Lincoln Mark VIII 1996 jurnutusta takapäästä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja juko7, 18.2.2016.

  1. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jokin pitää ääntä takana ja panee ehkä vähän hanttiin toisella puolella pyörittäessä mutten saa paikallistettua johtuuko perästä, vetareista vai pyöränlaakereista. Tuossahan on CV-nivelet vetareissa, voiko semmoinen aiheuttaa jumitusta? Ääni alkoi kerran pyörän kierroksella kuuluvana rutinana mutta on nyt muuttunut tasaisemmaksi. Pyöränlaakerit eivät tunnu väljiltä ja perässä on öljyä eikä se näytä mitenkään erityiseltä. Jos ois tavallinen jäykkä perä niin olisi aika nopeaa nykäistä vetarit pois auttamaan vian paikallistamisessa mutta tuon purkaminen vaikuttaa isommalta hommalta?
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kuulostaa minusta ihan tyypilliseltä hajonneelta vetoakselin niveleltä. Uusi akseli 50 taalaa rokkiautossa, noin osviittana.
     
  3. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    En ota kantaa jurinaan mutta on aika HV purkaa. Itellä oli koko takajousitus apurunkoineen lattialla ja silti vetarin irti saanti oli ihan riittävän tympeä. Alatukivarren joutuu muistaakseni päästämään irti ja sen pultit on niin vmäisesti että täytyis saada vetari irti jotta toisen pultin saa irti. Jouduin löysäämään murikan irti ja pelaamaan tetristä irtonaisten romujen kanssa jotta vetari mahtu muljahtamaan pois. Jatkoa ajatellen siitä jumiin jäävästä alatukivarren pultista kannattaa sipasta laikalla kannasta siivu pois niin jatkossa purkaminen onnistuu helpommin. Huomaat kyllä sitten mitä tarkotan kun purat.
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    tutkin asennusohjeita. jos ymmärsin oikein niin vetari tulee tasauspyörästöstä vetämällä ja työntämällä takaisin, mutta kuitenkin siellä on "driveshaft retaining circlip 3Z498" joka on akselispoorien ulommassa päässä ja pitää laittaa vetarin päähän ennen asennusta? onko tuo vain oikean syvyyden saamista varten vai pitääkö se jotain paikallaankin ja jos, niin miten kun se jää laakerin ulkopuolelle? :odroll:
     
  5. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mun täyty saada vetari irti vaan laakerin vaihtoa varten joten päästin murikan pään irti siitä liukunivelestä. Vanha suojakumi irtos yllättävän nätisti ja pysykin ehjänä. Pakkasin samalla uudet rasvat ja siistin ruosteita pois suojakumin urista.
     

Kerro tästä muillekin!