Litra teho turbomoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja josu, 26.11.2022.

  1. josu

    josu Gearhead

    Missä lukemissa pyörittään kiihdytyspuolen moottorissa, kun puhutaan turbo moottorista, ei sotketa f1 tai vastaavia tähän juttuun.
    Ja joku ihmettelee miten litrateho lasketaan turbo moottorista tässä esim
    Ja onko jotain teoreettista max hv/litra määrää olemassa

    1000hv 4bar 2 litran moottorista
    1000/4+1/2=100hv
    Eli ahtopaineeseen lisätään 1 laskutoimituksen yhteydessä.
     
  2. Mistä tämmöinen kaava on peräisin ja mitä tuo ahtopaine tässä tekee?
     
  3. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ensin lasketaan jakolaskut ja sitten tulokset ynnätään yhteen, joten lopputulos on tässä laskutehtävässä 250,5.

    En kyllä muutenkaan ymmärtänyt mitään koko jutusta.
     
    Catiska ja Turbiini tykkäävät tästä.
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Meinasin kommentoida ihan samaa, mutta olit nopeampi.

    edit: korjasin osan kirjoitusvirheistä

    edit2: ymmärräm lyllä että aloituksen laaku kkavasta puuttui sulkeet, 4+1 ympäriltä.
    ja tuolla yritetään laskea mitä moottori tuottaisi vaparina tehoa.

    Oma "kiihdytys auton" moottorini tuottaa noin 400 hevosta 2.7bar yli ulkoilman paineella eli 3.7bar absoluuttista. litroja hieman vajaa 1.3. eli lopputulos lienee 83. Aika lähellä on litra teho pysynyt näin ahdettuna noin 8 puristeisena sitä sitä mitä oli vaparina, eli 88 litralle 10.5 puristesena. molemmissa samat nokka-akselit mitä tehdas on moottoriin asentanu.
     
    Muokattu: 26.11.2022
  5. josu

    josu Gearhead

    Sorry toi Laskukaava on pikkaisen sekava
    Unohdetaan Laskukaava ja keskitytään kysymykseen litratehosta turbomoottorissa
     
  6. josu

    josu Gearhead

    Kerro miten litrateho lasketaan turbo moottorista?
     
  7. Samalla tavalla kuin vapaastihengittävässä.
     
  8. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ei kai tähän sen tarkempaa teoreettista kaavaa ole kuin että barin ylipaineella teho tuplaantuu ilmamassan ollessa kaksinkertainen ilmakehään nähden. Muuhan on täysin moottorin ominaisuuksista kiinni.
     
  9. josu

    josu Gearhead

    Paljon on litrateho esim promodeissa joka tuottaa 3000hv 2.5 bar paineella ja moottorin tilavuus on 9 litraa?
     
  10. josu

    josu Gearhead

    Millä kaavalla lasket vaparin litrateho ja ahdetun litrateho jotta nämä ovat ns vertailukelpoisia keskenään
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    noin 333.333
     
  12. Ei ne olekaan vertailukelpoisia. Ahdetussa moottorissa on suurempi litrateho.
     
  13. josu

    josu Gearhead

    Millä laskukaavalla?
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    3000/9
     
  15. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Heh heh. Ehkä tässä on nyt väärinkäsityksiä mitä haetaan. Haetaanko tässä laskentaa mitä samainen turbomoottori tuottaisi vaparina ilman painetta?
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Holdenerin kaava laskea ahtamisen vaikutus, mitä sen pitäisi tuottaa. Eli +14.7 psi = tuplat.
     
  17. josu

    josu Gearhead

    Just näin
    Haetaan litratehoa joka on vertailukelpoinen oli se moottori sit vapari tai ahdettu
     
  18. josu

    josu Gearhead

    Silloin kun lasketaan teho/tilavuudella niin siitä tulee vapariteho.
    Sama kuin vapari tuottaa 3000hv 9 litran moottorista, eli aikas reippaasti tulee vaparitehoksi
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei sellaista olekaan. esim tuo mun 1.3 toyota ei vakio puristuksilla pysyisi enää näillä paineilla toimintakuntoisena , eikä myöskään tuottaisi nyky puristussuhteella vaparina lähellekään saamaa tehoa vaparina mitä alunperin oli. Joten ei oikeasti ole mitään vertailukelpoista laskukaavaa.

    Voi ainoastaan puhua arvioidusta vaparitehosta mitä yläkerta kykenee virtaamaan optimodulla puristussuhteella, mikä omassani menee aika lähelle.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joku matikkanero varmaan osaa kääntää ton Holdenerin kaavan toisten päin. Sen kaavahan on vapariteho x (ahto psi / 14.7 psi ilmakehän paineella) +1 = mitä sen pitäs tuottaa ahdettuna.
    850hp x (36psi eli n.2.5bar /14.7psi) +1 on noin 2931hp.
     

Kerro tästä muillekin!