Lumina.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja softail, 14.11.2005.

  1. softail

    softail Gearhead

    Eli, taas lähti käyttöauto pihasta ja uutta tarvis saada.
    Mikä on autojaa tällainen Lumina vai kierränkö kyseisen mallin kaukaa?
     
  2. Jza

    Jza Gearhead

    Hyvä peli. Itselle etsin taannoin pitkäänkin moista kiesiä, mutta kun niitä ei oikein meinaa löytyä (jos nyt puhutaan henkilömallista).

    Maailmalta on sen verran kuulunut juttua, että se 3.4 versio olis kuulemma aika susi, mutta eihän niitä ole suomeen tuotukaan. Jos "ei niin helvetisti" ajetun jostain löydät, niin osta pois.
     
  3. late

    late 1st gear

    Mulla ollu nyt 5kk/10000km käyttövehkeenä ja ei valittamista. En tosin osaa sanoa pakkaskeleistä mitään, esim. riittääkö lämppärin tehot kovilla pakkasilla.
     
  4. softail

    softail Gearhead

    Joo, henkilömallista puhutaan (tila-auton juuri myin)
    Onkos toi kone ns. suorasytytys systeemi, millaset sisätilat autossa on (ja joo, nyt kaikille "viisastelijoille" että tiedän...selviää kun käy autoa katsomassa, mutta ei viitsi ajaa satoja kilsoja kun on mahdollista selvitellä näinkin)
    mitäs tuossa on tehoja, meinaan kun joskus pitäs kärryäkin vetää.
     
  5. softail

    softail Gearhead

    Jeps, nyt on sitten Lumina pihassa...ihan kelpo peliltä tuntuu vaikkei mikään tykki ookkaa :D
    Toi kuskin penkki on vissiin aikas heikko, on meinaan aika lailla pudonnu istuinosa, no jousia jäykemmiksi.
    Tää tietysti pitäs kysästä tuolla toisaalla, mutta kuitenkin niin mikäs öljy on tähän passeli vai käykö 10w40 niin kuin muihinkin...
     
  6. Interceptor

    Interceptor 1st gear

    Takatukivarret ja akselipalkki ovat ainakin vanhemmissa vm~95 alttiita ruostuun. Eli jotain suojausta ehkä kannattaa laittaa jos ei viä ole.
     
  7. jtpaajan

    jtpaajan 1st gear

    Onnittelut loistavasta valinnasta :)

    Täältä löytyy myös Lumina, -97 ja 90tkm ajettu. Reilun vuoden ja vajaat 15tkm on autosta kokemusta, ja lähes pelkästään positiivista sanottavaa. Luotettavuudeltaan aivan mahtava peli, yhtään mitään ei ole mennyt tänä aikana autosta rikki tai oireillut, vain yhdessä määräaikaishuollossa (öljynvaihto) on käytetty. Kyyti on mukavaa ja kulutus erittäin kohtuullinen - kesä-matka-ajossa mittasin tankilta tankille 7.5l/100km.

    Suorituskyky on Luminassa hyvä kun vaihteiston kickdownia oppii käyttämään hyödyksi. Ohitustilanteissa kannattaa runtata poljin nopeasti noin puoliväliin, ja sekunnin-parin päästä alkaa tapahtua. Edellisiin japanilaisiin autoihini verrattuna (2.0 Mazda 626 ja Mitsu Galant) Lumina tuntuu välillä suorastaan sporttiselta :) Ehkä tämä on osin harhaa ja johtuu vain siitä että automaatilla on niin helppo kiihdyttää ripeästi.

    Yksi talvi on takana ja toinen tulossa, ei sen kummempaa valittamista. Lämppäri on tehokas ja huurteenpoisto toimii erinomaisesti. Lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin kannattaa laittaa ellei ole tallia. Ainoa huono puoli on tuulilasipyyhkimien "kouru", se on hankalahko puhdistaa jäästä ja lumesta.

    Kuskin penkki - sohvamallinen - on omassanikin hieman painunut toiselta laidalta vaikka on vasta noin vähän kilometrejä takana.

    10w40 käy varmasti hyvin, varsinkin jos lohkolämppäri on käytettävissä. Haynesin oppaassa suosittelevat kylmiin oloihin 5w30:stä.
     
  8. softail

    softail Gearhead

    Jep, -97 Lumina löyty kylläkin puolet enemmän ajettu kuin sulla (jtpaajan) kokemus autosta tällä hetkellä 300km, että paljon ei voi vielä kehua/ haukkua.
    Lohkolämppäriä ei ole :x eli se on kyllä hommattava vaikka talli löytyykin (kylmä) Alusta on pirun kovan tuntuinen verrattuna edellisiin jenkkeihin.
    Öljyt aattelin josko laittas oikeen Rally Formulat kun ei sitä lohkoa oo vielä ja tuntuu noi nostajat naputtavan kylmänä, onkohan joku tyyppivika :-?
    No, toivotaan ettei rupee poikiin mitenkään ihmeemmin...
     
  9. jtpaajan

    jtpaajan 1st gear

    Aikalailla rolisee tuo omakin kylmäkäynnistyksissä, jopa suht lämpimissä kesäkeleissä. Nopeasti kuitenkin hiljenee lämmettyään.

    Ääni on omassa hieman erilaista kuin nostimien naputus, ei terävää vaan pikemminkin kuulostaisi kuin olisi dieseli pellin alla ;) Näissä 3100 V6 myllyissä ja muissakin uudemmissa GM:n V-koneissa on ollut ns. piston slap -ongelmaa, eli kylminä männän ja sylinterinseinän väliin jää hieman ylimääräistä tilaa. Tästä johtuen mäntä kolahtaa sylinterinseinää vasten ylä- ja alakohdassa. Tästä uskoisin olevan kyse, ainakin GM on jenkkiomistajille sanonut kyseessä olevan moottorityypin ominaisuus eikä vika. Tuon saa tosin kuulemma loppumaan männänrenkaiden vaihdolla.

    Itse en aio asialle tehdä mitään, samanlaista rousketta on pitänyt alusta asti kylmänä n. minuutin, ja hyvin on pelannut ;)
     
  10. softail

    softail Gearhead

    Juu, no sellaseltahan se ääni kuulostaakin eli ihan ku olis riisseli pellin alla :eek: mitenkähän tuo jättää jälkiä sylinteriin ajan mittaan.
    No, päristellään meneen niin kauan kun pelaa ja eihän se ääni kuulu sisälle :D ja onhan tää 3.1 kumminkin kuulemma kestävämki kuin uudempi 3.4.
    Laatikon toimintaan oon kyllä pirun tyytyväinen verrattuna edellisiin omistamiini jenkkeihin.
    Tuleekos se lohkari miten pahaan paikkaan esim. (pakosarjan alle) aattelin jos sen sais tallin lattialla ähellettyä paikoilleen...
     
  11. late

    late 1st gear

    "Vieno" naputus kuuluu minunkin ´96:sta kylmänä. Asiasta toiseen, autoni väri on musta, en ole muita mustana nähnyt, tuntuu että kaikki on viininpunaisia tai harmaansinertäviä. :)
     
  12. foorni

    foorni 3rd gear

    Onkohan näissä lohkolämmitintä ollenkaan ,taitaa olla letkulämmitin.
    Asiasta toiseen ,mitä lämpömittari teillä näyttää ,noin puolvälissä??
    Vai,mulla ei nouse kuin n. 1/4 verran,termostaatti ehkä vialla?
    Ja musta näyttää ,että mulla on musta.
     
  13. jtpaajan

    jtpaajan 1st gear

    Noniin, tästähän tuli varsinaiset kokoontumisajot - hyvä niin, olin kuvitellut ettei Luminan omistajia juuri tällä boardilla pyöri :)

    Lohkolämmittimen paikasta en ole ihan varma, koska se asennettiin liikkeessä enkä ole vaivautunut vastuksen paikkaa jäljittämään. Mielestäni kyseessä on kuitenkin tavallinen lohkolämmitin tai sitten säteilytyyppinen, letkuissa ei ole kiinni ylimääräisiä härveleitä.

    Omani on väriltään beige, ainakin pari muuta samanväristä on tullut tiellä vastaan. Mustaa en ole livenä nähnyt, viininpunaisia ja valkoisia eniten.

    Lämpömittari näyttää omassakin ajolämmöissä selvästi alle puolet (1/4 tai 1/3). Luulen että näin pitääkin olla, vaihdoin nimittäin termarin ja ei muuttunut miksikään. Lisäksi pyysin Metro-Autoa huollossa tarkistamaan lämpötila-anturin ja mittarin toiminnan, väittivät kokeilleensa tavallisella lämpömittarilla että kaikki on kunnossa ja että mittari vain näyttää näissä täyslämmössä alle puolet.
     
  14. late

    late 1st gear

    Samaa itekkin miettiny, mullakin kävi termarin vaihto mielessä. Mutta eihän tuo muillakaan oo muuttunut miksikään. Onko kellään cd-soitinta, mulla on vielä orkkismankka mutta ajattelin vaihtaa. Liekö siellä se standardipistoke? Jos joku tietää, vastatkoon.
     
  15. softail

    softail Gearhead

    No niin, eikun jatketaan vaan...ja valkoinen löytyy kun ei käytetyssä oo niin helppo tota väriä valita.
    Lohkolämppäri homma on vielä kesken, mutta eipä sitä olis vielä tarvinnutkaan :D
    CD:tä oon itekin havitellu, näihinhän on saanut käsittääkseni myös tehtaalta CD:n eli jos on jollain tyrkyllä voisin ostaa sellasen orkkiksen.
    Lämpömittari ei kyllä mullakaan nouse kovin ylös, mutta kyllä sieltä lämmintä tulee ja neulasta kyllä huomaa kun termari aukee, jossain puolenvälin paikkeilla.
    Mitenkäs pirun loppuun se tankki pitää ajaa, että varotusvalo syttyy? eilen loppu jos usko ja menin tankille ennen valoa :-?
    Onkos teidän autossa semmonen pyöree tarra kuskin oven päädyssä missä sanotaan et auto on tehty kanadassa tai jotain sinne päin :-?
     
  16. jtpaajan

    jtpaajan 1st gear

    Itsellä on myös standardimankka, se kasettimankista parempi versio jossa on Speed Compensated Volume. Liitännät eivät ole ainakaan ISO-standardeja, vaan GM:n omaa mallia. Koska orggissoitin sopii kojetauluunkin DIN-kokoista paremmin, tyydyin virittämään vehkeeseen kiinni line-in-adapterin jolla saa syötettyä RCA:sta linjatason ääntä CD-vaihtajan liittimen läpi. Adapteri ("Aux2car") taisi maksaa jotain 50e piuhoineen, täällä ainakin nettikauppa joka toimittaa myös suomeen: http://www.discountcarstereo.com/

    Tietysti toinen hyvä vaihtoehto olisi hommata tuohon sopiva vaihtaja, sellaista en tosin aikanaan onnistunut löytämään enkä Metro-autosta uskaltanut edes kysyä mitä alkuperäislisävaruste maksaisi. Ameriikan Ebayssä on myynnissä muutamia kappaleita soitinta joka on ainakin ulkonäöltään identtinen Luminan alkuperäisen CD-mankan kanssa, se voisi olla kustannustehokkaampi optio.

    Oman täyteen tankkaukseen pohjautuvan kokeilun perusteella tankissa on siinä vaiheessa vielä n. 10L ainetta kun neula on jo punaisella. Varmaankin amerikkalaiset tarvitsevat tuollaista reipasta varaa :)

    Millaisia kulutuslukemia olette muuten mittailleet Luminalle? Kesällä kaupunkipainotteisen seka-ajon kulutukseksi olen saanut 11.5L/100, matka-ajossa ennätys on karvan alle 7.5L/100. Kukaan tuttavista ei usko kun kerron miten vähällä nykyjenkki kulkee ;)
     
  17. Jza

    Jza Gearhead

    US-partsilta ainakin saa adapterin, jolla voi liittää eurostandardin mukaisen laitteen suoraan siihen toosan paikalle. Löytyy sekä liitinpaneeli itse mankalle, että johtosarjat.

    Siihen voi myös hommata cd-vaihtajan, joka toimii radiotaajuudella siten että kun pistät oikean kanavan, niin voit kuunnella niitä levyjä radion kautta. Se tosin maksaa tuplaten tuohon uuteen mankkaan ja liitinsarjaan verrattuna...

    Ja ei tietenkään kukaan sitä kulutusta usko, kun oma nipponi vie saman verran soppaa, siitä puuttuu puolet varusteista ja kaksi kolmasosaa tehosta. Eihän se silloin VOI mennä niin pienellä...
     
  18. softail

    softail Gearhead

    Täytyy varmaan soitella Partsille jos sieltä löytyy johtosarjoja ym kivaa, olis kellarissa ylimääräinen Kenwood 10 CD:n boksilla.
    Kulutusta ei oo vielä tullu mittailtua, ajeltu ainoastaan nurkka-ajoa ja kaikki on menny :eek:
    Apropoo, kun sen mankan vaihtaa, nii se kojetaulun "etupaneeli" pitää vissiin ottaa irti vai lähteekö se vanha mankka jostain päin alakautta?
     
  19. jtpaajan

    jtpaajan 1st gear

    Koko etupaneeli pitää irrottaa mutta se on varsin helppo homma. Kuskin jalkatilasta pari ruuvia irti, sitten koko etulevy lähtee vetämällä. Reunoilla on semmoiset klipsit jotka pitävät koko "komeutta" paikallaan. Itse sain hieman taistella että sain koko paneelin taivutettua ratin ja rattikarahkan ohi, ratin irrottamalla olisi homma ollut reippaasti helpompaa ja nopeampaa.

    Noissa radiotaajuuksilla toimivissa cd-bokseissa on yksi huono puoli: äänenlaatu. Se voi olla korkeintaan radiokanavien tasoa, yleensä alle koska fm-modulaattori ei ole niin laadukas kuin radioasemien.
     
  20. late

    late 1st gear

    Emännän ajossa sekakulutus 10,5 l. Pitääpä maanantaina US-partsilta tilata vermeet cd:tä varten. Löytyykö teiltä muuten penkinlämmittimet? Softail kerkes näköjään tarjoutua ostamaan orkkis cd:n ennen minua, mutta jos jollain on kaksin kappalein, voin ostaa toisen :)
     

Kerro tästä muillekin!