Lukkoperätopicci

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja MotorFreak, 18.8.2010.

  1. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Niinkun näin?

    [​IMG]

    :rotfl:

    Jos mä olen asian oikein hiffannut niin tommonen käkikellolukko kytkeytyy mekaanisesti päälle kun vetareissa on tarpeeks pyörintänopeuseroa, toimii varmaan lumella ihan jees mutta kun molemmat renkaat on asfaltilla ja renkailla vähän enemmän pitoa niin suditustilanteessa reppu sanoo räks. Offauksessa isoilla pyörillä painavassa autossa varmaan ihan sama homma...?
     
  2. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    mistä tulee nimitys käkilellolukko? onko kartiolukko vielä tästä käkukello hässäkästä eriversio? :eek:
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    TOi käkikello versio on todella hyvä ja varma kun siitä pitää huolta. Levyt kuluessaan päästää lukon kytkevät osat menemään "nurinniskoin" jolloin levyt en enää kiristy piukkaan. Siitä johtuu keskipakotsydeemin rikkoutuminen kun se pääsee pyörimään liian kovin. Tota on ollut alunperin vain työkaluissa, vanit ja pikupit enkä itekkään laittais sitä mihinkään kiihdytys tai muuten vaan nakinpolttokäyttöön. Tarttis oman käyttiksen 14bolt käkikello avata kun se on saanu nakinpolton takia pikkasen kipeää eikä pidä enää kunnolla :oops: :rotfl: .
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Mutta eikös toimiva levy- tai kartiolukko aja saman asian ilman räjähdysvaaraa? Eikä ihan hirveesti tarvii pitää huolta. Mun mielestä aika arveluttavaa että käkikello sallii niinkin suuren pyörimisnopeuseron renkaille ja sit yrittää ottaa kiinni. Esim. Toinen puoli jäällä ja toinen assulla lähtee valoista jollain paripyörä takaveto pikkarilla, niin on pikkasen pyörivää massa mikä pitäis nappaa kiinni, vaikkei moottorissa mitään ihme tehoja oliskaan. Ja tää voi tapahtua ihan jollain normijormalla joka ei yritä polttaa kumia eikä muutenkaan stunttailla autollaan.
    :rotfl:
     
  5. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Käkikello on levylukko! Siinä on vaan toiminto joka kiristää toisen puolen levyt lähes 100% jos kun luistoa on. Silloin kun toi tsydeemi kuluu niin se kuuluu korjata, jos ei korjaa niin räjähdysvaaraon olemassa. Paska maine on tullut juuri siitä kun luullaan että se on ikuinen ja huoltovapaa.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    No on on levylukko jossa on pommimekanismi sisällä!

    Mut mitä käytännön ominaisuuksia tolla käkiksellä on haettu verrattuna normaaliin levylukkoon, siis sellaiseen missä ei ole pommimekanismia sisällä? Kun semmonenhan kestää pirun pitkään ja sit alkaa luistaa, muttei räjähdä.

    Minkäs verran toi käkis yrittää tasata luistoa ennenkuin toi mekanismi alkaa kiristää levypakkaa? vai yrittääkö ollenkaan?
     
  7. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tossa hjyvä kuva rakenteesta!
    [​IMG]

    Niinkuin näkyy niin se on melko tavallinen levylukko. Lisänä on vaan luiston kokonaan poistava keskipakotsydeemi.
    Jos toinen vetari pyrkii pyörimään kovemmin kuin toinen niin toi osa 12 alkaa pyörimään kunnes keskipakovoima pysäyttää sen, se pysähtynyt osa taas pistää osan 13 pyörimään joka taas kiristää pakkaa 14 :rotfl: eli vitun yksinkertainen ja toimiva kunnes levyt on kulutettu loppuun. Sitten kun leyt on kulahtanut niin osat 13 ja 18 pääsee pyörimään eri nopeuksilla ja räjähdysvaaraon olemassa. Otan mielelläni vastaan kaikki noi paskat govlokit jos niistä eroon haluatte :poff: . Maksan jopa lähetyskulut :odroll: .
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Eli mikään ei jarruta sitä sutivaa pyörää ennen viipurin pamausta. Tai tässä tapauksessa se lienee jenkkipaukku. Ideanahan toi olis ihan kiva jos siinä olis kunnon esijännitys jouset ja sit kiristyis lisää jos luistais, mutta ilmeisesti tavoiteltu ettei se kuluis normiajossa kun pakkaa ei esikiristetä? Tai ainakaan en keksi mikä tossa esikiristäis pakkoja.

    Jokatapauksessa täten lupaan lähettää govlockit mutaraaserille jos vastaan tulee jossain hankinnassa. Mun käytössä tommonen ei voisi kestää, eikä kyl oo selkeesti kestäny monella muullakaan. Toimivia mulla on ollu auburnin kartiolukko, detroit locker, lockright ja tietysti kemppi. Nii ja hiacessa keskilukkona joku visko!
     
  9. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Osa namböörd 10 piukentaa levyjä kun siihen tulee rasitusta, eli siitä tulee jo jarruttava vaikutus, samoin toisella puolella. Levylukossa ei ole yleensä mitään hirveitä esipaineita biinkuin kartiovastaavassa.
     
  10. mk76

    mk76 3rd gear

    tartteekos toi detroit locker mitää lisäaineita?saa tietysti laittaa mutta onko mitää hyötyä
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Ei mitään hyötyä, normi peräöljyt vaan sisään.
     
  12. jusssi

    jusssi Gearhead

    Kuvasta päätellen tossa GMC:ssä on just tollanen "paska" käkikellolukkoperä. Mitä öljyä sinne kuuluu laittaa; ls:ää vai ihan normia?
     
  13. Juippa

    Juippa 1st gear

    Oon miettiny tommosta truetrac lukkoo omaan k10 pikkikseen. Uskoakseni siinä on 10polt takaakseli, auto on vuosmallia 84. Mitä pitää tietää kun yrittää valkkaa sen oikeen lukon jostain jenkkipuljusta tilaukseen? Lueskellu että noi on aika easyjä asentaa ite. Ei vaa oo tullu ikinä mitää tasauspyörästöhommii tehtyy... Mitää erikoistyökaluja tai niksejä jota pitää tietää/hommata? Tallipaikka ,nosturi ja perus toolssit löytyy kyllä! :odroll:
     
  14. capri30S

    capri30S 1st gear

    Mistäs kannattais kysellä torsenia 8,5" 10bolt perään 28 rihlasilla vetareilla? Ei ton käkikellon toiminta oikein vakuuta..
     
  15. Dna Kerma

    Dna Kerma 3rd gear

    Summitilta löytyy 400$ Eatonin Truetrac(torsen tyyppinen), myöskin 8,5" 10bolt 28 booriselle perälle. Semmonen tulee itekkin tilattua kun vähänkään budjetti antaa myöten :) Tokihan siihen tulee tullit yms päälle.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Ite tuli TradePartsilta ostettu kesällä uus lukko tohon allekirjotuksen laitokseen, olikohan Currie vissiin.

    Ei kyllä mitään valittamista oo ollu, hyvin tuntuu pitävän eikä pidää mitään ääntä normaalissa ajossa.
     
  17. capri30S

    capri30S 1st gear

    Näytti olevan us partsin varastossakin hintaan 529e.. Täytyypä nyt vähän miettiä, saiskos jostain yhtään halvemmalla. Mutta saiskos vähän mielipiteitä ton torsenin puolesta tai vastaan? Tarkoitus ei siis ole piirrellä asfaltille mitään donitseja, vaan tarkoitus olisi saada huoltovapaa lukkoperä, joka auttaisi liukkaissa olosuhteissa liikkeelle pääsyä molemmilla pyörillä. Eikös torsen tyyppinen lukko ole silloin paras vaihtoehto? Ei ole kuluvia kitkalevyjä, eikä vaadi lisäaineita öljyn sekaan tms.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Torsenista on ollut juttua ja mielipiteitä ihan kunnolla, mutten en edes kehota hakemaan koska haku on niin pska. Eli mulla on subussa ollut Torseni kymmenisen vuotta. On tosiaan "asenna ja unohda" paketti, ja hoitaa myös hommansa ilman sen kummempia fanfaareja. Ei juuri muusta huomaa kuin siitä että ei jää koskaan jumiin siksi että toinen pyörä sutii, se tosiaan heittää vedot vastakkaiselle puolelle just kun alkais sutimaan. Pääsee ihmeen pitkälle ilman nelivetoa. Peilijäällä tai toinen pyörä ilmassa se ei tajua missä mennään eikä osaa siirtää vetoa. Tähän auttaa jarru.
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    torsen on helvetin hieno keksintö. olisi ehkä lähempänä täydellistä, jos siihen implementoisi vielä pyörien pyörimisnopeuseron tunnistuksen ja jonkin lukittumisen keventimen "peilijäätilanteisiin" :odroll:
     
  20. Dna Kerma

    Dna Kerma 3rd gear

    Noh, audillahan on se EDL, electronic differential lock (kaiketi näistä sanoista tulee), ei aivan auta pyörä-ilmassa tilanteisiin, kun ei jarruvoima ihan riitä, mutta jäällä auttaa enemmänkin.. sen kun yhdistäisi truetrac perään(jarruihin), että automaattisesti jarruttaisi valtoimenaan pyörivää rengasta, niin sepäs olisi jo maailman paras :D Mutta mitä tarkoitit lukittumisen keventimellä, kun eihän toi varsinaisesti lukkoon vedä..? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!