Liekkirenkaat ahdinkoneeseen

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jäpälä, 24.2.2009.

  1. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Lättiksen kanteen pitäis nyt koneistaa liekkirengasurat, mutta millaiset? Koneistaja ehdotti V mallista uraa koneistusteknillisesti olis kuulema helpoin? Toimiiko? Mistä tekis ite renkaat? Teräslanka? Kokemuksia kellään?
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Uran muodosta en tiä mutta pyöreä teräslanka toimii. Ainakin kuparitiivisteen kanssa.
     
  3. mando

    mando 3rd gear

    mig lanka
     
  4. 302TT

    302TT 1st gear

    Tuleeko niin paljon ahtoa, ettei oikeasti riitä laadukas vakiopahvi?
     
  5. iji-69

    iji-69 1st gear

    Sen verran olen tätä foorumia lukenut, että lättis tarkoittaa ilmeisesti sivuventtiilimooottoria...?
    Joten siihen ei käy perinteinen pyöreä kuparirengas, jolle on jyrsitty ura sylinterinlohkoon. Renkaan profiili on yleensä neliömäinen.
    Ja tässä versiossa siis käytetään normi kansipahvia, josta on peltiset "liekkirenkaat" poistettu.
     
  6. rehveli

    rehveli 1st gear

    Mä oon tehny rallikuskeille ihan pohjaltaan "nelikanttisen uran ja liekkirenkaat on väsätty halkaisijaltaan isosta kupariputkesta sorvissa katkaisemalla. Tota kupariputkee on muuten aika helppo venyttää halkaisijaltaan isommaks jos ei löydy suoraan sopivaa.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noissa jenkkimoteissa perinteisesti kuparipahvien liekkirengas on tosiaan vaan rautalanka joka pakotetaan tasoon, joko lohkon tai kannen, tehtyyn uraan niin, että se pohjaa ja jää koholle pinnasta. Toi sitten painaa sitä kuparitiivaria vasten tehden siihen ikäänkuin "lukon", ettei tiivari pääse karkaamaan, eli idea on vähän sama kun tollasessa erillisessä liekkirenkaassa jota varten on tehty syvennys lohkoon. V-mallinen ura ei oikeen vaikuta tarkotukseen sopivalta, siihen toi lanka uppoo vähän huonosti eikä pysy niin helposti. Sopivan levyinen ja syvyinen U lienee paras, voi olla toki reunoistaan teräväkulmainenkin.
    Toi on sitten tosiaan toinen juttu, et tarviiko sellaista. ei esimerkiks meillä oo mitään uria missään ja tiivareina normi cometicit. eisk lättiksessäkin oo miljoona kansipulttia, noin äkkisältään vois kuvitella niiden jollain lailla pitävän jos muut asaiat on kunnossa?
     
  8. wj

    wj 3rd gear

    Cometic piti hienosti +2bar ahtoja bbf:ssä. 11.5:1 puristus. Mutta cometic ei tarjoa lähestään niin hyvää tarjontaa eri paksuuksissa kuin kupari.
    Cometic paksuin on bbf:n 0.045" Taas kun kuparia saa ainakin 0.08" asti.
    Tämä on tällä hetkellä ongelma joten päädyin renkaisiin. Lohkoon 0.4-0.5mm syvä U tai LI mallinen ura. Rosterirengas kestää hienosti. Esim 1mm tig lanka. Tämä patentti kestää todistettavasti 11:1 puristuksella 2bar ahtoja. 0.08 tiivisteellä.

    Nämä kokemuksesta. Essonbaarin pojat erikseen :)
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Cometicilta saa paksuuksia välille .028. .18", toki customina mutta kuitenkin. Se väliekrroksen paksuus vaan vaihtelee. Hinta on ollut noissa eri paksusissa aikalailla sama kun listakamassakin, toimitusaika vaan pidempi.
     
  10. sbc350

    sbc350 Gearhead

    mä "koneistin" puolmoottoriin liekkirengasurat vanhalla männällä mihin ruuvasin kylkeen sorvin terän. sitä sitten pyörittelin porauksessa ja tuli siisti ura lohkon pintaan :rotfl: migi lankaa uraan ja vakiopahvi paikalleen kuparisprayliimalla ja johan loppu pahvin pullautukset 8)
     
  11. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Mä oon tehnyt leikkurilla n. 1mm leveät, 2mm korkeat(2mm kuparilevystä) liekkirenkaat... En tosin ole kuullut että toimiko ne... :odroll:
     
  12. oovos

    oovos 1st gear

    kunhan saan männät tohon oldsin 403:seen niin poraan sylinterit aarporalla ja aattelin että vois samalla tehä noi o-rengas urat. Koneeseen tulee ahdin ja painetta 0.5bar. porauksen jälkeen sylinterien välinen seinämä on enää 5mm joten millaset ne renkaat pitäs olla? Paikalliselta moottorikoneistajalta kun kyselin niin sano tehneensä toyotoihin just tollasia miggi lanka uria mutta on tehnyt ne niin että se painaa siihen tiivisteen massa osaan. Eli heti siihen kun tiivisteen oma liekkirengas loppuu. Tossa 403 ei voi tehä niin koska seinämä niin pieni. Ei osannut sanoa että toimiiko jos sen tekee niin et se painaa sitä peltistä osaa. Mitäs mieltä tästä ootte? onko joku pelannu tän 403 kans?
     
  13. 302TT

    302TT 1st gear

    Noilla ahdoilla liekkirenkaat ajan ja rahan hukkaa. Vakiopahvi kestää.
     
  14. sbc350

    sbc350 Gearhead

    tossa pikkumoottorissa ne painoi kanssa metalliosaa kun ei ollut tilaa. joutui vaan jälkikiristämään heti kun sai tulille että asettui kunnolla. sitten piti kyllä hyvin 8)
     
  15. oovos

    oovos 1st gear

    no eipä tohon aikaa mee kun tunti kauemmin ja hitsilanka sinne uraan ei paljon maksa... minkäs kokosta lankaa ja mimmonen ura?
     
  16. sbc350

    sbc350 Gearhead

    itse tein niillä vermeillä mitä tallista löyty: poraukseen sopiva mäntä kiertokankineen ja männän kylkeen patentilla sorvin terä kiinni. sitä sitten öljyn kanssa pyöritin kiertokangesta ylhäältäpäin siinä porauksessa niin tuli pyöree ura lohkon pintaan. 0.8 migilanka uraan ja kannentiiviste vielä vht:n copper liimalla kiinni. kattoin sen uran silleen syväks ettei jää liikaa pullottamaan se lanka kun kerran jäi painamaan sitä metalli osaa. tietty joku ohuempi lanka vois olla parempi tuohon hommaan 8)
     
  17. oovos

    oovos 1st gear

    ok kiitos.
     

Kerro tästä muillekin!