Lukkoperän öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 2.9.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ihmettelen näin maallikkona että mikä ihmeen lisäaine vaikuttaa (kitkalukkoon)ja minkä takia sitä täytyy käyttää,onko se rahastusta vai onko sillä todellakin vaikutusta ja miksei se voisi toimia tavallisella peräöljyllä.Vai onko tolla öljyn juoksevuudella merkitystä..ilmeisesti..

    Valistakaa tyhmää..

    nimim: Haluan asiallisia vastauksia...
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Toinen tyhmä vastaa: myyvät peräöljyä ja lukkoperäöljyä, joten joku ero taitaa olla. Mutta lisäksi myyvät kitkanmuuntoainetta, joka ilmeisesti liukastaa, eli vähentää kitkaa. Ei perä pauku ja vinku joka käännöksessä. Sori vaan, eipä tullu paljon asiaa.
     
  3. hagle

    hagle Gearhead

    Lukkoperäöljy sisältää kitkanmuuntoaineen, normaali peräöljy ei sisällä. Joskus joutuu lisäämään lisäaineen, vaikka käyttäisikin lukkoperäöljyä. Tai ainakin minä olen joutunut. Eli lukkoperäöljyä voi käyttää myös lukottomissa perissä. Mutta lukolliset vaativat kitkanmuuntoaineen, joko öljyn seassa tai eri purkista.
    Hitto kun on vaikee selittää....
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jeps eli vanhemmiten alkaa perä napsua kadunkulmissa vaikka olisikin lukkoperäöljyt. Sama ilmiö ilmenee jos ei käytä lisäainetta. Siis ei se ole turhaa rahastusta.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    No, mistä tietää lukkoperälisäaineen sopivuuden?

    Ohjeet ovat usein sitä luokkaa, että "use Chrysler limited slip additive or equivalent product".

    Ja sen equivalentin kanssa voi mennä metsään.
     
  6. KTM

    KTM Gearhead

    Huomioita lisättävistä kitka-aineessa:

    GM/Goodwrench: keltaista lähes hajutonta
    Ford: keltaista, mutta haisee aivain hirveesti kuselle.

    Kumallakin pauke loppuu lyhyeen, mutta ei ole tullut kokeiltua ristiin.
     
  7. automies70

    automies70 1st gear

    peränöljyt

    Autonperään käytetään yleensä joko tavallista peräöljyä tai lukkoperän omaa llisäaineellista öljyä,joka luistaa ja kitkan muuttumisen vuoksi on tärkeetä käyttää.
    Itse käytän yleensä normi öljyä 80/90w.

    Lukkoperässä SHC 75-90 LS HD mobilubea jossa luistonrajoittimilla oleva aine samassa.
    joka on ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu öljy,sisältää kitkanmuuntumista säätelevän lisäaineen.

    Ylittää API GL -5 JA MIL-L-2105D VAATIMUKSET
    VISKOSITEETTILUOKKA SAE 75W/90

    SOVELTUU KAIKKIIN JOISSA LUISTONRAJOITIN .

    SOPII KAIKKIIN VETOPYÖRÄSTÖIHIN JOISSA SUOSITELLAAN KÄYTETTÄVÄN LS-HYPOIDI ÖLJYÄ.
    SAA KÄYTTÄÄ MYÖS TAVALLISESSA ILMAN LUISTONRAJOITINTA TAI LUKKOA OLEVASSA.
    Automaattivaihteisessa erikoislukkoöljyt,
     
  8. idiot

    idiot Gearhead

    edellinen viesti 05.09.2002, well done.
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    parempi miettiä pitkään ennen kuin sanoo mitään tyhmää..

    kynsilukolliseen perään en laittaisi lisäainetta :odroll:
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re: peränöljyt


    Mulla ei toi öljy toiminut jeepissä. Parhaiten taitaa pelata mineraaliperäöljy + lisäaine.
     
  11. jaketin

    jaketin Gearhead

    Duunikaveri sanoi pari viikkoa sitten, että kun laittaa öljynsekaan lusikalllisen grafittikiteitä, niin johan voitelu pelaa ja meteli perässä vähenee :eek:
     
  12. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    saman tekee pari banaania ja kaurahiutaleet
     
  13. hangover

    hangover 1st gear

    aiheesta oli joskus pitkät tarinat. lopputulema oli muistaakseni näin:
    Shevyn käkikellolukko, vaikka siinä onkin kitkapinnat: ei lisäaineita. Muuta japsi-yms kitkalukot: ehdottomasti lisäaineistettu öljy. Kitkalukko ei ole mikään lukkoperä, vaan kitkapinnat välittää osan voimaa toisellekin pyörälle luistaessaan.

    Oma kokemus: käkis ei toiminut lisäaineistetulla öljyllä, normaalilla kylläkin.
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Eilen kaasin camaron 8.5 perään pari kvarttia Gulf LS peräölppää,ja niin hyvin lukko piti että meinas camaro karata männyn kylkeen.
     
  15. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Re: peränöljyt

    Saako kysyä, miten ei toiminut? Luistiko lukko liikaa vai paukkuiko? Itsellä olis talvea vasten tarkoitus asentaa Trac-loc korjaussarja Jeepin Dana 35:een ja kiinnostaisi käyttää esim. Gulfin täyssynteettistä tai vastaavaa lukkoperäöljyä parempien pakkasominaisuuksien takia. Nykyinen lukko luistaa ja öljyinä on täyssynteettiset Gulfit. Luisti kyllä mineraaleillakin, kuluneisuuden takia luultavasti.
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re: peränöljyt

    Dana 35 oli mullakin, tolla Mobilin täyssynteettisellä alkoi paukkumaan kurveissa muutaman kilsan ajon jälkeen.
     
  17. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Re: peränöljyt

    Dana 35 oli mullakin, tolla Mobilin täyssynteettisellä alkoi paukkumaan kurveissa muutaman kilsan ajon jälkeen.
     
  18. Rytari

    Rytari Gearhead

    Re: peränöljyt


    isot pojat ison veden takaa sanoo että nää LS öljyt ei korvaa sitä "friction modifier" lisäainetta noissa track-lock tyyppisissä kitkaperissä, lisäaine näissä LS öljyissä on lähelle vastaavaa mutta sitä ei vaan ole siinä oljyssä tarpeeksi, toki jotkut on ajelleet siiäkin öljyllä ilman mitään huomattavia ongelmia mutta vaarana on että ne kitkalevyt kuluu aika joutusaan ja lukko jurisee/ puree kiinni mutkissa.
     
  19. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Ok, kiitoksia tiedoista. Periaatteessa varmaan uskaltas kokeilla siten, että lisää vähän lisäainetta synteettiseen lukkoperäöljyyn, kunnes toimii hyvin. Jos olis jo alunalkaen ollut liian liukasta, niin sitten ei olis mitään toivoa saada toimimaan.
     
  20. Weijari

    Weijari Gearhead

    Hyvien frendien kanssa tauon jälkeen juttuhan jatkuu niinkuin mitään taukoa ei oliskaan :)
     

Kerro tästä muillekin!