Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. Ekuja

    Ekuja 3rd gear

    28.02.2013

    EU käynnistää puhtaiden polttoaineiden strategian.
    Euroopan komissio haluaa varmistaa vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkausasemien rakentamisen ympäri Eurooppaa. Kaasuautojen tankkausasemia tulee olla 150 kilometrin välein.

    ko lainaus EUn viestinnästä. Saas nähdä mikä on vaikutus Suomessa. Meidän päättäjillä (Liikenneministeriö) on menossa hanke (työryhmä) jossa selvitetään (huhtikuun loppuun mennessä) tulevaisuuden tavoitteet liikennepolttoaineiden suhteen.
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Laitoin 93 Grand Cherokeehen (5,2L V8) kaasut ja 120L pullon
    Pullollisella ajaa noin 200km ja matka-ajossa (jatkuva neliveto)100km/t vakionopeussäädin päällä hetkellinen kulutusmittari näyttää 16L/100km ja kaasua menee €9.6/100km!
    Kokeilin vaihtaa bensan ja kaasun välillä mutta hetkellinen kulutusmittari näyttää silti samaa.
    Paljonkohan nuo Grand Cherokeet kuluttaa oikeasti 100km:lla?
    Mukavasti toimii muuten kaikin puolin.

    - Jani -
     
  3. AVRO

    AVRO Gearhead

    Tuossa ollut kaikenlaista keskustelua välissä.
    Päivitystä omiin kokemuksiin, jotka eivät ole juurikaan negatiivisiksi muuttuneet.
    Tein Rangeen konerempan, ja koneistamoa pyysin kansitöiden ohessa tarkkailemaan erityisesti venttiilien/seetien kuntoa. En ole käyttänyt lisäainetta.
    Venttiilit ja seetit hyvässä kunnossa, eli kestää ainakin tämä uudemman polven Rover V8 ajella "paljaana". Bensaa toki menee aina käynnistyksessä ja lyhyen matkaa kylmällä koneella ajellessa. Ennen remonttia joku +50tkm vedetty kaasulla.

    Ajan edelleenkin ihan tavallisilla orkkis tulpilla, kestävät sen ~10tkm mitä yleensäkin niillä ajan. Tuolla Offipalstalla oli eräs herra tilannut "kaasutulppia" maailmalta vähän järkevämpään hintaan... ehkä jossain vaiheessa vois taas semmoiset kun kestänevät huomattavasti pidempään jo oletusarvona.

    Jouduin ajamaan rempan jälkeen reilun viikon bensalla, kun oli pientä käyntiongelmaa ja kaasulla ei käynyt/vetänyt senkään vertaa. Olin heti konkassa... :cry:
    Kummasti pisti vipinää ruuvauskäsiin ja ongelmia ratkottiin sen verran että pääsi taas kaasuttelemaan. Painotan vielä että ongelmat on/olivat moottorissa, ei kaasusysteemissä. Kaasukäyttö vaan ei siedä muun laitteiston nikottelua paljoakaan.

    Kaasujen vastustajille namipalaksi sen verran että ilman kaasua en olisi todennäköisesti tehnyt vielä koneremppaa. Ajattelin vaihtaa toisenlaiset kaasutököt imusarjaan ja irroittaessa ensimmäinen, ja vielä toinenkin tökö katkesi. Otin sitten imusarjan irti kun kerran rupes vinoilemaan, ja mikäs se siellä nauroi mulle päin naamaa... Roverin perisynti, eli pilaantunut nokka-akseli. :rotfl:
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    93 grandi 5.2 318 koneella fueleconomy.govin mukaan ei kauheasti alta 13 voi mennä.. että 16 on ihan normaali kulutusluku noille.

    1993 Jeep Grand Cherokee 4WD
    5.2 L, 8 cyl, Automatic 4-spd

    1993 Jeep Grand Cherokee 4WD
    EPA Fuel Economy

    Liters per 100 Kilometers
    Regular Gasoline
    16.8
    Combined
    19.6
    City
    13.8
    Highway
     
  5. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Jouduin avamaan buikin LT1:sen tiivistevuotojen takia, ja nyt olisi herkullinen tilanne laittaa imusarjaan kaasuspruutat valmiiksi, kun koko kone on pukissa. Minkä kokoiset ne pitää olla?

    Ja mitäs muuta tuohon perus koneeseen voi tai kannattaisi laittaa? Puristuksia en aio nostaa sen kummemmin kuin että kannet tsekataan ja männänrenkaat uusitaan. Myös kaasuputken vieminen konehuoneesta taakse on nyt helppoa kun kone on pois.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ne messinkinipat jotka ruuvataan imusarjaan on aina saman kokoiset ja niissä on M6-kierre eli poraat kierrereiät vaan oikeaan kohtaan niin homma on selvä.
    [​IMG]

    Kaasuinjektoreihin jotka tulee letkujen päähän saa vaihtaa eri kokoisia suuttimia joilla kompensoidaan moottorin kokoa ja niitä vaihdellaan vielä säädön aikana.

    Itse tei runkopalkin päälle reiän apparin puolelle ja vein putken palkin sisällä taakse asti.

    t. Jani
     
  7. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Kiitos, katsoinki tuota samaa kuvasarjaa cng-housen sivuilta. Mitäpä jos vinguttaisi vielä nuo messinkiputken päät siten että seinämä olisi sileä?
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ennemmin ehkä ruuvaisi syvemmälle ja viistoaisi pään. Kaasu pitää saada virtauksen keskelle että se sekoittuu parhaiten ilmavirtaukseen. LT1:sen runnerit on tosi lyhyet ja paras virtaus on lähempänä kanavan sisäreunaa eli kauempana bensasuuttimista.

    - Jani -
     
  9. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Jos oot laittamassa caprice/impalaan niin vinkkinä, että älä laita kompuutteria samaan paikkaan mihin Jani laittoi...on egr:n vaihto aika umpiperseestä kun kompuutteri on eessä...ja muutenkin aika kuuma paikka.

    Tämä myös kehitysvinkkinä Janille...yli 100tkm takana kaasulla ja ei ongelmia kaasulaitteiden kanssa...
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    No mun mielestä se oli hyvä ja kuiva paikka boksille. Otin imusarjan irti 3 vai 4 kertaa ja otin boksin ensin pois tieltä. Se irtoaa siitä liittimestä aika kätevästi kun ensin ottaa kiinnitysruuvit pois.

    EGR:n ruuvit oli joka-tapauksessa hankalassa paikassa oli boksia tai ei.

    - Jani -
     
  11. brassi

    brassi 2nd gear

    Kellää joutavana maakaasulaitteita kaasarilliseen veekasiin? Tankiksi sopii vaikka 120 l
    040-7670409
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  13. Harmuliini

    Harmuliini 1st gear

    Moi

    Olisko täällä osaamista ongelmaan? Eli hankin tässä hetki sitten kaasuauton - tehdasvalmiin - ja ongelmana on, että kaasulla ajettaessa kaasunsyöttö loppuu toisinaan. Tähän asti ongelma on ilmennyt ainoastaan kun kierrokset on laskeneet tyhjäkäynnille. Toimii muuten ihan moitteettomasti, mutta silloin tällöin kyseinen ongelma esiintyy. Allekirjoittaneella ei ole näistä kaasulaitteistoista juuri hajua. Jos probleemasta jotain arvauksia ja mikä tuon voisi aiheuttaa niin mielelläni kuulisin.

    Joo ja auto on Volvo.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tarvitsisi vähän enemmän tietoa siitä mitä se Volvo tekee? Sammuuko koko auto vai mitä se oikein tekee. Volvoissa on ollut ongelmia paineensäätimen, kaasunjakajan ja myös säiliöventtiilin kanssa.

    Esim. paineensäädin jos on rikki niin yleensä startti on pitkä pidemmän seisonnan jälkeen ja moottorijarrutuksessa tahtoo sammua.

    terragas.fi sieltä saa apua kaupallista apua.
     
  15. Harmuliini

    Harmuliini 1st gear

    Koko auto sammuu. Mutta joo, Terragasiin itsekin ajattelin yhteyttä ottaa.
     
  16. Harmuliini

    Harmuliini 1st gear

    Jep.

    Homma selvisi Terragasin vastaanotolla. Eli jos jollain ilmenee samanlaista vikaa, niin kyseessä oli rikkinäinen askelmoottori.
     
  17. airwaves

    airwaves 3rd gear

  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  19. asperiini

    asperiini Gearhead

    Mitenkähän tuommoiset kaasulaitteet mahtais toimia tuossa mun SRT-10 Ramissa? Lavallehan mahtuis varmaan kolmekin tuommoista 120L pulloa riviin. Juuri muuta käyttöähän tämän lelun lavalla ei ole kun papereissa on kantavuutta vain 450 kg. Tämmöisen V10 koneen kaasuttamisesta ei taida olla kellään juuri kokemuksia mutta ei kai se nyt voi olla kasia paljoa vaikeempi juttu, ainakin tilaa on tuolla konehuoneessa mukavasti.
    Tässä kun tuo keskikulutus on lähempänä 20 litraa satasella niin tulis ehkä systeemin hinta kotiin kohtuuajassa vaikka mitään pitkiä reissuja tällä en ajelekaan. Laitoinkin jo meiliä yhdelle Espoolaiselle asennusfirmalle mutta kai niillä on töitä liikaa kun eivät vastanneet...
     
  20. 455STW

    455STW Gearhead

    Kohta aukeaa ilmaisen kaasun hanat Mäntsälässä, täytyypä käydä tankkaamassa kun ilmaiseksi saa!
     

Kerro tästä muillekin!