Maakaasut vanhaan autoon!

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. Hai

    Hai Gearhead

    Anturina on ihan tavallinen manometri, jonka viisarilla käännetään jotain kulissa optisten antureiden ohi. Niin kuin tässä.
    https://www.indiamart.com/proddetail/cng-pressure-gauge-12898661633.html
    Aika kötöstely rakenne. Tarjolla on myös malleja, joissa tuo sama "koneisto" on laitettu koteloon sisään.

    Nimellinen täyttöpaine on 200bar, välillä tulee vähän ali tai yli. Riippuu tilanteesta ja paikasta.
     
  2. Hai

    Hai Gearhead

    Hei kiitos JKF!
    Tämä vaikuttaa fiksulta idealta.
    Helppo kalibroida ja tällä pystyy "puukottamaan" universaalisti GM:t, Moparit….
    Just tällaista ideaa olin hakemassa.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Ei toimi ainakaan kovin varmasti "bolt-on" kuumalanka-mittarien jälkeisessä maailman ajassa. Ne kun ovat viimeset hitaat mittarit. Saattaa joutua miettimään viisarin liikkeelle jotain suodatusta, ettei ilkeä resonassi iske ajoittain. Vaikka pwm taajuus voi olla ja onkin paljon mekaanisen tajuaman ulkopuolella, käytös voi olla arvaamatonta.
    Muuten kympin idis.
     
  4. Hai

    Hai Gearhead

    Ajattelin tuota viisarihorkkaa tasottaa konkalla. Tuskin se muuta kaipaa?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Saattaa hyvinkin mennä sillä, kun vähän kokeilee eri kokosta.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Kuulin telkkarista Keskisuomen alueuutisista, että joku Kalmari on tekemässä sellasta pienemmän kokosta Biokaasulaitosta, joka sopis maatiloille.
    https://etela-pohjanmaa.proagria.fi...ttachment/biokaasulaitoksia_kalmarin_tila.pdf
    Miksi tuosta ei puhuta, kuten sähköautojen latauspisteistä vaahdotaan! Tietääköhän Bernerskä tuosta mitään, vai onko eri lobbaajien pihdeissä, ja laput silmillä, niin kuin hevosilla joskus? Enkä viittaa mitenkään ulkonäköön.
    En ole vielä kerenny perehtymään, mikä siinä on tämän päivän tilanne.
    https://yle.fi/uutiset/3-10585921
     
    rötkö tykkää tästä.
  7. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Ei parane huudella, käy niinkuin sinappi mersulle, verottaja hyökkää.
     
    Poke, mikaa7146 ja DX tykkäävät tästä.
  8. Hai

    Hai Gearhead

    Aika hiljasta ollut tällä osastolla keskustelun suhteen.
    Ajoa meikäläisen kohdalla on tullut jo tälle kaudelle ihan reilusti.
    Viime viikonloppuna Satellitella lenkki 1096km, josta alle 100km bensalla.

    Tapahtumissa silloin tällöin joku tulee juttelemaan ja kyselemään vanhan auton muutostamisen mahdollisuuksista. Eli mielenkiintoa tuntuu olevan, mutta ratkaisuja vähemmän.

    Tässä vanha saitti vähän Amerikan makupalaksi.
    https://www.wired.com/2009/10/cng-1966gto/
     
  9. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Mulla tekeillä squarebody "ls tekniikalla" ja kaasulle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Vezques, 12345678910, Anza ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. esmi

    esmi 3rd gear

    Noin pienellä bensan kulutuksellahan kerkee bensa mennä tankissa pilalle!:D
     
  11. Hai

    Hai Gearhead

    Niin se varmaan on. Vajaassa tankissa väljähtyy ja täys tankki pilaantuu. Lisää tankkausverkostoa ja/tai kaasun varakanisterit kauppoihin.:D
     
    esmi tykkää tästä.
  12. Hai

    Hai Gearhead

    Toi on hieno idea. Sillä voi oikeasti syödä ja säästää.
    Onko ajatusta dynottaa ja verrata suorituskykyjä bensa/kaasu?

    Mulla on tekeillä vähän pirteämpi Moparin 383, jota olis tarkoitus ajaa dynossa sekä bensalla, että kaasulla.
     
    impala-63 tykkää tästä.
  13. impala-63

    impala-63 Gearhead

    No joo olisihan se varmaan jossain vaiheessa tarkoitus dynottaa että saisi säätöjä optimoitua ja jo ihan mielenkiinnosta. Puristuksia ei saa oikein kasvatettu kun se on 4.8 mikä mulle tulee koneeksi. Siinä on vissiin 9 vai 9.5 ruttua. Pitäisi mennä aika pienellä kulutuksella kun aika pieni kone ja ei hirveän painava auto.

    Mun 03 Chevyn Crew Cab vie varmaan sen 9kg kaasua rauhallisella matka ajolla sellaista 100kmh nopeudella Porvoo- vantaa väliä ajaessa duuniin. Tänään kävin tuupakassa tankkaamassa 27kg ja tripissä oli n.307km.

    Joskus dynotettiin toi mun crew cab ja oli nimenomaan tarkoitus verrata kaasu / bensa tehoja mutta siinä perkele oli nopeusrajoitin päällä boksissa ja se muistaakseni hyytyi johonkin 160kmh niin ei saatu otettua kaikkea ulos että olisi voinut verrata ja ei sitten otettu edes kaasulla tehoa.
     
  14. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

  15. umpio

    umpio 2nd gear

    Kun nyt noita LPG-autoja tuntuu olevan enemmän tarjolla myös kotimaassa, niin mistäs sen tunnistaa onko neste- vai maakaasulaitteisto? Ettei vahingossa osta LPG-autoa...
     
  16. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Rekisteriotteesta että lukeeko siellä CNG vai LPG. Tankkausliittimet on erilaiset ja todennäköisesti myös säiliöstä huomaa. LPG autoissa tosi monesti se donisti säiliö. CNG autossa pitää olla NGV1 tankkausliitin. Googleta se. LPG auton tankkausliitin taitaa olla messinkinen ja CNG:een teräksinen.

    Tuossa nyt muutama esimerkki.
     
  17. umpio

    umpio 2nd gear

    Kiitos vastauksesta. Voikos muuten tänne rekisteröidä LPG-autoa; eikös se ole "laiton"?
     
  18. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Kyllä niitä silti aina välillä menee läpi rekisteröintikatsastuksesta.

    Meillä oli duunissa ihan uusia mersun pakuja kuorma-autoiksi rekisteröity ja aikas monessa luki otteessa LPG vaikka oli CNG autoja :D Maahantuoja oli rekisteröinyt ne päin persettä.

    Ei kai ne LPG autot laittomia ole mutta muistaakseni käyttövoimavero oli jotain luokkaa useampi satanen päivässä ja eihän niitä pääse tankkaamaan missään.
     
  19. umpio

    umpio 2nd gear

    Ok. Ja koska CNG -systeemissä on kovemmat paineet (?) niin LPG-osia ei voi hyödyntää, eikös näin?
     
  20. Dataviilaaja

    Dataviilaaja 3rd gear

    Juuri näin.
     

Kerro tästä muillekin!