LVM:n esitys: yli 40-vuotiaille ajoneuvoille katsastusvapaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rocketman, 23.1.2019.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    En vaihda, mutta aina silloin tällöin sopivassa paikassa teen painetestin. Kahdesti on siinä tilanteessa ruvennut putki vuotamaan, katsastuksessa ei koskaan.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Appiukkoni menetelmä. Ja toimi!
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei kai niitä putkia turhaan kannata lähteä vaihtamaan jollei ne vuoda. putket voi paineistaa muukin kuin katsastusmies. yleensä alkavat vuotamaan kun jotain muuta tehään jarrujen suunnalla, ihan läpipaskat putket saa/menee katsastuksesta läpitte mutta tietty se on aika vaikeeta alkaa siinä katsastuksen aikana käymään kaikkia putkia kovin yksilöllisesti läpi.
     
    Muokattu: 30.12.2019
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    toi sama kattien kaukaisuus pätee moneen muuhunkin (mm. bemarin) malliin. Just viime vai edellis viikolla oli joku huippukatsastaja hylänny yhen 330 bemarin kun ei ollu jaksanu lämmittää kattia kunnolla...

    valppaana saa olla ettei joudu ryövättäväksi.
     
    Muokattu: 30.12.2019
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Karvaiset katsurit eli peurat teettää meillä koeponnistuksen pari kertaa/v. Viimeisimmällä kerralla minun kohdalla ratkesi molemmat takajarruputket. Vaimolle teetti vastaava katsuri testin joku viikko sitten eri autossa, läpi meni, tuli tosin vähäpätöinen vaurio keulaan.

    Tiedä muista sitten, raatojen ja keulavaurioisten autojen määrästä päätellen näitä -- tyypillisesti -- sarvipäisiä katsureita ainakin riittää hyvin kaikille.
     
    Muokattu: 30.12.2019
    mikaa7146 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  6. petrus

    petrus Gearhead

    Kyllä ne alkaa lopuillaan olla, jos pitää pitkään lämmittää. Mulla oli joskus sama ongelma Audi A4 2.6 V6:ssa - siinäkin on katit kaukana. Ei mennyt leimalla läpi. Sen jälkeen käytettiin testerissä, ei vikakoodeja mut päästöt taivaissa. Lopulta kävin hakemassa lapun eräältä päästövelholta, joka huudatti konetta tosi kovilla kierroksilla ainakin 5 minuuttia, että sai kelvolliset arvot lappuun. Kun kierrokset laskivat, arvot oli minuutin päästä taas taivaissa. Sanoi, että tuskin saa kelvollisia arvoja enää seuraavana vuonna. En tiedä, miten kävi, kun vaihdoin auton pois...
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Minut kanssa laittoivat kerran konttorilta ajamaan lenkin moottoritiellä pakkokakkosella että sai menemään 2.8 A6:n päästöistä läpi. Hyvää palvelua minusta.
     
    mikaa7146 ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  8. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear


    Tämä ihan perus. Enne leimausta. Ajakaa kone kuumaksi. Sitten pikku vaihde päälle ja huudattamaan. Puhdistuu joka paikka. Ja kuumenee putket. Saa päästöt. Jos tosiaan lopuillaan. Nousee äkkiä päin puuta. Mut suositeltavaa hakea päästöt ennakkoon. Saa aika hyvin otettua jos vaan kehtaa vähän kikkailla. Konttorilla eivät tee. Kun oikeestaan se ei ole sallittua.......
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pieni kone ja katti kaukana koneesta, niin kyllä sitä saa lämmitellä tovin. Ensimmäinen ehto nyt ei ainakaan suomalaisittain toteutunut noiden Audien kohdalla...

    Peltisarja jäähdyttää pakokaasut nopeammin. Ainakin vähäpäästöisessä Lancia Thema 16v:ssä on ehkä tuosta syystä (?) peltisarjan sekundääriputket kaksinkertaiset, eli päällä on toinen pelti ympäriinsä, ja välissä ilmarako.

    Tarvikemallinen lambda-anturi tekee sitten myös päästörajojen tavoittamisesta taistelua. Ja tarvikekatit on nekin kuulemma laiskoja, tiesi eräs katsastushenkilö-oletettu kertoa.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä silloin on jotain vikaa jos kattia erikseen lämmittää pitää, uudemmissa autoissa. euro1 normissa ei vielä tainnu olla määritetty sitä kuinka kauan saa mennä katin lämpenemiseen, mutta muistaakseni jo euro2 on sillekin ollu rajat ja sitä myötä ilmapumppuja alkoi ilmestymään euro autoihinkin. Oma käyttiskin jo monta vuotta menny lämmittämällä arvoihin vaikka katti ehtoopuolella onkin, mutta kyllä se silti ehjänä olis valmis mittaukseen luokkaa 5min joutokäynnin jälkeen.
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Juuri tuosta syystä katit onkin nykyisin heti pakosarjan yhteydessä. Tai olleet jo parikymmentä vuotta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Vaikkei katsastukseen liitykkään, niin harrastukseen liittyviin kustannuksiin kuitenkin. Tämmöiset tuli bongattua, niin laitetaan nyt tähän.

    Harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi
    https://www.adressit.com/harrasteajoneuvot

    EI polttoaineiden hinnankorotuksille!
    https://www.adressit.com/ei_polttoaineiden_hinnankorotuksille

    En nyt hirveästi jaksa uskoa, että nämä nyt maailmaa mullistaisivat mutta pienen ihmisen protestia kuitenkin.

    Kenellä hermot kestää, niin voi tuohonkin tutustua...

    Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vaikutusten arviointiohjelma

    Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/7835/2019

    https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/P...oposalId=b4873c6f-1d82-4819-a56c-fe9b9a0f6454
     
  13. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Harrasteauto-adressi on vuodelta 2006 ? No parempi saada buustia myöhään kuin ei milloinkaan.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei kukaan jaksa lähteä korjaamaan tollasia "vikoja". 2000- luvun puolvälin autoissa vielä joissain katti on ollu sellanen ettei lämpee kun pidemmän kaasuttelun jälkeen.
     
  15. jarkko359

    jarkko359 2nd gear

    No niin , meni uusinta lausuntok kierrokselle !!! Yli 40 :tä vuotiaiden museo / ikäisten autojen katsastusvapautus . Hienoa , eilinen Iltasanomat / Talous.
     
  16. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Oot tainnu lueskella jotain vanhaa uutista, toi oli puoli vuotta sitten
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  17. -tl-

    -tl- Gearhead

    Samallalailla harhaanjohtavasti uutisoi kauppalehti kunnes huomasin että oli päivätty vuonna 2019
     
    jarkko359 tykkää tästä.
  18. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Tää nyt vissii astu voimaan silleen että vasta tänä vuonna ku noita katastelee niin tulee ne pidemmät välit katastuksiin? Meinaan mulle Traficom näyttää ainaki omalla kalustolle kaikille katastuksen tälle vuotta edelleen vaikka mulla on 1 museo ja 2 muuten vaan yli 40 vuotiasta.

    Ja tää päätöshän oli silleen semimunaton, eli museoautot 4 vuoden välein ja yli 40wee 2 vuoden välein, eli puolella vaan harvennettiin, katastusta ei poistetettu kokonaan. No parempaan suuntaan kuitenkin, siihen kai pittää olla tyytyväinen Suomessa jos edes menee siihen suuntaan :poff:
     
  19. tapsah

    tapsah 2nd gear

    toukokuussa jostain päivästä alkaen 40v autolle 2vuoden leima, sori tästäkin vaan kaikille vinkujille.

    ja tosiaan ihan vaan edittinä ennenkun joku vinkuja rupee taas sönköttään tää koskee ei-mr.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  20. jarkko359

    jarkko359 2nd gear

    Joo , totta . Samaa ihmettelin Citikan kuvan alla . Hetken kerkesi jo riamastua.....;)
     

Kerro tästä muillekin!