Lohko- vai letkulämmitin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Akademiks, 24.12.2014.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Siellä pumpun kannen alla on sellainen nappitermari ja jos sen vaihdat vaikka +20 asteiseen sen +65 asteisen tilalle niin se on siinä. Noissa kiinalaisissa sen on ainakin liimattu runkoon kiinni ja virta menee sen läpi.
     
  2. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Kiitos tiedosta ongelma ratkaistu. :D
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt näyttäis ettei vuoda kun pistin tiivisteen+pahan hajuset mustat loctitet.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Voi kyllä olla että veivaa sitä päälle pois koko ajan et vaikka kellokytkin väliin 30 päällä ja 30 pois voi olla parempi vaihtoehto. Tai sitten ostat niin tehottoman ettei jaksa nostaa lämpöjä ylemmäs. :oops:

    En saanut tota toista lämppäriä toimimaan minkä ostin. Pumppu pyörii kun se on kädessä, mutta ei vaan pumppaa kun on kiinni letkussa. Laitoin toisen kiinni mitä ostin niin se näyttäisi toimivan.

    Täytyy huomenna testailla 1000w lämmitystehoa.
     
  5. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Voi kyllä olla että veivaa sitä päälle pois koko ajan et vaikka kellokytkin väliin 30 päällä ja 30 pois voi olla parempi vaihtoehto. Tai sitten ostat niin tehottoman ettei jaksa nostaakiinni[/quote]

    Täytyy laittaa semmoinen termostaatti missä saa on/off lämpötilat säädettyä..
    Tai käyttää tosiaan kellokytkimellä 15min päällä joka olisi jossain auton sisällä ja syöttäisikin sisätilan lämppärille koko ajan sähköä niin pysyisi ikkunat sulana
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No ei ne ikkunat mene kovallakaan pakkasella jäähän moneen tuntiin.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Klasulta tai marketista normaali huonetermari josta kestää viedä 220v/5000w läpi ja pikkasen sähkö- ja putkitöitä

    Termari johdotetaan jatkojohdon väliin
    joku kotona jo oleva jatkojohto käy ihan hyvin ellei sit osta pistokkeita ja johtoa samalla kun termarin hommaa

    Termari koteloidaan sopivaan paikkaan ja säädetään siitä testaamalla mieluinen lämpötila.

    Eli konehuoneeseen sisäpistoke josta virta termarille jonka kautta ohjataan sitä letkulämmitintä

    Sopiva paikka termarille pitää varmaan kokeilemalla etsiä, ellei sit tuurilla sen lämppärin kuori kuumene riittävästi jotta sen termarin voi suoraan teipata siihen letkulämppäriin kiinni


    Toi on nopein ja helpoin todennäköisesti myös halvin sekä ei tartte ihmetellä pakkasen yllättävää kiristymistä, kuten ajastimella

    Jos haluaa niin roikassa olevaa pakkasvahtiakin vois kokeilla sijoittaa konehuoneeseen, et pitäisi konehuoneen plussan puolella, muttei lämpimänä
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No niin nyt on testattu 1000w lämppäriä tuohon Silveradoon.

    Testi: Ulkona -21c pakkasta, kone -17c

    - 30 min lämmitystä, ulkona -20c, kone -2
    - 60 min lämmitystä, ulkona -20c, kone +5c
    - 90 min lämmitystä, ulkona -19c, kone +11c
    - 120 min lämmitystä, ulkona -18c, kone +16c
    - 150 min lämmitystä, ulkona -18c, kone +19c

    Vähän pieneksi jää ehkä tuo lämmitin tuolla pakkasella. No en tiedä. Pitääköhän pyytää tuon risan 1000w mikä ei suostu pumppaamaan vettä niin 1500w tilalle. Edellyttäen että takuu toimii ilmaiseksi.

    Silverado vesi määräksi jostain luin 18quarts eli onko se nyt joku 17L.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaikka vesimäärä sulla huomattavasti isompi kun volvossa niin saman tapanen tulos oli siinä. Eli 1000w ei taida kannattaa mihinkään vehkeeseen paitsi ehkä jos vesitila 5litraa.
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No kyllähän tuo vielä hakkaa perus lohkolämmittimen tai ainakin menee samoihin lämpöihin. Ajattelin varmaan laittaa just V70 Volvoon tuon 1000w lämppärin ja ainakin se voittaa nykyisen säteilijän.

    3.5h lämmityksellä oli jo noussut +24 asteeseen koneen lämmöt.

    Hei päivystäjä ton mun 1000w olisi sulle hyvä kun ei se ainakaan ylikuumaksi näillä pakkasilla vedä. :D Näkyy pitävän just tuossa parissa kympissä.

    En sitten tiedä miten -10 ja -5 lämmittää.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kuinka moni laittaa lämppärin päälle enää +5° keleillä? Sen takia vaan kyselen että ei taida olla järkeä lämmittää konetta paljon plussan puolelle.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minä tai ainakin yritän laittaa hetkeksi päälle. Tossa lämppäri hommassa tulee vähän sellainen kilpailuvietti päälle että lämpimämmäksi ja nopeammin. Kyllä mä luulen että toi 1000w riittää mun käyttöön kun harvemmin noita kovia pakkasia on muutenkaan.

    Mikäs olisi hyvä moottorin lämpötila että olisi taloudellisin ja paras moottorille? Siis siitä startista eteenpäin.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mä lämmitän käyttiksen moottorin talvella aina 50-60 asteiseks ja siihen menee 20-30min :)
    Syy siinä että saa kajuutan nopeesti lämpimäks.
    Eikä noi nyky dieselit lämpee ilman lämmittämistä missään järkevässä ajassa.

    Se on ihan tosi että jos kone olis +5 astetta ja myös öljyt siellä nollan pinnassa niin kai se moottorille riittäis.
     
  14. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Hei päivystäjä ton mun 1000w olisi sulle hyvä kun ei se ainakaan ylikuumaksi näillä pakkasilla vedä. :D Näkyy pitävän just tuossa parissa kympissä.

    En sitten tiedä miten -10 ja -5 lämmittää.[/quote]

    Mulle kyllä passais se 1000w jos se ylimääräinen ois.tahtoo työmaan lämmitystolpista loppua paukut..(4 tolppaa saman sulakkeen takana) laita mulle yv:nä tietoja jos olet oikeasti myymässä :D
     
  15. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Toi on nopein ja helpoin todennäköisesti myös halvin sekä ei tartte ihmetellä pakkasen yllättävää kiristymistä, kuten ajastimella

    Jos haluaa niin roikassa olevaa pakkasvahtiakin vois kokeilla sijoittaa konehuoneeseen, et pitäisi konehuoneen plussan puolella, muttei lämpimänä[/quote]

    Nämä on kyllä hyviä ideoita ja tuo pakkasvahti konehuoneessa ois myös kätevä nyt ainakin ohjaustehostimen öljyt on umpijäässä...parkuu ilkeällä äänellä kun auton starttaa. Ja miksei sinne voisi laittaa sisätilanlämmitintäkin tuommoinen pieni termini mahtuisi melkeinpä mihin vain ja mulla jolla auto pitää olla 24/7 lähtövalmiina tuommoinen mieto 'ylläpitolämpö' vois olla sähkölaskun kannaltakin parempi..

    Tosin tuo kunnon lohkolämmitin lämmittää koko koneen akun ja samalla koko konehuoneen..
    Käynpä laittamassa kokeeksi konehuoneeseen sisälämmittimen yöksi. Onpahan sekin testattu.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sisälämmitin konehuoneeseen mennee aika harakoille :lol:

    Paitsi jos ilman termaria.
     
  17. 300

    300 2nd gear

    Tai sit pitää eristää konepelti ja maski isolla ja paksulla peitolla.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Totta mutta en mä kesälläkään viitti polkasta urku auki baanalle jos auto seissyt vaikka 24h +20ast.

    Eikös tuo 80-90ast oo vedelle ja joku +100ast öljylle hyvä lämpötila? Lämpeellä saavuttaa ton nopeemmin kun pakkasella mutta periaatteessa olis aina valmiina.

    Jos vaikka ambulanssit ym olis jatkuvasti johdossa.. Toki kuluttaahan sekin varmasti.


    Jollain +10 kelillä pitäs tehä mittaus miten kulutuksen laita jos lämmitys tai ilman.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Toi auttas jo varmasti paljon!
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Varmaan kulutuksen pienennys tulee siitä, et kone ois niin lämmin jo startissa ettei tartte rikastusta


    Paloautot on muuten kait roikassa kesälläkin 24/7

    Kysyin palomieheltä onko muka oikeesti, et on lohkossa kesälläkin ettei ois vaan laturissa ja ilmaverkossa, niin kuulemma on lohkossa, kun saatetaan tarttea pumppua pari minuuttia lähdöstä ja kone ei varmasti tykkää, kylmänä täydet tehot ulos ottamisesta

    Toisaalta ihan järkevä selitys, kyllähän mikä tahansa kone pitää lämmitys käyttää vaikka olisi 30°C hellettä
    Ei kait kukaan starttaa traktoria kenttäsirkkelin edessä ja suoraan kierrokset tappiin ja tukkia terään
     

Kerro tästä muillekin!