Levyt 48 Moppeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Dartsan, 8.9.2006.

  1. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Eli tuli mielenhäiriö ja ajattelin laittaa levyt tuohon 48 Mopariin. Ajatuksena on säilyttää alkuperäiset olka-akselit sun muut hilkkeet. Tämäkin ajatus syntyi, kun leppäjeepistä käy kuulema pienillä holkeilla lähes heittämällä. Mut eipä käy sinnepäinkään. Levy "taittuu" liikaa sisäänpäin, eikä sovi ollenkaan.

    Onko joku joskus tehnyt alkuperäisiin alustoihin pohjautuvan swapin? Joskus kuulema jossain Plymassa on ollut levyt orkkis olka-akseleilla. Mistähän laitteesta lie levyt ollu? Vai pittääkö ruveta vaihtamaan kaikki tukivarret ja häksättimet. Saattaisi olla järkevin vaihtoehto. Sais tuon keulan hieman tippumaan.

    Jos tällä säästyisi romarikierroksilta. Kun ei oikein hotsita noiden orkkisjarrujen mahtavat ominaisuudet!
     
  2. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Muistaakseni '66 Mustangissa on irtolaikat 4,5" jaolla. Että omat rummut irti navoista ja levyt tilalle. Satuloiden bracketit onkin sitten vähän hankalampi juttu, jos ei ole yhteyksiä johonkin koneistajaan tai hyvää tuuria, että jostain löytäis valmiit.
    Tietysti rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta kun usein puuttuu molempia :odroll:
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Hot Rodissa ja Wheelsissä oli vuosia sitten artikkeli, jossa käsiteltiin levyjarruswappia suunnilleen tuon ikäiseen moppeen. Käytettiin normaaleja Dart/valiant-levyjä napoineen, laakerit samoja ja siirtorengas sisemmän laakerin sekä olka-alkselin väliin.
     
  4. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Pitää tuota perskynän napaa kokeilla. Kaveri lupasi lainaan navan, et voi sitä kokeilla. Kun niitä holkkeja joutuu sorvailemaan joka tapauksessa. Ja kaveri lupasi jeesata, kun se osaa nuo sorvailu hommat hieman paremmin.

    Ja jos jollain sattus olemaan tietoa noista lehdistä. Ois jotain mistä kattella vinkkejä, kun ei ole ennen tullut tapeltua tuollaisten jarruswappien kanssa.
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Itse askartelin viime talvena levyt `50 Buickin olka-akseleille. Rockauton sivut on hyvä apu moisen homman suunnittelussa. Sieltä löytyy mitat levyistä ja pyöränlaakereista, mihin autoon moiset kuuluvat ja vielä varaosanumerotkin. Paljon helpompaa kuin tönäri kourassa romiksella kimpoilu.
    http://www.rockauto.com/
     
  6. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Niinhän se on! Mut jotenkin niin sekavan oloista tuo netistä selailu ja sit saa miettiä, et mikä se oli ja paljonko se oli. Mut noihin GM:iin taitaa käydä leppäjeepeistä aika helposti levyt. Ainakin eräs herra niin väitti. Oli laittanu siihen 47 Aerosedaniin levyt viime talvena. On vaan tuo Mopen olka-akseli niin paljon lyhyempi kuin GM:n. Mut jos lähelle sopiva levy löytyy, niin tönäri hommiksihan se menee. Mut sithän se on vaan sorvailua, kiroilua ja monta iltaa juopottelua!
     
  7. MH

    MH 3rd gear

    Tex Smithin "How to build Chrysler,Plymouth,Dodge hot rods" kirjassa laitetaan levyt juuri -48 Plymouthiin.

    Siinä käytetään alkuperäistä napaa irroitettuna rummusta(säästyy sorvailut) ja -79-85 Olds toronadon levyä, mikä sopi suoraan napaan. Ainoa muutos on pulttijako, mutta oldsin levyssä oli tilaa porailla reikiä uuteen paikkaan.

    Jarrukilpi oli (early) 4wd Blazerista hieman muokattuna(oli paksua tavaraa)kuten käsittääkseni myös jarrusatulat.
     
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Jo löytyi yksi artikkeli aiheesta, Suomen Wheels 7/86, eikä ollutkaan perskynän levy mitä oli käytetty. Vaan -72 V8-Dusterin nelimäntäisellä satulalla ja iso!jakoisella -72sen navalla ja levyllä.... Perskynässä ulompi laakeri on sama kuin tuossa, mutta sisempi laakeri on -73 ylöspäin päältä 0,8 ja sisältä 3,2 mm suurempi.
     
  9. pequli

    pequli Gearhead

    Mulla on '47 Plymouthissa seuraavanlainen ratkaisu.
    Levyinä on 80-lukuisen TD-bemarin levyt, joiden sisään alkuperäiset pyörännavat mahtuvat, kun ulkokehältä sorvaa pari milliä pois. levyihin täytyy porata moppejaolle uudet pultinreiät. Sitten 10 mm teräslevystä satulankiinnikkeet ja esim Volvon satulat paikalleen.

    Helppoa ja kätevää kuin hamsterin kastraatio.
     
  10. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Kiitoksia tähän astisista vastauksista. Pitää alkaa suunnittelemaan sen mukaan mitä on saatavilla. Jahka saa sopivan levyn, niin tuon satulanhan murjaisee kiinnikkeineen nopskaan. Ja sit voi siirtyä tappelemaan tehostimen kanssa. :p
     
  11. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    *Murrrrr* :soosoo:
     
  12. puolisusi

    puolisusi 1st gear

    Orggis napan kans biltemaan tutkiin paketista viton levyjä. Ne tais olla melko kapeat niinkuin plymankin olkaimet.

    Jako on sama.
     
  13. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Pulttijako on tuossa mööpelissä 5 x 5,25 tuumaa! Että sen suhteen voi unohtaa sopivan etsimisen. Ja koevedos on sorvattu kierosta leppäjeepin levystä. Siitä saa ihan hyvän. Jää noin 11 milliä tilaa "jarrukilvelle". Pitää vaan ostaa uudet chevyn levyt/navat! DeSoton navasta kun raapasee vajaan sentin halkaisijaa pois, niin ei tarvii ku 4 milliä isontaa Chevyn navasta sitä rumpuosaa. Tuosta Chevyn navastahan sit joutuu louhimaan pois nuo laakeripesät ja tekemään sopivan keskireiän, mut se kyllä onnistuu aika helposti. Ainakin tuossa koekappaleessa onnistui. Sit pitää vielä kairata uusi pulttijako. En nyt tiedä, et tuleeko jaoksi 5x5 vai 5x4,5. Kun taka-akseli vaihtuu ilmeisesti perskynän akseliin.

    Että tämmöistä tällä kertaa. Aika mielenkiintoisia on mittailla ja etsiä noita sopivia napoja, mut kun ei tuntunu löytyvän. Eikä siihen orkkisnapaan sopivaa levyäkään löytynyt mistään. Joten tehdään itse ja mietitään vasta jälkeenpäin.
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tuota... minä en ymmärtänyt tuosta mitään. Onkohan käsitteet napa, akseli, navallinen jarrulevy ja jarrulevy sekoittuneet?

    Master Power Brakesilla olisi valmis satsi '48 Mopariin....mutta pitääkin näköjään lähettää akselit ym. niille..... Eli ne varmaan porailee akseleihin kiinnitysreikiä satuloiden kiinnikkeille?
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Nyt kun uudestaan tavasin myös aiemmat viestit niin aiot siis navallisista jarrulevyistä koneistaa navat pois ja asentaa ne Soton koneistetuille rumpujen navoille joihin on tehty uudet jaot?

    Eikö tosiaan löydy sopivia navattomia jarrulevyjä joihin korkeintaan tarvitsisi porata vain uusi jako?
    Pitääkö olla 12" vai kelpaako 11"? Jos laitat euron levyt niin melkeinpä joudut lattaa myös euron satulat, koska kitkapinnan korkeus harvemmin täsmää.

    Kun jenkit siirtyivät vastakkaismäntäisistä satuloista liukusatuloihin, niin levyt vaihtui navallisiin. Onko näillä jokin yhteys niin en tiedä (liukusatuloissa rajumpia sivuttaisvoimia -> jykevämpi levy?). Toisaalta euroissa ja japskeissa on navattomia levyjä myös liukusatuloilla.
     
  16. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Juurikin näin. Loppujen lopuksi ei mikään vaikea homma, mut ei kyllä mikään järkevin ratkaisu.

    Ei löytynyt ainakaan Savon Dieselin kuvastoista eikä tietokannasta. Kaksi tuntia etsittiin kahteen mieheen.

    Eli sen levyn sisään jäävän rumman halkasija pitäis olla 170mm ja Offsettiä enintään 45 mm. Ja kyllä tuo 11'' riittäisi, mut jos on isonmpi, niin ei haittaa. Kyllä siellä tilaa on.
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Nyt valkeni homman vaikeus: toi hatun sisähalkaisija 170 mm rajaa vaihtoehdot minimiin, ja tuskin edes löytyy sopivaa 11 tuumaisena. Olette varmaan harkinnut navan ulkokehän sorvaamista pienemmäksi?
     
  18. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    AAJ Brakes tekee levyjarrusarjoja alkuperäiselle olka-akselille Moparin vakio 11" levyillä ja
    GM:n satuloilla. Sisempää laakeria varten näkyy olevan soviteholkki.
    Satseja löytyy ainakin 50-luvun Mopseihin (myös 50-60-luvun jäykkäakselisiin pikkiksiin). Muistaakseni myös 40-luvun laitteisiin, laita viestiä ja kysy, nettisivut ovat vähän ankeat.
    Kuvista voi ainakin vakoilla mallia:
    http://www.aajbrakes.com/
    Toinen versio aiheesta:
    http://www.rustyhope.com/page2.html
     
  19. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    onko kellään kokemusta noista aaj:n jarruista?ite kyllä tilaan jos niitä vaa saa
     

Kerro tästä muillekin!