Lohkolämmittimen asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MustangGT, 21.10.2003.

  1. MustangGT

    MustangGT Gearhead

    Missä olette asennuttaneet lohkolämmittimen Mopariin?
    Olisi sama tilanne Mussen kohdalla. Kyselin Specialty Engineeriltä mutta he eivät asenna lämmittimiä ollenkaan mutta suosittelivat AutoPaasia Espoossa.
    AutoPaasissa ihmeteltiin suurta iskutilavuutta (3.8L)!!
    Kyllähän nyt jenkki Fordejakin talvella näkyy ja jossain niiihin on lämmittimet asennettu (toivottavasti).
    Thunderbirdissähän on samanlainen kone ja niitä liikkuu talvella paljon!
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä mä ainakin oon asentanut noi ite. Paketissa tulee ihan kelpo ohjeet.
     
  3. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Oletko laittanut GM pikkulohkoon? Meneekö helposti? Olisi lohkolämmittimen laitto tulossa..
     
  4. Defan sivuilla on ainakin aika hyvä hakutoiminto jolla ainakin löysin cumminssiin.Siinä kun oli 110 voltin lämmitin.Asennus oli helppo.
     
  5. gto69

    gto69 Gearhead

    Miten pakkastulppa poistetaan?? Lyödäänkö se sisään vai miten? Tarvis käyttökinneriin asentaa lämppäri.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Aika usein se vaan lyödään sisään, se on helpoin vaihtoehto eikä pitäis jaitata mitään.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lyö tuurnalla toinen reuna sisään, niin tulppa pyörähtää ja saat nykäistyä sen pois. Eri asia, miten se onnistuu ahtaasssa tilassa.
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Asia joka on syytä ottaa huomioon kun asentaa lohkolämppäriä V-koneeseen,esim.V8,tarvitsee vastuksen molemmille puolille lohkoa.Se estää lohkon vaurioitumisen/halkeamisen kun lämppäri kytkeytyy päälle kovalla pakkasella.Toinen puoli lohkosta vielä täysi kylmä esim.-30C ja toinen lämpiää jolloin syntyy melkoinen jännitys ja ajan myötä syntyy halkeamia,seuraukset arvattavissa...
    Kyseistä kytkentää käytetään mm.Scanian V8:ssa.
     
  9. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Jotenkin mä en usko tohon. Eihän se lohkolämmitin mitään pistekuumaa anna vaan lämpenevä vesi lähtee kiertoon. Sama ongelma pitäis olla sitten suorassa kutvosessa, jossa on lämppäri toisessa päässä. Onko kellään kokemuksia isosta mosasta, jossa olis ollut yksi lohkolämppäri esim. viimeiset 20 vuotta ja aktiivisessa käytössä? Nykymoottoreissa lohkon valu on vielä ohuempaa, jolloin ongelmat pitäis tulla nopeammin.
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla on käyttökotteroissa ollut aina vaan yks lämppäri eikä mitään propleemaa ole ollut. Onkos kukaan koskaan havainnut että valurauta johtaa lämpöä aika hyvin? Eli kyllä se lämpö jakaantuu. Suurempi syy tupla-asennukseen olis mun mielestä nissan-lämppärin melko vaatimaton teho suhteessa veekasin lämmitettävään massaan.
     
  11. Kävin tarkistamassa juuri. 36 litraisesta V16 Cumminssista löytyi kaksi lämmitintä.Vähän pienemmästä V12 Catista yksi.

    _________________
    Speed is how fast you hit the wall,torque is how far you take the wall with you!!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Cummins inline six 2003-10-21 18:44 ]</font>
     
  12. pannupää

    pannupää Gearhead

    Pelko lohkon halkeiluista ym. taitaa olla aika teoreettinen, ei itsellä eikä lähipiirissä ole ollut ongelmia vaikka kasin lämmitin onkin vain toisella puolella. Työteknisesti pakkaspropun poisto ei ole ongelma, sen sijaan lämmitysvastuksen asennus tuotti Pontiac stw:ssä hiukan päänvaivaa. Oli tuota työtilaa niin vähän siihen paikalleen naputteluun. Vaan menihän se kun löytyi sopivat vermeet.
     
  13. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Varaosamaailmassa suosittelivat molemmille puolille vastusta kaikkineen 300€
     
  14. Ford F350

    Ford F350 1st gear

    Fordissakin vain yksi lämppäri ,vaatii vaan vähän pidemmän lämmitysajan.Osa syy suuri nestetilavuus hd malli yli 30l.
     
  15. kojo

    kojo Gearhead

    Eiköhän se tuplavastusten syy oo just se iso tilavuus ja massa v8:ssa. joku nipponin kone jonka nestetilavuus on 6 litraa ja muutenkin pieni lämpenee huomattavasti helpommin kuin 20-30 litraa lientä ja 250-400kg rautaa
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen kyllä ennen laittanut omiin V-8 dieseleihin molemmille puolille lohkoon ja nykyisissä on työkoneissa yleisesti käytössä oleva letkujen väliin tuleva 1200W lämpölaitos joka kierrättää vettä molemmilla puolilla.

    syy edelliseen on yksinkertainen. Ei tarvii kun katsoa veeottaa jota vain toisella puolella oleva lämppäri on "lämmittänyt" pari tuntia!! toinen kansi ja venakopan kansi huurussa ja toinen puoli "sula".

    Sellaisen kun täräyttää käymään niin voi vittu sitä kolinaa. Mun otta ei kestänyt kuunnella moista. En väitä että se mitään rikkoisi mutta ei se mitään korjaakkaan.
    Yhden puolen elementtiä kasissa vois hyvin verrata kahteen neloseen samassa konehuoneessa ja vain toista lämmitetään! Mutta tämäkin taitaa olla enemmän tunne- kuin järkiasia kait?

    Esim. Olds:in koneeseen on helppo laittaa letkujen väliin laitos. Termarikopasta vesipumppuun menevä putki on prässäämällä paikallaan ja se on helppo kääntää sivullepäin. Sitten siitä letku lämppäriin ja toinen takaisin vesipumppuun ja molemmat puolet lämpeää saman lämpöisiksi.
     
  17. 370

    370 Gearhead

    STW-Buickissani oli alavesiletkussa vastus, sen kilahdettua vaihdoin defan lohkovastuksen. Asennusohje ei vaatinut kahta vastusta, onneksi..ahtaat oli paikat. Letkuun tuleva vastus olis ollu helppo asentaa, mutta pirun kallis.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä olen käyttänyt kaikissa kasi koneissani yhtä vastusta menestyksellä, ei ole koskaan ollut sen kanssa ongelmia. Vaikka se teoriassa oliskin niin, että yks kohta lämpiäis jonkinverran enempi, niin kun koneen lyö tulille toi ero tasaantuu hetkessä. Ehkä jotkut tietyt moottorityypit voi olla herkempiä, mutta vastusvalmistajatkin silloin varmasti suosittelee kahta vastusta. Ei varmaan oo niiden intresseissä, että joku paukauttaa koneensa lohkolämppärin käyttämisen takia.
     

Kerro tästä muillekin!