne on Bendixit.
     

Kerro tästä muillekin!