Lohkon pesusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja aerosedan, 23.1.2007.

  1. aerosedan

    aerosedan Gearhead

    Lohko tuli koneistamolta höyrypestyna . Kaikki moska ei kuitenkaan lähtenyt, valuhiekkamurusia siellä täällä ja sitä normaali moskaa. Onko seuraava operaatio rassi/harja saippuavedellä vai millä konstilla jatketaan puhdistusta ? Onko kokemuksia kestääkö nokkalaakerit vettä ja liuottimia, niitä ei ole tarkoitus vaihtaa. Ohjeita kiitos.
     
  2. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ite ruuttaisin liuottimella, kuumalla vedellä ja painepesurilla jonnin aikaa, sitten rassaisin kanavat ja uudelleen paineella vettä päälle. Liuotinta sen mukaan kun tuntuu kökköä irtoavan. Kuumalla vedellä on taipumus haihtua aika nopeesti ja se irrottaa rasvaa paremmin kuin kylmä.

    Paineilmalla sitten kuivailisin loput, jos epäilisin, että alkaa kumminkin ruostutteleen.

    Jos kokoaminen ei ala heti, niin puhtaaseen moottoriin voi sitten ruiskiä vähän öljyä sinne tänne, niin pysyy ärräpeikko kauempana.

    Aikanaan kun kuormurin moottoreita korjattiin, ne vaan pestiin liuottimella ja kuumalla vedellä painepesurilla niin hyvin kuin pystyi sisältä ja päältä ja annettiin kuivia omia aikojaan. Suurin osa niistä kesti korjauksen ihan hyvin 8)
     
  3. Achti

    Achti Gearhead

    mulla ainakin sillon ku oli lohko hoonauksessa, niin ne pesi sen siel koneistamol. Sit ku sain sen niin pesin viel bensalla sen (ruiskuun bensaa) ja kuivasin paineilmalla ja maalit päälle sit myöhemmi.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vaikka noi osat koneistamossa pesukoneessa pestäänkin, niin se on lähinnä rasvan poistoa käsittelyn helpottamiseksi. Kanavia tai sokkeloita ne ei juurikaan huuhtele. Eli koneistamon jälkeen kaikki kanavat kannattaa rassata nylon pulloharjoilla ekaks vähän voimakkaammalla liukkarilla, ja kierteet käydä puhdistustapeilla läpi. Sen jälkeen koko roskan pesu vaikkapa astianpesuaineella, ja läpikotainen huuhtelu vedellä. Painepesuri on asiaa tossa hommassa. Lopuks kuivaus, suojaöljyäminen jos kattoo tarpeelliseks, ja pussitus.
     
  5. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    Mutta jos moottori on kasattu pajalla n.20 vuotta sitten ja purettaessa nyt ihan ok kunnossa, niin kaippa sitä uskaltaa kasata koneen ilman kummempia öljy;- ym. kanavien rassailua? Pesu koneistamossa ja sitten puhaltelu paineilmalla sekä kierteiden putsaus. Näin ajattelin minun tapauksessa toimia. Omalla vastuulla tietenkin.
    Mainittakoon vielä, että koneistamossa pesun lisäksi vain hoonattiin sylinterit.
     
  6. 68corvette

    68corvette Gearhead

    kyllä siellä on nyt kanvissa varmasti hoonaus "pölyä" eli metalli muhjua.. kannattaa vaan rassailla sillä pulloharjalla ja liuottimella suosiolla.

    Mä olen käyttänyt esim motonetista saatavaa 10L liuotinta joka on muistaakseni 98% teollisuusbensaa.. se jättää rasvaisen oloisen pinnan hetkeksi pesun jälkeen jolloin vesi ei ehdi tekemään tihutöitä, mutta haihtuu muutamassa minuutissa pois pinnoilta.
     
  7. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    No nyt alkoi pelottaa. Siis öljytulpat irti ja liuotinta ja piippurassia perään. Pitääkö ostaa tarkoitukseen tehdyt rassit ja myykö esim. motonet moottorin putsaus pulloharjoja?
     
  8. vemu

    vemu 1st gear

    :D
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jossain sanottiin että pitäisi käyttää nylonharjoja eikä teräsharjoja.

    Ettei mahdollisesti irronneet teräspätkät jää lohkoon piiloon aiheuttaen myöhemmin pientä tuhoa.
     
  10. 68corvette

    68corvette Gearhead

    noita harjoja pitäisi saada hyvin varustelluista elintarvike kaupoista, kannattaa ottaa sellainen lajitelma jossa on eri paksuisia ja varsi mielellään metallia niin ei mene poikki.. harja osa nylonia niinkuin yläpuolellakin on mainittu.
     
  11. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Käy lainaan jostain moottori koneistamosta,niillä on hyviä
     
  12. aerosedan

    aerosedan Gearhead

    Us-partsista löytyi harjasetti kohtuuhintaan.
     
  13. Sumu

    Sumu Gearhead

    Entä jos koko kone nipussa ja lohko pirullisen ruosteenvärinen? Sama operaati eli höyry/painepesua ja väri pintaan?
     

Kerro tästä muillekin!