Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Kysynpä vaan mitä jää jäljelle jos junnut ja braket luokat jätetään pois?
    No asiaan, ei junnut ole mikään ongelma...vaan se että yleisö ei tiedä mitä tapahtuu...Silloin kun junnut on tulossa ajamaan kuuluttajan pitäsi kertoa että seuraavaksi vuorossa junnut...ja siitä olisi hyvä jatkaa kaksipyöräisillä...niin siinä välissä kun nämä ajaa, ehtii yleisö varikolle ja makkarakojulle käymään...eikä ongelmaa.
    Eli suurin ongelma yleisön kannalta näyttää olevan informaatio...tai siis sen puute...pitäisi olla riittävästi tietoa mitä tapahtuu ja miksi, miten mikäkin luokka toimii ja ketä on ajamassa ja tulossa ajamaan....
     
  2. No mutta nythän on hommat ratkaistu. Suuri yleisö tykkää Junior räkstereistä, Kiinan mopoista ja ET:stä. OK, nyt vasta tajusin. Jätetään muut ryhmät pois?

    Miusta tässä on se ratkaisu. Nyt on sitten päästy siitä ongelmasta eroon että on helvetisti ryhmiä ja jokaisessa muutama auto ja juniori räksterit on se mikä nostaa meidät takaisin ylös?

    Tämän takia minä en suostu lähtemään nostamaan FHRA kisahommia ylös. Neuvojia on yksi enemmän kuin persereikiä ja jos minä teen sen homman, sitten pitää olla niin paljon muutoksia ja valtaa tehdä asioita, koska muuten lapioidaan samalla hiekkakasalla kuin nytkin.
    Kysytty on FHRAnkin taholta, mutta kun tämä juna ei vaan käänny jos hommat tehdään kuten ennen !!! Tässä on hyvä miettimisen paikka itse kullekin. Tässä en nyt moiti ketään yhtä ihmistä enkä johtokuntaa vaan yleistä asennetta. Kuten GS on kirjoittanut sata kertaa, tämä juna pitäs panna uusille jutuille ja katkaista vähän vaunuja pois perästä niin eiköhän se käänny ja aloittaa uudenlainen ajattelu näissä hommissa. Back to the basic with new flow.


    " Iskä, Mitä ennen ajettiin drag racingissa, kun ei ollut ET ryhmiä" .

    Oliko se sanonta tuommonen? Kumma kyllä me vaan ajettiin STREET ja DRAG ryhmiä, kukaan ei tienny ET:stä muuta ku sen elokuvan ja Riikosen maalaaman mustangin.

    EDRS hommilla saa puhaltaa perseeseen. Kuka niitä arvostaa. Paatko Supo meille listan montako autoa ajanut sarjan ja montako kisaa on tarvinnut ajaa että voi nostella EDRS peltipystiä rinta kaarella. Aivan täyttä haistapaskaa niin kauan kuin tuommonen sarja on entisen lainen. Jos sarja olisi : 3n kilpailun sarja, johon osallistuu vähintään 16-20autoa per ryhmä jokaiseen kisaan = sitten jotain arvostusta.

    Muistakaa käydä katsomassa SM kisojen pisteet FHRA sivulta. Eikö oo hienoa. Tuo EDRS on saman tasoista hommaa.
     
    Muokattu: 11.10.2019
    Mija, superbird ja PilsnerBil tykkäävät tästä.
  3. pile

    pile Gearhead

    Juu annan arvoa. Keskustelu vaan välillä kärjistyy. Totuus on vaan että meillä ei voi olla mitää ryhmää joka on suojeltu kuin Pyhä lehmä. Tälläisest tilantees kun rahat ei piisaa ja paletin pitääs pyöriä. Päättäville henkilöille tää on vaikea paikka saada homma nousuun. Jokainen meistä puollustaa sitä osa aluetta joka on lähimpänä omaa sydäntä, sehän on selvä. Se ei silti välttämättä olese oikea ratkaisu että juuri sinun tai minun palvomat lajit olis se pelastus. Joten elä Supo ota liian henkilökohtaisesti näitä käytyjä keskusteluja.
     
  4. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Vastaan Supon puolesta
    EDRS 2019
    Spet 59 kuljettajaa
    Pro ET Central 76 kuljettajaa,joista isoin kisa oli Mantorpin 40 lajitellutta
    Pro Et North 53 kuljettajaa
    Mut nythän kaikki on hyvin koska FHRA on päättänyt erkaantua EDRS:stä 2020
     
    supo tykkää tästä.
  5. supo

    supo Gearhead

    Tuo EDRS homma tuhosi huippu luokan missä oli 16 kaavio joka kisa Suomessa mutta FHRA halusi sen EDRS luokaksi niin muuttuneet säännöt pudottivat sarjasta kalustoa ettei enää ajettu kuin 8 kaaviota,edelleen siellä on Comp,super ryhmät SG ja SC ajettavissa luokissa mutta ei tule vaan porukkaa ajamaan(SG oli tänä kesänä poikkeus).Se on sitten ihme juttu että kun pitää ajaa EDRS säännöillä/ systeemissä niin ei ole varaa ajattaa kaikkia ryhmiä eli aivan turhaan mentiin muuttamaan NHRA:aan perustuvaa luokan sääntöjä kun ei kumminkaan ole vara ajattaa ja kyllä Suomesta voi mennä ajaa Ruotsissa kun katsoo että verme on sääntöjen mukainen Ruotsin sääntöjen mukaan jne.Tuolle ET hommalle on vaan ollut tilaus kun niitä porukka ajaa!Suosittelen ajamaan niin homma aukeaa!
     
    SG 448 tykkää tästä.
  6. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Tässä vähän (pitkän linjan/80 - luvulta asti) katsojan kommentteja & Havaintoja.

    - Tauot on tosiaan liian pitkiä eri parien välillä (muistan, että vain kerran - muutama vuosi sitten - Alastarolla mentiin Amerikan malliin Pro Mod luokan viimeinen lajittelu... Syynä oli se, että meluaika oli päättymässä... Monesti sen jälkeen olen miettinyt miksi sitä ei voida tehdä myös muulloin)

    - Näkisin hyvin mielelläni nykyaikaisia Turbo-vehkeitä ajamassa sopivaa Heads-up (STREET?) luokkaa.

    - COMP luokan elpyminen saa minulta 100% kannatuksen. On ollut aina minun suosikkiluokka ja haluan (ja varmaan muutkin tekniikasta kiinnostuneet) nähdä sitä teknistä innovaatiota mitä oli nähtävissä esim. vielä silloin kuin Lehtimäki ajoi. (Silmissä on jo jonkin aikaa kiilunut sellainen visio, että olisi kiva nähdä esim. 'rajoittamaton' moderni Metanoli Pro Mod / RvW Turbokone TF rungossa... Saatetaisiin nähdä aika hurjia loppuaikoja, koska tuollaisella kombolla todennäköisti voisi ajaa reilusti alle 5 sec aikoja - tehoa on todistetusti yli 5000 heppaa ... Tietysti tällainen maksaisi paljon ja itsellä ei ole rahaa tehdä sitä, joten älkää turhaa ehdottako ... Silti haaveilu on kivaa).

    - Lisäksi jos tähän COMP luokaan palaisi monet jotka ajaa joitain muita luokkia, niin sitä hienompi juttu.

    - Junnut ei sinänsä häiritse ja jaksan katsoa ne myös... Rundeja ei välttämättä tarvi olla niin monta kuin on nykyään ajettu.

    STOCK/Super Stock kuuluu ehdottomasti palettiin.

    - Prätkäluokat on minun suosikkeja, ja niiden toivoisin kehittyvän, ja koska olen turboahdettujen koneiden ystävä, niin toivoisin näkeväni niitä enemmän (esim. Haluaisin taas nähdä ja kuulla turboahdettujen Twinejä jne).

    - Ja koska joitain Bracket luokkia on (varmaankin) hyvä olla (ei ehkä niin montaa kuin nykyään), niin toivoisin, että lajittelu tapahtuisi omaa ihanneaikaa (eikä reaktiota) vastaan.

    Pro kuusi "braketit" kuten Super luokat on usein hyvinkin Kivoja katsella... Vaikka ne throthle-stopit lähdöissä jotenkin latistaa minun omaa fiilinkiä.

    Lopuksi katsojan kannalta järjestelyjen pitää toimia, eli esim. Tämän kesän Nitroissa ei portit auenneet parkkialueelle ajoissa... Vitutti sangen paljon kun kuuli, että ajetaan jo kilpaa, mutta portteja ei avattu. Samoin ennakkolippujen tarkastus mätti... Tietoa lipuista haettiin aina jostain kopista... Sama ongelma on ollut monena vuonna... Ei vain Nitroissa... Vaan myös esim. Motopark 2:ssa... Tieto siitä, että FHRA:n kortilla parkki on ilmainen oli myös usein hukassa..

    Paikkana sekä Kauhava, että uudistunut Motopark on menoa patempaan suuntaan.
     
  7. supo

    supo Gearhead

    kyllä lajittelut oli dialin mukaan Pro Et ja Spet ryhmässä tänä kesänä jo käytössä.
     
  8. nixxon

    nixxon 3rd gear

    -Mitkä ovat ne isot/kovat luokat
    -ketä niistä on enää tervetulleita FHRA ((kansainvälisen kisaan)?ja millä ehdoilla????
    -kehen ollaan oltu yhteydessä?
    -mitä pystytään tarjoamaan yht.työ kump.ensi vuodeksi?
    Onko koko homma tällä hetkellä ihan tuuliajolla??????
    -mitä Fhra pystyy tarjoamaan ja kenelle.???mille luokille.????
    Tämä info tarvitaan aika äkkiä jos meinaa saada jotain aikaiseksi
     
    chevy 2, RamiEspoosta, supo ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Eiköhän kausikortit tule kohta myyntiin katsojille, "osta sika säkissä kaudeksi 2020"
     
    jknR ja RamiEspoosta tykkäävät tästä.
  10. GS

    GS Gearhead

    Muna vai kana....vai miten se nyt menikään?

    Ei kai kukaan kuvittele ihan oikeasti että nykyisen kaltainen baletti saisi katsomot täyttymään ja sen suuren maksavan yleisön ryntäämään katsomaan Drag Racea paikanpäälle, ...."kunhan vain yleisöllä olisi tieto mitä milloinkin tapahtuu”...?
    Miksi ja mikähän olisi se mekanismi jolla suuri yleisö saataisiin kiinnostumaan ja ennen kaikkea innostumaan lajista, kunhan ensin pidettäisiin kursseja siitä miten mikäkin luokka ajaa/saa ajaa?
    Sekö on ratkaisu mm.EM-kilpailujen prime time junnuajattamiseen että vain kuuluttaja kuuluttaa jengin pois katsomoista jonottamaan huonoa ruokaa?

    Hmmm, taidanpa varata tuosta parhaan kesäviikonlopun, ajaa 800km, maksaa skabat, siirtymät yöpymisen,jne,...kun nyt kuuluttaja kertoo missä kohtaa pitää lähteä varikolle ja miten jokin luokka milloinkin toimii?

    Hei haloo?

    Ehkä kuitenkin kutsun pari kaveria illan viettoon, pistän saunan ja grillin lämpimäksi, avaan ekan huurteisen ja katsellaan porukalla tykillä amerikan ajoja joissa ei pärise ruohonleikkurit eikä ajeta tarkkuusajoja?
     
    Mija tykkää tästä.
  11. RamiEspoosta

    RamiEspoosta 2nd gear

    Joo tiedän, ja se oli mielestäni todella hyvä juttu... Enemmän kirjoitin sen vuoksi, että katsojan(kin) kannalta se että ajetaan loppuun asti aikaa vastaan on paljon mielenkiintoisempaa kun sen katselu, että jotkut kuskit yrittää (kun on saatu yksi kohtuullisen hyvä reaktio) "naulata kuusen" (nail the xmass tree) ja muu ajaminen on sen jälkeen mitä sattuu.

    Eli (yleisesti) jos ja kun brackettia ajetaan, niin jatkossa kaikki lajittelu mieluunmin dialin aikaa vastaan kuin reaktioita vastaan.
     
    Araldite73 ja pile tykkäävät tästä.
  12. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Asiasta toiseen.

    Mitenhän se sanamuoto meni fyyran ja lsk 10v yhteistyösopparissa, oliko että järjestetään 10v EM-sarjan osakilpailu vai nitro nationals kilpailut?

    Tuskin siellä lsk puolella taputetaan käsiä riemusta yhteen jos ei katsojienkaan puolella.


    Enkä nyt halua hakea negatiivisesta puolta vaan sitä että onko mitään mahdollisuutta vielä tsempata jne ja järjestää EM-sarjan osakilpailu myös vuonna 2020
     
    RamiEspoosta tykkää tästä.
  13. supo

    supo Gearhead

    Valitettavasti kovimpien ryhmien/tehokkaat autot siirtyneet tuonne muille areenoille ajamaan eli systeemi ei pelaa niiltä osin.Mutta kuulemma systeemi muuttuu eli odotetaan mitä sieltä nyt sitten tulee.Parempia kisoja odotellen viikonlopun viettoon johon kuuluu hieman tallityöskentelyä by -41 Willys projekti.
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  14. GS

    GS Gearhead

    Ihan jargonia ainakin minulle?

    No, siihen dilemmaan vielä puuttuakseni, miten ja mistä niitä uusia kilpailijoita tulee lajiin, kun vanhoja poistuu.
    Joo, kuten jo todettua, junnut ovat yksi tie ja se kyllä myös toimii, mutta se ei samalla saisi olla maksavan yleisön karkoitin, ainakaan siinä yhdessä EM-kisassa.

    Kuitenkin se mikä tuo kilpailijoita kovempiin kilpaluokkiin on ja on aina ollut, niin suomessa kuin vaikkapa jenkeissäkin Street.
    Meistä jokainen on kuitenkin periaatteessa ”Street”, vaikka yhtään virallista kisaakaan ei olisi ajettu.
    Tarkoittaa sitä että mikäli pidetään järjestelmällisesti huoli siitä että jatkumo arkiautoilijasta Street Raceen ja siitä aina ylöspäin sisältää mahdollisimman vähän isoja kynnyksiä, ihmisen perusluonne kyllä pitää huolen siitä että niitä kovimpien luokkien kuljettajia tulee alhaaltapäin koko ajan lisää.
    Nyt kun FHRA:n street on vain Race luokkia, tämä polku sisältää aivan liian suuren kynnyksen jatkumolle jo heti alkumetreillä.
    Tähän on nyt sisäänrakennettuna ikäänkuin automaattinen ”luokkanäivetin” ja sehän sentään toimii...

    Se mihin oikeasti pitäisi panostaa jatkuvuuden kannalta on nimenomaan street luokka, joka on niitä kilvellisiä leimattuja katuautoja ja josta syntyvät ne suuret kilpailijamassat.
    Jos meillä on luokka joka vetää lajiin sisään paljon jengiä, osa tästä porukasta haluaa jossain kohtaa aina ajaa vähän lujempaa ja siinä kohtaa seuraava luonnollinen porras ylöspäin on se että jokavuotista leimaa ei tarvitse hakea. Eli Real Street ja Race Street ihan omina luokkinaan, mutta mahdollisimman matalalla porrastuksella.
    Polku pitää mahdollistaa ylöspäin kiipeämisen niin että ikäänkuin takalaitaa ei tule vastaan ja jo Street luokan alla jatkumo on riittävän pitkälle.
    Tänä päivänä toki Street maailmalla alkaa olemaan itsessään jatkumoa Pro Mod tasoon asti, mutta koska toteutustapa näihin teholukemiin on paljon vapaampi, tehokkaita Street autoja alkaa olemaan maailmalla paljon, todella paljon.

    Nykyisin suomessa sitä ei tunnu olevan ajateltu lainkaan, miten ja miltä lajitulevaisuus pitkässä juoksussa näyttää. Junnut ovat vain yksi osa ratkaisua, ei todellakaan lähellekkään kaikki.
     
    hantta ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  15. hantta

    hantta Gearhead

    En ole koko viestiketjua käynyt läpi, mutta onko kukaan jo ehdottanut lipun yhteydessä jaettavaa tyytyväisyyskyselyä, tai mahdollisuutta vastata asiaan vaikka kotonaan sähköisessä muodossa? Asiasta ei varmasti ole tehty tutkimusta, mutta väittäisin, että suuri osa perheistä tulee katsomaan Anita Mäkelän ajoa, ja muu menee siinä ohessa.Aina on oma joukkonsa, jotka seuraavat sm ja em pistetilastoa, monille kuitenkin on tärkeintä nähdä ja kokea kahden tasaväkisen auton tai prätkän kisaa, eikä niinkään, kummalla on enemmän pisteitä siihen mennessä. Pitää muistaa, että edelleen se suuri joukko ovat paletin maksajia, ei kovan luokan harrastajat, heitä lienee 10- 20% porukasta, ja yhteenveto; 50€ parkkihinta ei ole mitenkään perusteltu.
     
    pantera tykkää tästä.
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Ei varmasti, mutta se saisi ne paikalle vaivautuneet viihtymään paremmin...ja ehkä seuraavalla kerralla joku kehtaisi pyytää kaverinsakin mukaan.

    Ja suahan ei se yleisö kiinnostanut muutenkaan, kun taas täällä on moni muu korostanut sen informaation merkitystä...

    Vaikka en mä väheksy yhtään näitä muita tuottoja...mutta tämän hetkinen tyyli että ne muut tuotot otetaan kuskeilta ei ole tiedettävien seurausten perusteella oikein toimineet....
     
    BS 150 tykkää tästä.
  17. GS

    GS Gearhead

    Tottakai minua maksava yleisö kiinnostaa, se on yksi osa lajin tulovirtaa ja jos tulovirrat on kunnossa laji myös menee eteenpäin ja kehittyy.
    Tai... tänä päivänä pitäisi olla vain YKSI OSA tulovirtaa, ei se ainoa, artistien maksamien osuuksien lisäksi.
    Jokainen kasvava laji vaatii yhä isomman panostuksen markkinointiin, enkä nyt tarkoita välttämättä niinkään rahallista, vaan osaamista ja sitä kautta sähköisen markkinoinnin osaamista. Tuote itsessään pitää olla mediaseksikäs ja toimiva, muutoin meillä ei ole mitään markkinoitavaa eikä myytävää.

    Tottahan toki yleisölle jaettu informaatio "kilpailun tiimellyksessä” ja tauoilla on tärkeää, mutta se pitäisi olla perusolettama, ei itsessään mikään lajin vetovoimatekijä.
    Nyt jos informaatiota ei ole ja/tai se on vasurilla hoidettua, tuotetta itsessään ei koeta vastaavan maksettua lipun hintaa. Se on kuitenkin vain yksi osa paljon isompaa kokonaisuutta.
    Huonosti hoidettuna tällä toki saadaan omalta osaltaan karkoitettua vanhaa kaartia, mutta hyvinkään hoidettuna uutta jengiä katsomoihin se ei maailmalta vedä.
     
  18. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Jengi puhuu ihan perusasioista joiden pitäisi olla kunnossa kuten sä gs.
    Ei luulisi olevan ihan mahdotonta hoitaa ne kuntoon fyyran puolelta.

    Toisaalta viime vuosina fyyralle annettu kehittäväkin palaute on koettu vittuiluna.
     
  19. Ei vittu, luetteletteko te kaikki jotka on osallistunut.
    Montako on ajanut koko sarjan?!

    Ihan höpöpaskahommaa. Tosimiehet ajaa 1n ison kisan voitosta tai jos tuommonen sarja on 2-4 kisan mittainen ja osallistujia on JOKA KISAAN vähintään täys 16 kaavio niin silloin se on jotain. Muuten on höpöhommaa, elä ny mua ala näissä vedättämään.

    Sittenhän etillä EDRS miehillä on tulossa kova kesä 2020 kun ajatta tuolla tie sonnalla Ruotsi, Norja, Tanska,....missä niitä sitten onkaan.

    Montako ulkomaista on ollut suomen EDRS kisoissa ajamassa?
    Nimet ja kisat tuohon alle?
    Kauhava kevät kisat?
    Motorpark?
    Finaali? (siellä oli muutama TD auto, mutta nehän menee niin perkeleesti, että voisivat ihan hyvin ajaa Competition Eliminator ryhmää niin nähdään paljonko alle indeksin ne menee).

    Nyt vasta tajusin että tarvitaan siis Junior Dragsterit, kiinan mopot, ET ryhmät ja EDRS niin maailma pelastuu tai ainakin meidän Drag racing. Äkkiä hakemaan lottoa kioskilta, nyt teidän oikean rivin !!!

    Nyt kun tiedät noin isoja lukuja sun kilpakumppaneita ulkomailla, miten olet saanut houkuteltua ne ajamaan tänne, jotta kiertävät koko ERDS sarjan? Jokaisen jäsenen vastuulla on tehdä lajin eteen töitä, nyt odotan Porilaista ihmetekoa , jotta saadaan 15-20 ruotsalaista maksamaan joka kisan ilm.maksut tänne. sehän tekee 5000-10000e per kisa lisää tuloa.


    AULIS


     
    Muokattu: 11.10.2019
    GS tykkää tästä.
  20. Eniten tässä huolestuttaa PRO tiimit, joiden pitää yrittää saada aika perkeleenmoisia rahoja kasaan jos meinaavat ajaa koko EM sarjan tai vaikka osan siitä. Miten perustelet Suomalaisille firmoille heidän hyvän näkyvyyden omilla markkinoillaan, jos lajia ei ajeta sillä markkina-alueella.....? Toki jos Yhteistyökumppani on kansainvälinen firma, sitten voi olla helpompaa, mutta pitää muistaa että meillä on varmasti 20-30 pro kisaajaa Suomessa ja heille tämä on ongelmallisin paikka menettää kotikisa. Hankaloittaa muutenkin kalliiden luokkien ajamista, homman pyörittämistä.

    Me muuthan voidaan ajella näitä ET räketti ryhmiä ja mennä välillä helssaamaan ruotsiin saman kilparyhmän kavereita esim. tierpin kisaan. (tosin mieluummin ajan street ryhmiä kun vain ryhmät olisi samaan tapaan kuin muualla. )
    a
     
    jknR, nixxon ja valtope tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!