Loppu Kauhavalla Nitrojen EM lyhyeen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Ugalabugala, 4.10.2019.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Niin,nois jutuis on mukana kovin erilaisia ihmisiä ja kovin erilaisia tavoitteita ja tapoja.

    Jotku ottaa, menestyksekkäästikin, sen osittain bisneksenä, eikä käytä juurikaan omaa rahaa ruletin pyörittämiseen.

    Osalla taas on kova voitontahto, he panostavat kovasti teknisesti ja rahallisesti joko omia tai sponssirahoja sen saavuttaakseen ja tekevät asioita ahkerasti ja tavoitteellisesti.

    Sit, valtaosa olettaisin, on mikäläisten kaltasia huuhaita jotka on mukana rakkaudesta lajiin, oman rahapussinsa ja elämäntilanteen mukaan.

    Ykkösasia on useimmilla ilmapiiri ja sosiaalinen kanssakäyminen, kisoissa sit yritetään sen mitä niil eväillä pystyy eikä kauheesti menetetä hermoja vaikkei sitä voittoo tuliskaan. Ajetaan enempi omia haasteita ja tavoitteita vastaan kuin muita. Ja sit on kaikkee noiden väliltä.

    Mikään niist ei mun mielestä ole erityisen väärin, mut erityisen tärkeetä on se et siel on mukana myös näitä ns. tosissaan yrittäviä.
     
    Seevu, Blower Camino, JYR ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Mitä sää siellä höriset.
    Eikö tuo ole totta mitä kirjoitin.
    Jokainen ajaa siinä ryhmässä ja niillä resursseilla mitä on. Osa vaan ei ymmärrä ja ajaa ihan väärässä ryhmässä, resurssit ei vaan riitä millään tasolla siihen.

    Ratoja ja kisoja on. Jos ei ole vara mennä ajamaan, sitten pitää jäädä kotiin.
    Mikä siinä nyt on niin vaikeaa ymmärtää. Minä olen päässyt niihin kisoihin minne on ollut tarve. 80luvulla oli helpompaa kun ei ollut nimi kauppalehdessä joka perjantai, mutta 90luvulla oli haasteita. Toki hoidin pankeille ja ulosottoon velvoitteeni ja ulosottomiehen kanssa sovittiin että kalustoa ei ulosmitata. Kisoihin mukaan lähteneet kaverit ja mekaanikot, heidän puolisot osallistui kuluihin jotta hekin "pääsivät pois kalajoelta ees muutamana viikonloppuna" per kesä. Minä ajoin aina Halisen vanhoilla veiveillä, Laineen tompan ja Mäkelän Anitan vanhoilla titaaniventtiileillä. Kummasti oli aikaa sorvata niitä pienemmäksi ja lyhemmäksi kun tilillä ei ollut mitään. Sponsoreita sai ennen, mutta se se vasta kovaa hommaa on. EPUA porukalle pidin joskus saunailtana esitelmää markkinointiyhteistyön ja sponsoroinnin tekemisestä ja ne oli ihmeissään että onko tosiaan noin hirveä työ ja vain 5-8% tulee mukaan firmoista...... 100 kirjettä, 20-30pääsee sisään, 5 lähtee mukaan.... + kaikki pohjatyö, kisojen aikana, kisojen jälkeen... Toki voi saada sen 500e mainoksen helpostikin, mutta jos esim. pitää saada 5 x 2000e tai siitä ylöspäin, niin siihen pitää tehdä töitä perkeleesti.

    Nyt voisi ajaa, mutta on vaan niin perkeleen mukava tehdä muutakin. Rakennella , ajella, mennä vaikka terassille syömään ja ottamaan muutama lasillinen juotavaa. Niin ja kisoihin silti meen monesti lähelle ja kauas. Jos rahat on tiukassa, voin sanoa että minä, Jykä ja moni muu ikäsiämme on tottunut siihen että tehdään useita hommia. minä ainakin olen 35v tehnyt aina muutakin kuin yhtä työtä että voi harrastaa. On helppo kiroilla toisten tekemisistä, mutta kun kaikilla on samat mahdollisuudet tehdä ja harrastaa. Tämä drag racing, sen katsominen tai muu mukana olo on valintakysymys.

    Nykyään on niin paljon muutakin mielenkiintoista että nämä kisahommat ei vaan tule enää ikinä vetämään entiseen malliin. Kulta-aika on nähty. Porukkaa on lehtereillä ja varikolla vähemmän, joten kisahomman tulo pitää tulla muualta, mm. entistä korkeammista ilm.maksuista. No, maksaa ne rallycrossit, sprintit, rata-autoilut ja rallitkin.

    Kaikille ilmoittautuneille sama maksu. Minä en voi ymmärtää että jotku junioreiden jutut on halvemmat. Vanhemmat ne maksaa ne samalla tavalla kuin omat maksunsa, joa itse ajavat. Samoin kaikki cup tai muut kaveriporukka-ajot voi järjestää ihan muissa paikoissa. Jokainen maksaa saman hinnan ilmoittautumisena, reilu peli. Kaikki puolihintaiset vintage yms. kisaajat joutaa maksamaan saman kuin muut.

    Lippujen hinnat kisoihin ei ole kovat, jos sitä ei perse kestä, sitten ei voi mitään.
    Aika monet tulee kisatiimien rannekkeilla ja niitä soitellaan pitkin varikkoa läpi.
    FHRA pitäs muuttaa niin että 2 ranneketta (kuski + mekaanikko) per tiimi ja loput ostaa rannekkeet ja sitten näitä rannekkeen soittelijoita otetaan vain seurantaan ja myydään niille ne rannekeet myöhemmin kisoissa, jos on ollut "kierrätystä" havaittavissa.

    Onnea kaikille kisaamiseen, minä tuen ostamalla lipun. Toki joku joita kevyesti yrittänyt sponsoroida voi muistaa lipulla, mutta maailma ei lopu vaikka niin ei tapahtuisikaan.
     
    Muokattu: 8.3.2022
  3. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Kävin muuten viimekesänä katsomassa Malmilla katuautojen ja ns. katuautojen ajamista.
    Ihmettelin kun ihmiset niin innoissaan seurasi sitä hommaa. Liukasta ja ei edes näyttävän näköistä (tietenkin joiltain osin oli näyttävää mm. pikkis, tami jne kun olivat radalla) ja ihmiset yli-innoissaan seurasivat ja kommentoivat keskenään kisaamista.

    Minä en olisi jaksanut 1h kauempaa olla katsomassa, vaan enemmänkin kiertelin varikolla, mutta kai ne nuo etelän ihmiset on onnellisia siitä kun näkevät jonkun sudittavan?

    Vertaan siihen että jos näen ne samat katuautot ja ns. katuautot kauhavalla, hyvällä radalla hyvästä istumakatsomosta.... onhan se ihan eritasoista hommaa, mutta etelän ihmisille riittää varmaan tuo mitä näkivät ja kisaajille mukana olo vaikka 60jalkaa on ihan mummotasoa monellekin ko. radalla ajettuna...
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Monikaan tavallinen katsoja ei näe mitään eroa sille 60 ft ajalle, eivät edes tiedä sellaisesta saatikka mitä se merkitsee ?

    Useimmat lienee ymmärtävät ajan ja vielä loppunopeudenkin, mutta eivät voi silti käsittää kuinka toisen aika oli paljon parempi, mutta loppunopeus pienempi, tai miksi tuo voitti kun toinen oli nopeampi jne.

    Monet valitsevat suosikkinsa suoraan ulkonäön, värityksen perusteella : " Tuo on hauskan näköinen auto ja kovat äänet, se menee varmaan kovaa " (esim. värikäs Gasser)...ja sehän ihan OK :odcool:
    Tavan katsojahan katsoo lajia ihan eri silmin, kuin "ammattilaiset", kauan kisanneet tai muuten paljon kisoja kiertäneet...ja nämä tavalliset pitäisikin saada paikalle ja viihtymään siellä, sekä haluamaan nähdä lisää toimintaa, vaikkei se "pro-kuskien" mielestä olisikaan niin "pro":ta.
    Siinä suhteessa Malmi on varmasti hyvä paikka "rekrytoida" uusia katsojia muihinkin kisoihin...ehkäpä osa tulee jopa Kauhavallekin asti, jos viihtyi ja tykkäsi Malmin kisoista ?
     
    GS, Isamu, dart -66 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Paljon yleisöä => paremmat mahdollisuudet saada sponsoreita => paremmat mahdollisuudet ajaa kovaa.
     
    faffeli ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo. Toi on myös tärkeetä erottaa kilpailijat, hardcore friikit ja sukankuluttajat toisistaan. Kaks ensimmäistä lajia ei toimintaa elätä, kolmannessa on se potentiaali siihen.

    "Bräkettipaskan ja hevonkukkun" lisäks tarvitaan myös sellaista mikä kiinnostaa suurta yleisöä ja mitä se ymmärtää. Katuvessojen aika-ajelu tai heads up kisailu tuntuu kiinnostavan sekä kuskeja, että katsojia vaikka se tapahtuis vähän lipevämmälläkin pinnalla.

    "Seiskajengillä" homma elää jos elää, tarvitaan showta ja sirkushuveja ni sit voidaan siin sivus kisaillakin. Muistellaan mielellään vanhoja hyviä aikoja, mut silloin pullakuskitkin kuulosti radiossa radikaalilta. Tänä päivänä se sulautuu taustakohuun.

    Homma tarvis mielellään saada toimintana sellaseks että se satunnainen kävijä tulee toistekin. Kuolleisiin hetkiin joita väistämättä tulee, pitäis saada showta, ihan vähimmillään selostajien idioottiläppää ja mahdollisesti kisareportaasia, haastatteluja jne.

    Vähintään niin et olis käsitys mis mennään ja miksi, ja koska arviolta jatketaan. Ja sit mitä hyvänsä pärinää, stunttia jne. Unohtamatta voimia varikkoja ja kilpailijoiden unotamatta yleisöä joka siellä pyörii.
     
    Muokattu: 9.3.2022
    JYR, supo, fmila ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Malmilla on helposti paljonkin sellaista porukkaa, joka menee katsomaan kun on vaan autotapahtuma. Yhdessä tapahtumassa tuli oltua siellä liikenteen ohjauksessa, niin näki että monta tavallista korollakuskiakin mahtu sinne, plus vielä ihan dösällä stadilaiset pääsee. Eikä kaikkien harrastajienkaan jälkikasvu ole saattanut koskaan olla edes kunnon radalla kiihdyttelyä katsomassa.
    Joten kyllähän moni saattaa innostua siitä vähän huonommallakin radalla tavisten kiihdyttelystä.
    Ja onhan moni löytänyt harrastuksen uudestaan vanhemmalla iällä, kun on saatu ne omakotitalot melkein maksettua ja penskat rippileirille, niin mukava se on sitten mennä katsomaan kun tapahtuu ns.lähellä eikä mene koko viikonloppua poissa kotoa tai mökiltä.
     
    poikelin, Isamu, JYR ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. faffeli

    faffeli 3rd gear

    Just näin.....
     
  9. fenix

    fenix 2nd gear

    Jep.
    kymmenkunta tuttua on käynyt Malmilla, joilla ei ole ollut mitään intohimoa motorsporttia kohtaan.
    Laji teki selkeästi ison vaikutuksen jokaiseen.
    Malmin sijainti on loistava keräämään myös "tuulipukukansaa" katsomoon.
     
    JYR, faffeli ja Peeaa tykkäävät tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja tavis kansalle on helpompi samaistua autoihin joita näkee myös kadulla. On JDM, Euroa kuin Jenkkejä. Ajamista on non-stop, eli nähtävää on kokoajan. Välillä menee joku perus koppero ja sit välillä taas Blacklist autoja.
    Eli tiivistettynä, kadunmiehen tapahtumissa on tarpeeksi sirkushuveja että perustallaaja kiinnostuu siitä.
     
    Stang_81, JYR, Lasse73 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kyllä. Hyvä esimerkki eräs tuttavani, joka oli FB -horinoideni kautta sattumalta bongannut Malmin tapahtuman ja tullut poikansa kanssa katsomaan kun oli ollut sopivasti aikaa viikonloppuna. Tuli paikan päällä kehumaan kuinka mielenkiintoinen tapahtuma oli, eikä ollut tiennyt mokomasta aiemmin.

    Itsellenikin nuo Malmin kilpailut ovat olleet mukavia tapahtumia, kun on päässyt omaa pussihousukotteroa kenkimään turvallisesti rataolosuhteissa ja samalla vähän tuntemaan kilvanajon hurmaa - vaikka aikakortit nyt ovatkin olleet tuloslistan vaatimattomammasta päästä, mutta ei se haittaa.

    Mutta topiciin liittyen; Kauhavalle tuskin olisin lähtenyt nitrokisoja katsomaan vaikka niitä siellä vielä järjestettäisiinkin. Tätä upeaa lajia olen toki seurannut pitkään ja nitrolähdöt aina huikeita, mutta ainakaan oma intoni lajia kohtaan ei potki perseelle lähtemään Kauhavalle asti kisoja katsomaan. Ehkä se lienee syynä myös muilla lajia seuraavilla. Mene ja tiedä.
     
    Stang_81, JYR, litres ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Ei se kauhava kaukana ole kehä3 sisäpuolelta. Jos puitteet jne olisi kunnossa niin mikäs ajellessa, nyt kaikki jäänyt vähän vaiheeseen niin innostus ajella sinne hieman hiipunut.
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo, ei se niin kaukana oo. Pitää ottaa se reissu semmosena mukavana road trippinä. Päiväreissuna vähän rajoilla, mut jos yöpyis ja kattelis molemmat päivät niin ei olis niin kiirekkään.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  14. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Lentohotelli on jees. Kunhan saisivat radan puitteet vielä kuntoon
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Lentohotellin hinnat kun painuu "normaalitasolle" ilman EM nitrolisiä, niin se on hyvä vaihtoehto sekin. Muistan kattoneeni että oli sikahinnat kisojen aikaan.
     
  16. Araldite73

    Araldite73 2nd gear

    Joo niillä lähtenyt hinnoittelu vähän käsistä
     
  17. homer

    homer Gearhead

    Jaha, nyt on sitten nitrokisa muuttunut pelkäksi sm-kisaksi.

    https://www.dragracing.eu/events.asp

    Toisaalta olisiko tuonne nitrodragstereita paikan päälle edes tullut kun em-sarjaa ei ajeta.
     
  18. jknR

    jknR Gearhead

    Eikös toi ilmoitettu jo kolme kuukautta siiten, että kisa on pelkkä SM- ja EDRS-kisa?
     
  19. homer

    homer Gearhead

    Eikös tuonne pitänyt kuitenkin jäädä edrs pro kisa mutta nyt taidettu sekin ruksata pois kun ainakin pro modit ja osa kaksipyöräluokista ovat listalta kadonneet.
     

Kerro tästä muillekin!